Berita telus dan seimbang..

Monthly archive

December 2016

Parti Cap Bunga Terkedu Bila Wan Azizah Tegaskan Nuar Tatap Jadi PM.. Itu Pun Kalau Menang lah!

in Berita Nasional by

Kerja tak buat,politiking 24 jam.. rakyat bukan sangat nak dibantu.. Permatang Pauh dengan Kajang jadi saksi.. Wan Azizah buat pengundi melopong.. tapi itu semua tak menjadi hal..

Cita cita bukan main besaq.. berangan siang malam nak angkat Anwar jadi PM bukan kepalang.. kemudian ada hati samakan Anwar serupa Mandela.. Buat puak PKR.. Mendiang Mandela tak cucuk botox macam Anwar.. Mendiang Mandela kena penjara bukan sebab kes ceroboh lubang kunyit..

Kemudian..sana sini heret rakyat kononnya bebaskan rakyat.. bebaskan Anwar.. apa punya tuurrrr… Rakyat mana yang kena penjara? melainkan penjenayah saja..

Puak PKR ni kalau main dengan slogan dengan ayat.. mau cayaq.. sembang kasi bimbang.. tapi agenda puak ni tak lebih kepada menjadikan Anwar berhala hidup..

 

Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail menegaskan suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan tetap menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Harapan berjaya merampas pemerintahan negara ini.

 

Beliau mendakwa Pakatan Harapan yang diketuai DAP dan turut dianggotai Parti Amanah Negara (PAN) telah lama membuat ketetapan mengenai perkara berkenaan.

 

“Pakatan Harapan sudah meletakkan kepercayaan terhadap Anwar untuk memimpin negara. Mengapa tidak? Penjara bukan halangan,” dakwanya dalam akaun Facebook beliau yang disertakan poster menyamakan kedudukan Anwar dengan mendiang Nelson Mandela.

 

Pakatan Harapan yang menjalin kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) sedang berhadapan konflik berhubung isu siapa calon Perdana Menteri jika parti terbesar Melayu UMNO berjaya ditumbangkan dalam pilihan raya umum akan datang.

 

Penyokong PPBM mahu Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi calon Perdana Menteri, manakala penyokong Pakatan Harapan mahu Anwar atau Lim Guan Eng daripada DAP menjadi Perdana Menteri.

 

Berikutan itu, Penasihat DAP, Lim Kit Siang mengeluarkan kenyataan bahawa Muhyiddin hanya layak menjadi Timbalan Perdana Menteri sementara sehingga Anwar keluar penjara manakala jawatan Perdana Menteri sementara akan dipilih daripada pemimpin Pakatan Harapan.

 

Beberapa pemimpin PKR kemudian cuba meredakan isu tersebut dengan meminta supaya isu tersebut tidak dibangkitan dalam kalangan pemimpin Pakatan Harapan dan PPBM untuk mengelak kerakusan mereka mahu mendapatkan kuasa lebih terdedah.

 

Selain itu, usaha Wan Azizah cuba menyamakan kedudukan suaminya dengan mendiang Mandela sesuatu yang melampau kerana Mandela dipenjarakan kerana memperjuangkan anti perkauman, manakala Anwar dipenjara kerana meliwat seorang lelaki lain. -Sumber Mynewshub

 

Pisau kata ” Cap Bunga berantakan sesama sendiri.. esok ni beranak parti baru pulak..”

3 Pulau Baru Di Bina,Ancam Alam Sekitar Dan Nelayan, Rakyat Melopong Melihat Kerakusan Pemaju Kroni DAP Menjarah Kekayaan Negeri.

in Pulau Pinang by

Regim DAP Pulau Pinang bukan saja terkenal dengan menjual aset kerajaan negeri kepada swasta,malah mereka begitu mesra pemaju yang begitu giat membina rumah rumah mewah diseluruh negeri Pulau Pinang.

Rakyat yang berpendapatan rendah hanya melopong  rumah rumah mampu tengok begitu banyak diseluruh negeri Pulau Pinang,ini semua atas inisiatif bijak tokong DAP yang dinobatkan broker tanah terbaik dinegara ini.

Dalam masa yang sama,tokong DAP yang menjadi tokoh rumah banglo terlajak murah bukan saja  berjaya menarah bukit ,regim DAP juga berjaya menindas golongan nelayan secara sistematik.

 

Yang terkini pembinaan 3 pulau buatan di Balik Pulau yang sudah tentunya bakal memberi kesan kepada alam sekitar dan secara langsung kepada nelayan dikawasan sekitar.

 

Menteri Alam Sekitar dalam kenyataan terbaru telah mengarahkan agar kerja tambun pasir untuk membina pulau dihentikan serta merta. Namun adakah regim DAP Pulau Pinang akan membiarkan perancangan kroni mereka diancam oleh kerajaan Pusat.

Agak menghairankan,bagaimana pihak kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar tidak sedar tentang pembinaan pulau ini, apabila didedahkan barulah pihak menteri mengarahkan kerja pembinaan dihentikan. Pisau melihat ini satu situasi yang amat pelik,adalah pihak kementerian tutup sebelah mata?

 

Pisau kata ” Penang dah jadi syurga pemaju.. “

Pelihara keharmonian agama, bangsa demi keamanan negara : TPM

in Berita Nasional by

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menggesa semua pihak agar mempertahankan keharmonian bangsa dan agama yang wujud di Malaysia.

img_0295Ahmad Zahid membuat gesaan itu ketika menghadiri Majlis Rumah Terbuka Krismas Malaysia 2016 pada Rabu memandangkan dengan hanya cara itu ia akan dapat mengekalkan keamanan sesama rakyat Malaysia yang hidup berbilang bangsa seluruhnya.

 

“Toleransi beragama adalah tunggak keharmonian bangsa Malaysia supaya ia dapat diwujudkan dalam memahami agama lain.

 

“Bila keharmonian ini dapat diwujudkan dan dapat dipertahankan maka kita ingin menyeru supaya pelbagai bangsa mempertahankan keharmonian sebagai sebuah negara Malaysia yang aman dan sejahtera,” katanya.

 

img_0292Turut hadir dalam majlis tersebut, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz dan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

 

Tambah beliau, meskipun ia bukan perkara yang mudah, namun ia merupakan tanggungjawab besar yang harus dipikul oleh setiap rakyat Malaysia.

 

“Bila kebabasan agama dipertahankan kita tidak mahu ada unsur dalam yang cuba menggangu kestabilan perpaduan rakyat Malaysia. Kita yang harus pertahankan tanggungjawab,” tambahnya.

 

Turut dimaklumkan, kempen #SayangMalaysia akan dilancarkan dalam masa yang terdekat bagi menarik minat para pelancong untuk berkunjung ke Malaysia.

 

“Kita akan mulakan kempen #SayangMalaysia dalam masa yang terdekat untuk tarik pelancong dalam dan luar negara supaya mereka berminat untuk datang ke Malaysia.

