Berita telus dan seimbang..

Category archive

belia

Sekitar #FestivalBelia Putrajaya 2013 Bawa Dimensi Baru.

in belia by
264535_576567562388613_597396884_n

Festival Belia sekarang membawa kelainan dan berbeza daripada tahun tahun sebelumnya. Sambutan yang cukup hebat seperti yang kita semua tahu telah berjaya menarik ratusan ribu golongan belia menyertai pelbagai acara yang disediakan oleh pihak KBS.

Viper Challange adalah permainan yang memerlukan stamina dan ketangkasan . Bagi mereka yang berminat menyertai Viper Challenge silalah ke lokasi yang  bertempat di berhadapan Jabatan Kastam DiRaja Malaysia.

 

936343_576661069045929_1350102786_n

Festival Belia kali ini banyak menampilkan acara baru salah satunya adalah Viper Challenge,apa yang menariknya Menteri Belia dan Sukan turut sama mencuba Viper Challenge. Aksi-aksi yang dilakukan sebelum bermulanya pertandingan antara rakan media.

Sementara itu anda jangan lepaskan peluang untuk hadir ke festival belia,banyak acara menanti anda disini.

264535_576567562388613_597396884_n

Antara yang menarik di festival belia adalah  pertunjukkan kenderaan gempur yang digunakan oleh Tentera Darat Diraja Malaysia serta pameran daripada beberapa agensi berkanun negara seperti Polis Diraja Malaysia dan banyak lagi

954711_576626219049414_2130560602_n

Pertunjukkan serta jualan kenderaan tempatan dan luar negara diadakan berhadapan dengan Istana Kehakiman dimana lebih 30 buah kenderaan dipamerkan kepada pengunjung

601022_576627249049311_964460848_nForum Perdana dalam Segmen Kerohanian, bertempat di Pentas Utama Festival Belia Putrajaya 2013. Imam Muda Hizbul merupakan salah seorang Panel pada malam ini dengan membawakan tajuk Belia Aspirasi Negara.

922727_576772772368092_1816991090_n

 Majlis Khatam Al-Quran bertempat di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin bersempena Festival Belia Putrajaya 2013 di sini hari ini. Disertai lebih 100 peserta dan kebanyakkan peserta dari Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM). Ini merupakan salah satu program di bawah segmen Modal Insan sempena Festival Belia Putrajaya 2013

969425_577005475678155_1803369489_n

Penempatan tapak perkhemahan peserta Jambori Pengakap bertempat bersebelah dengan Masjid Sultan Mizan Zainal

khemah

YB Khairy Jamaluddin bersama peserta tadarus & khatam Al Qur’an sempena Festival Belia Putrajaya #festivalbelia13
307030_656638707686067_173295227_n

#HBN2012 Gambar Semasa Perasmian PM.

in belia by

Ratusan ribu berkumpul serentak disekitar pentas utama semasa ucapan perasmian Hari Sejta Belia oleh PM .

Pisau agak bersimpati dengan blog haprak pakatan apabila mereka cuba spin kononnya perasmian PM tak mendapat sambutan.

Seluruh dunia saksikan lintas langsung yang disiarkan oleh RTM ,tapi apa boleh buat S.O.P haprak pakatan wajib menipu untuk burukkan aktiviti belia negara. Burukkan kempen Sejuta Belia dengan harapan kononnya program kerajaan Barisan Nasional UMNO diboikot ,buktinya didepan mata orang muda benar benar menyokong aspirasi kerajaan!

























Pisau kata ” meriah beb!”

Pakatan Berjaya Kumpul Jutaan Belia Di Shah Alam!

in belia by
beliaselangor1xx


MALU BESAR…itu kata-kata yang paling afdal untuk memulakan kisah ini.Nawaitunya nampak macam nak ‘lawan tetap lawan’ dengan Himpunan Jutaan Belia yang sedang berlangsung dengan meriah dan jayanya di Putrajaya.

Majlisnya, Himpunan dan Konvensyen Belia Selangor 2012.Tarikhnya Sabtu.Lokasinya Komplek Belia dan Sukan Selangor Seksyen 7 Shah Alam.

