Berita telus dan seimbang..

Monthly archive

December 2014

Ahli Parlimen Di Khuatiri Hilang Mungkin Bot Terbalik Di Hanyut Banjir.

in Berita Utama by

image

Bukan saja banjir menyebabkan kehilangan harta benda tetapi di Kuala Krai ia turut menghanyutkan ahli parlimennya sendiri.

Pisau amat risau jika apa apa berlaku terhadap Dr Hatta.. barangkali beliau hilang semasa dalam perjalanan membantu mangsa banjir.. entah bot terbalik kah? Atau dimakan binatang buas yang berkeliaran kawasan sekitar banjir…

Pisau berharap pihak berkuasa dan orang ramai mengadakan gerakan besar besaran mencari ahli parlimen ini.

Dalam hal ini Pisau bersyukur Mat Sabu selamat walau pun terpaksa meredah banjir hingga ke paras dada..

image

Pisau kata ” ramai pemimpin pembangkang hilang time banjir ni”

Serpihan disahkan pesawat Air Asia… mayat dihanyut ombak turut dirakam

in Berita Utama by

image
Anggota SAR temui mayat membengkak terapung : QZ8501

PANGKALAN BUN: Pembantu juruterbang Hercules C130 Indonesia mendakwa melihat objek seperti mayat manusia terapung di Selat Karimata di mana objek lain seperti pelampung dan serpihan pesawat.

Leftenan Satu Tri Wibowo berkata, pada awalnya beliau melihat objek berkenaan seperti manusia yang sedang melambai-lambai ke arah pesawat, namun selepas didekati ia menyerupai jasad manusia yang sudah membengkak.

“Pada awalnya saya lihat seperti manusia melambai-lambai, mungkin dia menyedari kehadiran pesawat. Tetapi selepas kami dekati, nampak ia sudah membengkak. Ia kelihatan melambai-lambai mungkin kerana dipukul ombak,” kata Tri di sini, sebentar tadi.

BANTUAN DAN SUMBANGAN UNTUK MANGSA BANJIR

in Berita Utama by

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Kementerian Dalam Negeri telah memulakan gerak kerja khas bagi menangani keadaan dengan menyalurkan bantuan dan sumbangan ke negeri-negeri yang teruk terjejas akibat kejadian banjir. Kesemua sumbangan telah disalurkan melalui Jabatan dan Agensi di bawahnya seperti Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) dan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). Jabatan dan Agensi lain di bawah KDN yang terlibat adalah Jabatan Penjara, Agensi Anti Dadah Kebangsaan, Jabatan Pendaftaran Negara, Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia dan Percetakan Nasional Malaysia Berhad.

Bagi meningkatkan lagi inisiatif berkenaan, Kementerian telah membuka pusat penerimaan sumbangan oleh orang ramai bertempat di Dewan Gemilang, Blok D1, Kompleks D, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62546 Wilayah Persekutuan Putrajaya.

Antara barang keperluan yang sangat diperlukan ketika ini ialah :

1.     Makanan dan Minuman                : biskut, makanan dalam tin, air minuman, kurma, dll.

2.     Keperluan Ubat-Ubatan              : Paracetamol, plaster, minyak panas, iodin, dll.

3.     Keperluan Sanitari                 : lampin pakai buang, tuala wanita, dll.

4.     Pakaian dan Keperluan Harian      : pakaian, tuala, kain pelikat, selimut, dll.

Penghantaran barang-barang sumbangan akan diselaras oleh KDN dan seterusnya pengedaran bahan-bahan sumbangan ke daerah-daerah yang terlibat akan diselaras oleh JPAM.

Inisiatif ini bertujuan mengurangkan beban yang ditanggung oleh mangsa banjir. Bagi memudahkan tugas pengedaran, semua barang sumbangan boleh diasingkan mengikut jenis dan pakaian juga boleh dikumpulkan mengikut saiz, jantina dan sebagainya. Orang ramai boleh menyalurkan bantuan ke pusat pengumpulan bantuan bencana mangsa banjir KDN antara jam 8.00 pagi hingga 6.00 petang.

