Berita telus dan seimbang..

Category archive

Berita Nasional - page 2

Berita Nasional

Himpunan Merah 100 Ribu Orang Cuci Bersih Dengan Perpaduan Melayu . #TsunamiMelayuPru14

in Berita Nasional by

   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
   
Malaysiakini terkial kial cuba gambarkan himpunan ini dihadiri oleh gelendangan.

Tahap pemberitaan Malaysiakini sekarang ini lebih buruk berbanding pembohongan Lim Guan Eng.

Bayangkan Lim Guan Eng yang terkenal sebagai lidah bercabang dan pembohong Malaysiakini lebih dari itu..

Pisau lihat Malaysiakini hanya melaporkan 10 ribu orang yang berarak..sedangkan apa yang dapat kita saksikan kehadiran sudah mencecah 100ribu orang.

   
 signal yang jelas kepada ultrakiaus chauvanis rasis cina.. himpunan Bersih boleh dipadamkan bila bila masa sahaja oleh Merah.. perpaduan Melayu noktah kepada kebobrokan ultrakiasu chauvanis rasis Dap.

Jika mereka mahu sangat menjual.. disebelah sini bila bila masa sahaja membeli secara percuma..
Pisau kata “merah sangatlah mak ngah”

Perbualan Cina Dap Dalam Group  Whatsapp bocor!?

in Berita Nasional by

  
Perbualan yang di screenshot ini telah viral di banyak group whatsapp..

Melayu ramai yang tak sedar puak cina chuavanis ultrakiasu rasis ini hanya didepan senyum dan terhegeh hegeh kononnya mereka tak rasis..

Realitinya melayu yang menjadi pak angguk.. jadi anjing belaan dan suruhan saja akan taat kononnya mengamalkan keharmonian kaum ..

Melayu tidak akan digelar rasis jika sanggup mengadai hak mereka di Tanah Melayu.. melayu tak akan digelar rasis apabila menyerang kerajaan melayu.. melayu juga tak akan digelar rasis jika tak menyokong hudud..

Melayu juga tak akan digelar rasis jika membeli barangan peniaga cina tetapi apabila melayu berkempen agar beli barangan daripada peniaga melayu akan digelar rasis..

   
    
 Melayu low class apabila mempertahankan hak mereka.. melayu babi apabila mempertahankan maruah mereka.. melayu bodoh apabila tidak mahu ikut arus politik cina chauvanis..

Sebenarnya cina chauvanis ultrakiasu rasis tak perlu risau dengan kedudukan mereka kerana akan dipertahankan oleh anjing anjing melayu belaan mereka..

Himpunan merah tak lebih kepada manifestasi rasa tidak puas hati apabila bangsa melayu dihina..

   
   
Sama ada sikit atau banyak himpunan merah kali ini tidak menjadi hal.. soalnya sudah ada mereka yang bangkit..

Percayalah seluruh negara bangsa melayu sedang memerhatikan secara diam.. jika yang diam diam ini bangkit pasti ada yang bertempiaran lari tak cukup tanah..

Kepada ultrakiasu chauvanis rasis cina teruskan provokasi.. ramai melayu perlu disedarkan betapa pukimaknya bangsa yang tak tahu dek untung..

Pisau kata “Pas dah menyesal jadi anjing Dap.. ok la tu”

Al Jazeraa Kerjasama Dengan Pembangkang Wujud Bukti Palsu Kes Altantuya

in Berita Nasional by

Wartawan Al Jazeera akan disiasat Polis berkaitan dengan dokumentari fitnah mengenai pembunuhan Altantuya Shariibu dan telah mengenal pasti beberapa individu yang didakwa memberikan maklumat palsu kepada wartawan tersebut.

Pada Rabu lalu, dalam program berdurasi selama 25 minit, wartawan Australia, Mary Ann Jolley memaparkan kisah kontroversi Altantuya, 

Dalam sidang media semalam, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, dokumentari itu dihasilkan bukan atas fakta sebenar dan hanya berdasarkan dengar cakap sahaja

“Kami akan menyiasat wartawan Al Jazeera,” katanya sebelum bertanya jika terdapat wakil wartawan dari agensi antarabangsa itu yang hadir pada sidang media itu.

Seorang wartawan telah memperkenalkan diri dari Al Jazeera dan Khalid menegurnya bahawa dokumentari berdasarkan penilaian sendiri boleh mengelirukan orang ramai.

“Rakan anda cuba mewujudkan bukti baru dalam kes itu. Apa yang dia cuba lakukan?” katanya kepada wartawan Al Jazeera, Florence Looi yang cuba mempertahankan rakan sekerjanya dalam penghasilan dokumentari video yang disiarkan pada Rabu lalu.

Khalid kemudian mengulangi kenyataan bahawa video itu berdasarkan dengar cakap dan Mahkamah Persekutuan telah membuat keputusan dalam kes Altantuya namun Florence dengan nada yang keras tetap mempertahankan lagi.

Adegan bertikam lidah itu berlangsung selama kira-kira satu minit dan berakhir selepas Khalid mengulangi bahawa Mahkamah Persekutuan telah membuat keputusan dalam kes Altantuya.

“Kes ini sudah selesai hingga Mahkamah Persekutuan dan kenapa video tidak dihasilkan sebelum ini. Rakan anda cuba mewujudkan bukti baru,?” katanya serius.

Khalid memberitahu, polis telah mengenal pasti beberapa individu yang didakwa memberikan maklumat kepada Jolley dan memberi amaran bahawa polis sedang memantau mereka.

“Kami tahu siapa mereka telah memberi maklumat beliau dan kami sedang memantau,” katanya.

#France Sahkan Sayap Pesawat Ditemui Di Pulau Reunion Milik #MH370

in Berita Nasional by

Pendakwaraya Perancis mengesahkan serpihan sayap yang ditemui di Pulau Reunion adalah milik pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370.

 

Menurut laporan Reuters, pendakwaraya Perancis berkata seorang juruteknik dari Airbus Defense and Space (ADS-SAU) di Sepanyol yang membuat alatan untuk Boeing, mengesahkan satu daripada tiga nombor yang ditemui di serpihan sayap itu adalah nombor siri bagi MH370 Boeing 777.

 

“Jadi, ia boleh memberikan pengesahan bahawa serpihan yang ditemui di Pulau Reunion pada 29 Julai 2015 sepadan dengan milik MH370,” kata pendakwaraya itu dalam satu kenyataan.

 

Serpihan sayap berkenaan ditemui di pantai pulau jajahan Perancis itu pada 29 Julai lepas.

 

Penerbangan MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing hilang dari radar pada 8 Mac 2014, bersama 239 penumpang dan anak kapal.

 

Pada 6 Ogos lepas, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengesahkan serpihan sayap yang ditemui itu adalah milik MH370.

30 Billion Ok! Tony Pua didesak ambil peranan tangani isu DEIG

in Berita Nasional by

Apabila dah terkena batang hidung,puak haprak ini akan diam membisu.Apa yang menarik didalam isu 1MDB Tony Pua dan aparat pakatan konsisten kononnya berlaku penyelewengan ,kononnya Najib mencuri wang 1MDB.

Namun sebaliknya berlaku tiada satu sen pun wang 1MDB diambil Najib seperti mana yang dituduh Tony Pua dan haprak pakatan. Apabila timbul isu wang derma mereka menjadi tak keruan dan kegilaan kerana tuduhan mereka fitnah semata mata.

Nah.. sekarang isu DIEG yang melibatkan 30 Billion,kenapa puak haram jadah ni diam membisu… gerembolan haprak pakatan ini boleh kita gelarkan dewa munafik ..

Sehingga saat artikel ini ditulis..tidak ada seorang pun pemimpin pembangkang berani buka mulut..saranan Datuk Seri Reezal Merican amat kepada Tony Pua ,secara tak langsung mendedahkan sikap hipokrit puak pembangkang..

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua digesa menjalankan tanggungjawab sebagai anggota panel Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) untuk menyiasat penubuhan Darul Ehsan Investment Group (DEIG).

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, Tony sebelum ini ‘cukup bersemangat’ dan bersungguh-sungguh dalam isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB), sekali gus perlu melakukan perkara sama dalam kes DEIG.

“Saya yakin beliau akan dapat melakukan perkara yang sama lebih-lebih lagi ini melibatkan dana berjumlah RM30.3 bilion,” katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas menghadiri majlis penghantaran kumpulan pertama sebanyak 277 jemaah haji dari negeri ini, Kedah dan Perak di Hotel Tabung Haji di sini hari ini.

Sebelum ini, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Selangor (MBI), Faekah Husin mempersoalkan kemampuan syarikat berkenaan untuk menjana keuntungan besar kerana perlu membayar cukai kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) selepas didaftar.

Isu berkenaan mula tercetus selepas beberapa wakil rakyat termasuk daripada DAP ketika sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-­baru ini mendesak supaya penubuhan syarikat berkenaan dikaji semula atas beberapa faktor.

Reezal Merican yang juga Timbalan Menteri Luar berkata, siasatan itu penting bagi rakyat khususnya masyarakat Sela­ngor memandangkan melibatkan khazanah dan wang negeri berkenaan.

Sehubungan itu, beliau berharap kerajaan PKR Selangor akan menunjukkan ketelusan dan kejujuran dalam menguruskan dana tersebut.

Mengulas lanjut, Reezal Merican berkata, kerajaan PKR Selangor perlu bersikap telus dalam isu ber­kenaan kerana melibatkan kepen­tingan rakyat.

“Saya yakin Tony akan melakukan apa yang sepatutnya dan tidak wajar ada pilih kasih kerana syarikat berkenaan berkaitan dengan kerajaan negeri,” katanya

Pisau kata ” portal berita haprak pembangkang tak berani sentuh isu seleweng 30 billion DIEG.. haha..nampak sangat dah..”

Regim Dap Laksanakan Operasi Bersihkan Kotoran Di Seberang Jaya. #melayupnglowclass

in Berita Nasional by

   
    
    

pegawai-pegawai Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) color blind.. sebab itu kita tak pernah nampak mereka roboh gerai peniaga cina terutamanya di Bukit Mertajam atau pun di Raja Uda..

MPSP dan MPPP regim Dap Pulau Pinang dikenali penduduk Pulau Pinang sebagai agen pembersihan KOTORAN..

Kotoran yang dipinggir jalan.. di kampung kampung akan dibersihkan apatah lagi kotoran tak bersepet:.

Di perhatikan kotoran ini adalah elemen second class di negeri Pulau Pinang maka tindakan membersih kotoran dilihat wajar dan perlu dilakukan secara agresif..

Gambar diatas adalah operasi membersih gerai milik kotoran di Jalan Tenggiri, Seberang Jaya, Pulau Pinang. 

Pisau kata “selamat menjalankan tugas mencuci.. harap lebih banyak kotoran yang kena” 

Sekali Dap Pusing…Duit Makan Malam Boleh Beli Bangunan? 

in Berita Nasional by

  
wah beli cash talak hutang .. ini semua wang rakyat derma ka? haha 
  
Diaorang ni nak tipu sapa? Tokong nafi tak pernah terima walau seringgit pun untuk Dap..

Lu mau tipu sapa?

Pisau kata”faraid dari kongsi gelap memang cukup banyak puak ni terima”

Hot! Sumber Wang Derma Dap Jutaan Ringgit Didedahkan.

in Berita Nasional by

Dap pun terima wang derma dari luar negara.. tapi mereka sorok dan tidak pernah dedahkan.

Wang mereka dapat cukup banyak seperti mana yang didedahkan oleh Mohamed Razali masakan tidak mereka mampu membeli banggunan dalam tempoh yang amat singkat.