Himpunan sehari ini dianjurkan oleh kerajaan negeri Selangor menerusi pejabat Exco Belia.

Kalangan wartawan yang ditugaskan membuat liputan himpunan itu terpinga-pinga melihat keadaan dan suasananya.

Lengang dan sepi dari pagi hingga ke petang.

beliaselangor2xx

Mengikut jadual sepatutnnya Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Penasihat Ekonomi Selangor akan beri ucaptama dan tetamu kehormat lain adalah Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, dan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Namun tunggu punya tunggu, tidak ada siapapun hadir.

Sebab apa… mudah saja, tak dapat sambutan LANGSUNG. Suasananya paling memalukan bagi sesiapa saja yang berada di situ.

Ini jauh beza dengan kemeriahan di Himpunan Jutaan Belia diPutrajaya, yang berlangsung dari 23 hingga 27 Mei. Ada lebih 500 program, 22 pentas dan ratusan acara, dengan kehadiran belia dari seluruh negara.

Tinjauan Agendadaily di Komplek Belia dan Sukan Shah Alam jam 3.00 petang dapati yang ada hanya petugas sahaja.

Program forum yang melibatkan ‘ikon belia PR’ aktivis mahasiswa ,Adam Adli tidak ada pengunjung kecuali petugas dan unit amal yang duduk tidak sampai 20 orang.

beliaselangor5xx

Ratusan kerusi kosong, bukan dalam dewan sahaja, di luar dewan.

Suasana lebih menyayat hati kepada peniaga-peniaga, tak ada orang datang.

Dalam erti kata lain, rugi besar.

Difahamkan pada sebelah pagi, program yang seharusnya bermula pada awal pagi, terpaksa ditunda kerana KETIADAAN PESERTA.

Jumlah yang hadir jam 10:24 pagi, tidak sampai pun 100 orang. Walaupun Pesuruhjaya PAS, Dr. Rani Osman dan Exco Adat Resam Melayu, Dr. Ahmad Yunus bin Hairi telah sampai awal dan mundar-mandir melihat jumlah peserta yang berapa kerat sahaja.

Walaupun majlis dijadualkan seawal jam 9:00 pagi, namum sehingga 10:24 pagi, majlis tetap tidak bermula.

beliaselangor6xx

Kalau dilihat kepada persediaan, memang gempak habis,ada empat kaunter pendaftaran mengikut kategori iaitu NGO, Orang Awam,Mahasiswa dan Penggerak Belia Tempatan (PeBT), telah disediakan.

Manakala jika bilangan kerusi-kerusi yang diatur, diambil kira,sepatutnya kehadiran peserta adalah paling kurang 1,000 orang . 50 meja akan untuk 500 orang dan 2 skrin putih besar turut disediakan.

Berdasarkan aturcara, Anwar hadir pada majlis tersebut pada pukul 9:00 pagi.

Pada ketika Exco PAS Selangor Dr. Yunus Hairi berucap jam 10:15 pagi, Anwar Ibrahim masih belum nampak kelibat dan batang hidungnya. Kehadiran pula tidak sampai 100 orang.

Penganjur turut menayangkan video debat PTPTN antara Khairy Jamaluddin dan Rafizi Ramli pada 23 Mei 2012 lalu.

Tayangan terpaksa dibuat sementara menunggu kehadiran lebih ramai hadirin.

Lebih malangnya, pada ketika itulah lebih kurang 40 orang belia dari Kedah bertindak keluar dari dewan kerana mendakwa tertipu dengan program berkenaan.

Mereka telah dijanjikan untuk dibawa ke Program Himpunan Jutaan Belia di Putrajaya, sebaliknya mereka dibawa ke Program Himpunan dan Konvensyen Belia Negeri Selangor 2012.

Exco PKR Selangor Yaakob Sapari, yang mewakili Menteri Besar Selangor ketika berucap akhirnya mengesahkan Anwar tidak dapat hadir kerana terlibat dengan program lain kononnya.

Keseluruhan program berkenaan tidak mendapat sambutan ekoran kehadiran yang sangat tidak memuaskan iaitu tidak sampai 150 orang.

beliaselangor8xx

Walaupun penganjur membuat hebahan awal dengan memasang kain-kain rentang dan membuat penyebaran SMS kepada seramai 33,000 orang belia di Selangor, namun usaha tersebut masih gagal menarik kehadiran golongan belia ke majlis berkenaan.