KDN juga mengalu-alukan penyertaan sukarelawan termasuk mereka yang mempunyai pengetahuan dalam bidang psikologi untuk menyertai sukarelawan KDN bagi melaksanakan kerja-kerja pembersihan dan membantu mangsa di kawasan yang teruk terjejas akibat banjir.

Orang ramai boleh menghubungi Bilik Gerakan KDN di talian 03-88868110 atau 03-88868112 untuk maklumat lanjut.

Sekian, terima kasih

Bahagian Komunikasi Korporat
Kementerian Dalam Negeri

Umno Gagal ! Seorang Pemimpin PAS Sanggup Mengadai Nyawa Saat Banjir Sedang Mengganas.

in Berita Nasional by

Dalam semua gambar yang tersebar di media sosial.. Pisau pilih gambar Mat Sabu.. gambar paling epik ,mendebarkan dan juga benar benar menyentuh hati nurani setiap insan di negara ini.

PAS benar benar mempunyai seorang pemimpin pelapis yang berani.Pisau amat yakin tidak ada seorang pun pemimpin BN seberani Mat Sabu..

Beliau sanggup meredah banjir hingga ke paras dada tanpa menggunakan jaket keselamatan.Bayangkan jika berlaku arus deras,sudah pasti ia bakal mengundang nahas apatah lagi ia membabitkan pemimpin tersohor ini.

10888476_10152714765094998_2171603088923684173_n 10898168_10152714765084998_6708353475970123833_nPisau berasa cukup insaf apabila melihat pengorbanan pemimpin ini,rupanya beliau meredah banjir semata mata mahu merasakan denyut nadi mangsa banjir.

Pisau kata ” berdarah hidung tengok aksi bang mat….”

 

Nasihat Kepada Mangsa Banjir

in Berita Utama by

image

Ini juga adalah dari pengalaman saya menjadi mangsa banjir besar di Jitra Kedah pada tahun 2005.

Bila banjir surut , anda masuk rumah dan anda dapati TV ,  peti ais , mesin basuh , table fan , peralatan letrik dapor dan lain2 perkakas letrik termasuk PC atau laptop berselerak lintang pukang macam sampah ….. jangan ingat itu semua dah jadi sampah yang perlu dikutip buang.

Ingat lah komponen barangan letrik itu bukanlah diperbuat daripada garam atau gula yang melarut bila kena air …. ia sebenarnya diperbuat dari plastik dan logam yang tidak terjejas sikit pun bila kena air jika tiada arus letrik mengalir pada saat ia tenggelam dlm air. So berkemungkinan besar tak ada apa yang rosak pada peralatan2 itu. Cuma ia nampak kotor kerana diselaputi lumpor.

Apa harus anda buat ……

1. JANGAN SEKALI2 CUBA MENGHIDUPKAN UNTUK TEST IA MASIH OK ATAU TIDAK.

2. Kumpul semua peralatan letrik , kmdn tembak air untuk membersihkan lumpur disetiap bahagian.

3. Buka back cover atau sebarang penutup yang boleh dibuka sehingga menampakan komponen dlm peralatan , kmdn tembak air untuk membersihkan lumpur.

JANGAN MEMBERUS , JIKA PERLU GUNA BERUS CAT UNTUK MENYENTAL LUMPOR YG DEGIL

3. Bila dah rasa cukup bersih , jemur tengah panas 2-3 hari sehingga puas hati tiada air atau kelembapan pada komponen dalamnya.

4. Jika ada hair dryer tiupkan udara panas kebahagian yang sulit supaya betul2 kering.

5. Pasangkan balik back cover atau penutup.

6. Hidupkan untuk test OK atau TIDAK.

Percaya atau tidak sehingga hari ini saya masih menggunakan TV , peti sejuk , mesin basuh , kipas meja dan beberapa peralatan letrik yang tenggelam masa banjir tahun 2005. Kira2 90% barangan letrik yang tenggelam banjir dapat digunakan semula oleh saya dan keluarga.