Kempen pilihanraya Dap juga amat hebat dengan lori “Ubah” dan juga material percetakan dan elektronik serba mewah dan mahal.

Seperti yang semua orang tahu Tokong Dap tidak pernah bercakap benar.. jika ada penafian perlu diperiksa pasti ada belitnya..

Pokok pangkal 1MDB tak rugi.. tuduhan kononnya Najib gelapkan duit 1MDB pun tak benar..

Sekarang bila fitnah mereka gagal buktikan didevertkan pula Najib terima wang derma dari timur tengah..

Mana satu ni? 

  

KENYATAAN Penasihat DAP Lim Kit Siang bahawa parti itu tidak pernah menerima satu sen pun dana asing sejak penubuhannya dalam portal Malaysia Kini hari ini memang meragukan. Hal ini kerana terdapat percanggahan maklumat dengan kenyataan bekas orang kanan DAP, Mohamed Razali Bin Abd Rahman yang mendakwa DAP sememangnya menerima dana dari negara luar sejak dari tahun 2008 lagi. 

“DAP terlalu berahsia tentang dana politik yang diperoleh mereka sedangkan banyak dana politik mereka datang dari negara-negara eropah, seperti Belanda, Sweden, United Kingdom selain Australia, Amerika Syarikat, seingat saya dalam 7-8 negara” Ujar Mohamed Razali. 

Mohamed Razali berkata DAP tidak menggunakan akaun parti sendiri tetapi menggunakan proksi untuk menyalurkan dana politik tersebut supaya tidak dapat dikesan Bank Negara dengan mudah.
“Mereka menyalurkan wang tersebut secara sedikit demi sedikit agar sukar dikesan dan proksi tersebut tahu bila masa yang sesuai dan selamat untuk memasukkan wang tersebut.” 

Dengan menggunakan proksi, memang sukar untuk mengesan sebarang perkaitan antara mereka. Patutlah Kit Siang begitu berani berkata jika DAP telah menerima hanya satu ringgit pun dana asing, mereka akan dituduh sebagai ejen dan alat kuasa asing. 

Mohamed Razali berkata beliau sendiri terkejut melihat orang asing yang tidak pernah dilihat sebelum ini tiba-tiba muncul di ibu pejabat DAP pada 2008. 

“Tiba-tiba selepas 2008 DAP menjadi sebuah parti yang mempunyai kewangan yang terlalu kukuh, contohnya DAP hanya memerlukan dua tahun bagi membina bangunan ibu-pejabat negeri di Pulau Pinang, sedangkan Gerakan dulu ambil masa 12 tahun untuk bina ibu pejabat mereka .” katanya dalam satu temubual. 

Ibarat paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih, Kit Siang menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak mengumumkan jumlah dana asing yang diterima oleh Umno dan BN semasa kempen pilihan raya umum lepas namun dana DAP sendiri dari luar negara dinafikan bermati-matian. Dimana keikhlasan DAP? seterusnya

Pisau kata “bohonglah kalau dia tak makan..”

Hubungi kedutaan sebelum pergi bercuti – Reezal Merican

in Berita Nasional by

Rakyat Malaysia yang merancang untuk bercuti ke Bangkok, Thailand dinasihatkan supaya berhubung dengan pihak kedutaan terlebih dahulu.

Timbalan Menteri Luar Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican turut mengingatkan rakyat Malaysia supaya mengikuti secara lebih terperinci larangan-larangan yang dikuatkuasakan pihak berkuasa tempatan di Thailand.
“Ini adalah perkara yang kita tidak jangka. Semalam pun berlaku satu lagi letupan, walaupun tidak membabitkan kehilangan jiwa tapi kita tidak mahu ia berlaku lagi kerana ia akan memberi kesan yang amat mendalam.
“Mana-mana individu yang ada perancangan ke sana saya minta supaya dapat berhubung dengan pihak kedutaan. Pihak kedutaan pun telah menyediakan talian khas,” katanya kepada pemberita selepas melawat anggota keluarga Lee Tze Siang, mangsa yang terbunuh dalam kejadian letupan bom di pusat bandar Bangkok, Thailand, di kediaman bapanya di Kampung Selamat, Rabu.
Dalam kejadian itu, empat rakyat Malaysia terkorban dan tiga cedera dalam letupan pukul 7 malam Isnin.

  
Selain Tze Siang, 33, turut terkorban Lim Su Gaik, 49; Lee Jing Xuan, empat; dan Neoh Jai Jun, 20, yang bercuti ke Bangkok.
Dua daripada rakyat Malaysia yang cedera dikenali sebagai Tan Eui Hun, 29 dan Tan Kim Siok, 52, kedua-duanya dari Kelantan.
Reezal Merican yang juga anggota Parlimen Kepala Batas menyifatkan kejadian itu adalah perbuatan orang yang tidak bertanggungjawab yang tidak dapat dimaafkan.
Beliau menggesa pihak berkuasa Thailand untuk segera mengesan penjenayah itu dan membawa mereka ke muka pengadilan.
Reezal Merican berkata kerajaan akan menyediakan segala kemudahan bagi membantu anggota keluarga mangsa yang terlibat terutamanya usaha membawa pulang kesemua mayat ke tanah air.
Katanya keempat-empat mayat rakyat Malaysia akan dibawa pulang ke tanah air hari ini dan dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang di Bayan Lepas pada pukul 10.20 malam.

3 Kali Putar,Tiga Kali Bohong.. Malaysiakini Memang Cukup Hebat Berputar Belit !

in Berita Nasional by

Kerja bohong dan putar belit memang hakiki azali portal Malaysiakini.Namun portal sampah ini menjadi makanan harian puak hakprak pakatan.Jadinya kepala otak mereka habis kena putar dek terlalu banyak berita berputar putar yang jauh lari dari kebenaran.

Pisau ambil contoh berita dibawah.. 1 artikel tetapi 3 tajuk yang berbeza..kesemuanya di putar belit…tujuannya hanya untuk memuaskan paymaster agar dapat bayar lebih tinggi kepada mereka.

11224599_1708579499360837_3697641246896614028_o

Ini baru satu contoh..banyak lagi berita yang hampir 99% semuanya diputar belit.. Tak ada langsung berita yang benar..

Pisau kata “bila SKMM nak ambil tindakan?…”

Tidak Akan Wujud Kerajaan Baru Melalui Pintu Belakang – Zahid

in Berita Nasional by

Serangan bertali arus oleh pembangkang berlandaskan fitnah dan pembohongan telah menjejaskan keamanan dan ekonomi negara. 
Atas asas pembohongan dan fitnah mereka berjaya mempengaruhi beberapa kerat MP BN untuk ditunggang.
Pisau berharap 37 MP BN yang berhasrat bersekongkol dengan pembangkang agar membatalkan niat mereka. Jika persekongkolan ini menyebabkan kerajaan BN jatuh Pisau amat pasti yang berkuasa sepenuhnya adalah DAP.
Sebenarnya  pemimpin pembangkang amat gusar dengan hentaman dan pendedahan TPM kerana Gerakan menggulingkan kerajaan yang sah secara demokrasi adalah salah di bawah undang-undang SOSMA dibaca bersama Seksyen 124 Kanun Keseksaan.

Timbalan Perdana Menteri merangkap Naib Presiden UMNO Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menegaskan bahawa tidak akan sama sekali akan wujudnya kerajaan yang dibuat melalui pintu belakang.

“UMNO dan BN tidak pernah datang dari pintu belakang kita anak jantan masuk rumah melalui pintu depan sesiapa masuk belakang.. pemimpin UMNO seluruh negara akan menerjah keluar mereka yang cuba masuk melalui pintu belakang,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapan perasmian Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Lumut 2015 hari ini.
  

Tambahnya lagi, Barisan Nasional (BN) tidak terbentuk dan berdasarkan perkahwinan Mut’ah (sementara) namum sebaliknya perkahwinan politik antara parti -parti komponen adalah perkahwinan kekal kerana demi mewujudkan Malaysia sebagai sebuah negara bangsa.

“Hirup pikuk politik sekarang ini dijelmakan atas rasa ketidakpuasan hati biarpun rakyat(majoriti senyap) melebihi daripada golongan (minoriti) menggunakan alam maya menyebarkan maklumat,” katanya.

“Ada yang melenting menyebutkan bahawa apa yang dilakukan mereka menerusi akuan bersumpah adalah dihalalkan melalui undang-undang,” katanya.

Beliau turut menyatakan wujudnya pakatan baharu yang merancang untuk menarik 37 anggota Parlimen Barisan Nasional (BN) menyertai 87 pembangkang dan seorang anggota Parlimen Bebas.
  
“Ini Zahid Hamidi Menteri Dalam Negeri.. dia tahu maklumat dapat daripada mana saya ada maklumat sama ada dalam atau luar.

“Saya tidak akan pernah mengizinkan perkara ini berlaku langkah mayat ahli-ahli UMNO dahulu,” katanya.
  
“Tetapi ada orang yang mahu menjadi kuda tunggangan kepada pakatan baru itu yang cuba masuk daripada pintu belakang.

“Saya tidak mahu sebut nama..hakikatnya ialah pemimpin UMNO tidak akan pernah mahu berkompromi dengan mana-mana tokoh yang ingin bersekongkol dengan mana-mana pemimpin pembangkang untuk menjatuhkan BN,”katanya lagi.

Tegasnya lagi, perancangan itu adalah bertujuan bagi menjatuhkan Datuk seri Najib Tun Abdul Razak menggunakan kaedah perundangan.

  
“Tidak ada kamus politik pemimpin UMNO begitu kerana kita anggap adalah institusi yang harus dipertahankan kerana beliau dipilih secara demokrasi,” ujarnya.
Pisau kata “Kenapa Lim Kit Siang melenting?”

Hot! Pengakuan Maaf ; Editor Malaysiakini Mengaku Berbohong dan Fitnah SPRM dan Tan Sri Zeti

in Berita Nasional by

blogger-image-317244684

Malaysiakini portal bohong dan fitnah tidak pernah rasa serik.Bagi mereka bohong dulu..fitnah dulu..jika kantoi belakang hari boleh mintak maaf..

Tapi kebiasaannya mereka akan istiqamah dengan kerja hakiki mereka berbohong dan fitnah untuk memberi persepi buruk kepada kerajaan.

Kenapa dibiarkan berleluasa portal ini menyebar fitnah.. Menteri Penerangan yang baru dan juga SKMM kenapa terlalu berlembut sangat dengan Malaysiakini ? SKMM jangan double standart lah..ambil tindakan dan dakwa mereka di mahkamah..

Pisau kata ” kalau kena kat pro kerajaan.. cepat saja depa bertindak..”

Malaysiakini Portal Fitnah Yang Kebal.. Kenapa Tiada Tindakan?

in Berita Nasional by

Malaysiakini sehingga sekarang masih bebas dengan aktiviti hakiki berbohong,fitnah dan putar belit.Apa yang menghairankan mereka langsung tidak diambil tindakan malah makin galak menghentam dan menyerang kerajaan.

Malaysiakini telah bukan saja fitnah dan bohong mereka juga mengugat keselamatan dan kenteteraman awam.

PENULIS hanya tersenyum apabila menerima mesej daripada kawan-kawan bagaimana portal propembangkang Malaysiakini memutarbelitkan artikel penulis bertajuk, Kembalikan taring task force yang disiarkan dalam akhbar ini, Selasa lalu.

