Berita telus dan seimbang..

Monthly archive

May 2016

Isu Hudud Tak Jejas Sokongan Di PRK – Zahid

in Berita Utama by

RUU yang dibentangkan oleh Presiden PAS baru baru ini memberi signal kepada pengundi betapa UMNO bersama PAS didalam isu kepentingan undang undang syariah di Kelantan. Apa yang perlu dilakukan oleh pemimpin Umno hanyalah memberi penerangan kepada pemimpin dan ahli komponen BN agar memahami intipati usul ini.

Pisau melihat tindakan MCA,Gerakan,MIC dan juga parti lain didalam BN yang bangkit menentang tak lebih kepada cubaan membuktikan mereka juga ada telur untuk bantah Umno. Sedangkan mereka sendiri lupa kalangan menteri dari MCA Gerakan dan MIC hanya ehsan dari Umno atas semangat BN.

Apa masaalahnya mereka memohon satu mesyuarat khas untuk mendengar sendiri penerangan daripada PM atau TPM berbanding melenting dimedia seolah merekalah hero.

Ds Dr Ahmad Zahid melihat isu RUU hanyalah isu yang kecil dan mudah diterangkan kepada ahli komponen.Tidak akan menjejaskan undi sebaliknya RUU masih diperingkat awal.

Isu usul rang undang-undang (RUU) persendirian bagi meminda undang-undang syariah di Kelantan, tidak akan menjejaskan sokongan bukan Islam kepada Barisan Nasional (BN) dalam dua pilihan raya kecil (PRK) di Selangor dan Perak.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata BN khususnya pemimpin komponen bukan Islam akan memberi penjelasan supaya pengundi memahami pindaan itu hanya membabitkan orang Islam sahaja.

Katanya, malah pewartaan dan pelaksanaan pindaan itu masih terlalu awal dan perlu melepasi tujuh proses termasuk diluluskan oleh Parlimen, Majlis Raja-Raja, pindaan Perlembagaan dan diluluskan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan.

“Saya fikir perkara ini akan diperjelaskan oleh pemimpin bukan Islam dan ia soal penjelasan yang harus dilakukan supaya pelbagai interpretasi dapat ditangani oleh pemimpin bukan Islam sendiri kerana ia (pindaan) hanya untuk orang Islam.

“Jadi saya harap orang bukan Islam jangan terlalu khuatir tentang usul persendirian dikemukakan Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana ia bacaan kali pertama (di Dewan Rakyat) dan banyak proses lain yang akan berjalan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita Malaysia pada sidang medianya di sini sebentar tadi. Sementara itu, Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, beliau menjelaskan calon BN PRK Kuala Kangsar, Datin Mastura Mohd Yazid adalah calon terbaik dan boleh menang di antara lima nama disenarai pendek.

Katanya, selain penerangan melalui multimedia, beliau sendiri akan turun memberi penjelasan pada ceramah mengenai pemilihan Mastura dan isu berkaitan hukum Islam yang melingkari pemilihan calon itu yang masih dalam edah dan tidak boleh keluar berkempen.

Beliau berkata, pucuk pimpinan BN sudah merujuk perkara itu kepada Mufti Perak, Tan Sri Harussani sendiri. Ahmad Zahid berada di sini dalam rangka lawatan kerja lima hari ke Jepun.

 

Pisau kata ” PAS Kempen Tolak PAN di Sg Besar”

Identiti Individu Yang Hina Tunku Mahkota Johor Didedah

in Berita Utama by

Cita cita Dap tercapai, produk sekolah demokrasi melahirkan anjing anjing berkualiti yang memberi hasil kepada kehendak ideologi Dap.

Nah .. sultan dihina sudah tidak menjadi hal malah menjadi kebangaan oleh puak ini.

Identiti pengkritik Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim iaitu ‘Kluang Man’ atau nama sebenarnya Muhammad Masyhur Abdulla merupakan ‘murid asuhan’ DAP melalui sekolahnya yang dinamakan Sekolah Demokrasi, dedah Anak Muda Benci DAP.

“Lihatlah..!!! bagaimana DAP mempengaruhi dan memperalatkan belia-belia Melayu..!!!!

“Sekolah Demokrasi adalah tempat di mana DAP brainwash minda belia-belia Melayu..!!!!

“Adakah kita masih mahu berdiam diri..!!!!

“Anda Nilaikan..!!!!,” dedah facebooker anti-DAP itu.

Muhammad Masyhur pada Rabu telah ditahan polis di bawah di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana mengkritik TMJ dengan satu twit dan gambar ubah suai di mana seolah-olah TMJ sedang menikmati hidangan gajah.

Seksyen 233 menyebut seseorang itu melakukan kesalahan sekiranya menggunakan kemudahan rangkaian untuk memulakan apa-apa komen yang jelik dengan niat untuk menyakitkan hati.

Jika didapati bersalah, Muhammad Masyhur mungkin berdepan dengan denda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi setahun atau kedua-duanya.

“Kluang Man yang mencetuskan kontroversi apabila menghina TMJ sebagai ‘babi’ yang sudah pandai pakai topi dan memegang garfu ditahan polis ekoran mesej berunsur menghina TMJ…

“Patutlah benci sangat dengan institusi beraja. DAP punya orang rupanya.

“Sekarang dah kena tangkap, mana dewa sembahan budak ni iaitu Lim Kit Siang untuk membelanya?? Tak ada pun?? Tu lah nak jadi bodoh sangat jadi anjing kurap DAP. Dah kena kedalam sorang-sorang lah hidup,” ulas ASSU.

-AIDC

Mastura boleh bertanding, PM dan MB tanya saya sebelum umum- Mufti Perak

in Berita Utama by

Pencalonan isteri kepada bekas Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Datuk Wan Kahir-il Anuar Wan Ahmad iaitu Datin Mastura Mohd Yazid tidak menyalahi melanggar batas agama dan adat orang Melayu Islam hanya kerana beliau dicalonkan atas cadangan daripada pihak lain.

Bagaimanapun Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria berkata beliau tidak dibenarkan untuk keluar berkempen termasuk keluar ke masjid untuk berkempen sehingga tempoh edahnya berakhir.
“Tiada masalah untuk Mastura dicalonkan sebagai calon PRK di Kuala Kangsar. Beliau cuma tidak boleh keluar berkempen. Masa penamaan calon atau pengumuman keputusan PRK pun dia tak boleh keluar.
“Bagaimanapun beliau masih boleh keluar kalau dia nak mencari makanan, pergi ke hospital mendapatkan rawatan dan meluaskan perniagaannya,” kata Harussani kepada BNBBC.my portal pada Ahad.
Mengulas lanjut mengenai pencalonan itu Harussani berkata sebelum kerajaan memutuskan untuk mencalonkan Mastura hal tersebut telah dirujuk kepada beliau terlebih dahulu.

“Memang Perdana Menteri merujuk kepada saya dahulu, dia tanya bolehkah Mastura dicalonkan sebagai calon PRK Kuala Kangsar. Saya kata boleh. Menteri Besar Perak pun ada tanya saya dan saya kata boleh,” katanya.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan Mastura sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi PRK Parlimen Kuala Kangsar di hadapan kira-kira 2,000 penyokong BN di Bilik Gerakan BN Kuala Kangsar di Safari Resort.

Mastura bagaimanapun tidak hadir semasa pengumuman tersebut dan watikah pelantikan diberikan kepada anaknya sebagai wakil.

Dalam satu video yang ditayangkan, Mastura berterima kasih kerana memilihnya sebagai calon di Kuala Kangsar.

Sebelum ini Exco Pemuda UMNO, Dr Fathul Bari Mat Jahya berkata Mastura tidak boleh keluar berkempen kerana masih dalam edahnya kerana baru kematian suami.

Oleh itu beliau mencadangkan agar anak beliau menjadi pengganti untuk berkempen sepanjang tempoh pilihan raya ini.

– sumber

Calon BN Sg Besar Dah Berceramah,Di Kuala Kangsar Calon BN Masih Dalam Tempoh Edah Tidak Akan Berkempen.

in Berita Utama by

2 PRK bakal berlangsung tidak lama lagi,teka teki siapakah calon berakhir dengan pengumuman oleh Ds Dr Ahmad Zahid calon di Sungai Besar  iaitu YB Budinam dan Kuala Kangsar iaitu Datin Mastura.


Walau pun masih belum hari penamaan calon Yb Budiman dan pengerusi BN Selangor telah mengadakan ceramah umum  sebentar tadi . Membuktikan BN amat serius mempertahankan kerusi parlimen Sg Besar.
Manakala di Kuala Kangsar kali ini agak unik kerana calonnya adalah balu kepada penyandang kerusi Parlimen Kuala Kangsar.

Malah pengumuman beliau tidak akan berkempen kerana masih berada dalam tempoh Edah kerana kematian suami membuktikan calon ini mematuhi larangan agama .

KUALA KANGSAR:Barisan Nasional (BN) Perak hari ini mengumumkan Datin Mastura Yazid, isteri kepada arwah Datuk Wan Khair-il Anuar Wan Ahmad sebagai calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Kangsar.
Pengumuman tersebut dilakukan oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di hadapan ribuan penyokong BN di Safari Resort, di sini pada petang tadi.
Bagaimanapun Mastura tidak hadir ke majlis pengumuman tersebut kerana masih berada dalam tempoh edah dan telah diwakili oleh anaknya untuk menerima watikah pelantikan calon.
Menerusi video yang ditayang kepada umum sejurus selepas pengumuman tersebut, beliau mengucapkan terima kasih kepada pucuk pimpinan parti khususnya kepada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Besar Perak atas kepercayaan, menamakan beliau sebagai calon.
“Sudah tentu, ini adalah amanah berat yang diberikan kepada saya kerana ia bukan hanya sekadar menggalas tanggungjawab dan kepercayaan parti kepada saya tetapi kerusi Parlimen Kuala Kangsar sebelum ini disandang oleh arwah suami saya sendiri.
“Namun, saya memohon maaf kepada semua kerana jika menurut amalan parti dan gerak kerja pilihan raya, selaku orang yang dinamakan sebagai calon, saya seharusnya berada bersama-sama seluruh jentera parti dan masyarakat untuk berkempen bagi berkongsi semangat untuk memenangi pilihan raya kecil ini, tetapi batas agama seperti yang dijelaskan dalam hukum dan pandangan Mufti serta para agamawan, menghadkan pergerakan saya sebagai isteri yang masih di dalam tempoh EDAH selama empat bulan sepuluh hari dan (EHDAH).
“Tempoh syarak ini wajib saya patuhi. Sehubungan itu saya amat mengharapkan, kefahaman seluruh jentera parti, khususnya di peringkat Cawangan dan Pusat Daerah Mengundi akan kedudukan saya ini.
“Insha Allah, sekiranya diberikan tanggungjawab sebagai Ahli Parlimen nanti, saya akan melaksanakan amanah yang diberikan sebaik mungkin sebagai kesinambungan kepada apa yang telah dirintis oleh arwah suami saya,” katanya.
Datin Mastura Yazid, merupakan seorang graduan undang-undang daripada universiti terkemuka perundangan dunia Lincoln’s Inn di United Kingdom dan bertugas sebagai seorang peguam selama enam tahun.
Ibu kepada empat orang anak, Datin Mastura juga merupakan seorang yang bergiat dalam dunia politik dan menjadi AJK UMNO Bahagian Chembong, Negeri Sembilan sebelum mengambil keputusan untuk berehat dan menumpukan kepada keluarganya serta arwah suaminya.
Meskipun tidak menyandang sebarang jawatan rasmi, Datin Mastura merupakan penasihat peneman setia arwah Datuk Wan dalam menggerakkan kerjanya sebagai wakil rakyat di Bukti Chandan dan seterusnya mewakili Parlimen Kuala Kangsar.
Pilihan Raya Kecil ( PRK) parlimen Kuala Kangsar P067 diadakan berikutan nahas helikopter yang melibatkan bekas Ahli Parlimen Kuala Kangsar, arwah Datuk Wan Mohd Khair-il Anuar Wan Ahmad di Sebuyau, Sarawak pada 5 Mei lepas.