Terdengar ada kalangan yang hadir berbisik ini satu pengajaran kepada kerajaan Selangor pimpinan PKR, jangan nak dakwa ‘RAKYAT’ sentiasa menyokong mereka.

Kalau bandingkan antara kehadiran di Shah Alam dan Putrajaya, bos-bos pembangkang di Selangor jenuh kena cari lubang cacing untuk sorok muka.- OLEH HELME HANAFI/AgendaDaily – 26/5/2012

Belia Hari Ini Pewaris Negara Kita

in belia by


Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan berjanji akan menyajikan dan menyerahkan kepada belia sebuah negara yang lebih baik daripada hari ini untuk diwarisi oleh golongan itu. Justeru itu, Perdana menteri berkata apa yang dilaksanakan oleh kerajaan menerusi Program Transformasi Ekonomi (ETP), Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan agenda transformasi nasional adalah demi menyediakan sebuah negara yang hebat dari segala hebat.

“Saya dah anggota Kabinet berhimpun atas pentas ini…tidak ada apa yang lain melainkan di atas bahu kami…kami melihat muka belia hari ini pewaris negara kita, apa yang nak kita lakukan dengan ETP,dengan agenda transformasi nasional, tidak lain dan tidak bukan kami nak menyerah sebuah negara Malaysia yang lebih baik daripada hari ini,

“Sebuah negara yang lebih berjaya dan hebat,sebuah negara yang berjaya dari segala sudut, kita akan jadi Malaysia negara maju dan juga sebagai Negara 1Malaysia…InsyaAllah,” katanya semasa berucap sempena sambutan Hari Belia Negara di sini,hari ini.

Turut hadir isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor serta barisan menteri Kabinet. Dalam ucapan pelancaran Hari Belia itu, Najib berkata semua rakyat Malaysia perlu bersatu padu bagi melonjakkan negara sebagai negara yang hebat dan berjaya.

“InsyaAllah kita akan menunaikan dengan bersungguh-sungguh, kita akan bersemangat bekerja siang dan malam, kita akan sajikan negara Malaysia yang lebih baik daripada hari ini untuk dimiliki dan diwarisi saudara saudari,” katanya.

Beliau turut mengajak para belia untuk merenung sejenak apakah kejayaan yang dimiliki negara sehingga kini dan pembangunan yang dinikmati di Putrajaya sehingga mampu menjadi sebuah lokasi menghimpunkan jutaan belia.

“Ia adalah kerana lebih kurang 55 tahun lalu, orang-orang muda yang sebaya dengan saudara-saudari pada ketika itu menjadi pengundi telah mengambil keputusan dan membuat pilihan tepat lagi bijak.

“Mereka memilih sebuah kerajaan dan kerajaan yang telah dipilih itu Berjaya memimpin negara kita, melakukan perubahan demi perubahan, selama tempoh menjangkau 55 tahun,” katanya.

Perdana Menteri berkata bukan dalam sekali pilihan raya tetapi 12 kali, generasi belia dan mereka yang lebih dewasa telah memberi kepercayaan kepada kerajaan yang sama dan kerajaan sama itulah yang membuktikan kemampuan untuk membawa perubahan demi perubahan.

Disebabkan itu, pada hari ini, katanya kerajaan yakin dengan tema ‘Jadikan Hari Esok Lebih Baik Daripada Hari Ini’, kerana sudah 55 tahun janji ditepati dan selama tempoh itu juga pelbagai perubahan hebat berlaku.

“Para belia yang berhimpun hari ini akan menjadikan pihak yang ada di luar boleh berasa yakin bahawa di bawah pimpinan kerajaan yang ada hari ini, esok akan lebih baik daripada hari ini,” katanya. Antara intan dan kaca, Najib berharap belia mengetahui siapa yang boleh menjamin sebuah negara yang maju dan berjaya.

“Suara belia adalah suara keramat justeru belia perlu bangun serta tunjukkan bahawa saudara-saudari semua adalah golongan bijak memilih,” katanya.

