Home / Rencana / Tun Mahathir Pernah Masuk ke dalam Kaabah

Tun Mahathir Pernah Masuk ke dalam Kaabah

Saya tak pasti berapa ramai antara kita yang mengetahui mengenai fakta ini. Ya benar, Tun Mahathir adalah antara pemimpin negara yang pernah masuk ke dalam Kaabah. Beruntungnya Tun Mahathir kerana beliau adalah yang dipilih untuk masuk ke dalam dan merasai pengalaman yang hebat berada di dalam Kaabah. Dan kepada anda semua, agaknya apa yang ada di dalam Kaabah, boleh rujuk posting saya: The Interior of The Kaabah yang dibuat September lalu.
Tak ramai yang pernah lihat dan mengetahui mengenai apa yang ada di dalam Kaabah, apatah lagi masuk ke dalam perut Kaabah itu sendiri. Fakta sejarah menyingkap hanya keturunan Banu Syaibah yang memegang dan menjaga kunci pintu Kaabah, dan hanya pemimpin negara Islam tertentu sahaja dibenarkan masuk ke dalamnya.
 tun

Tun Mahathir pernah masuk ke dalam Kaabah pada tahun 1993 semasa beliau mengerjakan  umrah di tanah suci itu. Peristiwa 17 tahun lalu ini telah diceritakan semula oleh Rosme – bekas pegawai waran TUDM ketika bertugas sebagai kuartermaster dalam jet eksekutif Falcon-900 yang dinaiki Tun Mahathir semasa pergi menunaikan umrah di dalam Kosmo (21 November 2010).

“Perdana Menteri mengerjakan solat dalam rumah Allah itu dan turut berdoa tetapi apa yang didoakan beliau, tiada siapa tahu,” cerita bekas pegawai waran Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Rosme Hassan, 45 – sumber: Sioloon

Rosme berasal dari Kuala Sanglang, Kedah dan dibesarkan di Ipoh, Perak, menyertai TUDM pada 1973 dan bersara pada 1993. Beliau kini menetap di Langkawi, Kedah. Dan beliau juga adalah antara 14 orang yang bertuah yang dapat mengiringi Tun M masuk ke dalam Kaabah.

“Mereka kemudian meletakkan tangga di tepi dinding Kaabah dan kami dengan didahului Perdana Menteri menaiki tangga berkenaan untuk memasukinya. Sebaik berada dalam Kaabah, saya mendapati keadaan di dalamnya samar-samar tetapi apa yang pasti semua yang berada di dalamnya mengerjakan solat mengikut arah kiblat masing-masing kerana kita berada dalam Kaabah,” katanya ketika ditemui di Langkawi. – sumber: Sioloon

Mereka yang dapat masuk segera mengambil kesempatan untuk menunaikan solat sunat di dalam Kaabah.

Kebetulan malam itu – 21 Oktober 2002 – ialah malam Nisfu Syaaban. Kira-kira pukul 11 malam, rombongan Dr. Mahathir dibawa masuk ke dalam Kaabah. Lama juga beliau berada di dalamnya sehingga sempatlah beliau menunaikan sembahyang sunat pada empat penjuru Kaabah itu. – sumber: Pakcikim; ditulis oleh Datuk Dusuki Ahmad – mantan Setiausaha Politik kepada Tun M. Beliau adalah cucunda kepada ulama terkenal Kelantan, Tok Selehor

Merakamkan gambar di dalam Kaabah adalah dilarang, jadi anda tidak akan menemui gambar sebenar keadaan di dalam Kaabah. Namun menurut Rosme, keadaan dalam Kaabah agak gelap dan terdapat satu sudut yang cantik bercahaya dengan sinaran perak di dinding – di sinilah tempat Tun M menunaikan solat sunatnya.
Menurut Rosme lagi, keadaan di dalam Kaabah adalah tidak ‘sama’ seperti dilihat dari luar. Dari luar jika dilihat, ia kelihatan seperti kecil. Tetapi bila masuk ke dalam, terasa lapang dan sangat luas. Untuk fakta, saiz Kaabah adalah 12 x 10x 15 meter dan menurut ahli sejarah, Kaabah telah dibina semula antara 5 hingga 12 kali.
Antara pengalaman lain yang dikongsi oleh Rosme ialah bagaimana dia merasakan terlanggar sesuatu ketika menuju ke bahagian tengah Kaabah yang menghalang dia meneruskan lalu membelok. Dia pasti ia bukan tiang sebab ketinggiannya kurang lebih dari paras lutut.
Anda boleh baca menerusi ruangan Jurnal di Kosmo 21 November

Sumber Asal: hasrulhasan

About pisau

8 comments

  1. Pisau sebenarnya ramai lagi pemimpin dan golongan hartawan Malaysia yang pernah masuk ke dalam kaabah . Tetapi hanya Dr. Mahathir sahaja yang dibenarkan masuk dan menghampiri makam Rasullullah SAW.

    Rasanya mungkin beliau satu2 nya pemimpin bukan Arab yang dibenarkan masuk ke kawasan makam nabi. Hinggakan orang Arab beratur di pagar makam nabi untuk mencium tangan Dr. Mahathir.

    • masyaallah,Allah angkat darjat Tun Mahathir sebab beliau ikhlas membantu umat Islam.
      Pengiktirafan oleh negara Arab terhadap Tun cukup tinggi..

  2. tu pun masih ramai puak2 sana yg pertikaikan lg tun mahathir sbb tak laksanakan udang2 islam 100% (hudud/etc) kat malaysia. padahal tak ramai yg maklum hukum islam ni tak wajib seperti wajibnya sembahyang 5 waktu..wajibnya seperti wajib haji..ada kemampuan..keadilan…etc…
    walaupun tun mahathir tidak nampak islamik..tiada jubah..tiada serban..tp beliau tidak pernah kutuk melampau org lain…caci memaki…berbanding pemimpin yg berjubah…berserban..tp massyallah..tidak mencerminkan sifat seorang waris nabi…maklumlah ngaku ulama…

  3. Allah Taala maha berkuasa..Dia tahu apa yang ada dalam dada manusia..tidak semestinya berjubah beserban tu alim..

  4. jangan harap jangut panjang tapi kena penjara rogol cucu, jangan harapkan jubah tapi kat dalam hati lebih busuk dari kolam IWK, jangan harapkan serban tapi dalam kepala otak dok geram kat bini orang.

  5. Tuan Guru Haron Din 3 kali masuk dalam ka’abah. fikir2 kan lah..

  6. Jika nak maklumat lanjut ttg mengapa pemimpin tertentu shj dibenarkan masuk dlm kaabah, sila rujuk Blog Baca Quran cari sendiri artikel bertajuk “Cerita Dongeng Orang Arab tentang Kaabah”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *


This seal is issued to pisau.net by StopTheHacker Inc.
Scroll To Top