RANG UNDANG2 MEMPERKASA BIDANG KUASA MAHKAMAH SYARIAH BERJAYA DIBENTANGKAN DI PARLIMEN. Umno Sokong Pas.

in Berita Utama by

Dap begitu marah dan amat terseksa apabila melihat umat Islam bersatu.Usul yang dibawa oleh Presiden Pas mengenai akta 355 membabitkan bidang kuasa mahkamah syariah disokong ahli parlimen dari Umno.

Yang menghairankan kenapa Dap menentang sedangkan usul ini hanya membabitkan kepentingan umat Islam. Kenapa Dap campur tangan? Sudahlah menindas umat Islam dan bumiputra sekarang mereka menentang pula undang undang syariah.

Terbukti betapa Dap penuh dengan sikap hipokrit dan jahat apabila mereka keluar masuk masjid , tabur beras dan gula kepada umat Islam hanya sekadar mahukan undi.

Kita boleh tengok bulan Ramadhan nanti, puak puak evengelist kristian tegar ini akan masuk masjid siap berkopiah dan berbaju kurung mendekati umat Islam.

Jangan percaya dengan aksi mereka makan nasi guna tangan, duduk bersila dan berbuka puasa bersama, ini semua lakonan Dap semata mata.
Alhamdulilllah hari ini tercatat dalam sejarah akhirnya Rang Undang2 Persendirian untuk meminda Akta 355 Bidang Kuasa Mahkamah Syariah berjaya juga dibentangkan di Parlimen. Usul yang dibawa oleh Presiden PAS YB Datuk Seri Abdul Hadi Awang, turut dicadangkan oleh Menteri daripada Barisan Nasional sendiri Datuk Seri Azalina Othman dan disokong seorang lagi Timbalan Menteri BN iaitu Datuk Rosnah Shirlin, walaupun mendapat tentangan hebat daripada Ahli2 Parlimen DAP.
 Akta ini dicadangkan untuk dibahas dan dipinda bagi membolehkan Mahkamah Syariah diperluasakan kuasa lebih besar menjatuhkan hukuman yang berkaitan dengan Zina, Qazaf, Minum Arak dan Murtad melebihi kuasa yang sedia ada yang sebelum ini hanya terhad kepada hukuman denda RM5,000, penjara 3 tahun dan sebatan sebanyak 6 kali. 
Dengan pindaan Akta 355 ini kelak diharapkan hukuman kepada jenayah2 tertentu dapat dinaikkan ke tahap sebagaimana yang ditetapkan oleh Syariah dan tidak sesekali melangkaui bidang kuasa Persekutuan sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan. 
Harus diingat pindaan ini tidak langsung menyentuh orang bukan Islam kerana ia hanya melibatkan perluasan kuasa2 Mahkamah Syariah dibawah negeri2 sebagaimana peruntukan Perlembagaan Persekutuan. 
Moga Allah membuka hati Ahli2 Parlimen Malaysia untuk menerima usul ini kelak tanpa perlu mencetuskan andaian2 yang tidak benar apatah lagi menakut2kan rakyat dengan sesuatu yang tidak berasaskan realiti sebenar hukum syarak dan realiti masyarakat berbilang agama dalam konteks negara ini.

*YB SENATOR DATO’ DR ASYRAF WAJDI BIN DATO’ DUSUKI*

Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama)
Pisau kata ” baguslah ada titik pertemuan demi kepentingan umat Islam”

Kerajaan DAP Pulau Pinang Dengan Bergayanya Bayar RM305juta Hanya Untuk Kertas Kerja Yang Tak Boleh Di Pakai.

in Berita Utama by

Permintaan mengejutkan dari YAB Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng semalam – bahawa permohonannya kepada Menteri Kerja Raya untuk pembinaan jambatan ketiga Pulau Pinang untuk diluluskan hanya melalui sepucuk surat tanpa dokumen sokongan – membuktikan beliau hanya ingin berpolitik dan bukannya melakukan permintaan dengan ikhlas.

Sedangkan di Pulau Pinang, permohonan untuk membesarkan rumah, atau menyewa gerai dari kerajaan negeri juga memerlukan dokumen sokongan.

Apatah lagi jika projek ini melibatkan pembinaan infrastruktur dengan anggaran bernilai jutaan ringgit – yang mana sudah pastinya akan memberi implikasi besar terhadap aliran trafik keseluruhan sistem lebuhraya kita, dan juga pelan pembangunan jangka-panjang untuk kawasan yang terlibat.

Tidak ada satu kerajaan pun di dunia ini yang akan meluluskan permohonan projek seperti itu dengan hanya bersandarkan sepucuk surat tanpa dokumen sokongan, kajian yang mendalam, dan juga perbincangan yang khusus.

Pada mulanya YAB Ketua Menteri Pulau Pinang telah menuduh Kerajaan Persekutuan tidak meluluskan permohonan untuk jambatan ketiga, dan itu menjadi alasan bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang terpaksa membina sebuah terowong dengan tempoh konsesi tol selama 30 tahun.

Tetapi, apabila Menteri Kerja Raya memberi kenyataan bahawa tiada sebarang permintaan, bahkan sebarang perbincangan dilakukan mengenai perkara ini, YAB Ketua Menteri Pulau Pinang telah menarik balik, dan terus memberi jawapan yang tidak munasabah (incredulous) bahawa tiada permohonan dilakukan kerana mereka tidak cukup berani untuk menjadikannya sebagai sebagai permintaan rasmi.

Situasi ini sangat menghairankan – kerana ia membawa maksud kerajaan negeri telah bersetuju untuk membelanjakan sekurang-kurangnya RM2 bilion lagi duit rakyat negeri Pulau Pinang untuk pembinaan sebuah terowong dengan 30 tahun tempoh konsesi tol, berbanding sebuah jambatan, semata-mata YAB Ketua Menteri Pulau Pinang tidak berani untuk membuat permohonan rasmi.

Adakah ini sebagai alasan yang munasabah, dan ini sudah semestinya bukan satu contoh tadbir urus yang bagus. Rakyat Pulau Pinang berhak untuk mendapat lebih baik.

Sama ada isu ini mengenai pembinaan jambatan ketiga, atau terowong bertol mahupun tidak bertol, ia sama sekali tidak akan mengalihkan tumpuan kita terhadap persoalan-persoalan utama yang melingkari isu pembinaan terowong kerajaan negeri Pulau Pinang ini, yang sehingga kini pihak mereka masih belum memberi penjelasan yang mencukupi.
Persoalan ini termasuklah:

1. Sama ada jumlah RM305 juta untuk tiga kajian yang dilakukan adalah wajar

2. Bagaimana satu syarikat bertujuan khas (SPV) berkenaan diberikan hak untuk melakukan tiga kajian berkenaan – mencatat keuntungan selepas cukai sebanyak RM59.4 juta, pendapatan sebanyak RM51.8 juta, manakala modal berbayar sebanyak RM8 juta – jika model bisnes utama mereka sehingga ke hari ini hanyalah untuk melakukan kajian-kajian berkenaan

3. Sama ada wujud konflik kepentingan apabila hak melakukan kajian kemungkinan itu diberikan pada syarikat berkenaan, yang turut menerima kontrak pembinaan projek itu berjumlah RM6.34 bilion.

4. Bagaimana kerajaan negeri Pulau Pinang memilih untuk menanggung keseluruhan kos projek berkenaan, tetapi turut memberi kebenaran kepada sebuah syarikat swasta untuk mengutip tol selama 30 tahun pada kadar yang sama dengan tol jambatan kedua Pulau Pinang;

5. Sama ada DAP telah beralih dari pendirian manifestonya yang terdahulu dan tidak lagi menentang sebarang pengenaan tol;

6. Bagaimana kerajaan negeri Pulau Pinang sanggup menanggung kos projek yang akan menggunakan tanah premium negeri di tepi pantai – dijangka nilainya akan meningkat secara mendadak – mengambil kira faktor bahawa kos projek ini ditetapkan pada 2012 dan dijangka siap pada tahun 2025. Ini bermaksud nilai sebenar projek berkenaan kepada rakyat negeri Pulau Pinang boleh mencecah RM15 bilion dan mungkin RM20 bilion bila siap pada 2025 – dan ini belum lagi mengambil kira tempoh 30 tahun konsesi tol; dan

7. Mengapa kerajaan negeri Pulau Pinang tidak menjual tanah ini secara berperingkat mengikut kemajuan pembinaan serta mengambil peluang dari peningkatan nilai tanah, sebaliknya membenarkan sebuah syarikat swasta untuk mengambil keuntungan di atas kenaikan nilai tanah itu?

Selepas empat tahun kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan DAP mempertahankan projek terowong bertol berkenaan, dan selepas menghabiskan RM305 juta untuk keseluruhan tiga kajian yang mereka dakwa hampir siap, rakyat berasa terkejut dengan sikap kerajaan negeri Pulau Pinang yang tiba-tiba bersetuju untuk membatalkan projek terowong itu dan digantikan dengan jambatan ketiga.

