Berita telus dan seimbang..

Monthly archive

March 2016

Gerakan urges DAP stop the blame game on LGE’s bungalow scandal, Baljit Singh: Be a gentleman and grown up

in DAP by

 

Press statement by

Chairman, Gerakan Central Bureau of Law and Human Rights

Dato’ Baljit Singh

 

29 March 2016
 

Chairman of Gerakan Central Bureau of Law and Human Rights, Dato’ Baljit Singh responded on DAP’s Chow Kon Yeow’s fervent defence on Chief Minister Lim Guan Eng as the bungalow scandal drags on. He said that Chow has been a good subject where his ebullient defence of his boss shows that he stands by his CM when Lim needs all the help he can get.

 
“There are certain calls for him to be the Chief Minister instead of Lim. However, his comments that Lim is being politically persecuted is totally unfounded and unfair. Should DAP members not being subjected to any investigation or else it will be seen as persecution? Investigations must take place if someone breaks the law regardless of status.”

 
Baljit added that such attempt by Chow only seeks to deflect attention on the main issue which is the price of the bungalow.
 

He continued that the MP of Tanjong, Ng Wei Aik came out with a more ingenuous explanation that since the Chief Minister is an accountant by profession, he would not know the price of the bungalow.

 
“Such should not be the defence of any person where even a dentist has been sentenced to 12 months in prison. I hope that if DAP wants to explain the issue, please come out with a more plausible reason because it is tough for anyone to believe that he made the purchase of the house without being aware of its market value.”

 
He then said that if Chow has run out of excuses, please do not accuse Barisan Nasional of framing Lim as we did not ask him to buy the bungalow and did not teach him to say that the bungalow has no swimming pool.

 
“Why should he blame others for his own doing? He should be a gentleman by owning up instead of pointing fingers to others.”

Perlukah media henti serangan terhadap LGE?

in Berita Utama by

 

Saya tertarik untuk mengulas tulisan Amran Ahmad dalam FMT yang bertajuk ‘Hentikan Serangan Terhadap Guan Eng’. Tulisan beliau seolah-olah mencadangkan bahawa etika media massa di Malaysia bukan hanya dari sudut falsafahnya sahaja menyimpang tetapi juga daripada aspek demokrasi dan etika kewartawanan itu sendiri kerana melibatkan pihak-pihak yang berpengaruh dan berkuasa dalam pengawalan maklumat.

 

Maka secara langsung saya andaikan bahawasanya satu bentuk kefahaman yang mendalam terhadap etika dan pendemokrasian kewartawanan di samping asas etika yang lebih efektif dan berkesan perlu diusahakan agar pengertian, amalan dasar etika yang sebenarnya boleh diwujud dan dipraktikkan.

 

Media dan pembangkang

 

Tetapi adalah tidak adil untuk meletakkan beban kesalahan ini hanya apabila timbulnya isu penyelewengan kepercayaan rakyat oleh ahli politik pembangkang yang menjadi kritikan utama media-media arus perdana di negara ini sedangkan pada masa yang sama kita memilih dengan sengaja untuk mengetepikan fakta akan bagaimana pembangkang menggunakan media baru yakni portal berita online untuk melakukan perkara yang sama terhadap kerajaan?

 

Analisis prejudis yang berbahaya beginilah yang sepatutnya dikritik dan diperbetulkan daripada peringkat yang awal lagi namun ketika itu rata-rata pemimpin pembangkang yang mempunyai kaitan rapat dengan sesetengah portal berita online ini mempertahankan segala macam sebaran maklumat yang tidak benar dan diragui ini atas dasar kebebasan media dan ekspresi. Kini apabila perkara yang sama digunakan oleh media arus perdana maka dikatakan sebagai haram dan salah. Alahai.

 

 

Misalnya ada portal berita online yang memainkan isu-isu rakyat dengan hanya berpandukan ’sumber yang boleh dipercayai’ sahaja manakala ada pula portal berita online yang memutarbelit kenyataan Kerajaan semata-mata untuk mencabar kesensitivitian rakyat. Namun Kerajaan dalam kebanyakkan masanya bersifat ’lembut’ dan sering tunduk kepada pembangkang yang tidak pernah kering bibir bercakap tentang kebebasan media di negara ini.

 

Tidak ada salahnya media mengkritik Lim Guan Eng

 

Andaikata segala tuduhan yang dilemparkan terhadap Perdana Menteri oleh sesetengah portal berita online yang berpaksikan pembangkang ini dilihat sebagai sesuatu yang perlu diterima secara terbuka atas nama kebebasan media maka apa isunya apabila media arus perdana menyerang seorang Ketua Menteri yang secara jelas dilihat menyimpang daripada norma Kecekapan, Akauntabiliti dan Ketelusan (CAT) yang diperkenalkan oleh kerajaan negerinya sendiri.

Bukankah ini juga satu bentuk kebebasan media yang diperjuang dan dipertahankan oleh pembangkang selama ini?

Oleh Edwin Michael

Edwin Michael merupakan seorang Pensyarah Sains Politik dan Kewartawanan serta Pelajar Ijazah Kedoktoran dalam bidang media dan politik di Universiti Tunku Abdul Rahman, Kampus Perak

PAS Larang Ahlinya Sertai Deklarasi Mahathir Bersama DAP dan PKR.

in Berita Utama by

Pas belajar dari kesilapan,penyesalan dan kekesalan tak terhingga apabila dipergunakan oleh DAP dan PKR .PAS dihina dan di cerca oleh DAP dan PKR.

Presiden Pas memberi peringatan kepada para ahli dan penyokongnya kerana PAS tahu apa kesudahannya jika memberi sokongan kepada DAP dan PKR.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengulangi nasihatnya kepada ahli-ahli PAS supaya menjahukan diri daripada menyertai “Deklarasi Mahathir”.
Ini keraja hujah Ahli Parlimen Marang itu, setiap proses perubahan negara mesti dilakukan secara positif serta tidak menghuru-harakan negara.

“Kita hendaklah memilih demokrasi yang adil secara baik dan tidak (berlaku) ketegangan kaum dan kerana itu kita kawal pemuda kita.

“Tidak perlu campur tangan asing kerana dalam semua kegiatan kita kena berhati-hati,” katanya selepas menghadiri Perhimpunan Anak Muda Istiqamah Perak di Kampung Batu 20, Batu Kurau Perak, Ahad.

Kira-kira 2,000 kumpulan Anti Najib berkumpul di Shah Alam pada Ahad untuk menyertai Kongres Rakyat 2016 yang ucaptamanya disampaikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

Antara yang menyertainya adalah penyokong Tun Mahathir, pemimpin PKR dan DAP selain serpihan PAS iaitu Parti Amanah Negara (PAN).

Abdul Hadi ketika ditanya mengenai tindakan anggota PAS menyertai PAN kemungkinan menggugat parti itu pada pilihan raya akan datang, beliau berkata ia tidak menggugat PAS kerana hanya satu peratus sahaja anggota PAS yang menyertai PAN.

Sementara itu, pada Sabtu, UMNO Sabah mengemukakan usul supaya Majlis Tertinggi (MT) parti bersidang segera bagi membincangkan tindakan tegas yang wajar diambil terhadap pemimpin dan anggota terbabit dalam gerakan ‘Deklarasi Mahathir’.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah, Datuk Seri Musa Aman, berkata ini termasuk menentukan tindakan sewajarnya terhadap anggota yang terbabit dalam mana-mana gerakan atau aktiviti membelakangkan kepentingan parti dan kerajaan.

“UMNO Sabah menggesa tindakan tegas diambil terhadap dalang gerakan ‘Deklarasi Mahathir’ yang mengancam sistem demokrasi berparlimen dan boleh mengakibatkan implikasi negatif terhadap kestabilan politik, keharmonian dan ketenteraman awam,” katanya.

Musa yang juga Ketua Menteri berkata demikian selepas mempengerusikan Mesyuarat Badan Perhubungan UMNO Sabah yang turut dihadiri Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Mesyuarat itu antara lain membincangkan isu ‘Deklarasi Mahathir’ yang dibawa bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bersama-sama pemimpin pembangkang serta turut disertai beberapa anggota UMNO.

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata rakyat negara ini tidak perlu mempedulikan gerakan Tun Mahathir dengan pembangkang menerusi ‘deklarasi Mahathir’ kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) sentiasa berusaha melakukan yang terbaik untuk rakyat.

Menurutnya kerajaan sentiasa menjaga kebajikan rakyat dengan melaksanakan pelbagai program yang dapat memenuhi kehendak selain memastikan semua akujanji pada manifesto pilihan raya umum lepas dapat dipenuhi.

Beliau berkata apa yang penting bukan deklarasi atau surat tetapi tindakan yang boleh menguntungkan rakyat seperti projek perumahan mampu milik yang sedang dilaksanakan kerajaan.

“Apa guna memekik sana, memekik sini? Melaung sana, melaung sini? Orang yang dulu maki hamun kita, kita pula dakap dia. Ini tidak patut. Apa yang patut adalah untuk kita jaga hati rakyat,” katanya.

oh ya.. adakah  banglo terlajak murah dipecah lobangkan oleh PKR kerana tokong begitu bongkak?

Pisau kata ” Selamatkan negara dari DAP dan PKR”

Kenapa Miss Pi Sanggup Rugi 6 Ribu Sebulan ,Bayar Bank RM11 Ribu Dan Sewa Kepada Lim Guan Eng Hanya RM5 Ribu?

in Berita Utama by

Terdapat keraguan berkaitan perjanjian sewa banglo di Jalan Pinhorn antara pemilik asalnya, Miss Phang Li Koon dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng kata wakil Pemuda UMNO Pulau Pinang, Datuk Jeffri Salim.

“Berdasarkan bukti-bukti yang kita ada, kita dapati beliau (Miss Phang) telah menyewakan banglo tersebut sebelum ini dari tahun dari tahun 2009 hingga 2015 dengan harga RM5,000 sebulan.

“(Sedangkan) beliau sendiri membayar ansuran kepada pihak bank sebanyak RM11 ribu lebih sebulan.

“Jadi di sini, Phang Li Koon telah mengalami kerugian lebih RM6 ribu sebulan. (Kesemuanya) kita hitung, beliau mengalami kerugian hampir setengah juta.

“Jadi, kita minta pihak polis siasat berkenaan perkara ini,”katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Timur Laut, semalam.

img_9690.jpg

Sebetulnya Teresa Kok periksa sendiri Feng Shui nya yang tak baik hingga sekarang masih tak berkahwin!

in DAP by

Alasan feng shui buruk yang diberikan oleh Teresa Kok demi menyelamatkan tokong Dap lebih memburukkan keadaan Guan Eng malah sudah menjadi lawak jenaka kerana cubaan perbodohkan minda rakyat.

“Sebenarnya harga rumah (Guan Eng) tersebut lebih murah dari harga pasaran disebabkan Miss Phang rasa bangga dapat jual pada Ketua Menteri Pulau Pinang. 