YANG PENTING SABAR & TABAH MENGENDALI KERJA BAIK PULIH PERALATAN LETRIK YANG SEBENARNYA TIDAK ROSAK PUN KERANA BANJIR.

Untuk membantu mangsa2 banjir supaya mereka dapat mengurangkan belanja membeli peralatan letrik yang baru …. TOLONG C&P POSTING INI DAN FORWARD KEPADA RAKAN/KENALAN YANG JADI MANGSA BANJIR.

Mudah2an kita membantu ……

#copypaste

DESAK AUTONOMI UNTUK P.PINANG SATU HASUTAN UBAH PERLEMBAGAAN – REEZAL

in Berita Utama by

image

KUALA LUMPUR 28 Dis. – Gesaan pemimpin DAP Pulau Pinang untuk melakukan kajian semula ke atas kontrak Persekutuan disifatkan satu manifestasi agenda politik jahat parti berkenaan.

 Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata, jika sebelum ini sudah ada benih cadangan sama disuarakan dalam bentuk ‘fiscal decentralization’, namun gesaan yang dibuat Naib Pengerusi DAP Pulau Pinang, Zairil Khir Johari sebenarnya boleh disifatkan cubaan menghasut supaya melakukan perubahan menyeluruh kepada Perlembagaan Persekutuan.

 “Apakah pemimpin Melayu yang dipayungi parti itu kini terdesak sehingga sanggup mencadangkan perkara seperti ini? “Apakah mereka ini telah dipaksa untuk mengeluarkan kenyataan yang langsung tidak masuk akal dan dangkal,” soalnya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Zairil Khir menerusi portal rasmi parti itu, Roketkini.com berhubung gesaan mengubah kontrak Persekutuan dalam usaha ke arah desentralisasi ataupun pengagihan kuasa pusat harus digalakkan demi membentuk persekutuan yang benar-benar menghormati hak dan kesejahteraan negeri-negeri di bawah naungannya.

 Dalam pada itu, Reezal Merican yang juga Ahli Parlimen Kepala Batas berkata, Zairil Khir seharusnya tidak perlu menggunakan fakta dangkal seperti sumbangan Pulau Pinang kepada perbendaharaan Persekutuan kerana pimpinan terdahulu telah menyusun Perlembagaan dengan sebaik mungkin sehinggakan ‘Semangat Jadual 9, Perlembagaan Persekutuan’ yang disusun kemas dengan pemisahan jelas di antara tanggungjawab Persekutuan, Negeri dan perkara yang dikongsi antara kedua-duanya.

“Kita tidak perlukan ahli politik yang ‘bergelut’ dan tenggelam timbul dalam arus rasisme DAP dalam mencari jalan singkat untuk popular.

““Atau apakah cadangan ini sebenarnya satu manifestasi kegagalan Lim Guan Eng dalam mengurus kerajaan Pulau Pinang selama ini lalu memerlukan ‘bantuan’ dengan gesaan murahan seperti ini,” soalnya.

 Menurutnya, kelemahan pengurusan kerajaan negeri berkenaan khususnya dalam skandal pengurusan tanah, pengurniaan kontrak yang tidak telus seharusnya tidak wajar dijadikan alasan untuk meminda Perlembagaan.

 “Sikap pimpinan DAP ini boleh disifatkan ‘menangguk di air yang keruh’, ketika mana tumpuan rakyat lebih tertumpu kepada usaha menyelamat dan memastikan kebajikan mangsa banjir terurus dengan baik. “Jika dalam keadaan seperti ini pun, DAP mahu bermain politik, nampak benar sifat ‘kemaruk dan serakah kuasa’ mereka melampaui kepentingan rakyat,” katanya. – sumber

Hot! Perancangan dan Tuntutan Autonomi DAP Yang Mahu Pisahkan Pulau Pinang Sejak 2010.

in Berita Utama by

Baru baru ini roketkini menyiarkan kenyataan ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil  mengenai tuntutan kerajaan Pulau Pinang yang mahukan kuasa Autonomi..