YB Lim Hock Seng sudah pun mengesahkan projek terowong itu sudah dibatalkan, dan RM305 juta yang dibayar untuk tiga kajian itu sudah ‘hangus’ dan kerajaan negeri Pulau Pinang tidak boleh menggantikan semula jumlah yang telah dibayar.

Sekiranya projek berkenaan dijalankan secara telus, dan ia merupakan satu keputusan yang tepat dan teliti, mengapa tiba-tiba mahu membatalkannya?

Adakah kerana kerajaan negeri Pulau Pinang tidak mampu memberi jawapan kepada soalan yang mudah ini, dan bersedia untuk diteliti, tetapi sebaliknya mengambil keputusan untuk membatalkan projek terowong serta mengalihkan perhatian masyarakat kepada perbincangan antara kerajaan negeri dan Kerajaan Persekutuan mengenai jambatan ketiga?

Fakta bahawa laporan dari Jawatankuasa Kira-kira Wang (PAC) kerajaan negeri Pulau Pinang mengenai projek Terowong Pulau Pinang sudah tertanggung dua kali, sehingga mengakibatkan kemarahan seorang ADUN PKR sewaktu persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang baru-baru ini mungkin dapat memberi petunjuk terhadap sebab sebenar mengapa keputusan secara tiba-tiba untuk menghentikan projek ini dilakukan.

 

Kerajaan DAP Pulau Pinang Jual Unit Bumiputera Sewenangnya

in Berita Utama by

Laporan oleh ketua audit negara memang tidak mengejutkan,masakan tidak ia tak lebih kepada satu bentuk penindasan secara senyap kepada bumiputra. Ramai yang tahu bukan saja harga rumah dijual dengan harga yang mahal dan tidak munasabah. Semua ini dibenarkan di negeri yang diperintah oleh DAP, hak mutlak bumi dinafikan.

 

 

Laporan Ketua Audit Negara 2015 mendedahkan terdapat beberapa kelemahan dalam polisi perumahan Kerajaan DAP Pulau Pinang termasuk unit bumiputera dijual kepada bukan bumiputera sebelum kelulusan pelepasan diperoleh.

 

Menurut laporan, kerajaan pimpinan pembangkang itu mensasarkan dan menetapkan sebanyak 30 peratus hartanah di negeri terbabit dimiliki golongan bumiputera itu masih belum dicapai, atas alasan dalam laporan tersebut termasuk kelemahan status pembeli unit bumiputera yang tidak disahkan.

 

Malah, menurut laporan itu juga, terdapat selain Akaun Amanah Perumahan Bumiputera Pulau Pinang yang tidak dibelanjakan.

 

Tambahnya, semakan audit turut mendapati kelemahan seperti pengiraan bayaran sumbangan pelepasan tidak tepat, belum dijelaskan dan mengambil masa selain sijil kelayakan menduduki (OC) dan Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) dikeluarkan tanpa surat sokongan.

 

Sehubungan itu, pelaksanaan pengurusan kuota bumiputera bagi projek perumahan di negeri ini disifatkan kurang memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan yang memerlukan penambahbaikan,Ekoran kelemahan itu, Ketua Audit Negara mengesyorkan beberapa tindakan perlu diambil Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri bagi memastikan pengurusan kuota bumiputera dapat dipertingkatkan.

 

Antaranya, menurut laporan itu,Bahagian Perumahan SUK perlu mewujud dan memantapkan lagi prosedur operasi standard (SOP) yang merangkumi kawalan dalaman di beberapa peringkat.

 

Katanya, peringkat itu termasuk ketika proses permohonan, pengiraan bayaran sumbangan pelepasan dan penetapan tempoh bayaran pelepasan yang perlu dijelaskan oleh pemaju.

 

Selain itu, tambah laporan tersebut, Ketua Audit Negara turut mengesyorkan SUK mewujudkan peraturan dan mengambil tindakan terhadap pemaju yang tidak mematuhi syarat jualan dan pelepasan kuota bumiputera.

 

Turut dicadangkan kepada SUK, menurut laporan itu, adalah memastikan Pelan Pecah Sempadan yang menunjukkan kedudukan unit bumiputera disertakan semasa permohonan pelepasan dibuat.

 

“Ini bagi memastikan unit bumiputera yang diisytiharkan pemaju adalah sama dengan unit bmiputera yang telah disahkan pihak berkuasa tempatan (PBT) dan diluluskan Pejabat Tanah dan Galian bagi mengelak kesilapan pengiraan sumbangan pelepasan,” katanya.

 

Pisau kata ” bila tengok pembeli melayu melawat showroom,ada yang tak dilayan,ada juga balik begitu saja bila developer bohong kononnya lot bumi dah habis..”

Banglo Terlajak Murah Lim Guan Eng Jadi Destinasi Pelancong Di Pulau Pinang.

in Berita Utama by

Banglo terlajak murah Lim Guan Eng Ketua Menteri Dap Pulau Pinang cukup popular malah menjadi sebutan di seluruh negara.

Banglo terlajak murah di Jalan Pinhorn ini bukan saja menarik pelancong tempatan malah dari negeri lain.

Pisau cadangkan pihak kementerian pelancongan menjadikan banglo ini salah satu lokasi wajib untuk pelancong melawat kerana keunikannya yang lain dari lain. Apatah lagi senibinanya yang ringkas tanpa kolam renang menjadikan ia unik dan terlalu murah dari harga pasaran.

Akhbar berbahasa cina tempatan menyiarkan gelagat pelancong yang tidak melepaskan peluang bergambar kenang kenangan dihadapan banglo terlajak murah ini.


Jika berkunjung ke Pulau Pinang jangan lepaskan peluang untuk pergi melawat ke rumah banglo terlajak murah ini.

Pisau berharap Lim Guan Eng tidak mengenakan apa apa bayaran kepada pengunjung kerana secara tidak langsung dengan menarik ramai pelancong sedikit sebanyak dapat membantu menaikan ekonomo tempatan.

Pisau kata ” nanti dia kenakan bayaran pulak untuk ambik gambar”

Rosnah Shirlin Dedah  Rm 1 Billion Bantuan Kerajaan Pusat Jawap Pembohongan Ketua Menteri Pulau Pinang.

in Berita Utama by

Lim Guan Eng kali ini bagaikan gelabah biawak apabila sekali lagi didedahkan sebagai Ketua Menteri hang suka cakap bohong.

Manakan tidak sebelum ini beliau tuduh kerajaan pusat tidak luluskan pembinaan jambatan ketiga, walhal satu keping surat atau pun pelan pembinaan tidak pernah dihantar kepada Kementerian Kerja Raya.

Memalukan dan menjijikkan, hanya yang bodoh akan percaya cakap Lim Guan Eng , tetapi itulah realitinya ramai yang masih percaya akan pembohongan beliau.

Kali ini Timbalan Menteri Kerjaraya Datuk Rosnah Shirlin mendedahkan betapa kerajaan pusat tidak pernah menanak tirikan kerajaan negeri Pulau Pinang.

“Saya sedikit terkilan kerana beliau (Guan Eng) ketua menteri yang tidak bersyukur dengan bantuan dan sokongan yang diberikan oleh kerajaan pusat selama ini.
“Saya juga terkejut dengan kenyataan yang dikeluarkan ketua menteri itu, di mana beliau mengatakan mereka bukan sahaja susah berurusan dengan kerajaan pusat malah kerajaan pusat juga tidak membantu. Saya ingin tekankan di sini, banyak projek termasuk pengurangan trafik telah diluluskan oleh kerajaan pusat kepada Pulau Pinang.
“Kita tidak pernah anak tirikan Pulau Pinang. Di kementerian saya sendiri, pernah dalam setahun kementerian luluskan hampir RM1 bilion untuk sistem penyuraian trafik termasuk projek-projek kementerian sendiri.
“Kita juga tidak pernah menyusahkan malah sentiasa terbuka dan membantu tanpa mengira negeri itu ditadbir oleh pembangkang,” katanya

Wayang! Rafizi Hanya Serah Bukti Habuan Perempuan Kepada Presiden Parti,Kenapa Tidak Lapor Kepada SPRM dan PDRM?

in Berita Utama by


Langkah Kajang terbukti berjaya menjatuhkan Khalid, pelbagai dakwaan di buat untuk menjatuhkan Khalid dan mahu meletakkan Wan Azizah sebagai MB.

Namun usaha itu gagal kerana tidak mendapat perkenan tuanku Sultan.

Nah! Rafizi sekali lagi cuba membuka pekung kekotoran didalam parti sendiri.Tetapi beliau harus ingat Azmin Ali sudah pasti tidak akan mendiamkan diri. Apatah lagi Azmin sekarang ini mempunyai kekuatan politik sendiri di Selangor.

SETIAUSAHA Agung PKR Rafizi Ramli akan mengemukakan bukti berhubung dakwaan rasuah dalam kerajaan Selangor kepada presiden parti Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada mesyuarat PKR esok.
Rafizi berkata setiap kes berkaitan disiplin akan dibawa kepada biro disiplin parti dan tindakan selanjutnya akan diambil terhadap mereka yang didapati bersalah.
“Saya akan menyerahkan segala bukti kepada beliau (presiden) dan kita akan menunggu perbincangan dalam parti sebelum membuat keputusan untuk melaporkannya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM),” katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen di Kuala Lumpur, hari ini.
Baru-baru ini, beberapa portal berita melaporkan kononnya terdapat amalan rasuah dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor.
Laporan itu dibuat berikutan pendedahan perbualan aplikasi WhatsApp Rafizi yang didakwa mendedahkan wujud permintaan “untuk mendapatkan wanita” sebagai habuan dalam urusan dengan kerajaan negeri.
Rafizi dalam perbualan itu didakwa mengatakan menerima aduan bahawa selain wang yang diminta untuk urusan dengan kerajaan negeri, terdapat juga permintaan untuk mendapatkan wanita. 

Sebenarnya jika benar Rafizi berani adalah lebih baik laporan polis dibuat dan buat juga aduan kepada SPRM. Bukankah lebih mudah daripada beretorik diluar seolah beliau hero didalam parti untuk menentang korupsi.

Pisau kata ” wayang saja depa ni” 

Lim Guan Eng Tunjuk Banglo Murah Kebangaan Beliau Kepada SPRM.

in Berita Utama by


SPRM membuat lawatan sambil belajar ke rumah banglo terlajak murah baru baru ini hanya sekadar mengambil gambar.Khabarnya tidak ada pengeledahan dan rampasan.