 

“Begitu juga dengan pelancong dalam negara, kita nak mengekalkan perayaan yang ada ni sebagai salah satu tarikan untuk memilih Malaysia sebagai destinasi pelancongan mereka, ” ujarnya. -BNBBC

 

img_0294

Tokoh Banglo Terlajak Murah Semai Pembohongan,Kebencian dan Fitnah Sempena Hari Natal, Adakah Ini Yang Dimahukan Oleh Penganut Kristian Dari Tokoh Banglo Terlajak Murah?

in Berita Utama by

DAP sejak dari dulu tidak pernah lari daripada agenda politik kebencian,perkauman dan juga pembohongan. Apa yang dapat kita lihat mereka sudah tidak ada cara lain untuk menarik sokongan rakyat melainkan menabur persepsi buruk dan bohong semata mata.

 

Tokoh banglo terlajak murah memerangkap tokong berhala DAP sekali lagi tidak pernah lupa untuk menabur politik kebencian,setiap kali perayaan dinegara ini beliau tidak melepaskan peluang untuk buat kerja jahat ini.

 

1. Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng tidak pernah benar-benar jujur dalam menyampaikan ucapan bersempena dengan apa-apa sambutan di Malaysia ini.

2. Ini kerana, sekali lagi ucapan Guan Eng bersempena dengan sambutan Hari Natal telah dicemari dengan unsur manipulasi fakta, hasutan dan tuduhan jahat yang bermatlamatkan politik sahaja.

3. Sekali lagi, Guan Eng telah mengeluarkan kenyataan bahawa Malaysia merupakan Negara yang gagal berdasarkan prinsip ‘Empat Kebebasan” yang dirujuk daripada Presiden AS ke-32, Franklin Roosevelt dan ditafsirkan mengikut pandangannya sendiri.

4. Guan Eng mendakwa bahawa Malaysia telah menggunakan ketakutan untuk mendiamkan mereka yang mengkritik Negara, namun yang sebaliknya yang berlaku.

5. Sekiranya Kerajaan Persekutuan mengamalkan prinsip yang sedemikian, sudah tentu Guan Eng dan rakan-rakannya dari Pakatan Harapan tidak akan dapat bersuara dari hari ke hari.

6. Kerajaan Negeri Pulau Pinang pula yang sebaliknya menggunakan faktor ketakutan dengan mengambil tindakan ala-gangster untuk mengganggu premis-premis yang mana pemiliknya telah mengkritik Kerajaan Negeri Pulau Pinang di surat khabar Cina.

7. Begitu juga dengan niat untuk menyaman NST yang akhirnya ditolak oleh Mahkamah Rayuan dan juga niat untuk mengarahkan Sin Chiew supaya menulis ikut arahannya.

8. Maka, kerajaan manakah yang menggunakan ketakutan untuk menutup mulut pengkritiknya sekarang?

9. Di dalam ucapannya lagi ada menebut tentang ketakutan mereka yang bukan beragama Islam tentang hak dan kedudukan Perlembagaan Persekutuan yang kononnya bakal mengadaptasi undang-undang Islam yang akan selari dengan undang-undang ala-hudud.

10. Guan Eng sengaja mahu menimbulkan sesuatu perkara yang sebenarnya tidak patut menjadi satu isu pun di kalangan mereka yang bukan beragama Islam.

11. Fakta pindaan RUU355 bukanlah undang-undang hudud dan tidak melibatkan mereka yang bukan beragama Islam adalah satu fakta yang sengaja disembunyikan oleh DAP semata-mata untuk meracuni fikiran dan menimbulkan ketakutan terhadap mereka yang bukan beragama Islam.

12. Dalam teks uacapan sepanjang 547 patah perkataan, Lim Guan Eng hanya mengucapkan Selamat Menyambut Krismas pada ayat yang pertama sahaja dan perkataan krismas pula digunakan sekali sahaja.
13. Lim Guan Eng langsung tidak mengambil perasaan dan suasana perayaan ini untuk mengucapkan perkara yang baik-baik malah telah meggelarkan Malaysia sebuah Negara yang gagal di saat rakyat Malaysia yang beragama Kristian yang mahu menyambut Krismas dengan perasaan yang gembira dan hati yang riang, bukannya diberitahu bahawa mereka tinggal dalam sebuah Negara yang gagal.

14. Perlu diingatkan, sekiranya Lim Guan Eng mengambil rujukan Empat Kebebasan daripada Presiden AS yang ke-32 dengan mengikut tafsirannya sendiri, maka negeri Pulau Pinang juga sebuah negeri yang gagal kerana tidak berjaya menegakkan kebebasan bersuara, baik sebagai seorang rakyat Pulau Pinang mahupun sebagai ahli parti DAP itu sendiri!

Pertandingan Mewarna Menjadi Penyelesaian Bijak Apabila Nasib Melayu Pulau Pinang Ditindas,Forum PKR dan Melayu Dap Dakwa Mereka Bela Bangsa Melayu Siang Malam Pagi Petang Subuh Senja.

in Berita Utama by

Baru baru juak PKR dan pencinta Dap mengadakan Forum Kuasa Melayu Hilang Bila Umno Kalah? ,forum ini diadakan di lubuk Dr Afif Adun Seberang Jaya.
Apa yang menarik forum ini tak ubah seperti medan melacurkan kepentingan hak bumiputra dan perlekehkan usaha Umno yang selama ini perjuangankan hak bangsa melayu dan bumiputra.
Mereka sebolehnya mahu menafikan kejayaan Umno sejak merdeka memelihara hak bangsa melayu malah mengubah taraf sosio ekonomi melayu yang dahulunya serba daif dibawah pemerintahan British.
Pisau melihat forum ini lebih kepada menjustifikasikan kononnya kalangan haprak melayu yang diluar Umno juga mampu pertahankan hak bangsa melayu dan Islam.
Realitinya juak juak ini hanya menjadi tunggangan Dap..menghalalkan penindasan dan juga mahu melacurkan hak bangsa melayu yang terang terangan termaktub didalam perlembagaan.
Forum diadakan di Seberang Jaya,negeri dibawah regim Dap sendiri.. Juak juak PKR dan Melayu Dap harus jawap persoalan ini..
1)Mampukah PKR dan Lain2 parti kembalikan peruntukan tanah wakaf bagi surau dan masjid bagi pembangunan baru di Penang..semua tapak surau dan masjid telah digazetkan sebagai tapak rumah ibadat dan tidak perlu diwakafkan seperti zaman BN?

2) Mampukah PKR dan lain2 memastikan kuota bumiputra bagi tanah kerajaan negeri Pulau Pinang tidak kurang 70%..projek jkp jelutong disyaratkan 70% bukan Melayu?

 
3) Mampukah PKR dan lain2 pastikan rumah kos rendah yang diperuntukan oleh pemaju dimiliki 70% oleh bumiputra..kerajaan negeri syaratkan 50/50 sekarang…sedangkan peratus yang miskin di pulau pinang lebih ramai Melayu..malahan ada hanya 1 dari keseluruhan peruntukkan rumah mampu milik diperuntukkan kepada melayu di penang?