Tiada apa yang hendak dihairankan de­ngan tindak­an portal berita yang semakin meracuni fikiran masyarakat dengan laporan yang bukan sahaja tidak berdasarkan kepada fakta tetapi juga sesetengahnya palsu itu.

Tetapi Malaysiakini merasakan mereka media yang hebat dan boleh melakukan apa sahaja dalam laporannya.

Penulis memahami Malaysiakini sudah ‘membutakan mata dan menutup hati’ untuk menerima kebenaran, namun ingin ditegaskan artikel pasukan petugas khas (task force) itu tiada kaitan sama sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh portal berita tersebut.

Task Force yang dimaksudkan oleh penulis dianggotai tidak kurang 10 agensi diketuai Jabatan Peguam Negara dan ditubuhkan empat tahun lalu.

Antara tanggungjawabnya ialah menghalang ketirisan pendapatan kerajaan dan segelintir kelompok tidak membayar cukai yang mungkin antaranya penyumbang ‘bata’ kepada Malaysiakini membina bangunannya.

Malah satu fakta yang tidak diketahui oleh Malaysiakini kerana portal tersebut seolah-olah tidak menggemari fakta dalam sesetengah laporan mereka ialah Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali sama sekali tidak pernah membubarkan task force itu sebaliknya merestui pasukan petugas berkenaan kembali diaktifkan.

Ini memandangkan sepanjang empat tahun penubuhannya, task force mencatatkan pelbagai kejayaan termasuk menghalang penyeludupan diesel dan petrol serta menyelamatkan berbilion ringgit wang negara daripada ketirisan.

Tetapi soalnya, adakah kejayaan itu pernah dilaporkan oleh Malaysiakini atau dibesar-besarkan portal berita itu?

Sudah pasti tidak kerana Malaysiakini hanya berminat kepada laporan berita yang bermotifkan politik, melaga-lagakan sesama pemimpin dan melemahkan institusi yang menjadi tiang seri negara termasuklah SPRM dan PDRM.

Bagaimanapun penulis tidak terkejut dengan ‘kegilaan’ laporan yang dibuat oleh portal propembangkang itu. Sebelum ini sudah banyak laporan tidak benar dibuat oleh media yang kononnya memperjuangkan kebebasan bersuara itu.

Terbaharu, mereka cuba melaga-lagakan SPRM dengan Ketua Setiausaha Negara dan Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmat­an Awam. Sebelum ini, portal itu juga sering ‘menyerang’ institusi-institusi yang menjadi tiang seri negara secara halus.

Mereka membiarkan komen-komen yang kononnya dibuat oleh pembaca dalam sesuatu artikel biarpun ada antaranya menghina pemimpin kerajaan dan institusi tersebut.

Malaysiakini begitu bangga dengan apa yang dilakukan walaupun perbuatan mereka ibarat virus; yang satu hari nanti mampu menggugat kestabilan negara ini.

Bukanlah menjadi satu kesalahan kepada portal itu untuk menyebelahi pembangkang atau cuba bersandiwara kononnya menjadi media yang seimbang, tetapi bertanggungjawablah.

Namun tiada gunanya membuat gesaan kepada satu kelompok manusia yang merasakan mereka ‘kebal’, bebas dan hebat dalam mengendalikan sebuah portal berita.

Sebaliknya, apa yang mahu dipersoalkan, apa istimewanya Malaysiakini? Apakah kerana mereka menjadi suara kepada pembangkang maka tindakan tegas tidak boleh diambil khususnya dalam soal mereka-reka berita tidak benar seperti mana dalam isu SPRM dan Ketua Setiausaha Negara itu?

Kebal sangatkah Malaysiakini sehingga tiada mana-mana pihak berani menyentuhnya?

Siapa sebenarnya di belakang portal berita itu?

Apakah ada ‘tangan-tangan ghaib’ yang menjadi dalang bagi memporak-peranda negara ini melalui kewujudan portal berita bertaraf ‘facebook’ tersebut memandangkan ramai yang suka menulis bukan-bukan dalam facebook tanpa sedikit pun rasa bersalah?

Perlu diingat sehingga ke hari ini, gesaan pelbagai pihak agar Malaysiakini disiasat bagi mengetahui dari mana portal berita itu mendapat sumber kewangan masih belum dilakukan. Keadaan inilah memungkinkan Malaysiakini merasakan mereka kebal.

Apapun kegilaan Malaysiakini tidak boleh dibiarkan. Sesuatu perlu dilakukan oleh pihak berkuasa khususnya Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia. Mungkin sudah sampai masanya portal berita seumpama itu perlu didaftarkan atau mendapat kelulusan kementerian terlibat sebelum beroperasi.

Kita tidak boleh membiarkan wujud mana-mana kelompok khususnya dalam kalangan media berperangai seperti ‘hantu raya tidak bertuan’ atau ‘hantu pe­nanggalan’ yang kematian tuannya.

Lambat laun ia mampu menggugat kestabilan negara dan ke­sejahteraan rakyat.

Zul Bakar
Utusan.

Utusan Menang Kes Dakwa Lim Guan Eng Hapus DEB.

in Berita Nasional by

Utusan Melayu (M) Bhd. (UMMB) menang dalam rayuannya di Mahkamah Rayuan hari ini untuk mengetepikan ganti rugi RM200,000 yang perlu dibayar kepada Lim Guan Eng atas dakwaan Ketua Menteri Pulau Pinang itu dikatakan mahu menghapuskan Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Keputusan sebulat suara itu dicapai sebentar tadi oleh panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Mohd. Zawawi Salleh yang bersidang bersama Datuk Dr. Hamid Sultan Abu Backer dan Datuk Dr. Badariah Sahamid ketika membenarkan rayuan UMMB.

Ketua Menteri Pulau Pinang itu turut diperintah membayar kos guaman RM50,000 kepada syarikat akhbar ini. – Utusan

Pisau kata ” Dah memang pun Tokong ni rasis”

Dulu Tuduh Anwar Pelingkup Ekonomi Negara,Sekarang Kit Siang Kata Anwar Penyelamat. (Bohong Gred A+)

in Berita Nasional by

Nak kata dah nyanyok mungkin tidak..memandangkan bapak kepada tokong DAP ini begitu istiqomah menyerang parti melayu Umno dan PAS.

Kit Siang memang tahu para penyokong pakatan dan rakyat Malaysia cukup mudah ditipu dan dimanipulasi..maka dengan justifikasi mudah..jalan penyelesaian agar Anwar menjadi PM adalah puncak kepada penyelesaian segala masaalah didalam negara.

20290997180_f17e9f304e_nKenyataan terbaharu Lim Kit Siang berkenaan Anwar Ibrahim menimbulkan satu persoalan adakah pemimpin seumur hidup DAP itu kini mengalami penyakit amnesia (ingatan terpilih).

Kit Siang dalam kenyataan pada majlis rumah terbuka Aidilfitri Ketua Menteri Pulau Pinang pada 9 Ogos berandaian jika Anwar adalah Perdana Menteri Malaysia, ekonomi negara tidak seteruk sekarang.

“Jika Anwar yang menjadi Perdana Menteri Malaysia sekarang, negara tidak akan dilanda krisis politik, ekonomi dan kepimpinan seperti yang berlaku pada masa ini,” kenyataan Kit Siang dipetik.

Pada tahun 1993, ketika Kit Siang menjadi Ketua Pembangkang di Parlimen menuduh Anwar sebagai seorang yang tidak berpengetahuan dalam bidang ekonomi, malah lebih teruk daripada pelajar sekolah.

Ia berkaitan dengan kerugian berbilion-bilion ringgit oleh Bank Negara ketika Anwar menjadi Menteri Kewangan Malaysia.

Satu rencana yang ditulis oleh Ahmad Lutfi Othman, Ketua Pengarang Harakah bertajuk “Kerugian Bank Negara : Siapa pula kaki judi ?” memetik kata-kata Ketua Pembangkang, Kit Siang di Parlimen, Selasa, 27 April 1993 :

“Selaku Menteri Kewangan, Anwar Ibrahim mesti menerima tanggungjawab persendirian sepenuhnya kerana kerugian pertukaran asing Bank Negara ini. Rakyat berhak mengetahui sebab dan saiz berbagai kerugian pertukaran asing yang dialami oleh Bank Negara, berkenaan jumlah kerugian yang disebabkan oleh pembendungan inflasi dalam menyerap liquiditi, penilaian semula pegangan mata wang asing dan kenaikan nilai ringgit dan kerugian hasil daripada perniagaan dan spekulasi mata wang asing.”

Bayangan yang dibuat oleh Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang, yang menganggarkan kerugian Bank Negara boleh mencapai RM16,000 juta. Ketika berceramah di Kuching, pada 29 Mei 1993 beliau berkata:

“Jika seseorang itu memenangi loteri yang menawarkan hadiah RM2 juta sehari, untuk mendapat wang sebanyak RM16 bilion, dia perlu menang loteri tersebut setiap hari selama 8,000 hari berturut-turut ataupun selama 22 tahun! ”

– AIDC

 

Semua orang masih tak lupa Anwar menjadi punca ramai yang bangkrap ketika zaman kemelesetan ekonomi.Beliau sendiri membuat keputusan menaikkan kadar interest hingga banyak perniagaan terpaksa ditutup.

Anwar juga ketika menjadi Menteri Kewangan gagal sama sekali untuk menyekat kejatuhan ringgit.. USD1= RM4.88 , takkan semua orang lupa?

Beginilah kejatuhan ringgit bersifat serantau,banyak matawang jatuh berbanding dollar Amerika bukan hanya ringgit.

Tengku Razaleigh Hamzah menolak tanggapan bahawa kejatuhan paras ringgit disebabkan kemelut kepimpinan dalam negara.

Screen+Shot+2015-08-11+at+9.39.49+PM

Yang haprak pakatan tak beri tahu anda ialah Malaysia tersenarai di tempat ke 8 terbaik dunia (dari 144 buah negara) dari aspek keberkesanan pengurusan kerajaan, ketelusan pentadbiran serta ekonomi berdaya saing.

Justeru jika mereka menuduh pentadbiran Najib menjadi punca ringgit jatuh..maka yang percaya berita fitnah ini sekali lagi meletakkan pemikiran mereka mudah diperbodohkan..
Pisau kata “Ramai yang mudah percaya berita bohong pembangkang..”

CERITA SULTAN JOHOR TAK IZIN PM LANDING DI SENAI ADALAH FITNAH!

in Berita Nasional by

IMG-20150810-WA0051
PM telah berlepas ke singapura pada hari sabtu sebelah malam selepas merasmikan pertandingan pidata antarabangsa bahasa melayu piala perdana menteri di picc, putrajaya.

Pd malam tersebut pm mempunyai aturcara sendiri di singapura sempena sambutan hari kebangsaan singapura atas jemputan negara republik tersebut.

PM telah pergi ke perasmian mesyuarat umno bahagian pasir gudang pada pagi ahad dengan menaiki kereta dari singapura dan selepas majlis telah kembali ke singapura utk program rasmi di sana yg turut dihadiri pemimpin negara2 asean dan sultan serta tengku mahkota johor.

Difahamkan hari ini (semalam) PM berlepas dari Singapura ke Kuching untuk program rasmi di Kuching pada malam ni sempena sambutan bulan kemerdekaan.

Jadi dengan aturcara sedemikian yg terdapat di negara republik tersebut sepatutnya tidak timbul fitnah bahawa Sultan Johor menghalang perdana menteri mendarat di lapangan terbang senai.

Malah PM dan Sultan Johor turut bertemu dan berbual di singapura dalam keadaan mesra dan hormat

Serpihan di Pulau Reunion sah dari MH370

in Berita Nasional by

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengesahkan serpihan yang ditemui di Pulau Reunion daripada pesawat MH370 yang hilang.