Ramai yang menantikan apakah tindakan seterusnya oleh pihak SPRM. Adakah Lim Guan Eng dan isterinya bakal didakwa dimahkamah atau terlepas dari pendakwaan.

Adakah strategi belanja kopi menjadi taruhan buat Lim Guan Eng?

Isu banglo terlajak murah dan skandal tanah Taman Manggis hanyalah salah satu daripada banyak lagi skandal yang bakal didedahkan.

Skandal pemberian kontrak membina terowong dengan kos kertas kerja mencecah ratusan juta ringgit juga bakal menjadi lebih panas.

Adakah Lim Guan Eng bakal menjadi mantan Ketua Menteri memandangkan ramai dikalangan ahli Dap mempersoalkan tindakan tokong yang mengaku didalam mesyuarat rahsia bahawa beliau melakukan kesalahan namun masih mahu memegang setiausaha agung parti.

Pisau kata ” adakah ada tangan ghaib yang cuba pertahankan tokong”

Lagi Menteri Dedah Guan Eng Pembohong .

in Berita Utama by

Apa yang nak dihairankan jika Ketua Menteri Pulau Pinang memerangkap tokoh banglo terlajak murah ditangkap berbohong.

Beliau juga mesra dikenali sebagai lidah bercabang menuduh kerajaan pusat tidak meluluskan pembinaan jambatan Pulau Pinang yang ketiga.

Dengan siaran media oleh Menteri Kerja Raya memang terbuktilah sikap Lim Guan Eng yang menuduh orang lain untuk menutup kesilapan sendiri.

Begitu menjijikkan!


Pisau kata” dah terkenal sebagai lidah biawak”

MENGINTAI PASCA PRN SARAWAK

in Berita Utama by

Latarbelakang DUN untuk Pilihan Raya Negeri SARAWAK kali ini adalah 19 kawasan majoriti Melayu, 9 majoriti Melanau, 21 kawasan majoriti Iban, 7 kawasan Bidayuh, 16 kawasan majoriti Cina, 6 kawasan Orang Ulu dan 2 kawasan campuran dengan Kedayan. Bagi majoriti Bumiputera Islam (Melayu-Melanau) adalah sebanyak 30 kawasan. 

2. Pilihan Raya Negeri Sarawak kali ini menyaksikan  turn out yang lebih rendah daripada PRN sebelumnya. Jumlah yang keluar mengundi adalah 69.98% iaitu 776,648 daripada 1,126,768 pengundi berbanding 70.44% atau 690,756 dalam PRN ke 10. 

3. Parti Pesaka Bumiputra Bersatu Sarawak (PBB) memperolehi kemenangan bergaya menyaksikan 40 calon-calonnya yang bertanding di 29 kawasan majoriti Bumiputera Islam, 7 kawasan Iban, 3 Bidayuh dan satu kawasan Orang Ulu telah menang di kesemua kawasan yang ditandingi.

4. Sementara di 11 DUN baru iaitu Batu Kitang, Stakan, Serembu, Bukit Semuja, Gedong, Kabong, Bukit Goram, Murum, Samalaju dan Mulu merupakan kawasan Melayu dan Iban turut menyaksikan BN menyapu bersih dikesemua kawasan tersebut.

5. DAP pesaing rapat BN meletakkan 31 calon-calonnya di kawasan luar bandar iaitu 16 calon di kawasan majoriti Cina, 8 kawasan majoriti Iban, 4 kawasan Bidayuh, 2 kawasan Orang Ulu dan satu di kawasan majoriti Melayu. DAP membuat percubaan meletakkan calon Melayu di kawasan Cina dan calon Cina di kawasan Melayu. 

6. Keputusan pada kali ini menyaksikan DAP hanya berjaya mengekalkan 7 daripada 12 kerusi yang dimenangi semasa PRN ke-10 iaitu Padungan, Pending, Kota Sentosa, Bukit Assek, Pelawan, Tanjung Batu dan Senadin. Malah pada kali ini DAP kehilangan 5 kerusi kawasan bandar dalam genggamannya iaitu di Dudong, Meradong, Piasau, Repok, Pujut, dan Batu Kawa. Manakala, PKR juga turut senasib dengan DAP yang hanya menang di 3 kawasan sinonim mereka iaitu Batu Lintang, Kerian dan Bakelalan.

7. DAP dan PKR juga telah tewas di semua 6 kerusi DUN yang menyaksikan kedua-dua parti tersebut bertanding sesama sendiri menentang BN serta bebas. Kerusi tersebut adalah Batu Kitang, Mambong, Simanggang, Ngemah, Murum Dan Mulu. Pertembungan PAS dan PAN di 5 kerusi juga menyaksikan kedua-duanya tewas di semua kerusi tersebut di tangan BN. 

8. Bagi PAS yang bertanding di 11 dun pencapaiannya lebih memberangsangkan apabila hanya hilang wang pertaruhan di DUN Sadong Jaya berbanding PAN yang hilang wang pertaruhan di kerusi Samariang, Muara Tuang, Sadong Jaya, Sebuyau dan Beting Maro.

9. Sepintas lalu, gambaran daripada PRN ini menunjukkan BN kembali mendapat mandat besar di SARAWAK. Cubaan pembangkang membangkitkan isu-isu nasional gagal meruntun hati rakyat SARAWAK. Selepas ini BN perlu fokus untuk memenuhi janji-janji yang telah dibuat sepanjang berlangsungnya PRN ini.

*IMPLIKASI POLITIK BARISAN NASIONAL*

10. Sekonyong-konyongnya kita melihat semua ahli Politik Barisan Nasional amat gembira dengan kemenangan BN di Sarawak. Mereka pantas membuat andaian rambang bahawa pengundi Cina telah kembali kepada BN. Dikaitkan juga bahawa di Semenanjung BN berpotensi untuk mendapat kembali undi Cina untuk mencipta kekuatan dengan memperolehi majoriti 2/3 dalam Parlimen. Malahan ada yang telah berkira-kira untuk mengadakan Pilihan Raya Negeri lebih awal di Sabah. Congakkan juga turut dibuat tentang kemampuan untuk memperolehi kemenangan di 51 kerusi Parlimen di Sabah dan Sarawak dalam PRU akan datang.  

11. Begitulah sikap pemimpin BN yang ditunjangi oleh UMNO. Kita tidak boleh memperlekeh mereka kerana bersikap begitu. Ini kerana mereka tidak ditegur atau telah terbenam dalam egois seorang aristokrat yang kerja hariannya bergelumang dengan kuasa. Malahan golongan yang berhak untuk menegur mereka juga turut mempunyai sikap yang mirip dengan mereka. Jadilah mereka berfikir searah tanpa menilai apa yang akan berlaku dan strategi pihak lain.

12. Bagi saya kemenangan 72 kerusi daripada 82 kerusi dalam PRN Sarawak adalah satu kerugian kepada Barisan Nasional. Kita tidak boleh melihat daripada sudut angka kita perlu melihat dari sudut kuasa. Melalui kemenangan ini Tan Sri Adnan Satem telah diberi kuasa terlalu besar untuk memerentah Sarawak. Beliau boleh mencorakkan Sarawak mengikut kehendaknya tanpa memperdulikan kerajaan Pusat. Sarawak tidak terikat dengan undang-undang Pusat. Mereka lebih terikat dengan undang-undang negeri yang diputuskan oleh DUN. DUN di Sarawak lebih berkuasa. Persolannya bagaimana BN hendak control
Sarawak selepas ini.   

13. Semasa tempoh kempen sebesar-besar isu Nasional seperti GST, IMDB, 2.6 bilion tidak berkesan langsung. Rakyat dan pengundi Sarawak langsung tidak berminat dengan isu ini. Sebab itu DAP dan PKR tak boleh servive dalam PRN ini. Semua mereka begitu teruja dengan isu _Autonomi For Sarawak, More Royalty For Sarawak_, Semua kaum adalah rakyat Sarawak . Hakikatnya semua ini adalah berpaksikan kepada perjuangan Sarawak For Sarawakian. 

14. Dalam PRN ini semua parti termasuk calon BN sendiri memainkan isu ini kerana ia lebih dekat dengan pengundi Sarawak. Semua mereka tidak kira apa parti bercakap dalam nada yang sama. Jadi pilihan raya Sarawak kali ini memperlihatkan walaupun kita telah 60 tahun merdeka tetapi Semenanjung dengan Serawak semakin jauh. Ditambah pula dengan kemenangan yang besar ini kita tidak boleh menduga senario yang bakal berlaku nanti. 

15. Di sudut politik, untuk memperkuatkan bagaining power BN di Sarawak, BN memerlukan DAP dan PKR menang lebih kerusi lagi bagi menidakkan super power yang dimiliki Tan Sri Adnan Satem dan click pakatan parti BN Sarawak. Dalam kedudukan sekarang BN memerlukan pembangkang yang boleh bersuara di DUN Sarawak bagi mengimbangi super power Tan Sri Adnan Satem seterusnya keperluannya bergantung dengan kuasa dan pengaruh Semenanjung.  

16. Sekarang BN Sarawak tidak akan merasa perlu bergantung kepada BN Semenanjung untuk memperkukuh keabsahan kuasanya. Malahan kita akan lihat nanti mereka akan mula menuntut janji-janji yang telah dibuat oleh pemimpin BN sepanjang PRN lalu. Mereka juga akan mengugut secara halus bahawa jika janji tidak ditunai PRU ke 14 undi tidak akan diberi kepada BN. Mereka juga telah boleh menilai bahawa Sarawak dan Sabah akan menjadi king maker dalam menentukan nasib BN dalam PRU akan datang. PRK Sungai Besar Dan Kuala Kangsar akan menjadi penanda aras sokongan terhadap BN.

17. BN Sarawak tidak akan rugi apa-apa kerana mereka telah ada kerajaan yang kuat dan bila-bila masa boleh merungkai ikatan dengan BN dan beralih kepada pakatan baru yang mungkin akan menjanjikan Timbalan Perdana Menteri dari Sarawak. Siapa tahu…. kerana dalam politik.. Is the art of possible…. dan BN Semenanjung perlu sedari bahawa …. The Enemy Of Our Enemy..Is Our Friend.
18. Begitu juga dengan kekalahan BN di DUN Bakelalan kepada Baru Bian Pengerusi PKR Sabah. Semua pihak dalam BN mahukan Baru Bian kalah kerana ia lambang kepada kekuatan PKR Sarawak. Semua pihak mahu melenyapkan PKR dari Sarawak. Cuba kita berfikir secara lain, apa untung jika PKR lenyap dari Sarawak.? Sewajarnya dari sudut politik PKR perlu diberi bergerak dan membuat onar dalam Dewan Undangan Negeri dan juga politik Sarawak. Baru Bian perlu dikekalkan dalam DUN Sarawak.