4)Mampukah wakil exco agama PKR mengembalikan Tapak Masjid Bayan Mutiara yang telah dijual oleh kerajaan negeri DAP?
YB Malik PKR pernah berjanji tapak akan digantikan ditempat lain apabila isu ini ditimbulkan tapi sehingga kini diam seribu bahasa?

5) Mampukah PKR memastikan gerai2 milik Melayu tidak lagi diganggu sehingga semua gerai2 bukan Melayu distruktur semula dan dilesenkan memandangkan gerai2 bukan Melayu lebih lama telah bertapak di Pulau Pinang tetapi masih dibiarkan contohnya di Jalan Raja Uda dan Jalan Perak?

6) Mampukah PKR memastikan bahawa lebih banyak rumah kos rendah dibina oleh state pada kadar harga RM25K seperti dulu atau 42K atau rumah disewakan dan bukannya wayang silap mata DAP yang memperkenalkan “rumah tidak mampu milik” pada kadar harga yang tidak munasabah untuk orang Melayu..hampir kesemua rumah kos rendah di Pulau Pinang dibina dan diserahkan oleh pemaju kepada state dan tidak dibina oleh state.?

7) Kerajaan Negeri DAP juga telah menjual Tanah Laut milik Rakyat Miskin Pulau Pinang sebanyak  4211 ekar hanya dalam masa 8 tahun berbanding BN yg hanya menambak laut seluas 1474.55 selama 40 tahun, Mampukah PKR pastikan sekurang kurang 30% tanah tersebut dapat dibina perumahan untuk orang2 Melayu atau dapat dimiliki oleh orang2 miskin pulau pinang?

8)memandangkan ramai nelayan di Penang adalah Melayu..minta panelis terutamanya yb exco pkr Melayu tolong jawab dengan terperinci bagaimanakah pertandingan warna warni,buat sandwich,gotong royong dan tanam 500 pokok bakau dapat menyelesaikan masalah nelayan terutamanya nelayan bumiputra yg rata2 kurang berkemampuan yg hilang pekerjaan akibat penambakan laut?utk makluman strategi penyelesaian diatas adalah abstract dari pelan mitigasi rasmi kerajaan negeri pulau pinang

9) Mampukah PKR menghalang agenda memecahkan umat Islam dan Melayu Pulau Pinang apabila pertandingan jawatan Kariah Masjid diperkenalkan oleh kerajaan negeri DAP yg mana sudah pasti pertandingan dan kempen mampu memecahbelahkan orang2 Islam dan Melayu yg berada disaf yg sama dimasjid walaupun berbeza parti?

10)Mengapakah PAS yang dikenali berjuang bagi Memperkasa Islam meninggalkan pakatan rakyat yang ditunjangi oleh DAP..sedangkan mereka berada di dalam pentadbiran Majlis Agama Islam Pulau Pinang.. bukankah mereka lebih faham agenda Anti Islam DAP?

Haprak pakatan diluar sana tak lebih kepada alat pemuas nafsu Dap.. Apa mereka buat yang sekarang ini mereka menjadi sebahagian regim ultrakiasu rasis Dap?

CARA EKONOMI MALAYSIA DIURUS DENGAN TENANG

in Berita Utama by

 

Saya tidak pernah menyukai Najib. Saya menyalahkan beliau kerana keputusan pemilihan UMNO 1987 yang membawa kepada Mahathir mengetatkan cengkaman  kuku besi beliau terhadap negara. 

Kemudian pada tahun 2009, beliau adalah calon pilihan Mahathir untuk menggantikan Abdullah Ahmad Badawi yang baru mula memperkenalkan beberapa pembaharuan yang amat diperlukan kepada negara selepas 22 tahun disalah tadbir, amalan kronisme, rasuah dan sikap autoritarian Mahathir. Saya menjangkakan keadaan akan kembali seperti dahulu tetapi saya silap.

Jika ada satu perkara yang saya belajar daripada 25 tahun dalam pasaran kewangan, ia adalah jika anda membuat kesilapan, mengakuinya, letak had kerugian anda dan melihat semula sekali lagi dari perspektif yang segar dan dengan fikiran yang lebih jelas, tergantung pada dogmatik kesilapan boleh menjadi sangat berisiko, ia boleh menjatuhkan anda.
 Dan itu adalah apa yang betul-betul saya lakukan berkenaan dengan Najib dan saya mula suka apa yang saya lihat.

Selepas Lehman mencetuskan Krisis Kewangan Dunia, hampir setiap negara terpaksa mencetak wang baru, dengan alasan pelonggaran kuantitatif, untuk merangsang ekonomi mereka dan kebanyakannya tidak banyak kesan kecuali untuk mewujudkan buih dalam hartanah dan aset kewangan walaupun pendapatan sebenar sudah tidak berkembang atau jatuh.

Malaysia merupakan salah satu daripada beberapa negara yang menggunakan gabungan rangsangan monetari tetapi lebih fiskal untuk memulihkan semula ekonomi dan keputusan menunjukkan bahawa kita secara konsisten berkembang antara 4% kepada 7% untuk setiap suku tahun sejak itu atau apa yang ekonomi panggil pertumbuhan mampan selaras dengan potensi jangka panjang kita.

Tetapi ada satu halangan dengan rangsangan fiskal; ia adalah populis dan membawa kepada ketagihan. Jika anda tidak berhati-hati, anda akan jadi seperti Greek atau Venezuela.

 Inilah sebabnya mengapa tidak kira betapa buruk ekonominya, Singapura tidak akan menyentuh rizab mereka kerana bagi sebuah negara dengan saiz sekecil mereka, mereka mempunyai sangat sedikit “leveraj” yang tinggal jika mereka melakukannya.

Malah, idea keseluruhan pemilihan Presiden adalah untuk memastikan Presiden menghentikan mana-mana PM yang cuba untuk melakukannya. Negara dan pemimpin yang terpaksa melakukannya, biasanya gagal keluar daripada keadaan itu tetapi tidak Malaysia, tidak Najib.

Sebaik sahaja ekonomi stabil, dia mula menetapkan sasaran dan had ke atas hutang Negara dan defisit Belanjawan. Disiplin seperti itu memang jarang berlaku dalam pemimpin-pemimpin negara demokrasi yang perlu menghadapi pilihan raya buat masa ini dan akan datang terutamanya seseorang seperti Najib, yang kehidupan politiknya sentiasa terancam.

Tetapi Najib tidak berhenti di situ. Beliau mula memperkenalkan GTP untuk meningkatkan kecekapan perkhidmatan awam dan penghantaran dan ETP untuk mempelbagaikan ekonomi, mencapai keseimbangan antara sektor awam dan swasta, menghentikan kronisme pada masa dahulu dan menyediakan negara untuk ekonomi berasaskan pengetahuan.