Sebenarnya ini bukan cerita baru,Pisau dedahkan perancangan dan gerakan DAP mahukan kuasa autonomi sejak 2010 iaitu 2 tahun selepas kemenangan DAP di Pulau Pinang.

Baca sebahagian artikel artikel Pisau mengenai perancangan DAP yang mahu menguasai sepenuhnya Pulau Pinang yang didedahkan sejak 2010 hingga 2012..

2010:Penang:Pilihanraya PBT Mencapai Kuasa Mutlak ,Autonomi Dalam Pembikinan:KLIK SINI

2010:Gempar! Penang: Rancangan Jahat DAP Untuk Singkirkan TYT dan Tubuhkan Polis Negeri:KLIK SINI

2012:Autonomy for Penang in National Interest-DAP Mahukan Autonomi:KLIK SINI

Ramai yang masih tidak nampak grand design DAP yang sekarang ini sudah berjalan lancar,Kuasa autonomi yang dituntut sekarang ini hanya sebahagian daripada pelbagai tuntutan dan perancangan yang dibuat secara tersurat dan tersirat.

Tahukah disebalik penubuhan PPS yang diharamkan baru baru ini berpunca apabila kerajaan regim DAP Pulau Pinang mahukan pasukan polis sendiri ,yang ditadbir dan diuruskan sendiri oleh kerajaan DAP.Ini bermakna mereka rancang untuk tidak mahu menggunakan Polis Di Raja Malaysia,sebaliknya mereka mahu menggunakan Polis di Maharaja DAP.

 

 

Tuntut Kerajaan Pulau Pinang Diberi Kuasa Autonomi

AIDCNews – 26/12/14 – DAP menuntut agar kerajaan negeri Pulau Pinang diberi kuasa autonomi untuk memerintah sendiri berbanding dengan sistem persekutuan yang diamalkan sejak pembentukan Malaysia pada tahun 1963.

Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera, Zairil Khir Johari berkata kontrak Persekutuan yang dimaterai sejak 51 tahun lalu itu perlu dikaji semula.

“Negara kita pada dasarnya mengamalkan sistem persekutuan, iaitu struktur politik yang secara lazimnya terdiri daripada negeri-negeri bersekutu yang disatukan di bawah payung kerajaan pusat. Contoh negara bersekutu yang lain adalah seperti Amerika Syarikat, Australia, Jerman dan India.

Di negara-negara tersebut, kerajaan negeri mempunyai kuasa autonomi dalam kebanyakan bidang yang melibatkan kehidupan seharian, manakala kerajaan pusat biasanya bertanggungjawab ke atas hal ehwal kenegaraan, perhubungan antarabangsa dan keselamatan luar negeri. Perkongsian kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri dalam sistem persekutuan pula ditentukan oleh perlembagaan dan tidak boleh ditukar dengan sewenang-wenangnya oleh kerajaan pusat.

“Malangnya, sistem perundangan, pentadbiran dan fiskal di negara kita tidak mirip langsung dengan negara persekutuan yang lain. Tadbir urus negara kita dalam kebanyakan bidang adalah sangat terpusat, jika tidak lebih terpusat berbanding negara kesatuan (unitary states). Malah, kemungkinan besar Malaysia merupakan antara negara persekutuan yang paling terpusat di dunia. Contoh paling jelas pemusatan kuasa yang berlebihan di negara kita ini adalah hakikat bahawa perbelanjaan kerajaan Persekutuan merangkumi lebih 90 peratus daripada semua perbelanjaan kerajaan setiap tahun,”kenyataan Zairil dalam roketkini semalam dipetik.

Sambil memuji kerajaan negeri Pulau Pinang, Zairil berkata negeri itu telah menyumbang separuh daripada eksport elektrik dan elektronik Malaysia, satu pertiga daripada eksport pembuatan, dua pertiga daripada hasil pelancongan perubatan dan hampir satu persepuluh daripada KDNK negara.

“…adalah satu skandal besar bahawa kerajaan negeri yang dipilih secara demokrasi hanya mampu membelanjakan kurang daripada setengah peratus (0.05 peratus) daripada belanjawan negara,” katanya.