19. Permusuhan dalaman PKR perlu dikekalkan untuk memberi keuntungan politik kepada BN. Baru Bian adalah blue eye boy Azmin Ali. Melalui arahan Azmin Ali baru Bian menandatangani surat perlantikan calon PKR dalam PRN lepas. Surat ini telah menidakkan surat yang yang ditandantangani oleh Wan Azizah Presiden PKR hasil persetujuan kawasan kerusi yang akan ditandingi oleh Pakatan Harapan yang telah dipersetujui oleh DAP dan PAN. 

20. Inilah puncanya berlaku pertindihan pertandingan antara PKR dan DAP dalam PRN ini. Permusuhan antara Azmin dan Wan Azizah berterusan dan menyebabkan Pakatan Harapan bergolak. Ini yang BN perlukan. BN perlu mencipta atau membiarkan Azmin dan Wan Aziziah terus bermusuhan tambahan pula Azmin dilihat semakin rapat dengan Tun Mahathir yang telah menimbulkan berbagai persolan dalam PKR . Begitu juga dengan ura-ura hasrat Ezam Md Nor yang berhajat untuk kembali bersama PKR menimbulkan berbagai kontradiksi dalam PKR dan menjejaskan Pakatan Harapan. Semua ini menguntungkan BN. 

21. Jadi Baru Bian anak didik Azmin perlu dibiarkan hidup politiknya dan menang di Ba Kelalan dan berada dalam DUN Sarawak. 
22. Malahan jika berlaku sesuatu terhadap Tan Sri Adnan Satem dalam tempoh terdekat ini Sarawak dijangka akan bergelora dengan kemelut persaingan merebut kuasa dan pertembungan antara tokoh-tokoh yang berkuasa dalam politik Sarawak. Isu autonomi dan Sarawak For Sarawak akan harum ditiupkan. 

Sekadar Renungan Bersama.

Layanan Istimewa Ketua Menteri Terhadap KLIDC Di Hangatkan Oleh Datuk Jahara

in Pulau Pinang by

Hubungan istimewa tokoh banglo terlajak murah dengan syarikat KLIDC memang tidak boleh dinafikan.
Apatah lagi  tokoh banglo memerangkap Ketua Menteri sudah dapat banglo yang diidamkan atas arahan isterinya sudah pasti semuanya boleh dilepaskan semudah mengenyit mata.
Pertanyaan ketua pembangkang dari Umno memang boleh menjadi persoalan besar. Kenapa tidak diambil tindakan terhadap KLIDC ?

GEORGETOWN – Ketua Pembangkang Dun‎ Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid hari ini mempersoalkan mengapa kerajaan negeri tidak mengambil tindakan terhadap Kuala Lumpur International Dental Centre Sdn Bhd (KLIDC) kerana tidak melaksanakan pembangunan di tanah Taman Manggis selepas memenangi tender pada 2010.
 “Syarat-syarat di dalam surat tawaran itu menyatakan bahawa KLIDC kena buat permohonan merancang dalam masa setahun, siapkan projek dalam masa tiga tahun dan kena mohon kebenaran daripada Jabatan Kesihatan dalam masa satu tahun.
 “Kalau syarat-syarat ini tidak dipatuhi, tawaran ini akan ditarik balik. Dimaklumkan juga pada 22 Julai 2010 perjanjian tawaran dikeluarkan tetapi KLIDC telah memajak tanah ini kepada bank dengan harga yang sama iatu lebih 11 juta. Perkara ini perlu dijawab oleh kerajaan negeri,” katanya.
 Beliau berkata demikian ketika membahaskan ucapan perasmian Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas pada persidangan Dun hari ini.‎
Jahara yang juga Adun Teluk Air Tawar turut mempersoalkan sama ada tanah berkenaan masih lagi milik KLIDC kerana didakwa tanah itu telah dipajak kepada pihak bank. ‎ “Tawaran kepada pajakan bermula dari tarikh perjanjian tawaran diterima, di sini pajakan 99 tahun bermula pada tahun 2015, setelah lima tahun tawaran itu diberi.
Apabila digadai kepada bank adakah pindah milik telahpun dibuat. Kalau begitu siapa tanda tangan gadaian,” katanya.
KLIDC membeli tanah seluas 0.4 hektar itu dari kerajaan negeri bagi projek pembinaan hotel 19 tingkat, enam tingkat hospital persendirian dan lima tingkat tempat letak kereta. Penjualan tanah Taman Manggis itu dibangkitkan selepas dikaitkan dengan pembelian banglo oleh Lim pada harga di bawah nilai pasaran. Persidangan dewan bersambung Isnin.

Pisau kata ” Bila nak dakwa di mahkamah ni ?”

Mesyuarat Sulit Dap , Arah Pertahankan Kerja Rasuah Tokoh Banglo Terlajak Murah.

in Berita Utama by


Dalam kehangatan sidang Dun, perpecahan dikalangan pemimpin pakatan kerajaan negeri Pulau Pinang sekarang ini makin membesar.

Ini semua kerana atas sikap ultrakiasu chauvanis dan rasis Dap. Sikap buruk yang tidak dapat dikikis hingga memualkan rakan rakan pakatan.

Keangkuhan tokong Dap sekarang ini sudah kekemuncak. Beliau dilihat mempertahankan polisi yang mengunyungkan pemaju dan merugikan rakyat.

Apa yang terjadi sekarang ini adalah menifestasi atas sikap angkuh dan sombong Dap sendiri.

Dalam pada itu Pisau menerima sekeping gambar risalah yang tersebar disekitar Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang.

Risalah itu mendedahkan Lim Guan Eng mengaku beliau melakukan penyelewengan dan rasuah. Paling mengejutkan pemimpin Dap diminta mempertahankan kerja kotor Lim Guan Eng dengan apa cara sekali pun.

Banyak lagi skandal yang bakal meletup, Pisau percaya Lim Guan Eng sudah tak lama bakal menjadi mantan Ketua Menteri paling celaka dalam sejarah kerajaan negeri Pulau Pinang.
Pisau kata ” dia dah mengaku rasuah.. “

Beza Di UK dan Di Malaysia..

in Berita Utama by

Apa yang dapat kita belajar daripada gambar dibawah?

Bas di Kota London..


Bas di Kuala Lumpur..


Suratkhabar di UK..


Suratkhabar di Malaysia..


Jika nak bandingkan di Malaysia dan di UK memanglah amat jauh sekali pendekatan dan kesedaran terhadap agama.. Suratkhabar tempatan ada ruangan soal jawab agama, ada segmen dakwah dan pelbagai macam lagi..

Di UK kesedaran dan penerangan mengenai Islam semakin hari semakin meningkat naik.Menangani masaalah Islamikphobia bukanlah perkara yang mudah di negara yang majoritinya bukan Islam.

Tetapi di Malaysia apa yang terjadi? Kenapa Islamikphobia meningkat naik di negara Islam sendiri?

Di Malaysia ramai yang takut apabila Zakir Naik datang berceramah.. kata mereka menganggu ketenteraman..

Adakah di negara Malaysia yang agama rasminya adalah Islam program dakwahnya dikawal ketat?

Mengapa ? Adakah toleransi sudah tidak ada had? 

Adakah umat Islam terlalu memberi muka tak kena pada tempat..? Adakah kerana berpecah belah menjadi punca ramai yang naik tocang?

Pisau kata ” adakah kita semakin jauh?”

Exco Pulau Pinang Mengaku Kos Kertas Kerja Lebih 300 Juta.

in Berita Utama by

Beli Banglo terlajak murah dan skandal Tanah Taman Manggis pun boleh tipu apalah sangat dengan projek bina terowong , kos buat kertas kerja saja pada sangkaan awal lebih 100 juta rupanya dah menelan lebih 300 juta.

Di Pulau Pinang kerajaan negeri sanggup bayar untuk kertas kerja dengan nilai lebih 300 juta,kemudian dibayar pula kepada syarikat kroni.Kita tengok satu persatu dari puluhan skandal bakal didedahkan , kesemuanya membabitkan penyelewengan dan salah guna kuasa.

ge-dap

Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang, YB Lim Hock Seng telah mengesahkan bahawa kos kajian untuk Projek Terowong Dasar Laut adalah bernilai RM305 juta sebagaimana yang didakwa sebelum ini, kata Pengarah Strategik Komunikasi Barisan Nasional (BN) Datuk Abdul Rahman Dahlan.

“Pertama sekali, saya ucapkan terima kasih kerana mengesahkan apa yang saya dakwa sebelum ini – bahawa jumlah kos untuk kajian kebolehlaksanaan projek, reka bentuk terperinci dan penilaian kesan alam sekitar berjumlah RM305 juta, yang saya anggap sebagai kebanyakannya dalam bentuk kertas kerja.

“Tidak ada kenyataan dalam sidang akhbar saya, juga dalam kenyataan akhbar saya yang anda boleh lihat di laman Facebook saya bahawa saya mengatakan kos RM305 juta adalah hanya untuk kajian kebolehlaksanaan projek semata-mata.

“Oleh itu, MalaysiaKini dan YB Lim Hock Seng sepatutnya lebih berhati-hati dan bukannya mencadangkan bahawa angka saya untuk kajian kebolehlaksanaan projek adalah salah,”kata Abdul Rahman dalam kenyataan media hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab kenyataan Hock Seng selaku Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemudahan Awam dan Pengangkutan Kerajaan Negeri Pulau Pinang semalam yang berkata kos RM305 juta adalah kos untuk semua urusan Projek Terowong Dasar Laut.

“RM305 juta itu kos untuk kajian feasibiliti (kebolehlaksanaan), kesan alam sekitar, reka bentuk terperinci manakala kos keseluruhan untuk pembinaan tiga projek lebuh raya terowong bawah tanah ialah RM6.341 bilion,” jelas Hock Seng.

Selanjutnya sila baca “Kos RM305 Juta Untuk Semua Urusan Projek Terowong Dasar Laut – Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang

Abdul Rahman berkata sekali lagi Exco Kerajaan Negeri Pulau Pinang itu telah salah faham terhadap dakwaannya.