#HBN2012 JPJ Gagal Tangkap Mat Motor Di Putrajaya!

in belia by

Semalam sebaik saja mendarat dari menaiki belon panas,rasanya malam tu dah tak ada benda lain yang boleh terbang di Putrajaya.

Sangkaan ku meleset belaka,rupanya ada motor terbang..kat Malaysia mat rempit sekadar jadi superman atas motor paling hebat pun terbang atas jalan jer..tapi kali ni di Himpunan Sejuta Belia,4 orang rempit dari Jepun dibawa khas oleh penganjur mempamerkan aksi berani mati..Tunggang motorcross sambil mempamerkan aksi akrobatik yang pasti buat korang kecut perut..

Bersorak budak budak kat bawah tu tengok jepun terbang dengan motor..4 orang rempit Jepun tu sebenarnya adalah jaguh supercross dunia dan juara Supercross Jepun.Pelbagai aksi yang perhatikan kalau ramai budak rempit tempatan belajar terbang macam ni..alamat lepas ni budak Jepun tu tak boleh cari makan lah..







Pisau kata ” layan tengok aksi free style diaorang nih..”

#HBN2012 Pisau Di Awangan Beb!

in belia by

Sebentar tadi terasa diawangan hehe,Pisau dah biasa naik kapal terbang kali ni naik belon terbang pulak.

Belon yang ditempah khas dari UK ni harganya setengah juta beb,diperbuat daripada kain nylon.Yang menariknya Pisau tengah rancak berbual dengan jurumudi belon tak terasa yang kami dah di udara.Tenang je kat atas tu…layan beb..

Korang yang teringin nak naik belon panas jom turun ke Himpunan Sejuta Belia di Putrajaya.Lokasinya bersebelahan vanue Bee Ant Blues dan vanue Motorcross.





Gambar dari udara tak berapa jelas..rugi naik malam malam ni…!

Pisau kata ” TuneTalk buat promosi sekali naik belon RM20 jer untuk 2 orang..ok la tu..murah!”

#HBN2012 Occupy Di Putrajaya?

in belia by

Ini perkhemahan yang halal tanpa perlu melanggar undang undang ,anak anak ini memberi contoh yang baik kepada haprak pakatan terutamanya mahasewel yang gila berkhemah di Dataran Merdeka.

Korang bayangkan budak budak ni lebih berakal daripada mahasewel yang menggila membuat perkhemahan didataran merdeka sambil membuat maksiat dan perkara tak berfaedah.

Jambori pengakap di Himpunan Sejuta Belia Putrajaya berjaya mengumpulkan lebih 3 ribu pengakap dari seluruh negara. Dari sekolah rendah hinggalah kepada pelajar IPTA dan IPTS.
Perkhemahan pengakap ini bersebelahan Masjid Sultan Mizan atau dikenali sebagai Masjid Besi.

3 sayap pengakap bergabung yang terdiri daripada pengakap darat,laut dan udara.










Pisau kata ” terkenang di masa lalu…aku pun penah merasa juga jambori ni masa sekolah dulu..:-)”

#HBN2012 Gempar! Lagi Demo Bersih Di Putrajaya!

in belia by

Negara menjadi porak peranda dengan keganasan puak pengganas Bersih,harta benda awam dirosakkan,ada yang tercedera ,menggangu warga kota dan ibu kota menjadi kotor.

Perbuatan Bersih tidak berhenti disitu saja,kali ini ada lagi puak yang berani turun di Putrajaya semasa Himpunan Sejuta Belia.

Semalam Pisau terserempak sekumpulan puak ini berkumpul dalam kumpulan yang kecil,kali ini mereka berbaju putih bersih dan plastik sampah berwarna kuning.

Kumpulan Bersih ini menjadikan plastik Kuning sebagai beg sampah untuk mengutip segala macam jenis sampah demi menjaga kebersihan Putrajaya bandar pusat pentadbiran negara kita.

Ironinya kumpulan ini membuat pembersihan menggunakan plastik sampah berwarna kuning berbanding puak pengganas Bersih yang dikepalai oleh Anwar Ambiga Azmin.

Demo mana lebih baik?
Bersih 3.0




Atau Demo yang ini?