Untuk tujuan ini dia juga memansuhkan ISA disebalik potensi periuk api yang dia terpaksa hadapi kerana dalam ekonomi berasaskan pengetahuan, perlu ada keseimbangan antara aliran maklumat dan kepentingan politik.
Di peringkat antarabangsa, beliau mendekati negara jiran kita dan kuasa-kuasa Barat dan Timur sama rata dan menarik FDI bukan kerana kita tunduk kepada mereka tetapi kerana kita berkecuali dan daya tarikan kita sebagai tempat pelaburan dalam kedua-dua dari segi kesesuaian peraturan dan pembangunan infrastruktur.
Paling penting, mereka tahu mereka dialu-alukan di sini.
Saya masih ingat bahawa tahun lepas, apabila RM pertama kali melanggar kepentingan secara psikologi 3.80 dan kemudian 4.00, ramai orang menghantar mesej kepada saya dan bertanya apa yang perlu atau yang boleh kerajaan lakukan dan jawapan saya adalah tiada apa-apa ….. kerajaan telah melakukan segala-galanya yang perlu dilakukan, pengenalan GST dan penghapusan subsidi merupakan dua daripadanya. 
Buat pertama kali dalam sejarah kita, kita telah berjaya menjangkakan dan bersedia untuk sesuatu masalah sebelum ia berlaku dan bukannya bertindak balas terhadap masalah selepas ia berlaku, yang kebiasaannya sudah terlambat.

Saya memberitahu orang-orang ini tajuk-tajuk utama akhbar tidak akan bermakna tulisan itu itu baik, mengutuk walaupun begitu patut abaikan sahaja mereka.
Kesimpulannya, kehidupan anda akan kurang terjejas dan saya rasa telah dianggap benar setakat ini, pujian kepada Najib dan pasukannya di Kementerian Kewangan.
Kepada mereka yang memanggil diri mereka wartawan kewangan, ahli ekonomi, penganalisis, agensi penarafan dan lain-lain, saya mempunyai mesej ini. Jika harga minyak adalah ujian, jadi terima kasih kepada Najib, Malaysia telah melepasinya dengan cemerlang.

Semua simpanan dalaman dan luaran kita telah kekal stabil sebahagian besarnya walaupun harga minyak jatuh dan kita telah mengalahkan banyak negara pengimport minyak dari segi pertumbuhan. Fikirkan tentang apa yang kita berpotensi untuk capai jika harga minyak mula naik kembali.

Berhenti berfikir dan beritahu kami bahawa kami akan gagal hanya kerana anda semua fikir ujian ini adalah sukar bagi kami dan berhenti memberi kami markah yang rendah hanya kerana anda fikir harga minyak pada masa ini bukan salah satu tajuk kegemaran kami apabila kami telah jelas mengalahkan beberapa pelajar anda yang kononnya lebih pintar.
Saya rasa apa sahaja yang berlaku seterusnya, ia hanya adil jika rakyat Malaysia memberikan Najib masa yang cukup untuk menyiapkan apa yang beliau ingin lakukan dan kemudian mengadili beliau dari situ.
Bagi saya, saya percaya beliau sudahpun menjadi PM terbaik yang Malaysia pernah ada dan sejarah yang akan membalas jasa baik beliau.

​TERJEMAHAN TULISAN DANIEL GOH

Diterjemah oleh : KKMM

​MALAYSIA DALAM KRISIS SEKARANG ATAU SEMASA MAHATHIR MEMERINTAH :10 HUJAH YANG BOLEH MEMBUAT DAIM DIAM

in Berita Utama by

Para pemimpin pembangkang sering keluarkan kenyataan bahawa Malaysia dalam krisis ekonomi, bankrap, pengemis di negara sendiri, negara gagal dan sebagainya. Bahkan angin propaganda ini sentiasa berlegar-legar dan viral di laman media sosial.

Mari kita selidik 10 petunjuk sama ada Malaysia dalam krisis atau tidak dengan perbandingan antara tahun 1998 hingga 2016.

🔹1. Indeks saham Bursa Malaysia

Indeks saham kini  jelas menunjukkan bahawa Malaysia bukan dalam krisis. Buktinya,  indeks saham hari ini masih lebih dua kali ganda dari indeks tahun 2009 sejak Najib Razak mula mentadbir. Sebaliknya, indeks saham pada tahun 1998 iaitu zaman Mahathir dan Anwar, menjunam lebih dari 80% dalam masa yang singkat.

🔹2. Pendaftaran Kenderaan Baru

Penjualaan kereta di Malaysia masih kukuh pada paras yang tinggi berbanding tahun 2015 – walaupun mengalami kejatuhan 13% kerana perintah Bank Negara. 

Sebaliknya, jualan dan pendaftaran kereta baru pada tahun 1998 menjunam – jatuh lebih dari 59% dalam jangka masa satu tahun.

🔹3. Matawang Ringgit ke USD

Sebenarnya, Ringgit hanya jatuh 16% berbanding dengan kadar pada tahun 2009. Kenaikkan Ringgit tahun 2009-2013 kepada tahap USD1 = RM 2.93 kerana faktor harga minyak dunia yang tinggi dan aliran wang asing masuk ke Malaysia akibat kemelut ekonomi Amerika Syarikat.

Pada tahun 2014, harga minyak dunia mula turun dan aliran wang asing sudah mula mengalir balik kepada Amerika Syarikat kerana ekonomi mereka pulih.

Tetapi pada tahun 1998, kejatuhan Ringgit sebanyak 45% berlaku pada masa yang sangat singkat – tanpa pengaruh faktor-faktor lain seperti harga komoditi dunia ataupun kemelut di ekonomi Amerika. Ini benar-benar krisis dan tidak sama dengan keadaan sekarang. Inilah punca Ringgit terpaksa ditambat ke paras USD1=RM3.80 pada masa itu.

Situasi sekarang tahun 2016 tidak memerlukan kerajaan tambat matawang kerana kestabilan matawang masih terkawal. Lebih-lebih lagi, matawang-matawang negara pelanggan dan yang besaing dengan Malaysia juga turun berbanding dengan USD.

🔹4. Kadar Faedah Pinjaman Bank

Pada tahun 2016, kadar pinjaman bank adalah rendah iaitu pada tahap 4.5% – malah, sudah dua kali diturunkan tahun ini. 

Sebaliknya pada tahun 1998, kadar faedah pinjaman bank naik setinggi 13.5% kerana bank-bank Malaysia kekurangan wang dan keperluan Bank Negara pada masa itu untuk mempertahankan nilai Ringgit. 

Kadar pinjaman yang tinggi pada masa itu menyeksa banyak peminjam individu mahupun korporat seterusnya mengakibatkan banyak yang muflis dan ratusan projek gagal.

🔹5. Projek-projek terbengkalai

Pada tahun 2015-2016, tiada sebarang projek yang terbengkalai. Sebaliknya, usaha untuk memulihkan projek Plaza Rakyat dan projek hotel Duta Grand Hyatt sudah bermula.

Sebaliknya tahun 1998, banyak syarikat besar mahupun kecil gagal kerana terdesak kadar faedah pinjaman yang naik mendadak. Akibatnya, banyak projek pembangunan terbengkalai.

🔹6. Nisbah Pinjaman bank yang bermasalah

Kadar faedah pinjaman bank tahun 1998 telah menyebabkan banyak syarikat dan individu tidak lagi mampu membayar pinjaman bank. Ini menyebabkan kerugian kepada bank-bank di Malaysia. Nisbah hutang yang tak dibayar (Non-performing loan), NPL industri bank pada tahun 1998 naik sehingga 14.9%. 