“Sebab pada dia feng shui rumah tersebut tidak bagus sejak Guan Eng masuk kerana banyak tunjuk perasaan malah pengkebumian Guan Eng diadakan di luar rumah tersebut,” katanya. 

Selain itu, Teressa juga memberi alasan penjualan banglo tersebut dengan harga RM2.8 juta berbanding pasaran semasa RM6.5 juta kerana Lim Guan Eng dan Phang Li Koon adalah rakan – seterusnya

Alasan murahan yang memang tak masuk akal ini mungkin beliau mengharapkan orang ramai percaya.

Sebetulnya Teresa Kok periksa sendiri Feng Shui nya yang tak baik hingga sekarang masih tak berkahwin,kenapa pembawa sial didalam Dap seperti Teresa Kok bercakap soal Feng Shui?

  
Pisau kata ” apa cerita dengan transaksi 70 juta di Hong Kong?”

Mengapa Harga Banglo Terlajak Murah Dan Lim Guan Eng Seorang Yang Cemerlang

in DAP by

1.Entah kenapa sejak kantoi banglo terlajak murah ,jawapan jawapan Dap  untuk membela tokong amat melucukan..

Mungkin hanya penganut dan penyembah Tokong Dap sahaja akan percaya dengan jawapan dan alasan ini.

2.Berapa banyak Dap jual tanah demi kesejahteraan pemaju?

Kampung melayu diroboh demi membina perumahan mampu tengok.. pukul canang seantero malaya kononnya hasil kerajaan negeri Surplus walhal hasil daripada jual tanah.

   
 

Pisau kata ” ada lagi yang nak meletup”

Hot!  Miss P Sewakan Banglo 5ribu Sebulan Dengan Harga Diskaun Pulak?

in DAP by

Selepas bermesyuarat di pejabat Dap, kalangan pemimpin memutuskan Lim Guan Eng tokong kesayangan mereka tidak melakukan kesalahan.

Bagaikan satu mahkamah Dap ,mereka telah membuat keputusan betapa banglo terlajak murah tidak mempunyai unsur penyelewengan.

Inilah matlamat menghalalkan cara, super machivieli tahap dewa . Lim Guan Eng tokong Dap dianggap maha suci oleh penganut Dap.

Kita tengok lah nanti bagaimana SPRM sama ada mahu menghalalkan korupsi Lim Guan Eng atau tidak..

Yang terkini , Phang Li Koon yang sebelum ini menyewakan banglo tersebut kepada Lim Guan Eng dengan harga 5 ribu sebulan. Tetapi dalam masa yang sama Miss P terpaksa membayar kepada bank RM 11 ribu sebulan.

Miss P bagaikan memberi subsidi kepada Tokong Dap,kenapa begitu pemurah? adakah kadar sewa di sekitar Jalan Pinhorn semurah itu?

  
Pisau kata ” betulkah ada transaksi di Hong Kong? makin panas dah ni”

Artikel Utusan Menghasut,Ancam Ketenteraman Menteri Perumahan !

in Berita Utama by

Sejak tersebarnya berita panas ini ramai menteri perumahan berasa terancam,kalangan suami yang sudah mendirikan rumahtangga sejak puluhan tahun sudah pasti tertanya tanya,apakah rahsianya?

Keresahan isteri pula pasti mengundang rasa tidak tenteram apabila membaca artikel dari Utusan ini.

20160324201920

Utusan ni bikin abang abang veteran rasa kembali segar lah.. tu yang buat orang rumah rasa terancam.. haha..

Pisau kata ” kalau dah jodoh… apa ada hal.. asalkan halal..”

Beza Lim Guan Eng Dengan KJ, MP pembangkang puji jawapan Khairy di Dewan Rakyat pasal isu pegawai KBS seleweng RM100 juta @khairykj

in Berita Utama by
Menteri Belia dan Sukan tenang menjawap soalan malah beliau tidak lari sebaliknya bertanggungjawab atas masaalah rasuah yang membabitkan pegawai KBS.
Amat berbeza sekali dengan MP Bagan,Lim Guan Eng yang bukan saja membuat provokasi malah lari daripada tanggungjawab untuk menjawap persoalan yang membabitkan kepentingan perumahan rakyat di Pulau Pinang.
AgendaDaily –  Agak menarik…Rabu malam Khairy Jamaluddin ‘ dikepong’ dengan soalan bertalu-talu Ahli Parlimen pembangkang  di Dewan Rakyat mengenai isu Setiausaha Bahagian di Kementerian Belia dan Sukan salah guna dana RM100 juta.
Namun beliau telah menjawab dan beri penjelasan isu dengan tenang semua soalan hingga akhirnya kalangan mereka memuji beliau.
Khairy membuat penjelasan itu semasa mengulong perbahasan hal-hal berkaitan kementeriannya.
Selesai saja beliau buat pengulongan awal ,seorang demi seorang Ahli parlimen pembangkang bangun bertanya termasuk ada yang cabar beliau letak jawatan sebagai memikul tanggongjawab isu itu.
Dalam jawapannya beliau antara lain kata Jabatan Audit Negara dan pihak atasan kementerian sendiri selama ini tidak dapat kesan ‘modus operandi’ pegawai berkenaan.
Katanya ia dilakukan mengunakan prosedur tidak guna kelulusan pihak atasan.
Menteri Belia dan Sukan itu sekali lagi menegaskan akan bertanggungjawab penuh terhadap kontroversi itu.
Khairy berkata beliau akan mengambil tanggungjawab tersebut dengan memperbetulkan segala kelemahan melibatkan prosedur kewangan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) bagi mengelak perkara yang sama berulang.
“Apabila saya nyatakan saya akan mengambil tanggungjawab penuh, saya mesti bertanggungjawab perbetulkan keadaan itu dahulu.
“Pada masa yang sama, sekiranya betul saya terlibat…ia akan didapati dalam hasil siasatan SPRM dan pasukan petugas bebas, waktu itu bolehlah kedudukan saya ditentukan,” katanya.
Beliau menjawab celahan Ahli Parlimen PKR Bayan Baru Sim Tze Tzin yang mempersoalkan kenapa Khairy tidak meletak jawatan setelah menyatakan pendirian akan mengambil tanggungjawab penuh terhadap isu penyelewengan itu.
Ngeh berkata terdapat pihak yang menaruh jangkaan menteri generasi muda berkenaan akan mengikut jejak menteri di negara maju seperti Jepun, yang mengambil tanggungjawab penuh dengan meletak jawatan apabila terdapat pegawai bawahannya terlibat dengan skandal kewangan.
Akhbar sebelum ini melaporkan, Khairy menegaskan akan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kes rasuah yang berlaku di kementeriannya, dan akan memberi kerjasama kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat pegawai berkenaan dan mana-mana pegawai yang bertanggungjawab dengan penyelewengan itu.
Mengulas mengenai kedudukannya sebagai menteri, Khairy berkata beliau menyerahkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi menentukan jawatannya itu.
Beliau berkata kementerian telah mengenal pasti kelemahan dan menghentikan proses dan prosedur yang menyebabkan timbulnya masalah tersebut.
“Saya tidak boleh melindungi sesiapa sama ada kakitangan sedia ada atau bekas kakitangan kementerian, malah saya sendiri. Jadi, sesiapa yang perlu disoal oleh SPRM, akan disoal oleh SPRM,” katanya.
SPRM Jumaat lepas menahan seorang setiausaha bahagian kementerian itu selepas disyaki terlibat mendalangi satu sindiket menyeleweng dana kerajaan bernilai RM107 juta.
Kelmarin, Khairy mengesahkan pegawai terbabit telah dipindahkan daripada kementeriannya.- 23/3/2016
Sumber : AgendaDaily

Not accept an offer to buy a cheap house,it depends on the individual stance and principles – DAP ADUN Berapit.

in Berita Utama by

DAP ADUN Berapit, Lydia Ong Kok Fooi said, she would not accept an offer to buy a cheap house, such as in the issue involving Penang Chief Minister, Lim Guan Eng.

The DAP assemblywoman said, even if Lim Guan Eng is innocent from the legal aspect if the both the purchaser and seller have agreed on the sale price of the house, it will create disputes in the moral aspect.

According to her, Lim Guan Eng’s position as Chief Minister in the issue, also created problems among the media practitioners.

“If this happens to me, I will not accept (the sale offer).

“This issue, however, does not involve the matter of right or wrong, it depends on the individual stance and principles,” she said as quoted by Daily Sinchew.

Ong said she sometimes would bumped into supporters and traders offering free food.

However, she still will pay for the food, after thanking the traders.
993079_1781733178712135_105650078033582675_n

Ancaman keselamatan 
bukan kenyataan politik.

in Berita Utama by

Ancaman keselamatan negara bukan boleh diambil mudah,Pisau lihat ada kalangan pemimpin BN yang agak skeptikal apabila Menteri Dalam Negeri mendedahkan masih wujud ancaman luar baik di Sabah mahupun di Semenanjung.

 

Mendedahkan bentuk ancaman dan tahap kesiapsagaan anggota keselamatan negara kepada rakyat menjadi kewajipan Menteri Dalam Negeri ,rakyat harus berasa selamat dan tidak berasa terancam dengan anasir luar.

 

Perkara ini tidak boleh dipandang ringan kerana kita perlu belajar dari kesilapan mantan Menteri Dalam Negeri yang terdahulu yang hanya terkenal dengan jolokan Menteri Amaran. Mantan Menteri Dalam Negeri gagal sama sekali mengenal pasti bentuk ancaman hingga menganggap penceroboh bukan pengganas yang akhirnya banyak  anggota keselamatan terkorban.

Screen Shot 2016-03-25 at 10.30.50 AMPemimpin di Sabah harus belajar dari tragedi Lahad Datu,bukan niat untuk menakut rakyat Sabah malah bertujuan agar rakyat Sabah lebih peka dengan keadaan sekeliling mereka,jika nampak atau terdengar perkara yang mengancam keselamatan negara mereka boleh membantu menyalurkan maklumat kepada pihak PDRM.

Screen Shot 2016-03-25 at 10.36.57 AMPisau kata ”  baling batu sembunyi tangan.. “

New evidence of corruption against Guan Eng

in Berita Utama by

New evidence of corruption against Guan Eng

KUALA LUMPUR: Datuk Abdul Rahman Dahlan has produced what he claims is fresh evidence of corruption against Lim Guan Eng (DAP-Bagan).

The Urban Well-being, Housing and Local Government Minister said he would submit the documents to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) to aid investigations against Lim, the Penang Chief Minister, over controversial land and property deals.

Abdul Rahman, who was wrapping up his ministry’s reply in the Dewan Rakyat, said he received documents showing the company had bought a plot of land meant for affordable housing, but was later converted into a hospital and hotel project.

“I will submit the documents to the MACC to facilitate their investigations. I am sure those named will be called for their statements to be recorded,” he said.

According to him, the documents revealed that the company did not intend to develop the land but instead planned to dispose it to a third party.

Rahman said the land at Taman Manggis had initially been gazetted by the state government to build affordable houses in the state, which Lim claimed he knew nothing about.