“Hari ini, 515 hari sejak hilangnya pesawat, dengan berat hati saya harus maklumkan bahawa pasukan pakar antarabangsa dengan muktamad mengesahkan bahawa serpihan pesawat yang ditemui di Pulau Reunion daripada MH370.

“Kita sekarang mempunyai bukti fizikal, seperti saya umumkan tahun lalu bahawa pesawat MH370 dengan tragisnya berakhir di selatan Lautan Hindi,” katanya.

Walaupun mungkin berat dan memilukan, Najib berharap ia dapat memberikan kepastian kepada anggota keluarga kepada 239 orang yang berada di dalam pesawat itu.

Beliau memberi jaminan Malaysia akan melakukan apa yang boleh untuk mencari kebenaran di sebalik tragedi itu.

MH370 hilang daripada radar pada 8 Mac 2014 ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

blogger-image--1642915229blogger-image-723438777 blogger-image--2099463403 blogger-image-1596137390

Umno Pulau Pinang Beri Sokongan Penuh Rombakan Kabinet dan Perlantikan Datuk Seri Zahid Sebagai TPM.

in Berita Nasional by

Kenyataan Media Datuk Seri Zainal Abidin Osman

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang 
Selasa, 28 Julai 2015
UMNO Pulau Pinang menyokong penuh keputusan YAB Perdana Menteri Dato’ Sri Najib Tun Razak merombak Jemaah Menteri pada hari ini bagi tujuan memperkukuhkan lagi barisan Jemaah Menteri dalam menangani cabaran menguruskan negara sebelum Pilihanraya Umum yang ke-14. UMNO Pulau Pinang yakin dan percaya barisan Jemaah Menteri yang diumumkan YAB Perdana Menteri tengahari tadi adalah satu pasukan yang komited, sentiasa fokus kepada usaha pembangunan negara.

UMNO Pulau Pinang ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih di atas khidmat bakti yang telah dicurahkan oleh Tan Sri Muhyiddin sebagai Timbalan Perdana Menteri dan anggota Kabinet selama ini juga kepada bekas-bekas YB Menteri dan Timbalan Menteri yang tidak dilantik semula dalam barisan Jemaah Menteri yang baru.

UMNO Pulau Pinang mengucapkan setinggi tinggi Tahniah kepada YAB Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi yang telah dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri. Ucapan tahniah juga kepada YB Menteri-Menteri dan Timbalan-Timbalan Menteri yang dilantik menganggotai Jemaah Menteri yang di umumkan tadi.

UMNO Pulau Pinang turut berterima kasih kepada YAB Perdana Menteri yang mengekalkan YB Dato’ Seri Dr Hilmi Yahaya, Ahli Parlimen Balik Pulau sebagai Timbalan Menteri Kesihatan dan melantik YB Dato’ Sri Reezal Merican Naina Merican Ahli Parlimen Kepala Batas sebagai Timbalan Menteri Luar. Perlantikan dua orang Timbalan Menteri dari UMNO Pulau Pinang oleh YAB Perdana Menteri amat amat dihargai.

Tiga Sebab Permit The Edge Digantung – KDN

in Berita Nasional by

Bila pihak KDN nak gantung Malaysian Insider,Malaysiakini? 2 portal haprak ni sama naik sama pembohong dan fitnah..?

 

CKw6UGOUsAE2weU

Kementerian Dalam Negeri (KDN) pada Jumaat menjelaskan tiga sebab penggantungan permit penerbitan ‘The Edge Malaysia’ dan ‘The Edge Financial Daily’ untuk tempoh tiga bulan bermula 27 Julai ini.

Pertama, tajuk dan cara pelaporan serta pemberitaan kedua-dua penerbitannya menimbulkan persoalan dan persepsi negatif kepada masyarakat terhadap syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang seterusnya berkait dengan kerajaan dan kepimpinan negara.

Kedua, laporan yang diterbitkan turut bersumberkan maklumat yang diragukan dan belum ditentukan kesahihannya, yang mungkin menggemparkan fikiran orang ramai dan boleh/mungkin memberi kemudaratan kepada ketenteraman awam dan kepentingan negara.

Ketiga, isu berkaitan 1MDB ini sedang disiasat oleh pasukan penyiasat yang telah ditubuhkan. Oleh itu, adalah tidak wajar pemberitaan yang boleh menimbulkan persepsi negatif yang dilakukan secara berterusan dan ia adalah tidak adil kepada syarikat 1MDB seterusnya kepada kerajaan dan kepada kepimpinan negara.

Ketua Setiausaha KDN Datuk Alwi Ibrahim dalam kenyataan berkata penggantungan itu dibuat selepas KDN meneliti laporan berkaitan 1MDB dalam kedua-dua penerbitan tersebut dan jawapan surat tunjuk sebab yang telah dikemukakan.

“Kedua-dua penerbitan itu didapati mengandungi hasil penerbitan yang melanggar penerbitan Seksyen 7 (1) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 (Pindaan) 2012 kerana mengandungi hasil penerbitan yang memudarat atau mungkin memudaratkan ketenteraman awam atau mungkin menggemparkan fikiran orang ramai atau mungkin memudaratkan kepentingan awam atau kepentingan negara,” katanya.

Alwi berkata media sewajarnya lebih bertanggungjawab dalam laporan yang diterbitkan selaras dengan kebebasan yang diberi.

“Impak kepada laporan yang tidak bertanggungjawab perlu diperhalusi kesannya kepada ketenteraman awam dan kepentingan negara dan tidak bersalahan dengan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 (Pindaan 2012),” katanya.

Penerbitan juga perlu dilaksana mengikut peraturan permit penerbitan yang berkuat kuasa, katanya.

 

– Bernama

Pisau kata ” Gantung? Haram terus lah..”

Email Bocor Editor Sarawak Report Mengaku Palsukan Dokumen Fitnah 1MDB dan Najib.

in Berita Nasional by

   
 
KENYATAAN MEDIA

UNTUK SIARAN SEGERA

JULAI 15, 2015
1.​ Telah dibawa kepada perhatian saya pagi ini, satu laporan polis yang telah dibuat oleh seorang pengadu di mana satu bukti baru telah dikemukakan tentang salah-laku pengendali laman web Sarawak Report: Claire Rewcastle Brown.
2. ​Laporan polis itu mendakwa Claire Brown telah melakukan pemalsuan fakta berkaitan isu 1MDB, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak, Datin Sri Rosmah Mansor, Reza Aziz, Petrosaudi dan isu-isu lain yang berkait-rapat dengan 1MDB.
3.​ Pengadu tersebut mendakwa beliau mempunyai bukti kukuh bahawa wujudnya niat jahat oleh pihak-pihak berkepentingan untuk melunaskan sebuah misi yang bergelar: “Mission to criminalize Dato Seri Najib Tun Razak dan 1MDB”.
4.​ Selain daripada itu, pengadu juga mendakwa bahawa niat jahat itu bertujuan untuk menjatuhkan nama baik dan maruah kerajaan dalam mentadbir-urus negara, di samping bertujuan untuk memesongkan rakyat supaya membenci kerajaan.
5.​ Pengadu juga mendakwa bahawa segala tindakan – termasuk pemalsuan fakta yang dilakukan oleh pihak-pihak berkepentingan tersebut – telah memberi tekanan kepada ekonomi negara.
6.​ Saya difahamkan bahawa bukti baru yang dikemukakan oleh pengadu kepada pihak polis – termasuk sebuah video pengakuan seorang individu yang terlibat secara langsung dalam perbuatan memalsukan fakta, penerbitan dan penyebaran fakta palsu – di laman web Sarawak Report.
7.​ Sehubungan dengan itu, saya menggesa supaya pihak Polis Diraja Malaysia dapat memberi perhatian khusus terhadap laporan polis yang dibuat oleh pagi tadi dan siasatan segera dilakukan tanpa lengah lagi.
8.​ Saya juga memohon pihak polis untuk segera menghubungi rakan sejawat mereka dalam Interpol, supaya individu-individu yang dinamakan dalam video pengakuan tersebut dapat disoal siasat oleh pihak Interpol dan polis United Kingdom. Ini penting agar bukti-bukti lain yang masih dalam tangan atau pegangan mereka tidak dimusnahkan atau dialihkan oleh pihak-pihak yang berkepentingan.
9.​ Saya telah dimaklumkan bahawa individu-individu warga British yang dinamakan dalam video pangakuan tersebut hanya akan memberi keterangan jika ada penyiasatan rasmi oleh pihak berkuasa di United Kingdom.
10.​ Menurut kandungan salinan laporan polis tersebut, video pengakuan yang dibuat oleh seorang individu turut mendedahkan beberapa nama pemimpin pembangkang yang didakwa bersengkokol dengan Clare Brown dan Sarawak Report. Pendedahan ini perlu disiasat rapi oleh Polis untuk mencari kebenaran dan keadilan kepada semua pihak yang terbabit dalam isu 1MDB.
11.​ Selain daripada video pengakuan tersebut, saya dimaklumkan bahawa pengadu juga telah menyerahkan kepada pihak polis, sesalinan email yang didakwa telah ditulis oleh Claire Brown. Antara isi kandungan email yang bertarikh 1 Mac 2015 tersebut, Claire Brown telah didakwa menulis:
“Thanks! Yes it was quite a job!…. sitting up night after night cleverly ‘forging’ all those documents!!!!!”
12.​ Pada masa ini, apa yang dimaksudkan oleh Claire Brown melalui email itu tidak dapat dipastikan. Tetapi oleh kerana sejak akhir-akhir ini ramai pihak yang ragu dengan Claire Brown dan laporan Sarawak Report memalsukan fakta, saya berharap pihak Interpol, polis United Kingdom serta Polis Diraja Malaysia dapat menyiasat apa yang dimaksudkan dalam email berkenaan.
13.​ Akhir sekali, saya berkeyakinan tinggi bahawa pihak Polis Diraja Malaysia akan menyiasat laporan polis ini dengan terperinci, profesional dan telus. Saya juga mempunyai tahap keyakinan yang sama bahawa pihak Interpol akan memberi kerjasama kepada Polis Diraja Malaysia untuk mengesahkan dan mencari kebenaran dalam isu pemalsuan fakta dalam Sarawak Report.
Datuk Abdul Rahman Dahlan

Pengarah Strategik Komunikasi Barisan Nasional

Putrajaya

Malaysia

Pencacai Pakatan Mengadu Kenyang Makan Taik Fitnah Walaupun Berpuasa,Rosmah Nafi Terima Wang 1MDB.

in Berita Nasional by

Sarawak Report dan Malaysiakini kantoi berbohong mengenai no kad pengenalan Ds Rosmah,dalam masa yang sama mereka bukan saja mengada adakan cerita kononnya berlaku transaksi 2 juta…

Menurut sumber bank,memang tu akaun Rosmah..tapi transaksi 2  juta tu tak wujud.. kesian puak anjing pencacai.. punyalah menyalak nak kaitkan Rosmah..tapi malangnya Rosmah tak makan duit 1MDB..

Penat berpuasa..tapi kenyang dengan taik fitnah..

Nice try.. cuba lagi beb…

Datin Seri Rosmah Mansor mengakui akaun bank yang didedahkan laman Sarawak Report adalah miliknya yang dibuka pada 1984.

Bagaimanapun menerusi kenyataan melalui peguamnya, isteri kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu menafikan sekeras-kerasnya mempunyai kaitan dengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Kesimpulan yang dibuat oleh Sarawak Report terhadap anak guam kami adalah serius, berniat jahat dan tidak berasas.