Maka, atas sebab-sebab ini, usaha ke arah desentralisasi ataupun pengagihan kuasa pusat harus digalakkan demi membentuk persekutuan yang benar-benar menghormati hak dan kesejahteraan negeri-negeri di bawah naungannya.

“Jelas, sistem sedia ada tidak berfungsi apabila sesebuah kerajaan negeri tidak berupaya untuk menentukan arah perjalanan bas dalam kota sendiri, membuat pinjaman wang untuk membiayai pembangunan infrastruktur, serta tidak diberi kuasa untuk menguruskan tandas awam sendiri.

“Kuasa tadbir urus yang diagihkan dengan baik sudah tentu dapat memakmurkan demokrasi yang lebih bermakna, menjana pertumbuhan ekonomi yang lebih tinggi serta memupuk pembangunan yang lebih saksama dan lestari.

“Justeru, satu kajian semula kontrak persekutuan negara kita amat diperlukan, khususnya dalam persekitaran pasca-2008, di mana sudah jelas bahawa pemusatan berlebihan dalam hal ehwal pentadbiran adalah tidak selari dengan kerencaman negara kita serta terbukti gagal untuk memenuhi hasrat dan impian rakyat Malaysia,”katanya lagi.

Pisau kata ” grand design ni dah lama di rancang… jangan hanya nampak apa didepan mata..”

@limkitsiang Tumpang Populariti @Najibrazak,Apa yang Najib buat? dia follow up with action and manage to resume his responsibility.

in Berita Utama by

Politic animal..Kit Siang setiap masa akan tweet menghentam pemimpin BN sedangkan para pemimpin BN dan jenteranya 24jam bertungkus lumus membantu mangsa banjir.

DS Najib sebelum berlepas ke Hawaii telah pun melawat mangsa banjir,beliau tahu kepentingan rakyat amat didahulukan..dalam masa yang sama mempunyai comitment temujanji bersama Presiden Amerika.

Haprak pakatan mencari peluang untuk menghentam Perdana Menteri sedangkan tindakan mereka amat kurang bijak apabila pemimpin mereka sendiri hanya retorik dan pembohong.

Kita boleh lihat bagaimana pemimpin Pas seperti gambar dibawah ..ambil kesempatan dengan hanya berlakon seolah membantu mangsa banjir..

image

Manakala Kit Siang hanya riuh di Twitter tidak nampak muka langsung di kawasan banjir. Adakah dengan hanya menghentam didalam Twitter sudah boleh dianggap sebagai National Service? Anak anak muda boleh lihat contoh bagaimana pemimpin Dap perbodohkan rakyat..National Service?

image

Hampir 99% berita pemimpin BN turun ground zero membantu mangsa banjir.. gerakan bantuan dibuat bersungguh sungguh bukan retorik..

Sekarang Perdana Menteri Najib Razak bersama Tok Pa berada di Kelantan..baru saja selesai mendengar taklimat MKN mengenai banjir.Beliau juga bersama Menteri Besar Kelantan berbincang mengenai bencana yang teruk menimpa Kelantan.

image

image

Apa yang Najib buat? dia follow up with action and manage to resume his responsibility ketika usaha bantuan sedang digembelengkan. Kalau heli dan bot penyelamat tidak boleh masuk ke tempat teruk terjejas, kalau dia ada kat Malaysia pun, apa Najib boleh buat? Itu force of nature, atas kehendak Allah. Najib segera balik dan terus pergi ke ground zero mengetuai misi bantuan. Bukan 6 hari selepas malapetaka Katrina menimpa New Orleans seperti yg Bush buat dulu.

image

image

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2014/12/27/time-to-stand-behind-our-pm-says-kit-siang/

Kit Siang bukan u-turn, dia tahu pemimpin pembangkang  terlalu daif untuk membantu mangsa banjir. So dia pilih short cut tumpang populariti Najib yang akan pulih.

Pendek kata, nak defend Najib kena lihat perkembangan sekeliling dan capitalise. Jangan dibuat tanpa ada corroboration atau sokongan kerana ia dilihat terlalu macai atau defensive. Akibatnya, kita cuma nampak mohon kemaafan sahaja sebagai jalan keluar yang selamat tetapi adalah titik noktah kepimpinan Najib.