Tahun 2016 amat berbeza. Nisbah ini hanya tahap 1.6% – suatu kadar yang sangat selamat.

🔹7. Prestasi bank-bank di Malaysia

Tahun 1998, banyak bank-bank yang terancam akibat hutang yang tidak dapat dikutip semula. Keadaan kritikal ini memaksa karajaan untuk menubuhkan DanaHarta dan DanaModal untuk menyelamatkan bank-bank dan syarikat-syarikat yang bankrap.

Tahun 2016 sangat berbeza. Nisbah hutang tak berbayar rendah dan keuntungan bank-bank Malaysia adalah baik dan meningkat.

🔹8. Menarik pelaburan projek berbanding meminta pertolongan pinjaman cemas

Pada 2016, langkah proaktif Najib Razak menarik pelaburan dan pinjaman dari negara China untuk projek pembangunan di Malaysia bukan satu bukti negara dalam krisis. 

Sebaliknya, pinjaman wang segera dari Singapura dan Jepun bagi mengatasi krisis ekonomi negara merupakan bukti negara dalam krisis ketika itu. 

🔹9. Pertumbuhan KDNK (GDP)

Walaupun ada kelembapan akibat keadaan ekonomi dunia yang tidak stabil, namun pertumbuhan ekonomi Malaysia antara 20 yang terbaik di dunia. Malah pada suku ketiga 2016, pertumbuhan KDNK sudah mula meningkat semula. Pertumbuhan GDP Malaysia 2017 juga dijangka lebih baik berbanding 2016.

Berbanding tahun 1998, GDP Malaysia pada tahap -7.4% sahaja. Ini baru dikatakan krisis.

🔹10. Nisbah hutang negara kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) ataupun Debt-to-GDP ratio

5 tahun pertama Mahathir memerintah, nisbah ini dinaikkan dari 44% tahun 1981 sehingga 103.4% tahun 1986.

Jika kita tidak muflis ketika kadar 103.4% pada tahun 1985, bagaimana mungkin kita boleh menjadi bankrap pada kadar 53.4% sekarang?

Malahan nisbah 53.4% ini adalah selamat. Kalau Malaysia dianggap sudah bankrap pada nisbah 53.4%, maka 70 lagi negara lain yang juga sudah bankrap termasuk kebanyakkan negara-negara yang maju.

Hina Polis Didenda Semurah RM100? Zahid arah kaji semula undang undang agar lebih keras hukuman.

in Berita Utama by

Dah banyak kes menghina..provokasi jahat terutamanya datang dari golongan chauvanis ultrakiasu…kes menghina polis bukan perkara baru malah banyak video provokasi oleh golongan ini boleh ditonton di youtube..

Kes terbaru membabitkan seorang suri rumah berbangsa ultrakiasu menghina polis menjadi viral malah tindakan beliau telah mengundang kemarahan banyak pihak.
Apa yang menariknya surirumah berbangsa ultrakiasu ini ditangkap dan didakwa dimahkamah..

Diluar sana mungkin berasa puas apabila melihat wanita ultrakiasu ini ditangkap..tetapi apa yang mengejutkan beliau hanya denda semurah tiket ke #Legoland..

Rupanya hina polis hanya didenda RM100 sahaja..kiranya kos untuk menghina polis semurah RM100..

Pisau sifatkan jumlah serendah RM100 untuk menghina polis tidak lah seberat mana..malah langsung tidak boleh dijadikan pengajaran ..
Saranan beliau amat tepat sekali dan harus disegerakan secepat mungkin,jumlah denda dan hukuman lebih berat harus dikenakan agar pihak ultrakiasu yang sudah kaduk naik junjung agar beringat dan jangan terlalu kurang ajar.

Pisau kata “ini semua haprak pembangkang yang ajar”

Luahan Jurutera Wanita MRT Sanggah Rafizi Pakar Fitnah Tersohor PKR.

in Berita Nasional by

Sebelum ini ramai tidak pernah peduli tentang projek MRT,malah si pakar fitnah tersohor dari PKR tidak ada kerja lain hanya fitnah dan bohong kepada rakyat.

Kita semua tidak pernah peduli betapa inisiatif yang dibuat oleh kerajaan dibawah kepimpinan Perdana Menteri Ds Najib Tun Razak telah banyak memberi kesan kepada ekonomi malah kepada kehidupan seharian kita.

 

Projek MRT ini membuka peluang pekerjaan kepada beribu rakyat Malaysia,lepasan universiti dan juga pelbagai lapisan masyarakat.Apa yang boleh kita banggakan projek ini dilaksanakan dengan tenaga kerja dan teknologi tempatan.

 

Syukur alhamdulilah MRT sudah dilancarkan.. dipertengahan video ini luahan seorang jurutera tempatan yang terlibat secara langsung dalam projek ini ” on time.. on bajet” menyangah fitnah PKR..Haprak pembangkang secara tak langsung menghina rakyat yang bekerja siang dan malam untuk projek MRT.

Pisau kata ” tahniah…”

PAS Bodoh?! Nurul Izzah Gelar PAS Bengong dan Kurang Bijak!

in PAS by

“Janda Berhias” gelaran yang paling tepat kepada parti PAS, Janda yang mempunya anak DAP iaitu parti PAN dilihat jual mahal apabila sering kali disebut sebut agar kembali kepada pakatan DAP PKR dan Cap Bunga.

 

Kadang dalam nada yang lebuh janda ini menolak,kadang dengan nada merajuk..kadang berkias.. Bila bekas suaminya si DAP mahu merujuk kembali.. Janda ini akan mengertak balik mengungkit janji janji lama sewaktu bercinta dan juga semasa mereka didalam perkahwinan .

 

Apa yang PAS cuba buktikan sekarang,mereka adalah kuasa blok ke tiga yang boleh menentukan jatuh naik sesebuah kerajaan.Dalam masa yang sama janda ini mahukan sokongan Umno untuk perjuangkan RUU355 tetapi sering kali diluar sana mereka ada juga mengertak Umno dengan pelbagai macam alasan.

PAS bermain ” love hate” dengan semua pihak.Dalam masa DAP PKR dan Cap Bunga di tolak habis habisan,namun di pentas ceramah contohnya di Selangor baru baru ini mereka bersama.

 

Pisau melihat dengan kenyataan terbaru dari anak puaka Anwar dengan menggelar PAS sebagai benggong . Bengong selalunya dikaitkan dengan masaalah pening atau pun wayar putus..

 

Adakah PAS gila meroyan ? Persoalan ini pimpinan PAS sendiri harus jelaskan dan tetapkan pendirian mereka yang sebenar.. Seolah sekarang ini PAS flip flop dan tiada pendirian. Benci pakatan.. tapi pilihanraya masih mahukan kerusi yang bertanding tidak bertindih.. dalam masa yang sama melaungkan tetap mahu jatuhkan Umno walau pun PAS mendambakan sokongan..