“Sekali lagi anda telah salah faham kenyataan saya. Saya tidak bertanya jika kos keseluruhan projek itu yang berjumlah RM6.34 bilion diberikan secara tender terbuka tetapi saya bertanya secara khusus jika tiga kajian yang menelan belanja RM305 juta itu telah diberikan berdasarkan tender terbuka

“Kami juga sedar bahawa keseluruhan projek telah dianugerahkan kepada Consortium Zenith BUCG-Sdn Bhd (CZBUCG).

“Namun, kenyataan Bursa Malaysia mengenai Astral Supreme Bhd yang bertarikh 15 Ogos 2013 mengatakan bahawa kajian kemungkinan dan reka bentuk terperinci yang menelan belanja RM270 juta telah dianugerahkan oleh CZBUCG kepada usahasama antara pemegang saham terbesarnya, Zenith Construction bersama syarikat Astral Supreme Bnd.

“Lebih menarik lagi, seorang individu yang terlibat itu bukan sahaja Direktor dan pemegang saham Astral Supreme Bhd malah beliau juga pemegang saham terbesar Wira Syukur (M) Sdn. Bhd, dimana syarikat berkenaa merupakan pemegang saham terbesar Zenith Construction Sdn. Bhd.

“Satu tahun kemudian, Astral Supreme ditamatkan perkhidmatannya dan alas an yang diberi ialah Astral “tidak mampu mencari konsultan yang berupaya untuk melaksanakan projek”.

“Dari kenyataan Bursa ini mencadangkan bahawa CZBUCG sebenarnya menganugerahkan majoriti dari RM305 juta untuk kajian kepada pemegang-pemegang sahamnya dan hakikat bahawa Kerajaan Pulau Pinang mengelak daripada soalan saya sama ada kajian-kajian tersebut telah ditenderkan, adakah adil untuk menyatakan jawapan bagi persoalan itu adalah tidak?

“Pihak kerajaan Pulau Pinang juga seakan-akan tidak mengendahkan kebimbangan saya mengenai penganugerahan kepada syarikat yang sama untuk bertanggungjawab keatas kajian yang menentukan sama ada projek mereka sendiri boleh menangani sebarang kemungkinan serta mesra alam sekitar atau tidak.

“Bukankah ini satu konflik kepentingan,” soal Abdul Rahman. – AIDC

Pisau kata ” apa cerita dengan banglo terlajak murah? “

‘Umno tidak ‘sekotor’ sebagaimana persepsi tulisan wartawan yang menulis secara tidak beretika di luar media konvensional – TPM

in Berita Utama by

Permainan persepsi oleh media haprak pakatan dengan pembohongan berulang ulang seolah Umno begitu kotor. Malah ceramah haprak pakatan juga meraih sokongan dengan pembohongan dan fitnah yang konsisten hingga ramai yang percaya.

Yang perlu di bersihkan hanya sebilangan pemimpin kanan yang gilakan kuasa hingga menggunakan modal maklumat palsu untuk memburukkan kepimpinan Umno.

Telahan TPM mengenai Umno tidak sekotor seperti mana yang ditulis oleh wartawan memang tepat dan benar. Yang perlu Umno buat adalah bersihkan pemimpin dan ahli yang sudah terpalit dengan kekotoran pembangkang. Mereka ini ibarat ayam jantan yang ekornya terpalit dengan najis fitnah pembangkang ,kehulu ke hilir berkokok bermodalkan fitnah.

‘Umno tidak ‘sekotor’ sebagaimana persepsi tulisan wartawan yang menulis secara tidak beretika di luar media konvensional seperti dalam Facebook, WhatsApp, Youtube serta Telegram,” kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi.

Dalam pada itu tindakan perlu diambil dengan tegas untuk menyekat persepsi buruk ini kerana ia menjurus kepada kerja fitnah.Politik di Malaysia yang menyumbang kepada rakyat dan membangunkan negara di maki hamun dan dicerca. Yang merosakkan negara,gugat keharmonian dan cetus kekacauan dianggap sebagai suci hingga mencuri beli banglo murah pun tidak ada yang bising.

Pisau kata ” bukan cuci tapi buang”

Skandal Lagi Hot! Kos Kertas Kerja Lebih Mahal Dari Banglo Terlajak Murah. Cara Dap Berniaga Yang SPRM Masih “Belum” Tahu?

in DAP/Pulau Pinang by

Selepas isu banglo terlajak murah dan tanah taman manggis, ramai yang tertanya tanya takkan ini saja yang Lim Guan Eng dan Dap seleweng. 

Sebenarnya cukup banyak, blog ini dan BN Penang pernah dedahkan pelbagai penyelewengan dan rasuah namun seperti biasa di Pulau Pinang tak ada “lubang cacing” yang SPRM nampak.

Nah.. betapa hebatnya kerajaan Dap Pulau Pinang, belanja nak buat kertas kerja saja lebih 138juta, pencapaian hebat seperti ini kerajaan PKR Selangor pun Pisau anggap tak cukup pandai.

Bayar duit kertas saja 138juta belum buat projek lagi.. siapa yang untung? Rakyat?

Selepas taichi sumbang mungkin tokoh banglo terlajak murah akan ber kung fu pulak.. 

1. Pada November 2015, seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN dari Pulau Pinang mengemukakan usul pada Sidang DUN supaya semua projek tambakan laut di negeri itu dibentang untuk pendengaran awam sebelum dimuktamadkan.

Bagaimanapun, lima ADUN PKR tidak mengundi manakala seorang wakil rakyat DAP menyokong usul berkenaan.

Insiden itu menimbulkan kemarahan Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, yang mendakwa tindakan enam ADUN itu sebagai ‘menikamnya dari belakang’.

2. Susulan itu, Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang memecat dua ADUN PKR berkenaan daripada menjadi pengerusi anak syarikat Kerajaan Negeri pada Februari 2016. Tempat mereka diganti oleh dua Ahli Parlimen DAP, masing-masing dari Negeri Sembilan dan Selangor.

3. Pada 24 Februari 2016, seorang daripada ADUN PKR yang dilucutkan jawatan, YB Cheah Kah Peng, mendedahkan kepada media, antara sebab enam ADUN PKR dan DAP memutuskan untuk tidak menentang usul BN adalah berikutan Laporan Jalan Utama dan Projek Terowong yang disediakan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam negeri.

Laporan berkenaan menyatakan, Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang bersetuju membayar RM138, 971, 572.61 bagi laporan kajian kebolehlaksanaan dan reka bentuk apabila laporan kebolehlaksanaan Terowong Pulau Pinang serta laporan Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA) tidak disiapkan.

YB Cheah dilaporkan berkata, ramai ADUN mendapati sukar membuat justifikasi terhadap bayaran sebesar itu bagi kajian kebolehlaksanaan.

4. Berdasarkan kajian kami dan kenyataan umum Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang, kami percaya bayaran itu adalah sebahagian daripada sejumlah RM305 juta yang diperuntukkan untuk kajian kebolehlaksanaan, reka bentuk terperinci dan laporan EIA bagi projek Terowong Pulau Pinang serta tiga laluan berkaitan.
RM305 juta hanya untuk kertas kerja asas.

5. Kami berkongsi kebimbangan 6 ADUN berkenaan yang menyifatkan RM305 juta adalah harga yang amat tinggi untuk dibayar bagi sekadar kertas kerja dan laporan. Tambahan pula, keperluan pelaksanaan projek itu masih diragui susulan pergerakan trafik di Jambatan Pulau Pinang yang secara umumnya masih rendah.

Kami yakin, peruntukan sejumlah RM305 juta boleh dimanfaatkan untuk kebajikan penduduk Pulau Pinang. Jumlah RM305 juta adalah dua kali ganda berbanding RM176 juta yang dibelanjakan Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang dari tahun 2009 hingga 2015 bagi Program Kebajikan Emas khusus buat warga tua, ibu tunggal, mereka yang mempunyai keperluan khas, pelajar, suri rumah, bayi baharu dilahirkan dan mahasiswa.

6. Lebih-lebih lagi, Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang melantik Consortium Zenith BUCG (CZBUCG) untuk menyediakan laporan kebolehlaksanaan ini bagi menentukan kesesuaiannya. CZBUCG adalah syarikat sama yang akan melaksanakan projek itu jika didapati bersesuaian.

Jelas sekali, Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang tidak memahami istilah “percanggahan kepentingan.”

Malah, syarikat subkontraktor pertama yang dilantik oleh CZBUCG pada tahun 2013 bagi melakukan kajian kebolehlaksanaan ialah Astral Supreme Construction Sdn Bhd, yang mengakui gagal menyiapkan laporan itu pada Ogos 2014.

Pemeriksaan lanjut di Pendaftar Syarikat (RoC) mendedahkan CZBUCG adalah pemegang saham utama yang mengawal pemegang saham Astral Supreme — sekali lagi menampilkan berlakunya percanggahan kepentingan.
Ketika projek berkenaan dianugerahkan pada tahun 2013, CZBUCG dilaporkan berkata, laporan berkenaan dijangka siap menjelang April 2014.

Selepas banyak kali tertangguh, kami kini dimaklumkan laporan kajian kebolehlaksanaan itu ditunda lagi ke tarikh yang tidak dinyatakan – gambaran bahawa keseluruhan projek itu akan ditangguh.

Beberapa laporan media menyatakan paling awal keseluruhan projek itu dapat disiapkan ialah pada tahun 2025.

7. Laporan kepada Bursa Malaysia oleh Ewein Berhad bertarikh 31 Mac 2015, mengesahkan Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang membuat pembayaran pertama pada 17 Februari 2015, dalam bentuk kawasan perdana di tepi laut. Berdasarkan maklumat Bursa, syarikat usaha sama syarikat Ewein telah membeli kawasan tanah berkenaan daripada CZBUCG.

8. Pendedahan lanjut oleh Ewein Berhad menunjukkan dua perjanjian bertarikh 28 Disember 2015 dan 15 Januari 2016 telah ditandatangani untuk membeli dua lagi plot kawasan perdana tepi laut berhampiran Gurney Drive daripada CZBUCG.

Jika dihitung, ketiga-tiga perjanjian ini membabitkan pembelian tanah bernilai RM3.14 bilion daripada CZBUG yang sudah atau akan diberi oleh Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang sebagai bayaran projek walaupun kajian kebolehlaksanaan belum disiapkan.

9. Difahamkan, kos RM6.3 bilion bagi keseluruhan projek akan dibiayai oleh Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang menerusi bayaran dalam bentuk tanah perdana tepi laut kekal yang dikenal pasti seluas 110 ekar,
dinilai mengikut harga tahun 2013.