“Akaun bank yang dirujuk dalam laporan itu adalah akaun peribadi anak guam kami. Ianya dibuka pada 1984 ketika anak guam kami bekerja di Island & Penisular Sdn Bhd (sekarang ini dikenali sebagai I&P Group Sdn Bhd),” kata kenyataan itu pada Jumaat malam.

Selain itu menerusi kenyataan melalui firma guaman Messrs Norhairan Mohd Noor, Rosmah turut mengakui akaun peribadinya kini disiasat oleh Pasukan Petugas Khas berhubung dana 1MDB.

“Pelanggan saya tidak melakukan apa-apa kesalahan jenayah atau penyalahgunaan dana dan menafikan dengan keras mempunyai kaitan dengan dana 1MDB.

“Laporan itu dianggap tidak patut, mengancam , palsu dan bertujuan untuk menyakitkan hati atau mengganggu pelanggan saya,” kata kenyataan itu.

Pada Khamis Sarawak Report membuat dakwaan terhadap Rosmah berasaskan maklumat diterima berkaitan sebuah akaun dengan Affin Bank Berhad.

Laman itu mendakwa RM2,000,000 dimasukkan ke dua akaun secara berperingkat-peringkat.

Menerusi kenyataan itu lagi, Rosmah berharap Bank Negara Malaysia (BNM) mengambil tindakan serta merta berhubung kebocoran maklumat akaun peribadinya.

“Adalah diharapkan Bank Negara dengan serta-merta atau dalam masa 72 jam menjalankan siasatan berhubung pendedahan tanpa kebenaran maklumat bank tersebut.

“Anak guam saya berpandangan bahawa kegagalan oleh Bank Negara untuk segera menjalankan siasatan tersebut akan menghakis kepercayaan pelabur dan pengguna dan institusi kewangan,” kata kenyataan itu.

Pisau kata ” dah sah..transaksi tak wujud.. memang penipu puak ni..puiii!”

Surat Saman Fitnah; WSJ Fitnah Datuk Seri Najib Razak Bakal Di Berhadapan Tindakan Mahkamah Dan Betapa Mudahnya Cara Menipu Rakyat Malaysia .

in Berita Nasional by

Media luar  dan media tempatan proksi yahudi bakal berdepan tindakan saman fitnah. Pisau berharap serangan yang menggila oleh puak haprak ini dapat dihentikan dan dikenakan dengan tindakan yang tegas.

Pisau lihat negara kita tenggelam dengan black propaganda at highest level. Sambil makan popcorn dan menjadi penonton Pisau hanya mampu tengok gelagat orang Umno yang berebut rebut nak tarik Najib turun dalam masa beliau sedang diserang.

Masa sekarang ni la pelbagai spekulasi timbul.. orang tu bakal naik..orang tu bakal turun.. MT Umno bersidang lah bagai… habis pakat kelupuq semua apa hal ni.. Mana perginya panglima panglima Umno? Presiden diserang.. kena fitnah pulak tu.. malangnya di luar sana bukan nak membantu tolong jawap sebaliknya membantu sebarkan fitnah.. ditambah dengan kesibukan program berbuka puasa saban hari..

Sedarlah pembohongan dan fitnah peringat tertinggi ni jika dilihat dah serupa kita menonton filem “Wag The Dog” . Sebenarnya mudah benar nak menipu penyokong kerajaan dan rakyat… keluarkan berita dengan dokumen palsu..kemudian kita dapat tengok bagaimana reaksi mereka..

Najib dah jawap..tunggu siasatan PAC dan AUDIT.. tapi depa lebih percaya media kong kali kong tajaan yahudi..

Najib dah jawab dan nafi dia tak makan pun duit 1MDB.. tapi puak penipu tu keluarkan keratan dokumen yang diubahsuai kemudian letak bagi nampak real sikit ..sekali lagi habis rakyat semua kena tipu..

Ingatlah kita diserang oleh puak yang sama menipu pasal 40 ribu bangla.. puak yang sama juga menipu pasal Altantuya.. puak yang sama juga menipu kononnya Anwar di suntik dengan racun Arsenik..

Takkan semudah tu rakyat boleh ditipu..

 

Berikut adalah kenyataan dari peguam Datuk Seri Najib Razak

 

A Wall street Journal had published an article dated 3rd July 2015, implicating our client Datuk Seri Najib. Immediately, our client had instructed us, Messrs Hafarizam Wan & Aisha Mubarak, to scrutinize the said article. The article is tainted with numerous allegations against our client which involved several companies and transactions.

Combing through the said article, we have concluded that the language is intentionally or otherwise has made reference to several facts and companies which are vaguely described. Reference is made to the said article wherein it has been stated that our client had been directly probed into 1MDB, however contents of the article refers to indirect transactions where our client has been implicated with 1MDB-linked companies. A clear contradiction which requires further clarification.

This article by WSJ was issued, published and circulated through WSJ web portal www.wsj.com . Firstly, we have been instructed to identify the parties involved in the authorship, distribution and publishing, for the purpose of naming the appropriate parties in any potential actions which requires deliberation and research as the article does not reflect extensive details for service of any legal letter or court documents.

Secondly, another issue of concern is, jurisdictional issues of which the publication originates from United States of America and accessible worldwide. We have been also instructed that a local presence of WSJ is also available and we are pursuing further clarification and details on this matter.

Since the article involves several parties, we have also been instructed to consider a joint action or an action against, in the event evidence shows a conspiracy against our client. Kindly note that the companies named as conspirators with our client, in the article are; International Petroleum Investment Co, Tanore Finance Corp, SRC International Sdn. Bhd, and Ihsan Perdana Sdn. Bhd.

Several names of companies or organizations had only been referred to as the related companies or companies belonging to certain organizations or companies, and also the sources or destinations or the alleged transactions has not been disclosed.  This in itself either intentionally or otherwise has caused further identification of facts been required.

Once we have identified the parties, the jurisdiction, and the involvement of conspirators or are they merely parties which also had been innocently imputed in the article, we can then proceed to address the third issue.

The third issue is to tackle all possible or plausible legal remedies of which our client shall be given advise on an action of defamation, further tortuous actions and remedies including any statutory violations by WSJ and related companies and (if any) conspirers.

This is not a straightforward legal action due to the national and international imputations. We have been instructed to identify facts and lay full facts, before our client, is able to proceed with further instructions.

The purpose of clear explanation is to avoid unnecessary objections by WSJ on the imputations that are made. Once our client has obtained all necessary facts and the position of WSJ is ascertained, we have strict instructions to immediately exhaust legal avenues and remedies.

Yours faithfully,

FOR AND ON BEHALF OF MESSRS HAFARIZAM WAN & AISHA MUBARAK

WAN AZMIR BIN WAN MAJID

***************************************************

THE BOARD OF DIRECTORS, DOW JONES & COMPANY, INC

ARTICLES WRITTEN BY SIMON CLARK AND TOM WRIGHT IN THE WALL STREET JOURNAL CONCERNING YAB DATO’ SRI MOHD NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK ENTITLED “MALAYSIA LEADER’S ACCOUNTS PROBED” PUBLISHED ON 2ND JULY 2015 AND “SCANDAL IN MALAYSIA” PUBLISHED ON 6TH JULY 2015  (“ THE ARTICLES”)

We act for the Right Honourable Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak, the Prime Minister of Malaysia, in his personal capacity.

We refer to the Articles dated 2nd July 2015 and 6th July 2015 in your Wall Street Journal which, we state, contains a plethora of convoluted, scurrilous and vague allegations against our client.

In the circumstances, we are instructed by our Client to seek confirmation as to whether it is your position as taken in the Articles that our Client misappropriated nearly USD 700 million from 1Malaysia Development Berhad?

We are instructed to procure your position because the Articles collectively suggest that you are unsure of “the original source of the money and what happened to the money” whilst on the other hand, the general gist of the Articles create a clear impression that our Client has misappropriated about USD 700 million belonging to 1Malaysia Development Berhad.

In the circumstance and in the interests of our Client, we would expect a Newspaper of your international standing and reputation to state unequivocally and with clarity as to whether it is your contention that our Client misappropriated about USD 700 million belonging to 1Malaysia Development Berhad. You will no doubt appreciate the seriousness of the allegations made against our Client in the said Articles and this confirmation is sought to enable us to advise our Client on the appropriate legal recourse he can take to seek redress in relation to the publication of these Articles.

We demand a reply within fourteen (14) days of the date hereof and please let us know whether you have appointed solicitors in Malaysia to accept service of legal proceedings on your behalf and on behalf of the reporters who wrote the Articles in the event that legal proceeding become necessary.

We hereby reserve all our Client’s rights in this matter.

FOR AND ON BEHALF OF MESSRS HAFARIZAM WAN & AISHA MUBARAK

WSJ1WSJ2

Pisau kata ” Layan Popcorn dengan coke..tengok gelagat puak cakap pandai..”

Bukti Dokumen Palsu Oleh #WSJ Fitnah @NajibRazak.

in Berita Nasional by

WSJ terkantoi lagi apabila dokumen  yang mereka dedah mengaitkan kononnya wang masuk ke akaun Ds Najib ternyata palsu.

Akaun di tutup bulan ogos 2013, tapi masih ada transaksi dibuat tahun disember 2014? wah, hebat betul sumber bukti forensik lembu2 anti najib ni ye

IMG-20150707-WA0082IMG-20150707-WA0115Baca pendedahan dokumen palsu oleh 2 blog ini

Hasil Siasatan Forensik Dokumen Menunjukkan WSJ di Pihak Benar :KLIK SINI

Anti @NajibRazak Keluarkan Dokumen Bank Kononnya Dari WSJ … Sayangnya Diubahsuai – : KLIK SINI

IMG-20150707-WA0121Pisau kata ” Bulan Ramadhan ni..ramai yang berlapar walau pun makan taik fitnah pakatan”

Fitnah Songlap Duit 700 Juta,Najib Bakal Ambil Tindakan Undang Undang! @najibrazak #1mdb

in Berita Nasional by

Tak habis habis diserang kali ini semua orang tahu Ds Najib difitnah kononnya 700 juta cash masuk ke dalam akaun peribadi.

Beb.. agak agaklah kalau nak fitnah..700 juta USD kalau kita convert ke ringgit Malaysia berbillion dah tu..Takkan lah Bank Negara tak tau..jika nak mencuri..pencuri tak sebodoh itu..

Kesimpulan yang Pisau dapat,siri serangan bertalu talu ke atas Ds Najib adalah siri memperbodohkan minda rakyat.Standart kebodohan rakyat yang percaya akan fitnah ini juga begitu ramai dek tetapi rata ratanya mereka ini penyokong pembangkang yang diketahui ramai pemakan taik fitnah!

Pisau berharap Ds Najib tabah..banyak bersabar dan jangan lupa ambil tindakan undang undang secepat mungkin!

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sudah merujuk kepada peguam mengenai bentuk tindakan undang-undang di dalam dan di luar yang boleh diambil ekoran tuduhan liar akhbar The Wall Street Jornal (WSJ).
Ini termasuk dakwaan kononnya berbilion ringgit wang dari 1MDB mengalir masuk ke akaun peribadinya.
Dalam sidang media ringkasnya di Masjid di Bandar Rinching, Semenyih, Kajang petang tadi, Najib berkata, beliau akan menentukan tindakan berhubung perkara itu dalam tempoh beberapa hari lagi.