“He has disappointed the people of Penang, as the land was meant for the lower-income group, but was instead sold to a company for a private project,” he said.

1935517_471072253091839_7581612447497242128_n

Did Lim Guan Eng go to jail for defending a Malay girl?

in Berita Utama by

Satu ayat yang biasa digunakan DAP adalah “Lim Guan Eng Telah Masuk Penjara kerana mempertahankan seorang gadis Melayu yang telah dirogol.”

Malangnya, ianya tidak berapa tepat, separuh pun tidak. Mungkin 10% daripadanya adalah tepat.

Tahukah anda, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng cukup membenci kesungguhan Gopal Sri Ram, ketua pembelaan Anwar di dalam rayuan Kes Liwat II?

Ini apa yang sebenarnya berlaku.

Pada 1997, Lim Guan Eng telah dijatuhkan hukuman penjara oleh Mahkamah Tinggi Melaka kerana dengan sengaja dan berniat jahat mencetak berita palsu di bawah Akta Penerbitan Dan Pencetakan 1984 dan di bawah Akta Hasutan 1948.

Lim Guan Eng telah didapati bersalah menyebarkan tuduhan yang Ketua Menteri Melaka ketika itu, Rahim Tamby Chik telah merogol seorang gadis bawah umur.

Hukuman asal beliau hanyalah denda maksimum RM5,000 untuk dakwaan hasutan dan RM10,000 untuk ‘berita palsu’ tetapi tiada hukuman penjara.

Kes itu kemudiannya dibawa ke Mahkamah Rayuan.

Pada 1998, Hakim Mahkamah Rayuan ketika itu Gopal Sri Ram berkata, “Sudah tiba masanya mahkamah ini menghantar mesej yang jelas yang ia tidak lagi boleh bertolak ansur ke atas serangan terhadap badan kehakiman.” http://www.limkitsiang.com/archive/1998/April98/sg985.htm

(Menariknya, bertahun kemudian, Gopal Sri Ram menjadi ketua pembelaan Anwar untuk kes Liwat II di Mahkamah Persekutuan pada awal tahun 2015 – yang beliau kalah dan Anwar ke penjara)

Kemungkinan kerana tidak gembira dengan serangan terus-terusan oleh Lim Guan Eng dan peguamnya terhadap Mahkamah, Gopal telah menaikkan hukuman dari denda RM15,000 kepada penjara 36 bulan.

Dan Lim Guan Eng pun ke penjara. Tetapi bukan untuk 36 bulan.

Selepas beberapa siri rayuan, Lim dijatuhkan hukuman penjara 18 bulan. Beliau, bagaimanapun, dibebaskan selepas 12 bulan pada 25 Ogos 1999.

Maka, Lim Guan Eng masuk penjara kerana mengedarkan berita palsu dan menghasut dan menggunakan kes Rahim Tamby Chik ini untuk menaikkan kemarahan orang ramai.

Tetapi adakah kes rogol itu benar-benar terjadi dan patutkah Lim Guan Eng mempertahankannya?

DAP berterusan berkata Lim Guan Eng masuk penjara kerana mempertahankan gadis melayu yang telah dirogol.

Kemudian Rahim Tamby Chik telah menyaman DAP dan beliau menang dan ini yang sebenarnya terjadi, seperti yang dijelaskan DAP di dalam kenyataan mereka bertarikh 21 Oktober 2003. http://dapmalaysia.org/all-arc…/…/2003/oct03/bul/bul2287.htm
——-
Bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Tamby Chik pada pagi ini menarik balik saman fitnah beliau terhadap DAP yang berkaitan dengan buku yang diterbitkan oleh DAP “Lim Guan Eng – MP In Jail” dan poster ‘Sympathy, Support and Solidarity with Lim Guan Eng’ selepas Peguam Bela DAP Karpal Singh membacakan kenyataan berikut oleh dan bagi pihak DAP. Tiada arahan untuk penyelesaian bersama.

Kenyataan oleh Parti Tindakan Demokratik:

Kami, Parti Tindakan Demokratik , dengan ini merujuk kepada buku yang diterbitkan oleh kami yang bertajuk “Lim Guan Eng – MP di dalam Penjara” dan juga poster kempen yang dimulakan oleh kami yang berkaitan dengan plaintif,Tan Sri Abdul Rahim Bin Datuk Tamby Chik, dan kami di sini ingin membuat kenyataan berikut:

1) Kami mesti menekankan bahwa tuduhan yang kami buat yang berkaitan dengan Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik yang terkandung di dalam buku dan poster kerana kami mempercayai ianya benar pada ketika itu berdasarkan kenyataan yang dibuat oleh Pendek Binti Ahmad kepada Lim Guan Eng dan oleh Noryati Binti Mohamad Yusop dan ACP Mok di Mahkamah Tinggi Melaka untuk perbicaraan jenayah Nos: 45-2-1995 and 45-3-1995 (Pendakwa Raya Lawan Lim Guan Eng)

2) Walaubagaimanapun, apabila melihat perkara yang terjadi selepas itu, terutamanya

(a) penarikan semula dakwaan oleh Noryati Binti Mohamad Yusop yang telah tertakluk kepada pengakuan bersumpah; dan

(b) fakta bahawa tuduhan yang sama dibuat oleh Majalah Time dan Majalah Asiaweek telah ditarik balik dan permohonan maaf telah diberikan kepada Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik;

Kami kini menyedari asas dakwaan yang telah kami buat terhadap Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik di dalam buku dan poster tersebut tidak lagi wujud dan berdasarkan ini, tuduhan yang disebutkan kini adalah tidak berasas.

3) Kini, kami telah kesal di atas perkara-perkara yang telah terjadi yang melibatkan kesemua pihak, termasuk Tan Sri Abdul Rahim Bin Datuk Thamby Chik dan keluarga, yang mengalami keperitan dan tekanan disebabkan oleh peristiwa ini.

(21st October 2003)
——-
Adalah jelas majalah Asiaweek dan Time telah memohon maaf kepada Rahim Thamby Chik.

DAP juga menarik balik dakwaan rogol dan membaca kenyataan tersebut di dalam mahkamah.

Maka, apa yang berlaku lepas itu adalah Lim Guan Eng terbukti bersalah menyebarkan berita palsu dan mencetuskan kemarahan rakyat dengan dakwaan rogol (yang telah ditarik balik dan permohonan maaf oleh pelbagai pihak telah diterima) – maka penghakiman mahkamah pada waktu itu terbukti tepat.

Walaubagaimanapaun, sama ada perkara ini boleh dijatuhkan hukuman penjara 12 bulan atau hanya sekadar denda adalah perkara yang lain tetapi itu hanya boleh ditentukan oleh hakim dan mahkamah.

Lim Guan Eng tidak masuk penjara kerana mempertahankan seorang gadis melayu yang telah dirogol (memandangkan dakwaan ini tidak lagi wujud) tetapi kerana menyebarkan berita yang palsu dan cuba menghasut rakyat berdasarkan dakwaan yang tidak benar.

Sudah tentu, Lim Guan Eng sebagai ahli politik DAP, akan menggunakan apa sahaja isu untuk menentang kerajaan – tetapi malangnya bagi mereka isu ini terbukti tidak berasas pada mata undang-undang dan telah diakui oleh DAP sendiri di dalam kenyataan terbuka mereka di dalam mahkamah.

Tetapi sudah semestinya, DAP akan menyambung menyebarkan dakwaan yang mereka banggakan ini iaitu Lim Guan Eng masuk penjara kerana mempertahankan gadis melayu yang telah dirogol walaupun ianya tidak benar.

Sumber:LSS Report

Hot! Video Bukti Penyelewengan dan Pembohongan Lim Guan Eng dan DAP.

in Berita Utama by

Semalam semasa sidang parlimen ternyata taichi Lim Guan Eng amat tempang dan serba tidak kena. Pendedahan yang dibuat Datuk Rahman Dahlan mengenai penetapan harga rumah murah di Pulau Pinang membuktikan Lim Guan Eng seorang pembohong.

Harga 400 ribu untuk sebuah rumah murah dakwa Lim Guan Eng kononnya ditetapkan oleh kerajaan pusat,sebaliknya kerajaan negeri yang bertanggungjawab ,dakwa Rahman Dahlan jika diberikan peluang semahunya Kementerian Perumahan mahu serendah mungkin hingga RM200 ribu bukan seperti kerajaan DAP yang mesra pemaju yang mahu mengaut keuntungan yang melampau.

Lim Guan Eng dengan sengaja membuat provokasi asalkan beliau dapat diusir keluar oleh Speaker kerana beliau tahu tidak akan mampu untuk menempis akan pendedahan penyelewengan mengenai tanah PPR di Taman Manggis dan skandal rumah banglo terlajak murah.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan mendedahkan butiran penjualan tanah di Taman Manggis oleh kerajaan DAP Pulau Pinang kepada pihak ketiga dengan nilai harga RM20 juta di Dewan Rakyat, Rabu malam.

Menurutnya, sebuah syarikat swasta membeli tanah yang sepatutnya dibina Projek Perumahan Rakyat (PPR) dari kerajaan negeri dengan harga RM11 juta namun kemudiannya dibatalkan sebelum dirancang pula projek pembinaan hospital swasta dan hotel mewah di lokasi itu.

Segala pendedahan itu berdasarkan dua dokumen lengkap yang diterima pihaknya dan beliau akan menyerahkan dokumen itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk siasatan.

“Saya telah dapat maklumat tentang dokumen yang menunjukkan cubaan Kuala Lumpur International Dental Centre (KLIDC) untuk menjual tanah ini kepada pihak ketiga, dokumen ini diberikan oleh pihak tertentu dengan bukti jelas semuanya ada di sini di mana KLIDC membeli tanah dengan harga RM11 juta dan menjual dengan harga RM20 juta, dan saya tak teragak-agak untuk memberi kepada SPRM.

“Apa yang nyata di sini, KLIDC tidak berminat untuk membangunkan tanah tersebut,” katanya pada sesi penggulungan usul menjunjung kasih, titah Yang Dipertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah di rahman vs lgeDewan Rakyat, Rabu.

Ahli Parlimen AMANAH Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Rawa sewaktu mencelah menyatakan sokongan terhadap pendirian Abdul Rahman yang ingin menyerahkan dokumen tersebut kepada pihak berkuasa dan berharap agar ia disiasat dengan telus.

Sebelum itu, kekecohan di Dewan Rakyat bermula apabila Guan Eng menuntut Abdul Rahman menarik balik kenyataan yang dibuatnya minggu lalu, bahawa Guan Eng seorang pembohong.

Abdul Rahman mempertahankan diri dengan mengatakan maksud kenyataan beliau ialah bahawa kenyataan Guan Eng mengenai kadar rumah mampu milik berharga RM400,000 ditetapkan oleh kerajaan pusat sebagai satu pembohongan.

Namun, Abdul Rahman yang juga Ahli Parlimen Kota Belud menegaskan bahawa tindakan Guan Eng itu sering memerangkap dirinya sendiri lantaran sentiasa mengeluarkan fakta yang tidak berpaksikan kenyataan.