Apa yang menimbulkan persoalan ialah mengapa Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang menetapkan harga tanah perdana mengikut harga tahun 2013 bagi projek yang hanya akan disiapkan 12 tahun akan datang iaitu pada tahun 2025?
Oleh kerana tanah perdana pinggir laut Pulau Pinang adalah aset cepat meningkat nilainya, ini bermakna kawasan seluas 110 ekar itu akan bernilai dua atau tiga kali ganda menjelang tahun 2025 – bermakna projek itu akhirnya akan menyebabkan rakyat Pulau Pinang menanggung kos RM20 bilion atau lebih.

10. Sebagai tambahan kepada membiayai sepenuhnya kos RM6.3 bilion itu, Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang turut memberi CZBUCG konsesi selama 30 tahun untuk mengutip tol bagi terowong berkenaan.

Ini jauh berbeza dengan amalan biasa perjanjian konsesi yang mana syarikat konsesi akan membiayai projek dan mengutip tol bagi memperoleh kembali pelaburan mereka.

Dalam hal ini, nampaknya Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang akan membiayai keseluruhan pembinaan bagi membolehkan syarikat terbabit mengaut keuntungan dan menikmati keuntungan pada masa depan menerusi kutipan tol.
Dan bukankah jalan bertol bertentangan dengan manifesto Pakatan?

11. Pendedahan berterusan berkaitan Taman Manggis dan banglo Ketua Menteri di Jalan Pinhorn yang dijual pada harga lebih rendah berbanding nilai pasaran, menarik tumpuan terhadap pelbagai perjanjian tanah negeri itu oleh Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang sejak tahun 2008 bernilai RM40 bilion atau lebih.

Sehubungan itu, kami mendesak Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang menjelaskan perkara yang berkenaan:
1) Jelaskan mengapa kos keseluruhan pelbagai kajian mengenai projek itu yang pada dasarnya adalah kertas kerja, boleh mencecah sehingga RM305 juta?

2) Apakah penganugerahan untuk melakukan kajian ini dibuat secara tender terbuka? Jika ya, tolongan jelaskan mengapakah kajian kebolehlaksanaan awal dianugerahkan kepada pihak yang tidak melantik perunding atau pakar sepatutnya untuk melengkapkan tugas itu sebelum mengakui ia tidak boleh dilakukan.

3) Mengapa syarikat swasta itu menerima bayaran pendahuluan berjumlah RM139 juta walaupun kajian belum disiapkan?

4) Jika kajian kebolehlaksanaan mendapati projek tidak sesuai diteruskan, apakah Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang akan memperoleh kembali RM139 juta yang sudah dibayar?

5) Apakah syarikat swasta itu didenda kerana kegagalan menepati tarikh akhir projek yang dipersetujui?

6) Walaupun bersetuju membiayai sepenuhnya kos pembinaan, mengapa Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang bersetuju memberi konsesi tol selama 30 tahun kepada syarikat terbabit.

7) Mengapa Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang bersetuju membayar dengan menggunakan 110 ekar tanah perdana di tepi laut – bernilai RM6.3 bilion pada tahun 2013 – bagi projek yang hanya akan disiapkan paling awal pun pada tahun 2025, dengan mengambil kira kawasan yang telah dikenal pasti ini mungkin bernilai dua atau tiga kali ganda berbanding RM6.3 bilion pada tahun 2025?

Apakah ini bermakna kos sebenar projek bagi rakyat Pulau Pinang boleh melonjak tiga kali ganda dan mencecah RM20 bilion?
Abdul Rahman Dahlan

Pengarah Strategik Komunikasi Barisan Nasional

Sarawak Tolak Politik Jahat dan Kotor Dap dan PKR

in DAP/pilihanraya by

Kemenangan bergaya BN Sarawak membuktikan betapa politik di Sarawak tidak peduli dengan mainan persepsi kotor haprak pembangkang.
Apa jenis fitnah yang tidak dilemparkan oleh haprak pakatan sebelum ini. PRN sebelum ini ramai pengundi berharap dengan mengundi haprak pakatan masaalah mereka akan selesai.

Pisau perhatikan Sarawak amat memerlukan pembangunan dan perubahan yang drastik. Perdana Menteri sebelum Ds Najib amat kurang memberi bantuan dan pembangunan di Sarawak.
Apa yang dijanjikan oleh Ds Najib dan kabinetnya di tunaikan. Malah peruntukan terhadap negeri Sarawak dan Sabah adalah paling besar berbanding negeri lain.Sabah dan Sarawak sebelum ini semasa zaman Tun M kurang diberi perhatian berbanding era Pak Lah dan Najib.

Menyekat elemen politik kotor pembangkang semenanjung adalah langkah yang betul demi perpaduan dan ke harmonian rakyat Sarawak.

Adenan tidak mahu Sarawak di cemari dengan kekotoran pembangkang Semenanjung. Tak perlu beranalisis panjang panjang bagai.Mudah saja untuk kita lihat keputusan PRN kali ini.
Adakah di semenanjung buta tidak mahu belajar cara Sarawak berpolitik. Di sana tidak ada politik kotor seperti PKR dan Dap.Selama ini di semenanjung pemikiran rakyat di kotori dengan pelbagai dakyah dan fitnah. 

Hinggakan ada yang sukar dipulihkan seperti pesakit Aids. Tegar ,hitam yang cukup bebal lagi tebal.Mereka marahkan pengundi Sarawak hingga ada yang hina dan memaki hamun . 

Adakalanya bagus haprak pembangkang perlihatkan sikap kotor dan jahat mereka agar rakyat nampak dan menjauhkan diri dari pendemic haprak pakatan.

Mula sedar kempen memfitnah dan menanam tebu di tepi bibir tidak ‘dibeli’ rakyat Sarawak, pelbagai alasan mula dicipta dan be­lang masing-masing mula kelihatan apabila saling menuding jari menya­lahkan sesama sendiri berikutan kekalahan memalukan itu.

Tidak mahu mengakui kesalahan sendiri, DAP menyalahkan sekutunya dengan mendakwa mereka tidak menghormati perjanjian yang ditandatangi oleh Pakatan Harapan untuk tidak bertembung sesama sendiri di mana-mana kawasan.
Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang dilihat seperti tidak dapat menerima hakikat bahawa pengundi Cina Sarawak sudah beralih arah dengan memberi sokongan kepada Barisan Nasional (BN), menjadikan persempadanan semula kawasan pilihan raya sebagai punca kekalahan.
Katanya, salah satu punca ke­ka­lahan memalukan pakatan pembangkang pada PRN-11 adalah disebabkan pertembungan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di beberapa kawasan.
“Sentimen pengundi akan jadi lebih baik bagi komponen pembangkang sekiranya tiada pertempuran antara DAP dan PKR sejak mula,” katanya pada sidang akhbar di pejabat DAP Sarawak di Kuching hari ini, yang dipetik dari beberapa blog berita pembangkang.
Akibat pertembungan antara DAP dan PKR itu, DAP kehilangan lima daripada 12 kawasan yang dikuasai mereka sebelum ini dan le­bih memalukan itu merupakan jumlah tertinggi pakatan pembangkang kalah mengikut rekod.
Kegagalan DAP dan PKR mencapai kata sepakat sehingga bertembung sesama sendiri di enam kawasan ternyata menguntungkan BN apabila mereka kalah di kese­mua kerusi tersebut.
Sebagai parti baharu yang mendakwa semakin mendapat sambutan rakyat, PAN yang pertama kali bertanding dalam pilihan raya juga tersungkur apabila kalah di kesemua 13 kerusi yang ditan­dingi.
Dalam hal itu, Setiausaha Agung DAP yang belum disahkan, Lim Guan Eng pula menggunakan alasan dangkal apabila menyalahkan populariti Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem selain politik wang sebagai faktor kemenangan BN.
Beliau mendakwa punca kehi­la­ngan lima kerusi DAP di Sarawak adalah kerana populariti Adenan mengaburi tindakannya menyekat kemasukan pemimpin pembangkang ke Sarawak.
“Populariti peribadi Adenan mengatasi segala tindakannya yang tidak disenangi seperti menyekat kemasukan pemimpin pembangkang ke Sarawak. Kewujudan politik wang juga mengganggu prestasi kami,” katanya.
Katanya, parti akan menjalankan bedah siasat dan menunggu laporan dari DAP Sarawak atas kekalahan itu, termasuk kegagalan mereka untuk membawa sebarang kemajuan di kerusi Dayak di luar bandar.
Menyedari PAN gagal menarik pengundi, Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali yang semakin terdesak membuat pusingan U apabila mengajak Pas untuk kembali bersama DAP dan PKR sebagai satu pasukan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14.
“PAN dan Pas harus terus mara bersama PKR dan DAP. Kekalahan teruk pada PRN-11 jelas menunjukkan rakyat negeri itu menolak pertelingkahan sesama mereka,” katanya.
Tidak cukup saling menuding jari sesama mereka, walaupun agak pelik, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) propembangkang, Bersih pula menyalahkan peningkatan kadar peratusan keluar mengundi yang dikatakan naik ‘mendadak’ pada petang hari berkenaan.
Pisau kata ” bila agaknya lge bakal didakwa”

SPRM Ambil Masa 2 Hari Untuk Soal Siasat Tokoh Banglo Terlajak Murah dan Isteri. 

in DAP/Pulau Pinang by

Apakah yang berlaku ketika soal siasat  SPRM terhadap tokoh banglo terlajak murah bersama isterinya.

Proses siasatan hampir selesai,apakah tindakan selanjutnya oleh SPRM dan AG?

Adakah Ketua Menteri kesayangan rakyat Pulau Pinang berhak membeli banglo terlajak murah?

Apa yang berlaku disebalik transaksi diantara Phang Li Koon dengan Betty Chew dan Lim Guan Eng ? 

SPRM ambil masa 2 hari untuk soal siasat Betty Chew dan Lim Guan Eng, adakah kedua mereka bakal terlepas atau didakwa dimahkamah..