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar menyokong pendapat Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa PAS dalam kebingungan kerana tidak menyertai Pakatan Harapan.

“Saya akan ulangi apa yang dikata oleh Dr Mahathir Mohamad….saya kata kita mahu keluar daripada kebingungan kembali kepada kebijakan. Maka yang kita perlukan lakukan memperkuatkan gerakan melawan UMNO/BN.

“Sesiapa yang tidak mampu bersama dalam agenda ini akan membangkitkan kebingungan, bukan kebijakan,”katanya.

Kesimpulannya kemana hala tuju PAS, jangan akhirnya mereka ini dipencilkan oleh semua pihak.. Pakatan Haprak pun tidak.. BN pun tidak.. dah serupa roh orang mati bunuh diri.. bumi dan langit tak terima..

 

Pisau kata ” PAS dituduh bengong..tak bijak..”

Guan Eng Tergolek Akibat Di KungFu Akhbar Cina Dedah Skandal Gadai Aset Kerajaan Negeri Berbillion Ringgit. 

in Berita Utama by

Lim Guan Eng terkenal dengan gelaran broker tanah tersohor negara,apa yang didedahkan oleh akhbar berbahasa cina bukan perkara baru. 

Guan Eng bukan saja mengadai tanah aset kerajaan negeri malah hasil daripada jualan tanah tersebut dijadikan sebagai hasil negeri yang dicanang sebagai dividen kononnya ketelusan, anti rasuah dan macam macam lagi slogan yang bombastik. 
Orang kita mudah percaya kelentong apek brylcream ni, di kencing nya rakyat Pulau Pinang hingga di sanjung ke taraf khalifah..  

Nah, sekarang ada kutu atau macai belaan Dap berani sangkal dan jawap?
Kita nak lihat apa teknik taichi dan kunfu yang bakal Lim Guan Eng persembahkan, adakah beliau akan salahkan Umno dan BN?  Adakah beliau akan maki hamun akhbar berbahasa cina dan menuduh sebagai lidah BN? 
SKANDAL LIM GUAN ENG DAP MENTADBIR PULAU PINANG

chinapress.com.my

Akhbar berbahasa Cina melaporkan bahawa Lim Guan Eng secara rasmi menjawab di DUN Pulau Pinang bahawa cuma terdapat satu agensi Kerajaan Negeri, iaitu PDC Pulau Pinang yang telah menjual tanah kerajaan bernilai RM1.74 bilion sejak tahun 2008.
Jumlah ini tidak termasuk nilai tanah yang dijual kepada EcoWorld untuk membangunkan sebuah resort golf berharga RM700 juta yang kemudiannya dibatalkan kerana tanah tersebut tidak cukup besar untuk dijadikan padang golf.

Ini juga tidak termasuk jualan sebanyak RM160 juta saham dalam projek PDC Pulau Jerejak baru-baru ini.
Ini juga tidak termasuk usaha sama (JV) dengan syarikat Temasek Singapura di mana PDC telah menyerahkan tanah negeri yang bernilai sekurang-kurangnya RM1 bilion kepada syarikat usaha sama tersebut.
Dan sudah tentu, ini tidak termasuk tanah bernilai RM6.34 bilion untuk membangunkan projek terowong Pulau Pinang yang meragukan kerana ia merupakan transaksi di luar penyata berimbang kerajaan negeri.

Jumlah RM1.74 bilion adalah sangat banyak kerana ia adalah lebih daripada rizab negeri seluruh Pulau Pinang dan kira-kira 5 hingga 6 kali ganda daripada pendapatan biasa operasi (tidak termasuk pendapatan dari hasil penjualan aset) Kerajaan Pulau Pinang, iaitu kira-kira RM300 juta setahun.
Lebih pelik lagi kerana Pejabat Ketua Menteri telah meminjamkam RM100 juta kepada PDC (yang mana Ketua Menteri juga merupakan Pengerusinya) tahun ini dan akan meminjamkan lagi RM609 juta kepada mereka tahun depan.
Jadi, apa sebenanya yang telah terjadi kepada RM1.74 bilion ini?

Kerajaan Pulau Pinang hanya tahu menjual aset negeri bagi menampung peningkatan 6 kali ganda perbelanjaan operasi tahunan negeri – sudah pasti ini bukan suatu strategi pengurusan kewangan yang pintar atau mapan.

Sekarang aset negeri sudah hampir habis, jadi apakah yang hendak anda lakukan selepas ini?

Surat Palsu Fitnah TPM Tak Menjadi, Taktik Murahan Yang Diulang Ulang. 

in Berita Utama by

Tohmahan dan fitnah tidam pernah berhenti, petanda betapa Umno itu kuat dan perlu diserang sehabis habisan hatta membuat fitnah menjadi agenda penting puak ini. 

Tersebarnya surat palsu membuktikan betapa Umno harus dipecahkan dari dalam. Surat palsu ini digarap sebegitu rupa namun black ops murahan ini begitu mudah dihidu bohong semata mata. 

Ada yang terkejut melihat surat ini. Terkejut kerana melihat betapa rendahnya akal dan taktik ini pembuat fitnah yang semua orang tahu tak logik langsung.

Pisau nasihatkan si pembuat fitnah janganlah buat taktik sebodih Rafizi atau pemimpin pembangkang. Sebab mudah sangat dihidu.. Kita semua tahu dengan hanya berbohong dan fitnah saja yang mereka tahu untuk pecahkan Umno dan dapatkan undi. 

Allah sentiasa pelihara dan makbulkan doa orang yang dianaiya. Insyaallah  Ds Zahid seperti yang semua orang tahu tetap istiqamah berjuang dan mantapkan lagi perpaduan didalam Umno. 
Pisau kata “serangan bertali arus.. Ada agenda nak pecah belahkan Umno”

​Apa Sebenarnya Jawatan Mahathir Dalam Pakatan Pembangkang?

in Berita Utama by

Parti DAP perlu mengeluarkan kenyataan media apakah status dan peranan yang bakal diberikan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad di dalam Pakatan Pembangkang susulan kehadiran beliau dalam Persidangan DAP Ahad lepas.

Untuk seorang  musuh politik yang kini sudah berbaik-baik dengan DAP dan dijemput hadir ke persidangan besar pembangkang pastinya untuk diberikan peranan dan jawatan yang besar serta penting dalam Pakatan Harapan yang dianggotai oleh DAP, PKR dan PAN.

DAP perlu memberikan kenyataan mereka susulan satu rakaman video oleh ahli politik mereka, Hew Kuan Yau yang turut dikenali sebagai Superman yang mengatakan dalam bahasa Cina bahawa pihak DAP hanya mempergunakan bekas Perdana Menteri itu untuk menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sahaja.

Oleh itu, kenyataan perlu menyatakan apakah tujuan sebenar Dr Mahathir berada di dalam pembangkang atau hanya sekadar sampai Najib berjaya dijatuhkan sahaja.