Kit Siang tahu kita tidak boleh salahkan pernyataan dia. Ia suatu pernyataan yang cukup selamat. Tapi kita boleh tanya apa anak dia sedang buat? Apa para pemimpin pembangkang dan jentera mereka buat? Cakap tidak serupa bikin. Mereka cuma bermatian bila hendak berpolitik minta sokongan dan undi rakyat tetapi menyepi diri bila rakyat tersepit. Itulah pembangkang PR!

image

Pisau kata ” tahniah Ds Najib”

Kala Rakyat Di Landa Bencana,Percutian Mewah Model Brylcream Dan Kerja Bohong Kit Siang Yang Rakyat Tak Tahu..

in Berita Utama by

image

Anak sibuk dengan percutian mewah di Europe.. si bapak pula hanya bermodalkan twitter untuk menghasut dan bangkit kebencian kepada rakyat Malaysia..

image

image

Dap mana mau turun Kelantan sebab dah bagi kata dua pada Pas..jika laksanakan hudud Dap tidak akan beri bantuan..

Pisau kata “semua orang tahu Lim anak beranak penipu dan pembelit”

Banjir;Pas “Berjaya” Bantu Seorang Mangsa

in Berita Utama by

image

Dalam berpuluh ribu mangsa banjir..sorang jer dia bantu.. caya lah Pas..

Ini membuktikan Pas berjuang demi rakyat ..menjaga kebajikan mereka yang memerlukan..

Kaedah yang diguna pakai menurut kamus Pas di gelar sebagai takiyah.. ini jenis paling gampang dalam sejarah politik Pas..

Pisau kata “adakala bila difikirkan..Patut lah Dap menganjingkan saja Pas..ada sebab rupanya”

PKR & DAP Konsisten Lawan Hudud

in Berita Utama by

PKR dan DAP konsisten tidak bersetuju dengan hasrat PAS Kelantan mahu melaksanakan hudud di negeri itu.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Latheefa Koya berkata kerajaan negeri Kelantan sepatutnya mengutamakan kebajikan di kalangan rakyat berbanding usaha untuk melaksanakan hukum hudud sebagaimana kedudukan zakat yang menjadi rukun Islam yang kedua selepas sembahyang.

Latheefa dalam kenyataannya dilaporkan The Malaysian Insider membantah pendekatan sesetengah pemimpin PAS yang dilihat sangat tegas untuk melaksanakan hudud tetapi Kelantan terus tertinggal dalam menjaga kebajikan rakyat.

“Kenapa PAS beriya-iya mahu melaksanakan hudud tetapi mengetepikan objektif yang penting dalam Islam? Sudah pasti ada agenda politik di sebaliknya,” kata beliau.

Berpandukan hujah yang sering digunakan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim, Latheefa berkata objektif tertinggi Maqasid Syariah adalah berteraskan keadilan dan bukannya hukuman.

“Objektif tertinggi Maqasid Syariah adalah keadilan, kebaikan, dan kebijaksanaan

“Mana-mana undang-undang yang lari daripada keadilan kepada ketidakadilan adalah bertentangan dengan syariah,” katanya.

Latheefa berkata, pengurusan zakat di Kelantan perlu perlu diperbetulkan terlebih dahulu berbanding dengan cita-cita mahu melaksanakan hudud.

“Kelantan adalah salah satu negeri yang miskin dan memerlukan pentadbiran zakat dengan efisien menurut pentadbiran Islam. Ini yang perlu diperjuangkan kerajaan Kelantan, bukannya fokus untuk pelaksanaan hudud

“Pengagihan kekayaan kepada golongan miskin lebih penting berbanding hukuman hudud versi PAS,” kata Latheefa.

The Malaysian Insider turut melaporkan kata dua Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng terhadap hasrat PAS berkaitan hudud.

Guan Eng mengingatkan PAS agar kembali kepada perjuangan tatakelola dan tadbir urus kerajaan yang baik seperti ketika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) berbanding dengan hasrat mahu meneruskan agenda hudud.