“Kalau saya kata dia bohong, saya dimarah, tapi dia keluarkan fakta yang tak betul kata rumah PPR kerajaan persekutuan putuskan dengan harga RM400 ribu, rakyat Pulau Pinang marah, tapi bila orang Pulau Pinang marah, dia cari orang yang boleh dituding jari, paling senang adalah ini adalah arahan kerajaan persekutuan.

“Tapi dia lupa yang dia hanya memerangkap diri dia sahaja daripada setiap fakta yang dikeluarkan, dia dah kata dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) yang tanah itu akan diletakkan untuk membina PPR, tapi akhirnya diguna untuk tujuan benda lain pula,” ujarnya.

Video dibawah adalah bukti Lim Guan Eng bercakap bohong sepertimana yang didakwa oleh Rahman Dahlan.

Pisau kata ” Lim Guan Eng super ultrakiasu”

#MH370 Serpihan Bahagian Enjin Pesawat Ditemui Di Pantai Afrika Selatan

in Berita Utama by

PUTRAJAYA – Serpihan baharu, kemungkinan dari bahagian “Inlet Cowling” enjin pesawat ditemui di pantai Afrika Selatan di selatan negara itu, dekat bandar Mosselbay, Selasa.

 

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata pemeriksaan dan analisis lanjut perlu dijalankan bagi mengesahkan sama ada serpihan itu milik pesawat Malaysia Airlines Penerbangan MH370 yang hilang.

 

Beliau berkata Kementerian Pengangkutan dan Jabatan Penerbangan Awam (DCA) sedang berhubung rapat dengan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Afrika Selatan (CAA) mengenai perkara itu.

 

“Satu pasukan akan dihantar ke kawasan tersebut untuk mengambil serpihan itu,” kata beliau dalam satu kenyataan Selasa.

 

Liow berkata Kementerian akan memaklumkan perkembangan terkini apabila maklumat baharu diperolehi, kata beliau.

 

Pesawat Boeing 777 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal hilang dari imbasan radar ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac, 2014.

 

Pada masa ini, usaha mencari dijalankan di selatan Lautan Hindi selepas disahkan bahawa penerbangan pesawat malang itu berakhir di selatan Lautan Hindi.

 

Awal bulan ini, dua serpihan ditemui di Mozambique dan proses memeriksa serpihan-serpihan tersebut dijadual bermula di Australia.

 

Pasukan Penyiasatan Keselamatan MH370 dibantu dalam pemeriksaan dan analis serpihan oleh pakar-pakar dari Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB), Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Malaysia Airlines dan Boeing bagi mengesahkan keasalan serpihan tersebut.

 

Setakat ini, satu-satunya serpihan MH370 yang ditemui ialah sebahagian daripada bahagian sayap pesawat yang terdampar di pantai Pulau Reunion pada Julai tahun lepas. – mstar

Hot ! SPRM Dah Masuk Pejabat SUK Komtar. #changepenang #banglodiskaun

in Berita Utama by

Sekarang ini  heboh dengan kehadiran 3 orang pegawai SPRM ke SUK di banggunan Komtar. Siasatan sudah bermula mungkin dengan kehilangan Ketua Menteri yang berlepas ke China pihak SPRM terpaksa memulakan siasatan dengan bertemu para pegawai di SUK.

Saat artikel ini ditulis,Pegawai SPRM sedang menembual beberapa pegawai di SUK berkenaan skandal banglo terlajak mewah dan juga kaitan tender tanah di Taman Manggis.Difahamkan pihak SPRM mendapatkan beberapa dokumen penting yang mengaitkan skandal Ketua Menteri.

Isu makin menjadi panas apabila blog Malaysia Today Raja Petra mendedahkan tender perolehan tanah di Taman Manggis terbukti telah menukar status yang pada asalnya 100% untuk pusat perubatan swasta yang kemudiannya di tukar kepada 30% untuk pusat perubatan swasta dan 70% untuk hotel dan servis appartment

Ini bermakna pemenang tender bukan saja untung apabila berjaya mendapatkan tanah malah mereka untung 2 kali apabila menukar status tender.

Ketua Menteri yang juga memegang portfolio exco tanah sudah pasti tahu akan perubahan status dan meluluskan permintaan syarikat terbabit.

Apa yang menghairankan jika perubahan status dibuat,seharusnya tender tersebut harus revalue atau retender sekali lagi bukannya terus diubah status.

 

 

IMG-20160321-WA0007 IMG-20160321-WA0006 IMG-20160321-WA0005

Ketua Menteri terbukti sekali lagi berbohong dengan dakwaan beliau tidak tahu tanah tersebut untuk perumahan rakyat yang sudah digazetkan oleh kerajaan BN sebelum ini. Matlamat kerajaan BN pada waktu itu adalah untuk membantu rakyat dengan memberi sewa semurah RM100.

10342469_1779374658947987_751680797102131937_nLihat gambar diatas,projek fasa 1 hanya terletak bersebelahan dengan tanah yang diberikan kepada kroni Lim Guan Eng.Mana mungkin beliau tidak tahu..??!!!

Pisau kata ” CM …apa macam meeting di Hainan…?”

Tokong Dap Blunded!

in Berita Utama by

ATTEMPT 1:Accusation: Your house was bought 60% below market value from a seller who is linked to a company who was awarded a project by your state govt.
Answer: My house got no swimming pool.
ATTEMPT 2:

Accusation: Your house was bought 60% below market value from a seller who is linked to a company who was awarded a project by your state govt.
Answer: My house is old. (somehow land cost doesn’t matter).
ATTEMPT 3:

Accusation: Your house was bought 60% below market value from a seller who is linked to a company who was awarded a project by your state govt.
Answer: My house not as nice as Khir Toyo’s house.
ATTEMPT 4:

Accusation: Your house was bought 60% below market value from a seller who is linked to a company who was awarded a project by your state govt.
Answer: Repeat outside parliament and I will sue you. (YB Shabudin already repeated in a formal press conference on the same day and even showed the documents to televised media).
ATTEMPT 5:

Accusation: Your house was bought 60% below market value from a seller who is linked to a company who was awarded a project by your state govt.
Answer: Meet me in my office one-to-one and we have coffee.
ATTEMPT 6:

Accusation: Your house was bought 60% below market value from a seller who is linked to a company who was awarded a project by your state govt.
Answer: Come visit my house! Me and my wife serve you free water.
ATTEMPT 7:

Accusation: Your house was bought 60% below market value from a seller who is linked to a company who was awarded a project by your state govt.
Answer: I don’t know market value (even though he is CM for 8 years, lived in the house for 7 years and any sane person would have checked market values when buying a multi-million home).
ATTEMPT 8:

Accusation: Your house was bought 60% below market value from a seller who is linked to a company who was awarded a project by your state govt.
Answer: Our Sec-gen LGE already gave tour of his house to media. Other MBs and CMs should do the same. (But unlike LGE, other MBs and CMs actually stay in their official residence).

   
 

Guan Eng Tak Tahu Harga Pasaran Bungalow? Taichi Yang Tak Menjadi…

in Berita Utama by

2016-03-20 19.42.17Ini aksi taichi terbaru Lim Guan Eng katanya dia tidak tahu harga pasaran.. entah apa yang terjadi dengan tokong DAP kali ini..bagaikan serba tidak kena..

Selalunya beliau akan berbohong dan belit dengan cukup berkesan hingga ramai machai yang percaya..tapi kali ini dibuktikan dengan fakta dan dokumen Lim Guan Eng berbohong terang terangan.

Dibawah adalah dokumen pengiraan duti dan menyatakan dibahagian A harga nilai dipasaran. 4.27 juta banglo tersebut dan nilai RM2.8 juta yang dijual kepada Lim Guan Eng.

Beliau membayar RM2.8 juta dengan harga RM1.4 juta lebih murah dari harga pasaran,malah beliau membayar duti stamp RM122 ribu berdasarkan harga pasaran RM4.27 juta ini bermakna beliau tahu nilai sebenar..

 

 

 

IMG-20160320-WA0059 IMG-20160320-WA0060Tindakan beliau yang menjemput wartawan tak lebih kepada satu lakonan meraih simpati.Semua orang tahu beliau beli  banglo tanpa kolam renang dengan harga terlajak murah mana mungkin beliau tidak tahu harga pasaran sedangkan beliau memegang portfolio tanah .

guan eng8

Sebenarnya Lim Guan Eng tak perlu jawap kepada pihak media atau kepada YB Shahbudin,sebaliknya beliau harus terbuka untuk disoal siasat oleh pihak PDRM atau SPRM.

Pisau kata ” perang dalam DAP dah bermula.. siapa bakal mengantikan Guan Eng?”

Lim Guan Eng Harus Jelaskan Secara Gentleman Di Parlimen – Reezal Merican

in Berita Utama by

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sepatutnya memberi penjelasan berhubung isu pembelian rumah jenis banglo di Parlimen, Isnin ini dan bukannya bersemuka dengan anggota Parlimen Tasek Gelugur Datuk Shabuddin Yahaya di Komtar, Ahad ini. (Esok)

 Timbalan Menteri Luar, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, Lim wajar membuat penjelasan secara ‘gentleman’ di Parlimen kerana minggu depan akan bermulanya penggulungan di mana beliau (Lim) boleh mencelah dengan memberi penjelasan berhubung pembelian rumah berkenaan yang jauh lebih rendah berbanding nilai pasaran semasa.

 “Saya hairan kenapa Lim mahu mencabar Shabuddin pada Ahad ini, yang sepatutnya beliau (Lim) patut memberi penjelasan di Parlimen yang akan bersidang Isnin ini,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan Umno cawangan-cawangan Bahagian Marang di sini, Jumaat.

Katanya, isu itu timbul berikutan tindakan Shabuddin mengemukakan soalan itu ketika perbahasan titah diraja kepada tiga Kementerian iaitu Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kementerian Kewangan (Jabatan Penilaian dan Pembangunan Harta) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM).

 “Pada hari itu (Isnin), ada menteri-menteri yang akan melakukan penggulungan dan Lim boleh mencelah untuk membuat pengakuan dan penjelasan. Jadi saya nampak untuk mencabar Shabuddin tampil bersemuka di Komtar, Ahad ini adalah satu tindakan sama sekali takut pada bayang-bayang sendiri,” katanya. – Bernama

Live! Banglo Terlajak Murah , Guan Eng Bertaichi Hingga Tengah Malam Di Facebook

in Berita Utama by

  
Apek brylcream yang sekarang ini popular dengan banglo terlajak murah dilihat begitu aktif di facebook.

Bagaikan kera hilang bini, Apek brylcream bagaikan meroyan tak keruan,mencabar wakil rakyat berdebat.

Apa yang dia meroyan sangat sampai nak berdebat,lebih baik pergi serah diri kepada pihak SPRM atau PDRM untuk disoal siasat agar nama beliau dapat dibersihkan jika benar benar beliau tidak melakukan penyelewengan.