#HBN2012 Eksklusif: 2 Gadis Bertumbuk Semasa Himpunan Belia!

in belia by

2 gadis bertumbuk berebut blogger Media Permatang Pauh atau nama manjanya MPP,sungguh sungguh bertumbuk sampai ada yang dipijak dan dipukul dengan kayu.

Sebenarnya ini adalah demo seni mempertahankan diri daripada Jabatan Pertahanan Awam atau dikenali JPAM.

Demo ini disertai oleh lebih 30 orang anggota lelaki dan wanita. Semasa Bersih 3.0 JPAM hanya membantu memberi pertolongan cemas kepada perusuh dan pengganas pakatan,rupanya anggota ni dilatih untuk bertempur.

Nasib baik geng JPAM tak mengamuk kalau tak pasti geng perusuh & penjahat Bersih kena belasah.

Jom tengok diaorang bertumbuk…




Pisau kata ” MPP memang ramai peminat.”

#HBN2012 Ada Golongan Belia Kecewa!

in belia by

Hari ini sehari suntuk Pisau berada disekitar Himpunan Sejuta Belia,kawasan himpunan ni punya la besar..memang patut dinobatkan di antara karnival 10 terbesar didunia.Dari pagi hinggalah ke petang berjalan sampai kepala lutut pun longaq..

Walaupun hari ni hari bekerja,tapi sambutan amat menggalakkan setiap venue dipenuhi dengan pengunjung. Beribu khemah dengan bermacam macam jenis pameran dan juga aktiviti untuk belia.

Lepas penat berjalan singgah kejap di gerai minum,sambil lepak tu ada 3 orang anak muda yang nampak keletihan,bila ditegur rupanya mereka ini dari Sungai Petani,sanggup berkongsi kereta datang dari jauh,malangnya mereka merungut kecewa kerana kawasan ini terlalu besar dan tak sempat untuk sehari berjalan diseluruh vanue.

Kurang kurang 2 hari baru semua vanue baru boleh habis nih rungut anak muda..peringatan kat korang..nak turun sini stamina kena kuat beb..hehe kawasan dan vanue terlalu banyak..rugi kalau tak turun sini..

Ini adalah sebahagian gambar yang Pisau sempat ambil untuk tatapan korang..

Meh pakat cuba rumpai laut

Jalan sesak disepanjang precint 2

Pavilion Kementerian Pengajian Tinggi

Penuh Sesak dipavilion pengajian tinggi

Demo mendandan rambut dan makeup oleh pelajar politeknik
Sesi demo dan tunjuk ajar cara bersolek
Jom teka perkataan tersembunyi anjuran Kementerian Pelancongan.






Tarian kuda kepang dari Johor.

Pavilion Negeri negeri diserbu oleh pengunjung.
woo gerai K-Pop..ramai juga yang serbu..

Pisau kata “nanti aku update gambar lagi”

#HBN2012 Belia Benteng Memperkasa Nusa Bangsa- Zahid Hamidi

in belia by

23Hb Putrajaya,Pisau berkesempatan bertemu dengan Menteri Pertahanan Datuk Seri Zahid Hamidi sebelum beliau melancarkan konvoi bermotor Himpunan Sejuta Belia.

Menurut Datuk Seri Zahid Hamidi himpunan Sejuta Belia di Putrajaya adalah bukti belia mempunyai sifat kebersamaan dalam membentuk jatidiri negara bangsa dalam memacu pembangunan negara.

“Kita tahu ada pihak yang mahu mengambil alih Putrajaya,Himpunan Jutaan Belia adalah satu manifestasi bahawa belia belia akan mempertahankan Putrajaya ini.” katanya lagi.