Menurutnya, 80% pengundi bukan Islam yang mengundi dalam PRU13 mengharapkan PAS menentang UMNO akan rasa dikhianati oleh parti Islam itu kerana mereka mengundi untuk menentang rasuah serta menggantikan Barisan Nasional (BN), bukannya melaksanakan hudud.

“PAS tidak seharusnya meninggalkan tadbir urus kerajaan yang baik semata-mata mempercayai UMNO akan membantu mereka melaksanakan hudud kepada Muslim di Kelantan kerana ia bakal melenyapkan asas Perlembagaan Persekutuan dan menggagalkan usaha Pakatan Rakyat (PR) menyelamatkan Malaysia daripada rasuah dan BN,” katanya.

Guan Eng berkata, hudud juga bukannya pemenang pilihan raya bagi PAS untuk pengundi komuniti Melayu, kerana jika undang-undang Islam itu begitu penting, PAS sudah pasti akan memenangi setiap pilihan raya sejak 50 tahun lalu dan tidak perlu menunggu 50 tahun sehingga Pilihan Raya 2008 untuk memenangi Kedah dan Perak melalui penyertaan bersama PKR dan DAP dalam PR.

Pengundi bukan Islam katanya, tidak akan tertipu dengan tindakan PAS kerana mereka sedar pelaksanaan hukum hudud di Kelantan akan memberikan kesan kepada mereka kerana ia adalah langkah awal pembentukan hudud kepada semua, termasuk komuniti bukan Islam.

“Setiap pengundi bukan Islam sedar Perlembagaan Persekutuan tidak boleh diubah dan perubahan asas Malaysia daripada pentadbiran sivil sedia ada ketika pelaksanaan hudud di dalam ‘satu negara, dua sistem jenayah’, adalah langkah awal menjadikan pelaksaan hudud kepada semua, termasuk bukan Muslim,” katanya. -Aidc

CAT? Seleweng Dan Salahguna Kuasa ,PDC Ladang Ternak Kroni Dap

in Berita Utama by

Amalan kroni tumbuh begitu subur didalam pentadbiran regim Dap…

image

Cekap,Telus dan Akauntabiliti ala regim Dap amat terserlah..malah mereka tidak dapat lari dengan sikap chauvanis ultrakiasu dan rasis.

Salah laku pentadbiran Dap amat ketara di PDC  apabila melantik Jefrey Chew terus menjadi Pengurus Bahagian Kontrak,yang menakjubkan kerja tak sampai seminggu terus dinaikkan pangkat walhal ditempat lain hanya gred 41 sahaja..

Siapa Jefrey Chew? Menurut sumber beliau adalah adik ipar kesayangan Lim Guan Eng . Dengan menggunakan tiket Ketua Menteri ,Jefrey Chew mendapat kenaikan pangkat secara ekspress dalam tempoh seminggu berbanding kakitangan lain yang berkhidmat puluhan tahun.

Jika benar regim Dap tidak rasis perkauman dan ultrakiasu kenapa tidak melantik pegawai pegawai berbangsa melayu atau India yang berkhidmat puluhan tahun didalam PDC?

Pembersihan etnik secara terancang didalam PDC amat ketara apabila kroni kroni Dap diletakkan memegang jawatan jawatan penting dan strategik.

 

PHAN GAIK CHER  –  CFO  – JUSA C

CHANG WING MOW  – CIO  – JUSA C

KIM CHIN JIT  – ACCOUNTANT – TINGGI GRED

Apa yang hebat sangat 2 ekor cina ini dilantik menjadi JUSA C? Sebenarnya mereka tak lebih daripada kroni dan menjadi mata dan telinga Lim Guan Eng..

Ini semua habuan diluar sana melayu melayu belacan yang menyokong pakatan rakyat.