Rakyat mula persoal kredibiliti Lim Guan Eng di facebook kerana sikap beliau yang tidak konsisten, berbohong dan mengamalkan teknik taichi tertinggi..

   
    
    
    
    
    
    
    
 
  

Pisau kata ” haih layan facebook mohon simpati penyokong totok Dap gamaknya”

Cuti Cuti Malaysia ! Rumah Murah Guan Eng Menjadi Tumpuan Pelancong Sempena Cuti Sekolah! #godomestik #malaysiatourism

in Berita Utama by

Banglo mewah yang di perolehi dengan harga mampu milik oleh Ketua Menteri Pulau Pinang memerangkap pemimpin tertinggi Dap sekarang ini menjadi cukup popular semasa musim cuti sekolah..

Ia menjadi tumpuan pelancong tempatan dan luar..

   
 
Menurut sumber,Kerajaan Negeri Pulau Pinang komited untuk memajukan lagi lokasi ini memandangkan ia dibina tanpa kolam renang.

Ramai yang tertanya tanya bagaimanakah Lim Guan Ent yang terkenal dengan sikap anti korupsi mendapat rumah semurah ini..

Sumber dalaman Dap mendedahkan Lim Guan Eng membeli rumah ini secara online,ini mengesahkan lagi bahawa didalam Dap dan pembangkang cukup bersih tanpa rasuah.

  
Bayangkan Lim Guan Eng pusing seluruh negara berceramah dan juga wang gaji beliau dikumpul secara cash untuk membayar deposit.

  
Pisau kata “tak sangka.. Miss P begitu pemurah”

Lim Guan Eng Patut Cabar SPRM dan PDRM Siasat Dakwaan Pembelian Banglo Tanpa Penyelewengan Jika Beliau Seorang Yang Telus. @dzainalabidin

in Berita Utama by

Kenyataan MediaDatuk Seri Zainal Abidin Bin Osman

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang 
Jumaat, 18 Mac 2016
Pembelian Banglo di bawah Harga Pasaran oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.
Pembelian banglo di kawasan kediaman elit Jalan Pinhorn George Town oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng daripada seorang ahli perniagaan yang didakwa pada harga yang jauh lebih murah dari harga pasaran perlu disiasat segera oleh pihak SPRM dan Polis. Ini berikutan beberapa laporan kepada Polis dan SPRM telah dibuat oleh beberapa individu dan NGO hari ini.

Sejak 2009 lagi laporan kepada SPRM telah dibuat berhubung banglo ini. Rujuk: www.thestar.com.my/news/nation/2009/07/17/graft-allegation-against-guan-eng/

Semalam di Parlimen, YB Ahli Parlimen Tasek Gelugor turut meminta penjelasan Menteri di JPM berhubung satu laporan SPRM yang dibuat pada tahun 2012.

YB Ahli Parlimen Tasek Gelugor dalam ucapannya di Parlimen turut bertanyakan hubung kait ahli perniagaan yang menjual banglo berkenaan kepada Lim Guan Eng dengan tender penjualan tanah kerajaan negeri Pulau Pinang di Jalan Zainal Abidin, George Town kepada satu syarikat swasta untuk pembinaan hotel dan hospital pada 2012. 

Lim Guan Eng dalam kenyataannya hari ini mendakwa pembelian banglo oleh beliau daripada ahli perniagaan tersebut dibuat secara sah, “bebas dan rela hati”, pada harga yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak; ‘willing buyer willing seller’ tanpa sebarang paksaan atau tekanan.

Oleh itu, saya menggesa pihak berwajib untuk melakukan siasatan yang teliti ke atas laporan-laporan yang telah dibuat dan mengambil tindakan selanjutnya jika didapati terdapat bukti salah laku atau penyalahgunaan kuasa dalam pembelian banglo berkenaan oleh Lim Guan Eng.

Lim Guan Eng tidak sepatutnya mencabar YB Ahli Parlimen Tasek Gelugor untuk bersemuka dengan beliau di Komtar pada Ahad ini untuk membuktikan apa yang diucapkan oleh YB Ahli Parlimen Tasek Gelugor di Parlimen semalam. Setelah tujuh tahun menjadi Ketua Menteri, Lim Guan Eng sepatutnya sydah lama menggugurkan budaya politik jalanan yang menjadi amalannya sebelum menjadi Ketua Menteri.

Sebaliknya, Lim Guan Eng sepatutnya menggesa SPRM dan Polis segera menyiasat dengan teliti segala laporan dan dakwan yang dibuat terhadapnya untuk membersihkan namanya dari sebarang tuduhan salah laku dan rasuah.

Sementara itu, rakyat Pulau Pinang seharusnya merasa bangga dan gembira setelah tujuh tahun menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dapat membeli sebuah banglo pada harga istimewa di Pulau Pinang. Adalah tidak wajar seorang Ketua Menteri terus menjadi seorang penyewa rumah sahaja dan tidak memiliki kediaman sendiri.

Saya turut menggesa Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk mempertingkatkan usaha mereka dalam menyediakan rumah kediaman yang mampu dimiliki untuk rakyat Pulau Pinang yang belum memiliki rumah sendiri. 

“Rumah tanpa kolam renang pun tak apa”
Terima Kasih.

RAFIZI BAKAL DI SAMAN

in Berita Utama by

Saya telah memutuskan untuk membuat laporan polis ke atas Rafizi esok dan melantik peguam secara rasmi utk memfailkan saman. Berikut kenyataan saya UTK SIARAN media.(dan boleh di VIRALKAN)
1. Hari ini saya telah memfailkan satu laporan polis terhadap Rafizi Ramli dan NOW atas fitnah yang berulang-ulang kali dilakukan oleh beliau ke atas saya. Apabila beliau mula membuat kenyataan dan menamakan saya berhubung dengan transaksi hartanah MARA Inc Sdn Bhd di Australia tahun lepas, saya tidak berminat untuk membuang masa melayan fitnah beliau kerana beliau bukanlah seorang ahli politik yang saya anggap beretika. Beliau sering menggunakan taktik ‘memetik nama’ yang beliau anggap ada nilai berita tanpa mempedulikan kebenaran dan keadilan kepada pihak yang difitnah. Yang penting bagi beliau adalah kelangsungan politik peribadi. 
2. Tetapi apabila beliau mengitar semula tuduhan dan fitnah dan terbaru membangkitkan tuduhan yang sama dalam ucapan di parlimen, saya terpaksa mengambil tindakan ini bagi melindungi reputasi saya. Nampak seolah-olah beliau tidak berpuashati dan terpaksa mengulangi fitnah beliau kerana kenyataannya sebelum ini tidak dipedulikan oleh media arus perdana mahupun portal berita internet. Namun saya terpaksa membuat laporan ini pada hari Sabtu kerana sibuk dengan urusan kerja pada hari-hari yang lain. 
3. Sebagai anggota kerja Pelaburan MARA Berhad (PMB), saya tidak pernah terlibat dalam apa-apa keputusan yang dibuat di syarikat MARA Inc Sdn Bhd. PMB dan MARA Inc adalah syarikat yang berbeza yang mempunyai struktur tadbir urus dan pengurusan serta lembaga pengarah yang tersendiri. MARA Inc juga bukan anak syarikat PMB yang membolehkan saya mempengaruhi apa-apa keputusan di syarikat itu.
3. Saya juga bukanlah pemilik atau pengarah dan tidak mempunyai sebarang kepentingan langsung atau tidak langsung dalam mana-mana syarikat yang dinamakan oleh Rafizi dalam kenyataan akhbar atau laporan polis beliau sebagai terlibat dalam transaksi hartanah Dudley House atau mana-mana transaksi yang dijalankan oleh syarikat MARA Inc.
4. Kenyataan beliau yang terus mengaitkan saya dan cuba memberi gambaran bahawa saya mempunyai kepentingan dalam syarikat-syarikat berkenaan serta berada dalam konflik berkepentingan dalam kedudukan saya sebagai anggota kerja MARA adalah fitnah semata-mata. Tambahan lagi saya hanya menyertai PMB pada Julai 2013, lama selepas hartanah berkenaan dibeli oleh MARA Inc. 
5. Laporan ini dibuat supaya penyiasatan dilakukan dan tindakan diambil ke atas beliau atas kenyataan yang jelas berunsur fitnah dan telah menjatuhkan maruah dan reputasi saya sebagai anggota kerja MARA.
Nazim Rahman

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan

Pelaburan MARA Berhad
Kuala Lumpur

Sabtu, 19 Mac 2016

Lagi Panas! Dokumen Terkini Pemilik Syarikat Dan Pemilik Banglo Terlajak Murah Yang Di Jual Kepada Lim Guan Eng.

in Berita Utama by

Lihat nama nama yang terbabit didalam syarikat Winbond Dental Sdn Bhd,Winbond Management & Consultand Sdn Bhd dan Kuala Lumpur International Dental Centre Sdn Bhd.

KLIDC adalah syarikat yang berjaya memenangi tender dengan mendapatkan tanah di Taman Manggis.

Lihat siapakah Phang Li Koon pemilik banglo  didalam syarikat yang berhubung kait dan berkepentingan mendapatkan tanah di Taman Manggis.

20160318002609

 

CdzGLrdUEAA5kgb CdzGJK-UMAUCxjz12115824_468347870030944_6621282694577245529_n 1933876_468347853364279_5064780786435917465_n

Dalam penjelasan Lim Guan Eng beliau sifatkan pembelian banglo terlajak murah ini ibaratkan seperti perkahwinan. Suka sama suka..

Haih..lain macam bukan.. dulu Khir Toyo kena hingga ke dalam pun.. sama jugak.. bukan.. Khir Toyo pun beli dengan membuat pinjaman bank jugak.. bayar deposit jugak..

pokok pangkalnya murah dari harga pasaran.. kemudian kaitan dengan tanah Taman Manggis…

so.. SPRM.. takkan boleh duduk diam pulak?

Pisau kata ” Hero Brylcream ni bukan tak biasa dok dalam jail.. SPRM tunggu apa lagi?”

Hot! CEO LGE Property Mengamuk Apabila Rakyat Persoal Beliau Beli Banglo Diskaun

in Berita Utama by

Screen Shot 2016-03-18 at 12.10.41 PMHello apek.. memang la tak salah nak beli rumah.. tapi lu dapat harga diskaun .. murah dari market value..itu pasal orang tanya..

lu mau bising apa.. sekarang tunjuk bukti tak ada kaitan rasuah dan penyelewengan.. apa kaitan Phang Lee Khon? Apa kaitan dengan Winbond … apa kaitan dengan tanah di Taman Manggis.. : KLIK SINI

Itu saja.. bukan susah pun..kalau tak salah apa mau takut.. lu wakil rakyat.. selalu cakap anti rasuah..anti penyelewengan.. so walk the talk la.. jangan talking cocks!

lgepropertyimg_9194.jpg

lagi satu kenapa website Winbond ditutup.. mau kasi buang itu nama Phang Lee Khon ka? Nak tau apa kaitan Winbond  KLIK SINI

1462877_1777982552420531_5968258960958836718_n

Pisau kata ” Guan Eng tak pakai duit rakyat.. di menabung hasil titik peluh jadi model brylcream…”

Rumah Murah Di Pulau Pinang Hanya 400 Ribu,Bukti Rakyat Pulau Pinang Kaya Raya

in Berita Utama by

Siapa yang tak kenal dengan sikap pembohong dan pembelit tokong DAP. Bukan perkara baru jika Lim Guan Eng tidak bercakap benar,Pisau hairan kenapa cukup susah dan seperti mustahil model Brylcream ini untuk bercakap benar.