KENYATAAN MEDIA RASMI SPRM
SPRM RAKAM KETERANGAN KETUA MENTERI PULAU PINANG BERHUBUNG ISU BANGLO
SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah memanggil enam individu termasuk Ketua Menteri Pulau Pinang, YAB Lim Guan Eng untuk memberi keterangan bagi melengkapkan siasatan berhubung pembelian banglo beralamat No. 25 Jalan Pinhorn Pulau Pinang oleh beliau, hari ini.
Mereka yang hadir untuk memberi keterangan di Ibu Pejabat SPRM PULAU PINANG ialah Guan Eng, isterinya, Betty Chew Gek Cheng, Pegawai Khas Guan Eng, Jeffrey Chew serta seorang lelaki yang merupakan pekerja syarikat Winbond Management and Consultant Sdn. Bhd.
Kesemua mereka hadir di Pejabat SPRM Pulau Pinang kira-kira pukul 9.30 pagi dan selesai memberi keterangan kira-kira pukul 7 petang ini. Rakaman percakapan melibatkan Guan Eng dijangka akan bersambung semula esok.
Sementara itu, di Ibu Pejabat SPRM PUTRAJAYA, SPRM turut memanggil dua lagi individu iaitu pemilik asal banglo, Phang Li Koon dan pemilik Kuala Lumpur International Dental Centre Sdn. Bhd. (KLIDC), Datuk Tang Yong Chew.
Keterangan kedua-dua mereka diambil bermula kira-kira pukul 9 pagi hingga kira-kira 9 malam.
Rakaman keterangan yang diberikan oleh Phang Li Koon, Tang Yong Chew dan Jeffrey merupakan rakaman lanjutan untuk kali kedua sepanjang siasatan kes ini dilakukan.
Sehingga kini seramai 65 saksi telah dipanggil untuk memberi keterangan berhubung isu ini.
SPRM yakin siasatan kes berkenaan kini telah memasuki fasa terakhir dan memberi jaminan bahawa akan menyiasat secara bebas, telus dan profesional.

SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA

PUTRAJAYA
6 MEI 2016

Pisau kata ” tak lama lagi jadi mantan CM”

Nahas helikopter: Mayat wanita dan lelaki dijumpai tidak jauh dari serpihan

in Berita Utama by

Tepat jam 12 tengah hari tadi, mayat seorang wanita dan seorang lelaki yang masih belum dikenal pasti identitinya telah dijumpai pasukan mencari dan menyelamat (SAR) nahas helikopter Eurocopter AS350.

Penemuan ini memasuki episod baharu nahas ini setelah pasukan SAR yang digerakkan seawal 6 petang tadi menemui beberapa serpihan pesawat sekitar jam 9.50 pagi.

 

Antara yang ditemui di kawasan Sungai Batang Sadong, berhampiran Simunjan tersebut termasuklah pelampung keselamatan, bilah pesawat, serpihan dinding, serpihan kerusi dan serpihan pintu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak yang ternyata sugul dan sedih ketika membuat pengumuman pagi tadi mengesahkan Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Noriah Kasnon merupakan antara penumpang helikopter malang tersebut20160505221626.

Empat mangsa lain termasuklah suami Noriah, Asmuni Abdullah, Ketua Setiausaha Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Sundaran Annamalai dan Pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), yang juga Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Datuk Wan Muhammad Khair-il Anuar Wan Ahmad.

Turut terlibat pengawal peribadi Noriah, Ahmad Sobri Harun dan juruterbang warga Filipina, Kapten Rudolf Rex Ragas.

serpihan-heli_0000-743x420 jumpa-mayat-heli_0002-751x420

Difahamkan mereka dalam penerbangan pulang ke bandar raya ini dari Spaoh, Saribas selepas menghadiri program rasmi sempena kempen Pilihan Raya Negeri Ke-11 (PRN-11).

Sumber:SarawakVoice

Pisau kata ” moga Allah cucuri rahmat keatas mereka yang terlibat”

Soal Siasat Tokoh Banglo Terlajak Murah ?,SPRM Di Gesa Sediakan Kopi Untuk LGE dan Isteri.

in Berita Utama by

Baru baru ini Lim Guan Eng menggunakan taichi peringkat tertinggi apabila mengajak Yb Shahbudin minum kopi ,kononnya untuk memberi penerangan mengenai cara beliau mendapatkan banglo yang terlajak murah.

Namun hasrat beliau tidak kesampaian apabila Yb Shahbudin tidak suka kopi Lim Guan Eng. Sudah hampir 2 bulan dengan ratusan aduan mengenai banglo terlajak murah dan skandal tanah taman Manggis kepada SPRM akhirnya baru terfikir mahu mengadakan soal siasat kepada bakal mantan ketua menteri DAP ini.

Mungkin sesi soal siasat ini pihak SPRM akan menyediakan kopi untuk Guan Eng dan Betty Chew bila berbual nanti barulah mesra dan santai.

Apa yang Pisau harapkan layanan SPRM janganlah double standart terhadap Lim Guan Eng,mereka harus berhati hati agar tokoh banglo terlajak murah dan isterinya dijauhkan daripada tingkap.

img_9674.jpgPisau kata ” ada bukti yang kukuh katanya.. kita tengok lah lepas ni”

Kantoi Fitnah Lagi! Usaha Pakatan Semakin Menggila Demi Mahukan Kemenangan Di #PRNSarawak !

in Berita Utama by

Selepas Adun Seberang Jaya dari PKR ditauliahkan Dr Fitnah puak haprak bagaikan tak puas hati.

Usaha untuk fitnah bagaikan KPI yang harus dipenuhi demi sesuap nasi.

Di fitnahnya Datin Sri Rosmah kononnya tidak mahu bersalam dengan warga emas bidayuh.

Walhal gambar yang sebenar Ds Najib mengangkat tangan wanita warga emas itu sambil menunjukkan gelang yang dipakai wanita itu.


Beginilah cara spin dan fitnah dari kilang pemprosesan haprak pakatan yang dilihat makin terdesak dan celaru . Bagi mereka jika dapat fitnah seolah menunaikan kewajipan mulia malah nama rakyat dipariakan sebolehnya agar ramai terpengaruh.
Pisau kata ” 

Adun Seberang Jaya Di Tauliahkan Sebagai Dr Fitnah.

in Berita Utama by

Baru baru ini mahkamah mengesahkan dan mentauliahkan Adun Seberang Jaya sebagai Dr Fitnah . Ketika dihadapan penyokong PKR beliau cuba tunjuk hebat dengan kencing fitnah hingga ramai ketika itu menghirup najis fitnah dengan penuh kelazatan.

Adun Seberang Jaya diarahkan membayar dengan harga yang cukup mahal sebagai pengesahan status Dr Fitnah. Mungkin pengundi Seberang Jaya selepas ini berasa bangga dengan pencapaian adun mereka ditambah lagi status elit ini hanya pemimpin tertinggi pakatan haprak saja yang pakai.

Selepas ini bolehlah Adun Seberang Jaya ini mempamerkan sijil pencapaian cemerlang beliau sebagai Dr Fitnah kepada seluruh pengundi Seberang Jaya.

13087095_611637312323246_1475532038606745471_oAdun Seberang Jaya tersenggih bangga selepas disahkan menjadi Dr Fitnah.

 

 

GEORGETOWN – Mahkamah Tinggi di sini hari ini memerintahkan Adun Seberang Jaya, Dr Afif Bahardin membayar ganti rugi berjumlah RM280,000 kepada empat wakil rakyat BN kerana memfitnah mereka berhubung penjualan tanah Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Butterworth.
Pesuruhjaya Kehakiman Lim Chong Fong memerintahkan Dr Afif daripada PKR membayar RM70,000 masing-masing kepada Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shabudin Yahaya; Adun Telok Ayer Tawar, Datuk Jahara Hamid; Adun Permatang Berangan, Omar Abd Hamid dan Adun Sungai Dua, Muhamad Yusoff Mohd Noor.
Beliau juga mengarahkan Dr Afif selaku defendan membayar kos RM10,000 kepada keempat-empat plaintif itu berserta faedah lima peratus.
Ketika membenarkan saman fitnah difailkan oleh empat wakil rakyat BN itu, Chong Fong berkata, mahkamah mendapati perkataan yang diucapkan oleh Dr Afif pada Himpunan Reformasi 2.0 bertarikh 17 April 2014 adalah fitnah terhadap kesemua plaintif.
“Mahkamah juga mendapati pembelaan defendan untuk justifikasi gagal kerana defendan tidak mengemukakan apa-apa bukti bagi menyokong rayuan justifikasi,” katanya.
Lim dalam penghakimannya juga berkata mahkamah turut mendapati pembelaan komen berpatutan adalah gagal kerana ucapan yang dibuat ADUN PKR itu adalah pernyataan fakta dan bukan komen.
“Selain itu didapati ada unsur fitnah kerana defendan sepatutnya tahu fakta berkaitan isu bantahan penjualan tanah TUDM ini daripada beberapa artikel yang dilaporkan dalam surat khabar sebelum tarikh 17 April 2014,” katanya.
Pada Julai 2014, Shabudin, Jahara, Omar dan Muhamad Yusoff selaku plaintif pertama hingga keempat menfailkan saman terhadap Dr Afif dengan mendakwa Dr Afif telah membuat ucapan berbaur fitnah terhadap mereka.
Menerusi pernyataan tuntutan, kesemua plaintif itu mendakwa Dr Afif telah membuat ucapan fitnah di hadapan serta didengari oleh semua yang hadir dalam Himpunan  Reformasi 2.0 di Tapak Ekspo Seberang Jaya pada 17 April 2014.
Kesemua plaintif mendakwa pernyataan fitnah yang dibuat defendan bermaksud bahawa plaintif pertama hingga keempat telah menjual tanah  TUDM Butterworth kepada syarikat kroni.
Mereka juga mendakwa kenyataan itu juga turut menunjukkan kesemua plaintif terlibat dengan penjualan tanah TUDM Butterworth tanpa melalui proses penjualan yang  betul serta terlibat dengan penyelewengan penjualan tanah itu kepada pembeli yang berkepentingan peribadi.
Oleh itu kesemua plaintif menuntut ganti rugi teruk, teladan , faedah, kos dan relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.
Keempat-empat plaintif diwakili peguam Azmer Md Saad manakala Dr Afif diwakili peguam Datuk CV Prabhakaran.
Jahara ketika ditemui di luar mahkamah melahirkan rasa syukur dengan keputusan mahkamah itu yang sekaligus telah membersihkan nama beliau dan tiga rakannya daripada tuduhan terbabit.
Sementara itu, Prabhakaran pula berkata pihaknya akan memfailkan rayuan terhadap keputusan itu.

 

Turut hadir di mahkamah pada prosiding hari ini ialah Dr Afif dan Muhamad Yusoff. – Bernama
Pisau kata ” bila agaknya SPRM nak soal siasat tokoh banglo terlajak murah”

Hit Counter provided by Curio cabinets
Pergi ke Atas