DAP juga masih belum membuat keputusan adakah parti yang dipimpin oleh Dr Mahathir, PPBM akan diterima masuk ke dalam pakatan mereka sebagai kerjasama untuk menjatuhkan Barisan Nasional (BN) seterusnya menang dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Selain itu, DAP juga harus menjelaskan pendirian mereka atas cadangan wakil rakyat PKR, Lee Boo Chye untuk PPBM dan Pakatan Harapan menggunakan logo PKR memandangkan kedua-dua entiti itu masih baru dalam politik Malaysia.

Adakah DAP boleh membiarkan parti lain menggunakan logo PKR daripada menggunakan logo DAP pada PRU akan datang?

DAP yang majoriti dalam pakatan pembangkang sekarang dengan 37 kerusi parlimen. DAP juga menguasai PAN yang memiliki 6 kerusi parlimen.  Jadi dalam pakatan pembangkang sekarang DAP adalah ketua bila kuasai (37 + 6 ) 42 kerusi pakatan pembangkang. 

Ketika ini, tanggapan banyak pihak kepada DAP semakin buruk apabila video Hew ditayangkan pada ucapan penggulungan Najib, yang juga Presiden UMNO pada Perhimpunan Agung parti itu di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Sabtu lepas.

DAP dilihat hanya mengambil kesempatan ke atas kebencian Dr Mahathir terhadap Najib dengan menggunakan pengaruh Dr Mahathir meraih sokongan supaya cita-cita politik mereka tercapai.

DAP dan Mahathir ada agenda yang sama untuk jatuhkan Najib. Namun DAP dan Mahathir tidak ada prinsip yang sama. Veteren DAP masih lagi terluka dengan Mahathir dan hubungan mereka tidak ubah seperti satu sandiwara politik semata mata untuk satu agenda jangka pendek sahaja. 

Pakatan yang sebegini tidak akan kekal lama. Mereka akan berbalah dan bergaduh pada masa akan datang. Analogi mudahnya begini, seperi satu pasukan bolasepak B yang punyai 11 pemain menentang  pasukan A  yang berbaju biru. 

Pasukan bolasepak B memakai jersi yang berlainan tetapi agenda mereka hanya satu iaitu menjaringkan gol dan memenangi piala. Pasukan B ini tidak melantik siapa kapten mereka dan mereka juga sukar membuat keputusan apakah warna jersi dan logo pasukan mereka. 

Sesama penyokong pasukan B pun sudah bergaduh di tempat duduk penonton kerana keliru dan syak wasangka. Kalau pasukan B ini menang piala sekali pun, mereka akan berebut rebut untuk menjulang piala. Berebut rebut hendak cium piala.  

Pasukan B ini adalah pakatan pembangkang yang dikuasai oleh DAP sekarang. Dalam konvensyen DAP pada 4 Disember lepas terdapat satu gambar Mahathir diapit oleh Pengerusi dan Penasihat DAP. 

Apa sebenarnya jawatan dan peranan Mahathir di situ? Hanya menjadi screw DAP untuk dapat undi Melayu? Barangkali begitulah sebenarnya peranan Mahathir. Hanya layak dapat kerusi bersama DAP, Mahathir tidak layak lagi mendapat kerusi dalam majlis yang lain. 

Kesipuan akan berlaku jika hadirin lain melihat screw DAP hadir duduk atas kerusi VVIP. – Beruang Biru

Laporan Khas Krisis Ekonomi Untuk Pakar Ekonomi Institut of Facebook,Whatsapp dan Kedai Kopi , Komen Anda? 

in Berita Utama by



Di luar sana ramai yang menjadi pakar ekonomi dengan hanya berbekalkan fakta kencing dari pemimpin pembangkang. 

Untuk pengetahuan anda, pakar pakar ekonomi ini mendapat pengajian di institut of facebook, mereka juga menghadiri kuliah dan ceramah ceramah politik. Dalam masa yang sama pakar pakar ini mendapat maklumat separuh masak melalui whatsapp.

 

Tahukah anda pakar pakar ini mendapat pendidikan percuma tanpa perlu belajar di universiti, ada kalangan dari mereka berhujah dengan hanya bersandarkan dengan rasa marah dan benci. 
Apa komen anda dengan fakta fakta diatas? 
Pisau kata ” kalau nak bangkrap.. Lama dah negara ni bungkuih…”

Hot! Hanya 20 Ribu,Dap Berjaya Selesai Masaalah Tak Faham Bahasa Malaysia!

in Video by

DAP memang terkenal dengan ahlinya yang tak pandai berbahasa Malaysia, slogan Malaysian Malaysia tak lebih kepada retorik politik semata mata.Mereka mendabik dada dengan pelbagai slogan seolah merekalah juara kepada masaalah negara.

Mereka ini mempunyai kerakyatan Malaysia.. ada MyKad..tetapi jika dibandingkan pak guar Nepal dengan Mat Bangla.. kebolehan berbahasa Malaysia amat jauh beza.Bukan susah nak belajar bahasa Malaysia,kalangan pendatang asing hanya mengambil masa tak lebih 3-6 bulan untuk fasih.

Malah ada pendatang asing ini mampu berbahasa mengikut loghat tempatan,bayangkan Mat Bangla cakap di stesen minyak mampu berbahasa Malaysia dengan cukup fasih.

Atas hasil kebijaksanaan dan kreativiti DAP,mereka berjaya menyelesaikan masaalah kefahaman dan pertuturan bahasa Malaysia dengan hanya kos 20 ribu sahaja. Dewan Bahasa atau sekolah kebangsaan harus belajar dari DAP.. !

 

DAP BELANJA RM20,000 BELI TERJEMAHAN BAHASA MELAYU UNTUK PEMIMPIN DAN PERWAKILAN

 

Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke mendedahkan bahawa ramai kalangan perwakilan partinya tidak faham bahasa kebangsaan memaksa parti itu menyediakan alat penterjemah sewaktu berlangsung debat pada Persidangan Kebangsaan DAP, semalam.

 

Parti itu telah membelanjakan RM20,000 bagi menyediakan perkhidmatan menterjemah debat perwakilan secara langsung dan kira-kira 100 alat tersebut diedarkan kepada perwakilan yang hadir.

 

RK tidak boleh membayangkan bagaimana pemimpin DAP yang memperjuangkan “Malaysian Malaysia” tidak boleh memahami pertuturan dalam Bahasa Melayu yang menjadi bahasa Kebangsaan.

 

Kita sudah 59 tahun kita merdeka tetapi malangnya ramai pemimpin dan perwakilan DAP tidak faham bahasa Melayu, malah pasti ramai juga dikalangan mereka tidak boleh bertutur dengan bahasa kebangsaan kita. – sumber roketkona


Pisau kata ” memalukan!”

Parti Cap Bunga Usah Tunggu Pas Lagi, Pas Tegas Tidak Akan Kembali Ke Pangkuan Dap. 

in Berita Utama by

Jika semata-mata untuk memastikan PAS kembali ke pangkuan Pakatan Harapan, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) tidak perlu menunggu lagi, kata Pengarah Penyelidikan PAS Pusat, Dr Zuhdi Marzuki.



Zuhdi yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat ketika dihubungi Antarapos hari ini berkata, tindakan menunggu itu adalah kerja sia-sia kerana pendirian PAS masih kekal untuk tidak bekerjasama dengan mana-mana parti yang bersama dengan DAP dan PAN.