Adakah ini hasil didikan Kit Siang sejak dari kecil,Rahman Dahlan dan ramai lagi yang pernah membuktikan Lim Guan Eng tidak pernah bercakap benar.Isu rumah mampu tengok yang mencecah 400 ribu ringgit tak lebih kepada memperbodohkan rakyat.

Apabila keresahan rakyat tidak sudah nampak makin memuncak Lim Guan Eng menghalakan serangan kepada kerajaan pusat.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan hari ini menafikan dakwaan bahawa kerajaan persekutuan menetapkan tarif harga rumah mampu milik di Pulau Pinang.

Sebaliknya, beliau berkata, harga rumah tersebut ditentukan oleh kerajaan negeri yang kini dipimpin oleh DAP.

“Di kesempatan ini, Saya ingin membetulkan dakwaan yang berhomat Bagan (Lim Guan Eng) dan kenyataan Batu Kawan (Kasthuri Patto) semalam yang mana menegaskan tarif harga rumah mampu milik RM400,000 ditetapkan oleh kerajaan Persekutuan. Ini adalah satu pembohongan tuan Yang Dipertua.

“Realitinya yang menentukan harga maksimum RM400,000 adalah ditentukan oleh kerajaan negeri DAP di bawah pimpinan Yang Amat Berhormat Bagan, bukan kerajaan persekutuan.

“Kerajaan persekutuan tidak pernah bersetuju rumah mampu milik di Pulau Pinang ditentukan RM400,000. Ini adalah keputusan kerajaan negeri,” katanya dalam Dewan Rakyat hari ini.

Selain itu, Abdul Rahman yang juga adalah ahli parlimen Kota Belud juga memberitahu, beliau tidak mahu rakyat menuduh Putrajaya meletakkan harga rumah sehingga RM400,000.

“Harga RM400,000 datangnya daripada kerajaan Pulau Pinang sendiri,” ujarnya sekali lagi.

Dalam sebuah video yang siarkan di laman Facebook Buletin Mutiara, Lim berkata kerajaan negeri telah mengkritik tentang harga rumah RM400,000 di negeri itu yang dianggap sebagai berpatutan.

“Kami hanya mengikut arahan daripada kerajaan persekutuan. Mereka yang tentukan apa itu rumah mampu milik.

“Rumah mampu milik ialah daripada harga RM72,500 hingga RM400,000. Ini adalah yang ditentukan oleh kerajaan persekutuan. Jadi jangan tanya kami, tanya kerajaan persekutuan,” kata Lim yang turut memberitahu kerajaannya itu tidak hanya membina rumah dengan harga RM400,000 itu.

Sementara itu, ketika Abdul Rahman sedang memberikan jawapannya, P Kasthuri (DAP-Batu Kawan) kemudian bangkit dan bertanya mengapa menteri itu hanya bercakap mengenai Pulau Pinang.

Berikutan itu, Abdul Rahman menegaskan bahawa kenyataannya itu sebagai menjawab tuduhan yang dibuat Lim.

“Sebab menteri besar dan ketua menteri (negeri lain) tak macam Bagan (Lim) yang bohong,” kata Abdul Rahman.

Selepas itu, Jeff Oii (DAP-Jelutong) pula bangun dengan mengatakan menteri tersebut cuba mempolitikkan isu tersebut.

Bagaimanapun, ia dinafikan oleh Abdul Rahman.

“Saya tak politikkan. Saya tak faham kenapa semua bising,” katanya lagi.

Pisau kata ” Guan Eng semalam meeting besar,dia tengah gelabah biawak”

Rumah ‘Murah Mampu Milik’ Ketua Menteri DAP Jadi Hot! Skandal Rumah Sejak 2012 Kembali Panas Di Dedahkan Di Dewan Rakyat.

in Berita Utama by

Akhirnya berjaya didedahkan didewan rakyat..Pisau pernah mendedahkan penyelewengan Lim Guan Eng yang membabitkan imbuhan sewa rumah dan juga harga tanah yang dijual dengan harga yang tidak masuk akal pada sejak 2012 .. KLIK SINI

 

 


Guan Eng beli rumah yang mempunyai nilai pasaran RM6.5 juta dengan harga cuma RM2.8 juta, terlalu murah berbanding dari harga dipasaran.

Masih ingat lagi Khir Toyo yang merengkok dalam penjara disebabkan apa?

Khir Toyo dihumban di penjara kerana beli rumah dibawah harga pasaran,apa bezanya dengan Lim Guan Eng?

Dalam perbahasannya di Dewan Rakyat hari ini, Datuk Shabudin Yahaya (BN – Tasek Gelugor) mendakwa Lim Guan Eng (DAP – Bagan) membeli sebuah rumah yang sebelum itu disewanya pada harga yang luar biasa rendah.

Kata Datuk Shabudin, rumah yang terletak di George Town itu bernilai RM2.5 juta pada 2008 dan selepas menjalani proses ubah suai yang menelan belanja yang besar, ianya telah dijual kepada Lim Guan Eng dengan hanya pada harga RM2.8 juta pada tahun lalu.

Apabila didedahkan di dewan rakyat akhirnya Lim Guan Eng melalui laman sosial Twitternya sudah pun mengaku membeli  tanah berserta binaan rumah banglo milik Cik Phang Li Koon.

Dalam respon si penipu dan pembelit ini beliau berkata akan menjawap persoalan ini esok,mungkin esok akan beraksi taichi tahap dewa untuk sergah pihak yang mendedahkan rumah murah Guan Eng.

Apa yang melucukan,rumah murah mampu milik Guan Eng dibeli dengan harga cheap sale disebabkan tiada kolam renang ,dakwanya lagi dibeli dengan jualan “subsale” makna kata direct owner.. bukan beli dari developer..maka harga lebih murah..

20160317094437

Pisau sebenarnya agak risau.. bagaimana jawapan Guan Eng macam gelabah.. bukankah rumah yang dibeli dari developer harganya lebih murah.. S & P pun ada yang di absorb..ada yang diberi diskaun apatah lagi kedudukan Guan Eng yang terkenal sebagai broker tanah sudah pasti beliau akan mendapat harga yang lebih masuk akal..

Kerisauan Pisau melihat Guan Eng berbohong kali ini amat membimbangkan.. jika dilihat fakta dibawah;

1. Harga tanah sebanyak RM270 sq. ft. di tanah utama Pulau Pinang adalah tidak masuk akal dan terlalu murah.

2. Rumah yang telah mengalami proses pengubahsuaian oleh pemilik asal dijual dengan lebihan RM300,000 sahaja berbanding harga asal pada 2008 iaitu RM2.5 juta.

3. Semakan rambang mendapati harga nilaian rumah berkenaan untuk harga jualan adalah senang-senang boleh dapat sekitar RM6.5 juta.

Lim Guan Eng yang Pisau kenal,beliau cukup mahir berbohong dan belit,tetapi kenapa kali ini beliau kantoi maksimun! Adakah kerana beliau terlalu kenyang hingga sel otak pembohongnya gagal berfungsi?

Jika Mantan Menteri Besar Selangor dipenjara setahun akibat membeli rumah banglo yang harganya di bawah harga pasaran, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sepatutnya tidak mengambil sikap pilih kasih dengan tidak mendakwa Ketua Menteri Pulau Pinang ini.

Pisau kata “Dah kaya mamat brylcream ni..boleh beli rumah berjuta…”

Tun M Pernah Alami Cubaan Bunuh Semasa Jadi PM,Komplot Culik Pemimpin Negara Didedahkan Di Parlimen Oleh TPM Perlu Di Ambil Serius.

in Berita Utama by

Apabila Ds Zahid mendedahkan komplot pengganas yang mahu menculik pemimpin tertinggi negara ramai yang sinis. Walhal kita semua tahu ancaman anasir luar cukup membimbangkan.

Kita jangan lupa negara pernah menghadapi beberapa kes yang membabitkan pemimpin politik hingga ada yang mati.

 

Negara kita pernah di ancam oleh kes Lima orang pengganas dari kumpulan Tentera Merah Jepun (JRA) akan menawan bangunan AIA di Jalan Ampang, Kuala Lumpur pada tahun 1975.

Kumpulan Al-Maunah yang mengemparkan  negara ini dengan menyerang kem tentera dan rampas senjata.

Serangan militan tentera kesultanan Sulu di Lahad Datu,begitu juga ada kes wakil rakyat ditembak mati,ada wakil rakyat yang dibunuh dikerat 18 dan ada juga Menteri tembak speaker Dun.

Ketika Tun M menjadi perdana Menteri juga wujud cubaan membunuh beliau pada September 1984 oleh pelampau politik.

Pisau berharap pihak keselamatan meningkatkan tahap keselamatan demi menjaga pemimpin tertinggi negara pada setiap masa.

Menurutnya, serangan kumpulan pengganas ke atas Malaysia boleh berlaku bila-bila masa sekiranya kegiatan kumpulan-kumpulan terbabit tidak dibanteras atau dibendung sedari awal.

Umpamanya cubaan untuk menculik Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak dan beberapa pemimpin lain oleh kumpulan militan Da’esh tahun lalu.

“Pada 30 Januari 2015 seramai 13 orang dengan elemen Da’esh telah merancang untuk menculik pemimpin termasuk Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri dan Menteri Pertahanan,” katanya menjawab soalan Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail berhubung kejayaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menggagalkan plot rancangan serangan kumpulan pengganas itu di negara ini.

Sehingga 25 Februari 2016, polis katanya, telah berjaya menahan 160 suspek yang disyaki terlibat dengan kumpulan Da’esh termasuklah mereka yang terlibat dalam perancangan untuk melakukan serangan di Malaysia.

Menurutnya, kegiatan kumpulan Da’esh ini dilihat begitu ketara bagi tempoh antara September 2014 hingga Mei suspek IS ditahan bersama bahan letupan2015 dengan polis berjaya mengesan empat perancangan melakukan serangan di Malaysia.

Antaranya ialah serangan ke atas beberapa lokasi di Kedah, Kuala Lumpur dan Putrajaya membabitkan rumah-rumah ibadat dan tempat-tempat tumpuan orang ramai.

“Untuk menjayakan serangan tersebut dan menyemarakkan kegiatan mereka, mereka merancang untuk merompak senjata api dari kem tentera, menghasilkan bahan letupan dan melakukan rompakan wang tunai.

“Kesemua rancangan serangan ini telah berjaya dikesan dan dipatahkan hasil daripada tindakan yang cekap dan cepat oleh pihak polis,” katanya.