“Saya sudah rujuk kepada peguam dan menerima nasihat untuk melihat menerusi perspektif undang-undang berkaitan tuduhan membabitkan 1MDB yang cukup jahat.

“Ini termasuk tuduhan bahawa saya ‘songlap’ ataupun curi AS$700 juta duit 1MDB dan memasukkannya ke akaun peribadi saya,” katanya.

Sebelum ini, beberapa pemimpin kerajaan dan parti turut menggesa Najib mengambil tindakan sewajarnya terhadap WSJ kerana membuat dakwaan tersebut tanpa bukti.

Antara yang mahu tindakan tegas diambil termasuk Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, serta tiga Nib Presiden UMNO, Datuk Seri Zahid Hamidi. Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Datuk Seri Shafie Apdal.

Pada Jumaat lalu, akhbar bisnes antarabangsa menyiarkan satu artikel yang memetik ‘penyiasat yang tidak dinamakan’ mendakwa dana hampir AS$700 juta (RM2.63 bilion) milik 1MDB disalurkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) – bnbcc

 

Pisau kata “team peguam kena kerja keras..jangan lepas barang seekor pun puak haram jadah ni!”

Guan Eng Kalah Saman ‘Nenek Rasis’, Mahkamah Arah Bayar RM500,000 Kepada Jahara

in Berita Nasional/Pulau Pinang by

Mahkamah sahkan Guan Eng tokong Dap Pulau Pinang bersalah fitnah Yb Jahara.

Mahkamah juga mendapati Guan Eng bersalah mengfitnah Yb Jahara dari Umno BN sebagai rasis.

Semua orang tahu yang buat tuduhan dan memainkan sentimen kebencian kaum datangnya dari Dap. Hari ini terbukti  yang selama ini diperkatakan tentang Dap yang amat rasis chauvanis dan ultrakiasu.

PULAU PINANG – Ketua Menteri, Lim Guan Eng hari ini diarah membayar sebanyak RM500,000 kepada Ketua Pembangkang negeri, Datuk Jahara Hamid sebagai ganti rugi kerana menggelar beliau sebagai nenek rasis.
Hakim Mahkamah Tinggi Pulau Pinang, Datuk Nordin Hassan yang membuat keputusan itu turut mengarahkan Guan Eng membayar kos guaman sebanyak RM40,000 berserta faedah sebanyak lima peratus.
Selain itu, Nordin turut mengarahkan Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan jawatannya, menarik balik gelaran terhadap Jahara selain mengeluarkan injunksi menahannya daripada mengulangi kata-kata fitnah.
Jahara sebelum ini memfailkan saman selepas Guan Eng pada 10 Disember 2013 dalam sidang akhbar di luar sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) menggelarkan Jahara sebagai ‘nenek rasis’.
Gelaran itu dibuat Guan Eng kerana Jahara dikatakan cuba membangkitkan isu perkauman apabila menuduh kerajaan DAP Pulau Pinang hanya mengambil tindakan terhadap peniaga Melayu.
Guan Eng kemudiannya memohon maaf kepada Jahara tetapi hanya untuk gelaran ‘nenek’ namun tetap menyifatkan Jahara sebagai seorang yang rasis.
Dalam saman fitnah berkenaan, Jahara yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teluk Air Tawar turut memohon perintah injunksi untuk menghalang Guan Eng daripada berterusan mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya selain mahu perkara berkenaan tidak berulang.
Bagi kes itu, Jahara diwakili peguam, Datuk Jahaberdeen Mohamed Yunos. – UTUSAN ONLINE

AIR : BILA TS KHALID IBRAHIM PERTIKAI KREDIBILITI AZMIN JADI MB SELANGOR

in Berita Nasional by

Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menggesa penggantinya, Mohamed Azmin Ali berundur jika beliau sedar tidak mempunyai keupayaan peribadi serta gagal memuktamadkan segera penyusunan semula industri air di negeri ini.

Dalam satu kenyataan menerusi laman sosial Facebooknya hari ini, Abdul Khalid menyatakan keyakinannya bahawa ramai rakyat di Lembah Klang termasuk Selangor kecewa dengan sikap pentadbiran Mohamed Azmin yang jelas tiada kewibawaan mahupun komitmen untuk menyelesaikan dengan segera penstrukturan semula industri perkhidmatan air negeri.

“Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan ‘ancaman’ oleh Puncak Niaga Holdings Berhad (PNHB), pemegang saham terbesar dalam dua syarikat konsesi air di Selangor iaitu Puncak Niaga Sdn. Bhd. dan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) untuk membatalkan perjanjian jual beli dengan pengurusan Air Selangor Sdn. Bhd. (Air Selangor) selepas lima kali permohonan oleh Air Selangor untuk melanjutkan tempoh memenuhi syarat perjanjian itu.

“PNHB juga mengancam mengambil tindakan undang-undang untuk mendapatkan semula hutang tertunggak kerajaan negeri yang dianggarkan mencecah RM4.97 billion pada 31 Mac 2015.

“Namun, tidak mustahil ancaman PNHB ini bertukar menjadi realiti susulan daripada ‘imuniti’ yang dinikmati oleh Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn. Bhd. (Splash), satu lagi syarikat konsesi air untuk terus berdegil menolak tawaran Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) selain kegagalan berlarutan kerajaan negeri memuktamadkan perjanjian utama yang dimeterai pada 12 September 2014 dengan Kerajaan Persekutuan, Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) dan Air Selangor,” katanya.

Abdul Khalid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang menambah kata, walaupun Sultan Selangor sendiri sebelum ini telah berulang kali mengingatkan supaya penyusunan semua industri itu dimuktamadkan secepat mungkin, pentadbiran negeri seolah-olah tidak mengendahkan perkara tersebut.

Sebaliknya, Mohamed Azmin menurut Abdul Khalid dilihat sengaja melengah-lengahkan proses pengambilalihan empat syarikat konsesi terlibat selain gagal menggariskan pelan terperinci untuk menyelesaikan isu perikhidmatan air di Selangor sejak mula memegang jawatan itu pada September tahun lalu.

“Sebaliknya, apa yang Mohamed Azmin mampu lakukan hanyalah melemparkan pelbagai kenyataan mengelirukan, dolak-dalik retorik, dakwaan tempang dan tuduhan tidak berasas terhadap pihak-pihak berkepentingan yang lain terutama Kerajaan Pusat. Sama ada beliau memang tiada kompetensi atau sebenarnya ada udang di sebalik batu.

“Sekiranya Menteri Besar sedar had keupayaan peribadi dan kekangan lain untuk memuktamadkan segera penyusunan semula industri air Selangor pada kos keseluruhan tidak melebihi RM9.65 billion, maka saya ulang gesaan yang pernah diutarakan dalam Dewan Undangan Negeri Selangor sebelum ini,”tegasnya – sumber

Apa Status PR?Sudah Mati?Pengsan?Kawan Baik?

in Berita Nasional by

  

Jom kita tengok Pemimpin pembangkang kong kali kong.. memang puak ni pakar kencing..

Kadang kita lihat kesemua kenyataan mereka ini mengelirukan rakyat di tambah menambahkan selut dikepala otak penyokong mereka.

Anda baca laporan portal pro-pembangkang ini: 
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengulangi pendiriannya iaitu Pakatan Rakyat (PR) masih wujud dan menegaskan walaupun ia kini terdiri daripada 2 parti – PAS dan PKR, tanpa DAP tetapi ia tetap satu pakatan.

Keyakinan beliau itu dinyatakannya hari ini memandangkan tiada sebarang pendirian yang dikeluarkan PKR berhubung masa depan PR.

“Selagi PKR tidak buat keputusan, maksudnya ia masih bersama (PR). Apa makna ‘pakatan’? ‘Pakatan sekurang-kurangnya perlu ada 2 (parti). Kalau satu jadi pakatan tak? Tidak boleh.

“Isi saya berjalan.. Saya masih hidup (PR masih hidup),” katanya kepada pemberita selepas melakukan lawatan di bazaar Ramadan Jalan Raja Alang di Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Media juga melaporkan kenyataan Lim Kit Siang DAP tentang Wan Azizah :

DAP tidak pernah buat sebarang keputusan terburu-buru, kata penasihat veteran DAP Lim Kit Siang. 

Tegasan itu sekaligus membidas kenyataan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang menganggap tindakan PAS dan DAP dilakukan dengan tergesa-gesa. 

Ujar Kit Siang, DAP kini cuba untuk membentuk pakatan politik baharu yang lebih kukuh – seterusnya

Sekejap u-turn sekejap berhenti,serba tak tentu serba spinning menggila..
Pisau kata “if u cant beat them.. confused them”

Open Letter Foreign Affair Minister of Malaysia To New York Times Editor @nytimes

in Berita Nasional by

OPEN LETTER TO THE NEW YORK TIMES EDITOR
1. It is regrettable to see Tun Mahathir seeking to undermine his own country in the international media as part of a personal political vendetta. 
2. It is irresponsible of any citizen, let alone a former prime minister, to spread lies and distortions about state owned companies – saying for example that RM42 bn is missing from 1MDB to create public anxiety, when in fact these are audited debts backed by RM51 bn assets. These reckless claims have affected market sentiment towards Malaysia. 
3. Furthermore, it is telling that he continues to mount his attacks, rather than wait for the findings of the enquiries currently being undertaken by Malaysia’s central bank, Auditor General, and parliament’s bipartisan Public Accounts Committee. This shows that Tun Mahathir is not interested in answers from the appropriate lawful authorities. Rather, he is just using 1MDB as an excuse to topple the serving prime minister, Najib Tun Razak.
4. And all because his personal demands, as Tun Mahathir himself has acknowledged, are not being met. Prime Minister Najib, as Malaysia’s democratically elected leader, will do what he thinks is right for the nation, and will not allow rule by proxy. 
5. Tun Mahathir told the New York Times that UMNO “lacks vision and talented people”, that it “has become a repository of patronage-seeking politicians”, and that members “try to keep out people who are more intelligent than themselves”. But it is Tun Mahathir who led the party for 22 years. It was he that, during his time, worked to cultivate ‘yes men’ and entrench his position – even introducing a quota system for the UMNO presidency to prevent challengers – rather than bringing in talent and strengthening the party. It is Prime Minister Najib who democratised the party constitution to make it far easier to challenge him for his job.‎ 
6. For Tun Mahathir to accuse Prime Minister Najib of acts “verging on criminal” is simply outrageous, and entirely false. It is a measure of the reforms put in place under Prime Minister Najib’s administration that Tun Mahathir has the freedom to be so vocally critical of the party and government he once led.‎ 
7. But Dr Mahathir is abusing that freedom, and his privileged standing as a former prime minister, to indulge in reckless and baseless personal smears against Prime Minister Najib and his family. Most Malaysians would rather see Dr Mahathir retire gracefully than continue to damage the standing of his own country for personal political gain. 
Y.B. DATO’ SRI ANIFAH BIN HAJI AMAN 

Minister of Foreign Affairs, Malaysia‎

Pisau kata “tindakan Tun M memang banyak yang tak kena.. “

Penerangan Ringkas Mengenai Gempa bumi Ranau

in Berita Nasional by

Gempabumi merupakan gegaran bumi hasil pelepasan tenaga yang sangat cepat. Gelombang seismos bergerak pada semua arah daripada punca yang dikenali sebagai fokus. Titik pada permukaan bumi diatas fokus ini dikenali sebagai pusat gempabumi. Misalnya pusat gempabumi semalam didapati berdekatan puncak Gunung Kinabalu.  Ini bermakna fokus gempabumi terletak dibawah pusat ini. Dalam kes ini, fokus gempa berada sekitar 10 km dibawah. Inilah sebabnya berlaku tanah runtuh besar di gunung.