Pisau kata “nantikan update setiap hari ,liputan Hari Himpunan Sejuta Belia”

Jadikan Hari Esok Lebih Baik Dari Hari Ini

in belia by
WR Syndicate: Hari Belia Negara 2012 – Dapatkan peta lokasi di sini. (jika perlu, print dan bawa semasa HBN di Putrajaya dari 23 Mei – 27 Mei 2012)
Kira-kira 4,000 orang hadir memenuhi ruang Concourse, Sunway Pyramid di sini bagi meraikan Sambutan Hari Belia Negara yang disambut setiap 15 Mei sebagai tanda penghargaan dan pengiktirafan kerajaan kepada belia.
Majlis disempurnakan oleh Tan Sri Muhiyiddin bin Haji Mohd.Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Turut mengiringi pada majlis tersebut, Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Sri Ahmad Shabery Cheek serta Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Senator Tuan Gan Ping Sieu.
Hadir sama, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato’ Sri Mustapa Mohamed dan Menteri Sains dan Inovasi, Datuk Dr. Maximus Johnity Ongkili dan Presiden Majlis Belia Malaysia, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee sebagai tanda sokongan.
Justeru itu, sebagai menghargai golongan belia ini, Himpunan Hari Belia Negara (HBN) 2012 yang bertemakan “Jadikan Hari Esok Lebih Baik Dari Hari Ini ” berlangsung selama lima hari bermula 23 hingga 27 Mei di Putrajaya. Sambutan tahun ini bakal menyaksikan 500 acara dalam 38 segmen, 1,000 persembahan, 24 pentas di sepanjang enam kilometer dengan sasaran untuk menghimpunkan seramai dua juta belia.
Dalam Perutusan yang disampaikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Sri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak, menyatakan bahawa “ Himpunan HBN 2012 adalah manifestasi pengiktirafan kerajaan bagi menjadikan Putrajaya sebagai medan besar untuk para belia mempamer tenaga dan kreativiti mereka. Pemimpin terdahulu, telah mendirikan Putrajaya sebagai kota kemegahan kita. Mari kita beri pengisian kepada kota ini dengan semangat dan tenaga para belia untuk masa depan kita bersama.”
Timbalan Perdana Menteri dalam ucapan pelancaran beliau berkata, “Jumlah golongan belia yang melebihi sepertiga penduduk negara iaitu seramai 12.5 juta adalah sumber kekuatan negara paling utama. Sama ada negara kita akan menjadi maju menjelang tahun 2020 dan kekal maju selepas itu bergantung kepada sejauhmana generasi belia yang ada pada hari ini dapat menggarap segala bakat, potensi dan kebolehan diri dengan sebaik mungkin,”
Tambah beliau , “ Kerajaan melihat organisasi belia memainkan peranan penting dalam usaha mengasah bakat kepimpinan dan pembangunan kendiri belia seperti Parlimen Belia yang bakal diwujudkan tidak lama lagi sabagai platform kepada belia untuk menyuarakan pendapat, pandangan, idea dengan cara yang berhemah iaitu melalui perbincangan dan sepakatan.”
“Apa jua perancangan yang dibuat oleh kerajaan hari ini mengambil kira keperluan masa hadapan. Dalam merangka pelbagai dasar negara, termasuk dasar transformasi yang sedang dilaksanakan pada masa ini, kerajaan mendengar suara belia, menghargai hasrat belia dan cuba sedaya upaya untuk memenuhi jangkaan belia dengan hanya satu matlamat iaitu apa jua dasar yang dilaksanakan mestilah menjamin masa depan yang lebih baik buat golongan belia,” ujarnya lagi .
Beliau juga menyeru kepada semua belia seluruh negara untuk menjadikan Sambutan HBN pada tahun ini sebagai simbol kebersamaan belia dan kerajaan dan bersama-sama memenuhi Putrajaya dengan lautan belia dengan memaparkan semangat cintakan negara, kedamaian, keharmonian dengan berhimpun secara aman dalam suasan penuh keriangan.
Sempena Pelancaran HBN 2012 hari ini juga, pelbagai aktiviti telah dijalan dan dijayakan oleh belia yang sentiasa menyokong penuh usaha kerajaan terhadap pembangunan belia di Malaysia. Antara aktiviti yang berlangsung adalah Persembahan Kebudayaan 1Malaysia, persembahan Flashmob, essemble aksi remaja kreatif dan diserikan dengan kehadiran selebriti tanah air seperti Fizo Omar, Lisa Surihani, Mia Sara dan pemain Skuash Kebangsaan, Azlan Iskandar turut hadir sebagai tanda sokongan HBN 2012.


Hit Counter provided by Curio cabinets
Pergi ke Atas