“Dia (Mahathir) tak perlu tunggu PAS sebenarnya sebab kita sudah memang putus hubungan langsung dengan DAP dan PAN.

“Jadi untuk duduk sekali dengan DAP dan PAN, memang kita takkan boleh jadi pun. Sebab kita dah putuskan benda tu,” katanya.

Zuhdi berkata terpulang kepada Dr Mahathir untuk membuat apa-apa tuduhan termasuk mendakwa partinya mempunyai agenda tersembunyi bekerjasama dengan UMNO pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

“Cuma tuduhan dia (Dr Mahathir) kita ada hubungan dengan UMNO tu, terpulang pada dialah. Sebab kita sudah nyatakan lama sebelum ini bahawa PAS tidak bersama dengan UMNO dan Pakatan Harapan.

“Kita akan duduk dalam blok lain. Kita ada blok yang ketiga. Kita bukan pembangkang yang tegar, dan kita bukan juga kerajaan yang tegar, kerajaan yang tak dengar cakap orang,” tegasnya.

MALAYSIA BAKAL BANKRAP KERANA HUTANG NEGARA TINGGI? Fakta Yang Pakar Sorok Dari Pengetahuan Rakyat Malaysia. 

in Berita Utama by

Para Ahli ekonomi institut of  kedai kopi dan ahli ekonomi  facebook tentu lebih mengetahui kenapa Malaysia akan bangkrap?  
Memandangkan banyak berita viral kononnya negara akan bangkrap Pisau sifatkan berita itu adalah benar. Cuma faktanya lari sedikit. 

Sebenarnya negara mempunyai ramai rakyat yang bangkrap akal, ramai yang sudah hilang akal yang rasional hingga mereka menjadi sasau tanpa mereka sendiri tidak sedar akal mereka tak ada nilai untuk ditukar ganti kepada 1 sen Malaysia. 
Begitulah realiti betapa bangkrapnya akal rakyat Malaysia. 

Berikut adalah  senarai negara-negara yang akan bankrap terlebih dahulu  sebelum Malaysia bankrap.
Tahap hutang Malaysia adalah 54%.
1. Jepun = 248.1%
2. Greece = 178.7%
3. Lebanon = 139%
4. Italy = 132%
5. Portugal = 128.8%
6. Jerman = 124.2%
7. Cape Verde = 119.3%
8. Bhutan = 117%
9. Cyprus = 108.7%
10. Belgium = 106.3%
11. Amerika Syarikat = 105.8%
12. Barbados = 103%
13. Spain = 99%
14. Singapore = 98.2%
15. France = 96.8%
16. Ireland = 95.2%
17. Jordan = 91.7%
18. Gambia = 91.6%
19. Canada = 91.5% 

http://www.independent.co.uk/news/business/the-19-countries-with-the-highest-level-of-government-debt-a7340121.html

​Derma Arab Dianggap Haram, Derma Yahudi Dikata Halal

in Berita Utama by

SIKAP super ego bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dilihat makin menjadi-jadi. Tindakan terbaru beliau menuduh orang-orang UMNO sebagai “makan” duit haram dalam entri terbaru blognya dilihat amat “super ego”

Mahathir seolah-olah merujuk derma RM2.6 bilion derma dari Raja Arab Saudi sebagai duit haram. Dengan kata lain, Mahathir seperti beranggapan duit dari Raja yang mentadbir negara Islam dengan perundangan Islam sebagai haram.

Menurut beberapa sumber, Mahathir banyak mengunakan duit “derma” daripada ‘taikun-taikun’ judi negara kita. 

Malahan hari jadi beliau yang disambut secara besar-besaran beberapa tahun lepas dikatakan daripada duit ‘haram’ taikun judi tersebut juga.

Malah pembangkang pimpinan DAP yang menjadi sekutu Mahathir juga menerima dana daripada penyangak matawang Yahudi George Soros melalui Open Society Foundation (OSF) seperti yang dibongkar oleh laman web DC Leaks. 

Adakah dana dari judi dan Yahudi sahaja halal di mata Mahathir, manakala derma ikhlas Raja Arab Saudi pula dianggap haram?

Oleh itu, ramai memandang sinis kenyataan Mahathir dalam blognya yang mendakwa pilihan raya kali ini akan memperlihat “duit-duit yang dicuri” dikongsi bersama oleh mereka yang terus menyokong Najib.

“Dengan perkataan lain ahli Umno yang terus sokong Najib bersubahat dengannya dalam melesapkan duit kerajaan (duit rakyat) berbilion-bilion ringgit.

“Makanlah duit haram ini, duit dari menjual bangsa, agama dan tanah air,” kata Mahathir.

Beberapa pihak berpendapat kenyataan Mahathir tersebut didorong oleh sikap super ego beliau yang tidak dapat menerima serangan puitis ‘Melayu mudah lupa’ dua hari berturut-turut dari para pembahas dalam Perhimpunan Agung UMNO 2016.

Dalam melancarkan serangan kali ini, Mahathir mengecilkan skop Melayu kepada “Melayu Umno”. Nampaknya kali ini, beliau mensasarkan UMNO sebagai objek serangannya.

Mungkinkah ini cara Mahathir menghasut para perwakilan agar membenci parti Keramat orang Melayu tersebut? Ya mungkin juga

“Melayu Umno mudah lupa, seperti saya nyatakan dalam perhimpunan agung Umno dahulu.
“Kali ini mereka lupa sayang kepada bangsa, negara dan agama seperti perjuangan Umno di waktu ia ditubuh.

“Yang mereka ingat hanyalah duit itu raja. Dan mereka teruslah menyembah duit,” kata Mahathir dalam cubaan menghasut di blognya.

Najib dalam ucapan dasarnya dalam perhimpunan agung Umno menyifatkan tindakan Mahathir sebagai kemuncak penderhakaan, selain mempersoalkan siapa sebenarnya yang mudah lupa.

Najib berkata, Melayu Umno yang sejati adalah Melayu yang setia dan mengenang budi, dan tidak mengkhianati parti.

Malah Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin pula membacakan sajak “Melayu Mudah Lupa”, yang dipopularkan Mahathir, tetapi diubah suai untuk menempelak kembali perdana menteri keempat itu.

Mahathir sudah memusuhi keseluruhan orang UMNO, dari Presiden UMNO sampailah perwakilan bawahan. Mahathir dah lupa jasa mereka yang dibawah inilah yang menjadi beliau PM selama 22 tahun. 

Mahathir sekarang hanya ingat jasa jasa DAP. Mahathir sekarang hanya mengenang jasa jasa suci Anwar Ibrahim. Yang baik pada Mahathir kini adalah DAP, yang jahat dan busuk kini bagi Mahathir adalah UMNO. 

Mudah sekali Mahathir jadi pelupa. Semuanya kerana ingin kejar kuasa dan kepentingan kroni, Mahathir kini jadi sekutu pada DAP. – Beruang Biru


Hit Counter provided by Curio cabinets
Pergi ke Atas