Gempabumi biasanya berlaku sepanjang sesar (retakan memanjang) dalam bumi sewaktu pembalikan elastik (elastic rebound). Bayangkan kita ambil pembaris plastik dan kita bengkokkannya. Selepas tahap tertentu ia akan patah dan seterusnya melepaskan tenaga yang disimpan olehnya. Batuan di dalam bumi pun berkelakuan begini.

Ada tiga jenis sesar, iaitu sesar mendatar (pergerakan horizontal), sesar naik dan sesar turun (pergerakan tegak). Dalam kes gempa di Ranau semalam, ia dihasilkan oleh sesar normal bertrend timurlaut-baratdaya.

Selepas gegaran besar beberapa gegaran kecil, dikenali sebagai “aftershocks” atau gempa susulan berlaku semasa kerak bumi mengalami pengubahsuaian. Kadang kadang terdapat gegaran kecil mendahului gegaran besar dikenali sebagai “foreshocks”. Setakat ini terdapat 33 gempa susulan yang direkod oleh Jabatan Metereologi akibat gempabumi semalam.

Sekitar 80% gempabumi berlaku di Jalur Lingkaran Pasifik, hasil dari pertembungan plet bumi. Yang lain berlaku di luar jalur yang dikaitkan dengan sesar rantau yang masih aktif.

Seismik merujuk kepada gelombang tenaga yang dilepaskan selepas berlaku gempabumi. Ada tiga jenis gelombang seismik, iaitu gelombang mampatan dikenali sebagai P (Primer), gelombang ricih S (Sekunder) dan gelombang permukaan. Gelombang P adalah yang paling laju dan bergerak kedepan dan kebelakang, seperti “spring” kereta. Ini yang membuat kita merasa terayun dan pening bila gempa sampai di lokasi kita. Gelombang S pula bergerak turun dan naik, sementara gelombang permukaan bergerak dati kiri dan kanan. Kita-tiga gelombang ini akan dirasai hampir serentak kalau kita berada berdekatan dengan pusat gempabumi.

Kejadian gempabumi di Ranau berkait dengan kehadiran sesar aktif. Sesar aktif ini digerakkan kerana Sabah masih menerima tenaga mampatan dari interaksi 3 plet utama. Sebenarnya Sabah terletak pada tenggara Plet Eurasia. Di sebelah timur terdapat Plet Filipina-Pasifik. Plet ini bergerak sekitar 10cm per tahun kearah barat bertembung dengan Plet Eurasia.  Di bahagian selatan Plet Australia bergerak kearah utara dengan kelajuan sekitar 7 cm per tahun. Sempadan pertembungan plet inilah adalah yang paling aktif dan tidak stabil. Gempabumi bermagnitud besar sampai M8 boleh terjadi selain berlaku gunung berapi. Walaupun Sabah terletak sekitar 1000km dari jalur pertembungan plet, ia masih menerima tenaga mampatan jarak jauh ini. Makin jauh dari jalur bahaya ini, makin kurang kesannya. Oleh kerana Sabah paling dekat dengan Filipina dan Indonesia (Sulawesi), maka ia menerima kesan yang lebih serius berbanding dengan Sarawak dan Semenanjung. Aktivi mampatan di Sumatra yang memberi kesan kepada Semenanjung.

Di Ranau terdapat intrusi batuan igneus akibat mampatan oleh interaksi tiga plet diatas. Intrusi batuan yang lebur ini juga satu cara untuk melepaskan tenaga tersimpan melalui sesar aktif. Jadi di Ranau bukan terjadi volkano, seperti yang dipercayai orang ramai. Maka itu Gunung Kinabalu tidak akan meletup. Volkano hanya terdapat di Tawau dan Semporna, dimana pernah berlaku letupan beberapa puluh ribu tahun dahulu. Kawa volkano  masih kelihatan di Tawau.

Intrusi batuan igneus Gunung Kinabalu berlaku sekitar 7-8 juta tahun dahulu. Kini ia sudah sejuk di permukaan tapi masih ada sisa haba di bahagian dalam (beberapa km). Air panas Poring mendapat sumber haba dari ini apabila air hujan masuk dalam bumi melalui sesar-sesar yang masih aktif.

Semasa gempabumi semalam, air panas poring menjadi sangat keruh selama beberapa jam. Gegaran gempabumi nampaknya telah mengeluarkan mineral lempung yang terendap dicelah celah sesar ini. Akibatnya pengaliran air panas Poring lebih lancar dan lebih panas.

Gegaran kuat seperti yang berlaku semalam akan terus berlaku, apabila tenaga yang tersimpan sudah melebihi kemampuan bumi untuk menyimpannya. Ini biasanya berlaku secara berkala. Dalam kes gempabumi Ranau, ia berlaku sekitar 25 tahun. Yang pertama dalam ingatan kita berlaku pada tahun 1966 dengan magnitud 5.3. Yang kedua pada tahun 1991 bermagnitud 5.2 dan terkini pada tahun 2015. Kitaran ini anggaran saja, sebab rekod sejarah gempabumi di Sabah belum cukup panjang.

Disediakan oleh Prof. Felix Tongkul, Pensyarah Geologi, UMS. 6/6/2015 -whatapps

#PRKpermatangpauh Hadi Pulau Kempen Wan Azizah #KakWan4PP

in Berita Nasional by

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini membayangkan beliau tidak akan berkempen untuk Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail di pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Permatang Pauh.

Ketika ditanya sebab beliau tidak turun berkempen di Permatang Pauh, Hadi berkata beliau sibuk dengan program parti yang diatur lebih awal selain terpaksa berulang ke hospital untuk menerima rawatan.

Hadi berada di ibu negeri Sabah untuk merasmikan konvensyen PAS negeri.

Beliau agak aktif berkempen untuk calon partinya di pilihan raya kecil parlimen Rompin Selasa ini, namun belum muncul di Permatang Pauh walaupun tempoh kempen hanya tinggal empat hari.

Ketiadaan Hadi di Permatang Pauh di lihat sebagai “membalas” ketiadaan pemimpin-pemimpin utama PKR dan DAP membantu jentera PAS di Rompin.

Ia juga memperlihatkan hubungan semakin rapuh di antara Hadi dan pimpinan PKR serta DAP, sekali gus menguatkan spekulasi Pakatan Rakyat akan berpecah secara rasmi tidak lama lagi.

Dalam pada itu, Hadi berkata beliau tidak mengetahui secara pasti golongan mana yang dikatakan membantah pencalonan Wan Azizah untuk mempertahankan kerusi Permatang Pauh.

Beliau enggan menyalahkan anggota PAS, sebaliknya berkata mungkin golongan itu adalah daripada pihak yang cuba membuat provokasi sebelum ini.

PAS Permatang Pauh dan Pemuda PAS negeri sebelum ini bercadang memulau Wan Azizah dan hanya akur untuk menggerakan jentera kempennya selepas di arah oleh PAS Pusat.

Mengenai pendirian PAS Pusat berhubung ahli Pakatan Rakyat (PR) Sabah khususnya DAP yang menolak pembabitan PAS dalam PR Sabah, Hadi berkata terpulanglah kepada PR negeri masing-masing untuk membuat keputusan namun PAS masih anggota PR Pusat.

Dalam perkembangan lain, beliau menegaskan PAS tetap dengan pendiriannya untuk melaksanakan hukum hudud di Kelantan.

Beliu juga menegaskan PAS berpegang kepada persetujuan dicapai di kalangan pemimpin-pemimpin PR sebelum ini yang memulangkan kepada parti masing-masing dalam soal pendirian parti yang berbeza

PKR Sarawak dan Bersih Berbohong Kepada Rakyat Cuba Burukkan SPR.

in Berita Nasional by

2015-02-23 07.22.59

PKR dan haprak pakatan memang kerjanya bohong siang malam.. ini sifat hakiki yang memang tak boleh dibuang ..

PKR Sarawak dan para aparat pakatan dedahkan kepada pihak media kononnya mereka telah mengesa SPR menghentikan inkuari awam mengenai persempadanan semula kerusi DUN di Sarawak dengan alasan PKR telah bawa isu ini ke mahkamah tinggi Kuching bagi memohon semakan..

Selidik punya selidik rupanya ini semua bohong belaka.. rupanya Mahkamah Tinggi Kuching langsung tidak menerima apa apa injuction..

Rakyat Sarawak harus ambil perhatian… di Semenanjung habis diporak perandakan oleh haprak PKR dan kuncu kuncu mereka.Di Sarawak mereka sedang membuat onar.. terang terangan berbohong kemudian menuduh SPR tidak menghormati mahkamah..

Mahkamah tidak pernah mengarahkan SPR untuk menghentikan persempadanan semula kerana SPR telah mengikut peraturan satu persatu dan susunan atas kehendak perlembagaan dalam mengadakan persempadanan semula kerusi DUN Sarawak

Rakyat harus tahu betapa SPR secara terbuka dan telus dengan mengadakan enkuari awam ,sesiapa pun boleh bersemuka dengan SPR didalam enkuari awam.SPR mengalu alukan maklum balas masyarakat.
Hakikatnya PKR Sarawak bukan saja berbohong kepada pihak media,malah mereka sendiri malas untuk menghadiri enkuari awam.Sebaliknya mereka menipu kepada rakyat seolah SPR telah melanggar perintah mahkamah bagi menutup pembohongan mereka.
Pisau kata ” PKR Sarawak bukan saja menipu rakyat..tapi menipu PKR Pusat..haha..ni la dikatakan pencuri menipu penyangak”

 

 

BF Tipah Koya,Lawyer Kopitiam @EricPaulsen101 disiasat ikut Akta Hasutan

in Berita Nasional by

Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengambil tindakan terhadap peguam Eric Paulsen yang mendakwa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mempromosikan fahaman ekstremis di negara ini.
Khalid Abu Bakar

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar yang mengesahkan perkara itu berkata, pihaknya akan menyiasat Pengarah Eksekutif Lawyers For Liberty itu mengikut Akta Hasutan 1948.

“Kenyataan sebegini memang wajar kita siasat di bawah Akta Hasutan,” katanya di sini hari ini.

Semalam, Eric mengeluarkan kenyataan tersebut menerusi laman sosial Twitternya dengan menuduh Jakim menyebarkan fahaman itu pada setiap Jumaat yang dipercayai merujuk kepada khutbah solat Jumaat kepada umat Islam.

Eric menerusi catatannya berkata: “Jakim sedang mempromosikan ekstremisme setiap Jumaat. Kerajaan perlu menanganinya jika serius mahu banteras ekstremisme di Malaysia”.

Selain itu, Khalid turut menegaskan untuk mengambil tindakan sama ke atas pihak-pihak yang mengeluarkan kenyataan tidak bertanggungjawab.

“Hati-hatilah dalam memperkatakan sesuatu. Jangan berkata-kata yang mengundang PDRM mengambil tindakan.

“Berani cakap beranilah tanggung,” tegas beliau.

Sementara itu, Eric ketika dihubungi Mingguan Malaysia enggan mengulas mengenai maksud ‘ekstremis’ yang didakwanya itu.

Malah beliau juga tidak mahu mengesahkan akaun Twitter tersebut adalah miliknya.

“Saya akan adakan sidang akhbar sama ada esok atau pun lusa,” ujarnya.

Dalam perkembangan berkaitan, Khalid memberitahu, undang-undang seperti Akta Hasutan 1948 masih diperlukan kerana dapat membantu PDRM menyelesaikan masalah kumpulan ekstremis.