Isu keselamatan dalam negeri tegasnya bukanlah semata-mata di bawah tugas dan tanggungjawab Cawangan Khas sahaja tetapi tanggungjawab itu dipikul bersama dengan cawangan-cawangan dan bahagian-bahagian lain di dalam PDRM

“Melihat kepada perkembangan ancaman kumpulan pengganas Daesh ini, tindakan bersepadu yang bersifat holistik telahpun dilaksanakan sekarang iaitu mengadakan kerjasama dari segi perkongsian maklumat dengan agensi-agensi perisikan luar negara khususnya negara-negara ASEAN, memasukkan nama mereka yang disyaki ke dalam Senarai Syak (Suspect List) bagi menyekat pergerakan mereka di semua pintu masuk atau keluar pemeriksaan imigresen di seluruh negara serta merancang untuk melaksanakan Advanced Passenger Screening System (APSS) yang merupakan saringan awal ke atas pelancong untuk memasuki negara ini sebelum berlepas daripada negara asal,” tambahnya – sumber

Pisau kata “dulu ada jugak sekor kutu ni kata askar sulu yang bawak senjata di Sabah bukan ancaman dan pengganas..kesudahannya..ramai polis yang mati.. bangang!”

Jutawan Balak DAP Dedah Bukti Najib Punca Kanak Kanak Didalam Bahaya!

in Berita Utama by

Nga Khor Meng jutawan DAP yang dikaitkan dengan kekayaan balak yang hidup serba mewah sekali lagi membuktikan Najib memang cukup zalim kepada rakyat.

Gambar dibawah menjadi bukti betapa pelbagai macam bantuan kerajaan untuk penduduk pendalaman tidak sampai dan berlaku double standart.

Itu kata dia lah.. kategori mencarut jenis apakah yang sesuai untuk jutawan DAP ini?

12802943_956436071076984_8204873117482505699_n

Pisau kata ” Dah tak ada modal.. “

Pergolakan Didalam Umno Bukan Perkara Baru. – Zahid Hamidi

in Berita Utama by

Krisis didalam Umno bukan perkara baru,malah sejak dari dulu lagi..sekarang kita disajikan sekali lagi episod yang menguji kekuatan Umno parti yang sejak dari dulu lagi membela bangsa melayu dinegara ini.
Apa yang didedahkan oleh Ds Ahmad Zahid memang cukup tepat,malah beliau juga pernah “saya dulu pun pernah terpijak kulit pisang”  hingga hilang semua jawatan.Namun kesetiaan beliau kepada parti Umno telah meletakkan beliau dijawatan nombor dua didalam parti.
Malah Ds Zahid juga memberi contoh bagaimana 2 mantan Menteri Besar Perak Tan Sri Tajol Rosli dan juga Tan Sri Ramli Ngah Talib berjiwa besar tetap menyokong kepimpinan parti apabila mereka digugurkan.
Kita ambil contoh Umno Pulau Pinang,satu ketika Umno Pulau Pinang mempunyai seorang Timbalan Presiden memerangkap Timbalan Perdana Menteri..digugurkan kerana permasaalahan didalam parti. Apa yang jadi? Umno Pulau Pinang tetap memberi sokongan penuh kepada pucuk pimpinan Tun Mahathir.
Begitu juga di zaman Pak Lah,bukan saja beliau seorang Presiden parti malah ketika itu beliau seorang Perdana Menteri,diasak dan didesak meletak jawatan.. Umno Pulau Pinang ketika itu bukan saja tetap berada didalam saf parti walau pun berat namun tetap setiap kepada parti.

  
Bukan seperti 3M,Mahathir,Muhyiddin dan Mukhriz menyerang malah bersekongkol dengan Bapak 13 Mei,Bapak Bilik 121,Bapak Ais Krim,Bapak Liwat Negara dan pelbagai macam lagi hantu hantu kepala bapak berpakat mahu menjatuhkan Umno.
Ramai yang sudah keliru malah amat sedih apabila 3M sanggup semeja dengan golongan pejuang LGBT,Liberal dan bermacam lagi hanya kerana bersandarkan maklumat palsu dan rancangan dari yahudi.
Allah mungkin sedang menguji Mahathir yang kononnya musuh ketat yahudi..diakhir usianya sudah tenggelam dengan permainan yahudi yang mahu menjatuhkan kerajaan BN .
Isu 1MDB dan derma sudah dijawap.. diberikan bukti dan juga disiasat. Namun mana mungkin boleh dijawap soalan yang tiada jawapan.
Taktik mereka seperti meletakkan pistol dikepala dan desak mengaku perkara yang mangsa sendiri tidak buat..nak jawap macam mana ..semua jawapan dah dijawap..melainkan soalan yang ternyata menjurus kepada fitnah dan pembohongan.

  

  

Pergolakan dalam UMNO merupakan kitaran hayat politik atau ‘life cycle’ yang berlaku sekurang-kurangnya setiap lima atau enam tahun, kata Naib Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

“Pada tahun 1987, UMNO berpecah (kepada) dua, ada team A dan team B, itu adalah cerita dulu, pada tahun 1988 UMNO diharamkan.

“Lima tahun selepas itu, ada 1993, ada juga masalah berkait dengan ketua hakim negara, manakala 1998, 2003 dan 2008 ada juga berlaku peristiwa. Kini Najib (Datuk Seri Najib Tun Razak) diuji selepas lima atau enam tahun menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri,” kata timbalan perdana menteri.

Ahmad Zahid berkata demikian ketika merasmikan persidangan serentak UMNO cawangan dan pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri negeri Perak di Stadium Indera Mulia di sini hari ini.

Terdahulu, Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata semua anggota UMNO perlu mengakui bahawa parti itu tidak terlepas daripada berdepan pelbagai masalah.

“Jangan ada sindrom penafian seolah-olah tiada masalah. Sebagai sebuah parti yang sentiasa bergerak ke hadapan, sentiasa ada permasalahan dan cabaran tetapi yang paling penting bagaimana kita menghadapi cabaran itu,” katanya.

Zambry berkata lebih mencabar adalah UMNO bukan hanya perlu berdepan musuh dari luar, sebaliknya terdapat musuh dalam parti sendiri.

“Dalam perjuangan, kita perlu memastikan bahtera UMNO tidak dirobek-robekkan sama sekali. Di Perak, Alhamdulillah, kita tetap bersama kerana asas yang paling penting dalam perjuangan adalah perpaduan dalam kalangan anggotanya,” katanya.
— BERNAMA

Pisau kata ” Insyaallah..yang terbaik kepada Ds Najib dan Ds Zahid”

Luahan hati Syed Mokhtar Bukhary berkenaan Najib Razak

in Berita Utama by

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
1. Selama ini saya menulis kepada ahli UMNO dan rakyat Malaysia n islam (izin edit sikit jer) izinkan saya buat kali pertama menulis kepada rakyat Malaysia. Hari ini, Perdana Menteri Mohd Najib Razak sudah menjadi seperti sampah dan kain buruk kepada sebahagian rakyat Malaysia yang mempunyai kepentingan politik dan yang sekadar ikut-ikutan. olah-olah Mohd Najib tidak pernah berbuat apa-apa kepada kita.
2. Hampir menitis air mata saya apabila melihat keadaan di media sosial, rangkaian perbualan WhatsApp dan perbualan politik di kalangan sebahagian besar rakyat Malaysia yang mencerca, menghina, memfitnah dan menipu untuk memburukkan Mohd Najib.
3. Memang dalam masa lapan bulan ini Mohd Najib berhadapan dengan kemelut 1 Malaysia Development Berhad (1MDB). Mohd Najib dalam usaha memulihkan 1MDB kerana beliau percaya syarikat ini sungguhpun bermasalah, ia adalah masalah yang perlu diselesaikan.
4. Tidak cukup itu Mohd Najib dituduh merompak wang 1MDB sebanyak RM 2.6 Bilion. Siasatan SPRM mendapati ia tidak benar. SPRM juga mengesahkan ia merupakan sumbangan dana politik yang tiada kena mengena dengan sebarang keputusan atau hasil kerajaan mahu pun 1MDB.
5. Dengan kata lain tiada unsur rasuah atau korupsi. Rakyat biasa memang tidak faham dan tidak akan faham permainan politik ini. Baiklah kita anggaplah ini sisi buruk Mohd Najib. Soal salah atau tidak biarkan Undang-undang menentukan. Namun, apakah sejak mengambil alih pentadbiran Mohd Najib tidak melakukan apa-apa kebaikan kepada kita semua rakyat Malaysia sehingga beliau layak dijadikan bahan jenaka, cercaan, umpatan dan lebih teruk difitnah?
6. Selama lima tahun Mohd Najib memacu pertumbuhan ekonomi negara yang begitu cemerlang. Sudah lupakah rakyat Malaysia bahawa sejak pentadbiran Mohd Najib, jumlah pelaburan asing langsung meningkat dari RM 5.1 Bilion pada 2009 (tahun beliau mengangkat sumpah) meningkat kepada RM 29.183 B (2010), RM 37, 325 B (2011), RM 31,118 B (2012), RM 38.8 B (2013) dan RM 39.6B pada 2014.
7. Apakah kerana kita tidak mendapat dan secara langsung, maka kita tidak langsung menghargai pentadbiran Mohd Najib? Pertumbuhan dan pelaburan besar inilah yang membolehkan ramai dari kita meningkatkan taraf hidup. Dulu makan di KFC atau McDonald adalah acara bila dapat gaji, hari ini sebahagian besar sudah menjadi acara mingguan dan harian.
8. Mohd Najib juga dimaki hamun oleh sebahagian rakyat yang tidak mahu membaca dan mengkaji apabila ringgit jatuh kepada RM 4 per USD 1. Kejatuhan nilai ringgit terburuk dalam tempoh 17 tahun adalah fenomena antarabangsa berikutan hampir semua matawang negara pesat membangun mengalami kejatuhan berbanding dolar.
9. Adakah rakyat Malaysia tahu daripada 174 matawang dunia, hanya 18 matawang yang tidak terjejas berikutan pengukuhan US Dollar? Malaysia sebagai negara pengeksport minyak dan minyak kelapa sawit sama seperti beberapa negara yang komoditi utama jatuh.
10. Bencinya mereka kepada Mohd Najib, sanggup menipu mengatakan keadaan sekarang lebih teruk dari 1998.
11. Ramai tidak suka tapi saya mahu sebut juga bahawa di bawah Mohd Najib, pembangunan luar bandar digandakan, Sabah dan Sarawak serta kawasan pedalaman mendapat perhatian khusus. Polisi pro-rakyat seperti BR1M, Klinik 1 Malaysia, Pusat Tranformasi Bandar (UTC), Permata, bantuan pembinaan rumah rakyat miskin, pembinaan rumah mampu milik untuk rakyat dan ratusan pembaharuan lain; dilaksanakan dengan pantas bagi mengurangkan beban hidup rakyat dan karenah birokrasi.
12. Malangnya ini dilupakan oleh sebahagian rakyat kerana mereka suka melihat keburukan dari kebaikan. Kita lebih suka mendengar keburukan dari kebaikan. Budaya apa, ajaran apa dan budi apa yang kita ada hari ini?
13. Sangat mengelirukan yang banyak memaki hamun dan mencerca Mohd Najib di laman sosial ialah manusia Melayu, Islam dan ada yang bertudung. Mereka seolah-olah lupa sumbangan dan usaha Mohd Najib menyediakan begitu banyak peluang dan modal kepada bumiputera dan pembangunan syiar Islam.
14. Sepanjang lima tahun pentadbiran ini sudah berbilion Mohd Najib beri bantuan dan peruntukan kepada kaum bumiputera. Namun Melayu tidak pernah sepatah mengucap terima kasih. Sebaliknya apabila Mohd Najib mengumumkan bantuan 50 juta kepada usahawan Cina, itulah dijadikan modal memaki Mohd Najib.
15. Melayu apa, Islam apa kita ini? Hanya kerana diuji sedikit dalam kegetiran ekonomi kini, kita mula menghina dan mencerca pemimpin Islam. Sebahagian kita menghina pemimpin Islam hanya kerana prasangka buruk dan kecewa dengan kehidupan kita sendiri?
16. Perdana Menteri yang kita hina ini, seperti kata Profesor Ridhuan Tee Abdullah, merupakan penggerak pendamaian Islam di seluruh dunia, dari mengatur pertemuan Fatah dan Hamas di Kuala Lumpur, sehinggalah turun sendiri ke Gaza bagi mendamaikan umat Islam di sana.
17. Mohd Najib juga turun sendiri ke Selatan Filipina bagi membantu umat Islam, menamatkan konflik 70 tahun bangsa Moro dengan kerajaan Filipina; dan sekarang sedang berusaha menyelesaikan konflik umat Islam Selatan Thailand yang telah berlarutan selama 50 tahun.
18. Malangnya ada antara kita bukan sekadar mahu menjatuhkan beliau, malah sanggup memfitnah, memaki hamun dan tidak mahu menerima sebarang penjelasan langsung kerana kepentingan politik. Tidak cukup itu, isteri Perdana Menteri juga dicerca, dihina dan dituduh bermacam-macam, seolah-olah kita semua hidup berjiran dengannya dan tahu segala perilaku beliau.
19. Mohd Najib sebagai manusia biasa tidak dapat lari dari kesilapan dan kelemahan. Namun apakah sekian banyak usaha baik yang dibuat beliau ini tak ubah seperti mencurah air di atas daun keladi? Atau kita sudah menjadi bangsa yang tidak mengenang budi?
20. Hari ini Allah uji kita sedikit, kita sudah berpecah belah, lupa kepada jasa dan usaha pemimpin hari ini dan menafikan nikmat hidup di negara ini yang jauh lebih baik dari sebahagian negara.
21. Sedar atau tidak mereka yang memperlekehkan kerajaan hari ini melalui gosip, taksub dan taklid buta kepada usaha menjatuhkan Mohd Najib telah mewujudkan krisis keyakinan kepada negara ini di kalangan pelabur asing. Jadi siapa yang sedang memusnahkan negara ini, Najib atau kita sendiri?
Akhirul kalam, jangan kita kufur (nafikan) nikmat Allah kerana saya khuatir suatu hari nanti Allah tarik nikmat ini.
Wassalam,

Tan sri syed mokhtar al-bukhary

Sayangkan Islam dan Negara

Nauzubillah

Wallahualam

Ancaman Di Pantai Timur Sabah Merebak. Panglima Perang Pengganas Di Setiap Dun !

in Berita Utama by

Ancaman anasir asing terhadap kedaulatan negara semakin meningkat.

Keselamatan di Sabah harus dipertingkatkan ,Pihak Esscom sudah pasti memantau senario terkini yang amat membinbangkan.

TPM mengharapkan agar rakyat Sabah sentiasa peka disekeliling mereka dan bersama dengan pihak keselamatan demi menjaga kedaulatan negara dari ancaman asing. 

 

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi tidak sebut dari mana,namun berdasarkan masalah keselamatan di pantai Timur Sabah rasanya kita boleh teka sendiri siapa mereka.

Beliau yang juga Menteri dalam Negeri,Sabtu dedah maklumat risikan yang dapati kumpulan yang mengaku waris sebuah kesultanan dari sebuah negara jiran sudah pasang ‘ panglima’ di setiap kawasan Dewan Undangan Negeri di Sabah.
Katanya ancaman keselamatan di Sabah kini bukan hanya berlaku di kawasan pantai timur, malah mula merebak ke pantai barat negeri ini.
Zahid memberitahu demikian ketika merasmikan Seminar Keselamatan dan Ketenteraman Awam 2016 di Universiti Malaysia Sabah (UMS) di Kota Kinabalu.
Untuk rekod,kawasan Lahad Datu pernah diceroboh oleh kumpulan pengganas dari sebuah kesultanan di Sulu,Selatan Filipina.Mereka adalah dari puak Jamalul Kiram.
Puak ini mendakwa Sabah sebahagian dari milik mereka dan sehingga hari ini menjadi cabaran keselamatan di kawasan pantai Timur Sabah.
Zahid harap rakyat di Sabah membantu pasukan keselamatan menangani ancaman ini menerusi penerapan konsep Pertahanan Menyeluruh (HANRUH).
“Ini bagi memastikan tiada seinci pun bumi Sabah diceroboh oleh pihak terbabit,” katanya.

Pisau kata ” moga peristiwa Lahad Datu tidak berulang lagi”

Ultra Melayu Dah Jadi Ultra Menipu!

in Berita Utama by

tikambelakang

2016 Sempena tahun monyet membuktikan siapakah real politic animal.Sebenarnya tidak ada apa yang mengejutkan didalam politik..sebenarnya didalam politik tidak ada rasional,

arwah Dato’ Fuad Hassan mantan Pengarah Jasa pernah berkata,

“Politik itu tidak rasional, sekiranya kamu hendak merasionalkan politik, kamu akan menjadi gila!”

Inilah realitinya .. berita dan maklumat palsu dijadikan sandaran untuk menjatuhkan Perdana Menteri,terbukti banyak maklumat dipalsukan malah ada yang direka.

Pisau lihat memang tidak wujud rasional didalam politik apabila rakyat memilih apa yang mereka suka dan menolak apa yang mereka tidak percaya.

Buktinya ada pemimpin politik yang didedahkan perlakuan tidak bermoral bukan saja dengan gambar malah disertakan dengan video.Terang terang didepan mata.. tetapi kata mereka itu semua fitnah..itu semua rekayasa..

Nah.. dengan hanya berbekalkan dokumen dan fakta palsu malangnya ada pemimpin Umno yang haloba dan melahap kedudukan cuba menarik turun pabila melihat ada sedikit peluang. Walau pun ada sedikit calar namun ditabur garam dan dituba agar menjadi luka hingga mampu membunuh.

Lihatlah.. bagaimana politic animal menyajikan satu lagi drama.. mungkin ramai yang percaya..tetapi makin ramai yang sudah jelik..malangnya pendapat dan kefahaman politik hasil maklumat yang nyata fitnah dan pembohongan sudah menjadi pemisah kepada perjuangan.. menjadi punca tidak sehaluan maka sudah menjadi seteru pula..

 

Screen Shot 2016-03-04 at 7.03.44 PM
Undian terkini di Twitter.. ramai yang masih tidak percayakan tun M..

20160304025608 Pisau kata ” ironi bukan..apabila yang mencipta sajak melayu mudah lupa memang benar benar terlupa”

Respons kepada Sidang Media oleh YABhg Tun Dr Mahathir Mohamed – Deklarasi Rakyat (Singkir Najib) @dzainalabidin

in Berita Utama by

Kenyataan Media
YBhg Datuk Seri Zainal Abidin Bin Osman
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang

Jumaat, 4 Mac 2016

UMNO Pulau Pinang amat dukacita dan kecewa dengan tindakan Tun Dr Mahathir yang sanggup bersama-sama dengan pimpinan parti pembangkang dan NGO anti-Kerajaan membuat deklarasi bagi memulakan usaha menyingkirkan YAB Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak secara tidak demokratik.

Sebarang usaha untuk menjatuhkan Kerajaan dan Perdana Menteri yang dipilih oleh rakyat melalui proses demokratik adalah tidak wajar sama sekali dan perlu ditentang habis-habisan oleh pendokong perjuangan UMNO dan Barisan Nasional.

Kerajaan Malaysia dipilih setiap lima tahun sekali melalui proses Pilihanraya yang demokratik dan bebas. Manakala Perdana Menteri pula dilantik mewakili parti yang menang dalam Pilihanraya dan mendapat sokongan majoriti di Parlimen.

Kedaulatan Undang-Undang dan amalan demokrasi yang menjadi teras berkerajaan di Malaysia perlu dihormati oleh semua pihak, dalam dan luar negara.

UMNO Pulau Pinang turut mengecam tindakan Tan Sri Muhyiddin dan Dato’ Seri Mukhriz yang turut hadir pada sidang Media yang sama. Kehadiran mereka boleh ditafsirkan sebagai mencabar pimpinan tertinggi UMNO untuk mengambil tindakan disiplin terhadap mereka.

Mereka tidak sepatutnya menyokong sebarang perancangan, gerakan, usaha atau deklarasi oleh mana-mana pihak untuk menyingkirkan Perdana Menteri yang dilantik secara demoratik.

Tindakan YABhg Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dato’ Seri Mukhriz Mahathir dan lain-lain bekas pemimpin UMNO yang sanggup bersekongkol dan duduk semeja dengan Lim Kit Siang dan pimpinan DAP untuk menjatuhkan seorang Perdana Menteri Melayu amat dikesali dan tidak mungkin dapat diterima oleh mana-mana ahli UMNO yang berfikiran waras.

■ Tradisi Menyokong Institusi Presiden Dalam UMNO

Semua ahli UMNO perlu mempertahankan institusi Presiden dan pemimpin negara, tidak kira siapa yang duduk di kerusi Presiden dan Perdana Menteri.

Sepanjang Tun Dr Mahathir menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri, itu jugalah yang dilakukan oleh ahli-ahli UMNO; mempertahankan institusi Presiden dan Perdana Menteri dari segala bentuk serangan luar dan dalam.

Pada masa ini, Presiden UMNO dan Perdana Menteri diserang dari luar dan dalam negara. Maka menjadi tanggungjawab kita sebagai ahli-ahli UMNO untuk mempertahankan Presiden dan Perdana Menteri.

UMNO Pulau Pinang akan terus memberi sokongan dan kepercayaan tidak berbelah bagi kepada YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak untuk terus melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia.

UMNO Pulau Pinang akan tetap setia bersama dengan Presiden UMNO dan Perdana Menteri untuk melawan musuh-musuh UMNO dan Barisan Nasional terutamanya DAP dan sekutu-sekutunya.

Terima kasih.


Hit Counter provided by Curio cabinets
Pergi ke Atas