Sambil merujuk kepada insiden serangan pejabat akhbar mingguan Charlie Hebdo di Paris baru-baru ini, beliau menegaskan akta ber­kenaan wajar dikekalkan.

“Ambillah iktibar kejadian di Paris. Itulah sebab kita memerlukan Akta Hasutan dan PDRM tidak akan membiarkan penghasut agama,” ujarnya.

Pada 7 Januari lalu, seramai 12 orang terkorban selepas tiga lelaki yang dilengkapi senapang jenis Kalashnikovs dan pelancar peluru berpandu menyerang pejabat akhbar mingguan Charlie Hebdo.

Pada November 2011 pejabat akhbar berkenaan juga pernah dibom selepas menerbitkan karikatur Nabi Muhammad dengan menggunakan tajuk Charlie Hebdo.

Pisau kata “mana pi Pah Koya.. dah breakoff dengan BF dia kah?”

Balak Dan Banjir ! Rupanya Ngeh Dan Nga Pinjam Duit Kerajaan Umno BN Berjuta Untuk Berniaga

in Berita Nasional by

bukti2DAP seringkali memberitahu para zombie yang terdiri daripada penyokong Pakatan Rakyat terutama sekali kaum Cina bahawa Kerajaan UMNO-BN yang menguasai Persekutuan, sangat rasis dan terlalu melebihkan Melayu-Bumiputera dan bersikap zalim terhadap bukan Melayu.

Namun surat daripada Ngeh Koo Ham ini membuktikan sebaliknya!

Justeru, elok juga kalau Nga Kor Ming yang SANGAT BANYAK MULUT menceritakan dan menjelaskan di mana sebenarnya terletak LADANG BALAK berkeluasan 10,526 ekar yang dihadiahkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan kepada mereka di Kelantan. Dan siapa pula yang memiliki tanah balak seluas 10,526 ekar di Sungai Relai, Chiku di Daerah Gua Musang.

Perlu juga dia menjelaskan berapa ekarkah tanah balak yang telah dicerahkan, dibersihkan dan digondolkan? Berapakah nilai balak yang telah dikeluarkan dan berapa luas pula tanah balak yang ditanam semula atau dibiarkan rang?
Seandainya gambar yang dipetik oleh Nga Kor Ming dari laman Facebook FoBN adalah palsu, bolehkah dia menunjukkan gambar semasa dan sebenar dari kawasan Sungai Relai.

Gua Musang merupakan kawasan yang paling teruk terjejas dalam musibah banjir pada minggu lepas.

Sumber :Selanjutnya baca bukti surat di FlyingKick KLIK SINI

Bantuan Banjir; Malaysiakini dan Fitnah Berpisah Tiada,MOA dan Menterinya @IsmailSabri60 Pula Jadi Mangsa.

in Berita Nasional by

Para  pemimpin Umno BN paling awal dan terkehadapan dalam membantu mangsa mangsa banjir.Apabila bantuan dan para pemimpin termasuk menteri turun ke lokasi ia menyebabkan pencacai pakatan terluka malah ada yang tercalar tercabar dek kerana pemimpin mereka sendiri gagal untuk turun membantu.

Apa yang mereka mampu buat adalah menghentam apa saja yang lalu didepan mata. Kaedah seperti paria ditepi jalan yang diguna pakai oleh macai pakatan memang amat murahan.Mereka menghentam kononnya bantuan bekalan makanan dipelekat sticker dan gambar pemimpin dan parti politik Umno BN disebabkan mereka tidak ada cara untuk pertahankan pemimpin mereka yang tidak nampak muka.malah tidak mampu pertahankan pemimpin mereka yang berbohong dan eksploitasi mangsa banjir demi kepentingan politik.wpid-10606198_936595983019235_3253587136914147321_n.jpg

wpid-1419620931.jpgB6F43gWCEAAROhlwpid-img_20141230_222018.jpgwpid-img-20141231-wa0003.jpg

Kita semua tahu kemana perginya para pemimpin haprak pakatan. Dr Hatta Ahli Parlimen Kuala Kerai sehingga kini diberitakan mampus ditimpa kayu balak hingga sekarang tak nampak batang hidung,namun Pisau harap berita ini tidak benar..

Begitu juga pimpin tersohor PKR si Ketum,beliau beri alasan tak mampu untuk beli tiket untuk pulang dari New Zealand kerana tak boleh tukar tiket kapal terbang.

Guan Eng juga puas bercuti mewah di Europe dan ramai lagi yang hilang ketika rakyat memerlukan bantuan. Tetapi syukur alhamdulilah pemimpin Umno BN yang puak di Kelantan dan pembangkang maki siang malamlah yang menghulurkan makan kepada mereka.

 

Namun apa boleh kita buat,pemimpin Umno dan BN cukup tinggi nilai kemanusiaan mereka hingga tidak peduli pun apabila dicaci hina namun mereka tetap memberi bantuan.

Sebenarnya mangsa banjir yang pro pembangkang yang bising bising tidak lah ramai,tetapi yang lebih sudu dari kuah adalah pencacai yang kerja mereka mengadap laptop dibayar sekupang dua dan portal Malaysiakini untuk menghentam pemimpin Umno BN yang bertungkus lumus membantu mangsa banjir.

Banjir di pantai timur kali ini seperti semua orang tahu amat buruk,mangsa yang terlibat mencecah ratusan ribu orang. Sejak berlakunya banjir pada 18hb Dec MOA diantara kementerian paling awal turun membantu rakyat. Atas inisiatif Ds Ismail Sabri,bantuan disalurkan melalui KADA.

 

IMG-20150101-WA0093IMG-20141229-WA0031 10887513_836768089721476_8612065967926778435_oIMG-20150101-WA0092

Malaysiakini dilihat amat terdesak apabila tidak ada point untuk pertahankan pemimpin pakatan yang hilang, maka pemimpin Umno BN yang turun membantu dihentam untuk tutup kelemahan pemimpin haprak pakatan.Ini politik gampang haprak pakatan yang semua rakyat harus lihat dan faham..

Pisau kata ” Tahniah Ds Ismail Sabri yang proaktif bantu mangsa banjir,tak perlu risaulah..Kebaikkan itu akan membuahkan kebaikan juga,Buatlah macam mana pun yang hak pasti berdiri..”

Umno Gagal ! Seorang Pemimpin PAS Sanggup Mengadai Nyawa Saat Banjir Sedang Mengganas.

in Berita Nasional by

Dalam semua gambar yang tersebar di media sosial.. Pisau pilih gambar Mat Sabu.. gambar paling epik ,mendebarkan dan juga benar benar menyentuh hati nurani setiap insan di negara ini.

PAS benar benar mempunyai seorang pemimpin pelapis yang berani.Pisau amat yakin tidak ada seorang pun pemimpin BN seberani Mat Sabu..

Beliau sanggup meredah banjir hingga ke paras dada tanpa menggunakan jaket keselamatan.Bayangkan jika berlaku arus deras,sudah pasti ia bakal mengundang nahas apatah lagi ia membabitkan pemimpin tersohor ini.

10888476_10152714765094998_2171603088923684173_n 10898168_10152714765084998_6708353475970123833_nPisau berasa cukup insaf apabila melihat pengorbanan pemimpin ini,rupanya beliau meredah banjir semata mata mahu merasakan denyut nadi mangsa banjir.

Pisau kata ” berdarah hidung tengok aksi bang mat….”

 

Jika Anwar Mampu Tawar Rasuah RM100juta,Berapa Billion Yang Dia Ada?

in Berita Nasional by

Pisau rasakan Ketum PKR  punyai stok wang berbillion ringgit, masakan tidak beliau mampu menghantar orang kanannya untuk tawar rasuah 100 juta kepada pemimpin BN.

Berapa billion wang rakyat di rompak beliau semasa menjadi menteri kewangan dan timbalan menteri agaknya..?

Pisau berharap rakan Ketum seperti PAS dan PKR mintaklah sedikit wang hasil rompakan Anwar semasa beliau didalam kerajaan. Tak perlu anjurkan makan malam dan lancarkan tabung buluh atau tin Milo.

 

Pisau kata “Anwar dah kaya raya..beliau susahkan rakyat seluruh Malaysia terutamanya penyokong dan penjilat sendiri dengan ideologi palsu.”

 

IS: Tindakan demi rakyat, negara – @Zahid_Hamidi

in Berita Nasional/zahidhamidi by

Tindakan terhadap rakyat negara ini yang terlibat dalam kegiatan kumpulan militan Negara Islam (IS) dilakukan demi kepentingan rakyat dan negara.
Ahmad Zahid Hamidi

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang juga Naib Presiden UMNO membe­ritahu, Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Pertahanan sentiasa bekerjasama bagi mengekang pengaruh IS di negara ini.

“Selain itu, kita berkongsi banyak maklumat dengan badan-badan perisikan antarabangsa,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri perjumpaan tertutup bersama perwakilan Kelab UMNO Luar Negara di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini.

Yang turut hadir Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal.

Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Kertas Putih ‘Ke Arah Menangani Ancaman Kumpulan IS’ di Dewan Rakyat mencadangkan satu undang-undang baharu yang bersesuaian digubal untuk membanteras dan mengambil tindakan terhadap rakyat Malaysia yang terlibat dalam aktiviti militan serta kumpulan pengganas.

Sementara itu, Ahmad Zahid menafikan dakwaan pihak tertentu yang menggambarkan beberapa kawasan di Sabah termasuk Semporna seolah-olah dalam ke­adaan tidak selamat.

DAP Fitnah PM dan 1MDB, Ds Najib Saman Tony Pua Hingga Keciritan..

in Berita Nasional by

Tony Pua terkenal sebagai kaki pembohong dan fitnah.Baru baru ini apabila bersekongkol dengan gay PKR si Rafizi menyerang 1MDB namun kerja jahat mereka terbongkar apabila sehingga sekarang masih tidak mampu tunjuk bukti kepada rakyat.

Hari ini Perdana Menteri melalui peguamnya telah mengarahkan agar Tony Pua tampil membuat permohonan maaf,menarik balik video ucapan fitnah beliau dan membayar ganti rugi dengan satu jumlah yang sesuai.

Pisau berharap agar Ds Najib saman ramai lagi pemimpin haprak pakatan yang siang malam kerjanya fitnah dan berbohong.

 

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengemukakan notis tuntutan terhadap pengerusi DAP Selangor, Tony Pua atas satu ucapan yang didakwa menggambarkannya sebagai pemimpin korup.

Notis yang dilihat oleh Malaysiakini menyebut, ucapan Pua di satu majlis anjuran DAP Petaling Jaya pada 3 November itu juga didakwa menunjukkan Najib tidak layak mengetuai pentadbiran negara.

Notis berkenaan menuntut agar Pua memohon maaf dan menarik balik kenyataan yang mendakwa “Najib mencipta skandal terbesar dalam sejarah Malaysia” itu.

Ia turut menuntut agar rakaman ucapan berkenaan, yang disiarkan oleh media pro-Pakatan Rakyat, Media Rakyat, dikeluarkan dari dalam talian Youtube.

Notis itu juga menuntut Pua mencadangkan jumlah gantirugi yang sesuai atas kerugian yang dialami Najib melalui ucapan berkenaan.

Ucapan berkenaan antara lainnya mengaitkan mengenai akaun syarikat pelaburan negara, 1Malaysia Development Bhd.

Notis bertarikh hari ini dikemukakan melalui firma tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak.

Pisau kata ” Nurul Izzah pun disahkan mahkamah kaki fitnah…”


Hit Counter provided by Curio cabinets
Pergi ke Atas