Ramai pegawai melayu yang berpengalaman dibuang dan ada yang dipaksa berhenti
seperti :-

 

FADZILAH MOHD KHALIL – ACCOUNTANT KANAN

SHARIDAH   – PEN. PENGURUS BAHAGIAN INDUSTRI

ZAINUN ABD RAHMAN  – PENGURUS UNDANG-UNDANG

 Kehebatan Miss Phan yang dilantik oleh Ketua Menteri cukup membanggakan..dengan menggunakan kaedah CAT beliau menggunakan wang PDC untuk membayar bill internet telefon bimbitnya yang cukup tinggi apabila makin angin diluar negara..

Sebenarnya banyak penyelewengan dan salah laku didalam PDC..kesemuanya akan didedahkan tak lama lagi..

Oh ya.. tak lupa akan Pisau ceritakan perangai anak Lim Guan Eng di PBA nanti..

Pisau kata “kuat amal kroni dan seleweng wang kerajaan negeri”

@limkitsiang Di Tangkap Berbohong Dan Fitnah KLIA2 dan Air Asia

in Berita Utama by

Apek tua Dap yang terkenal dengan sikap rasis ultrakiasu dan chauvanis hari ini ditangkap berbohong dan fitnah terhadap KLIA2.

image

Tweet Kit Siang menyatakan pesawat Air Asia terpaksa diarahkan mendarat di lapangan Senai kononnya landasan banjir dinaiki air..

Kenyataan Kit Siang disambut oleh seekor kaldai yang menuduh kononnya projek ini milik kroni dan menjadi punca landasan banjir.

Kit Siang ditangkap berbohong apabila sumber dari Air Asia dan KLIA2 menyatakan pesawat terpaksa diarahkan mendarat di Senai kerana faktor cuaca buruk.

Orang tua ini jika tak buat provokasi dan bangkit kebencian sesama kaum dia akan cari jalan untuk buat fitnah..inilah kerja bapak kepada duta Brylcream Malaysia Lim Guan Eng..

Pisau kata “fitnah memang makanan tiap hari puak ni”

Berkulum Lidah Dengan Zairil Dan Seksi Bukan Khianat Melayu La..,Tak Open Minded La Korang Nih !

in Berita Utama by

Pisau berasa agak kesal dengan sesetengah chauvanis melayu yang menghentam Dyana semasa beliau menghadiri Kongres Tahunan Dap baru baru ini.

image

Selain mewakili gadis Melayu didalam parti ultrakiasu Dyana juga mempersembahkan paha yang putih gebu  dan berkulit mulus.Kulit paha yang putih ini juga menyegarkan pemandangan para perwakilan kerana keadaan didalam dewan agak membosankan dan menghadirkan rasa mengantuk dan ada yang ghairah..

Bukankah ia satu kelebihan yang beliau ada agar kepimpinan Dap berasa Dyana tidak asing seperti mereka.

Sebagai orang melayu kita harus berbangga dengan pencapaian Dyana bukan menuduh beliau sebagai pengkhianat. Sekurang kurangnya apek didalam dewan akan berasa ghairah terhadap gadis gadis melayu..bukankah ini secara tak langsung menaikkan saham gadis gadis melayu..apakah tak berbaloi sumbangan sebegitu besar yang Dyana buat hingga melayu melayu diluar sana mengeji beliau..

Cium mulut hisap lidah..sudah..berpeluk dengan bukan muhrim sudah..tayang paha putih gebu pun sudah..
Beginilah.. Pisau cadangkan selepas ini lebih baik Dyana berbikini dan g-string .. dengan berpakaian terbuka menampilkan lebih banyak bentuk tubuh.. ia mencerminkan keterbukaan minda dan jiwa Dyana sebagai gadis Melayu modern..

Menjadi ikon gadis Melayu didalam sebuah parti ultrakiasu..Dyana harus menjadi contoh yang lebih berkesan dan mantap..

Pisau kata ” Dap dah ajar bercium mulut berkulum lidah.. sekarang berskirt pendek.. agaknya dah barai tak budak ni?”

Kantoi! #AFFSuzukiCupFinal2014 Apa Player Malaysia Buat Dibilik Persalinan Sebelum Final?

in Berita Utama by

Sebentar tadi Harimau Malaya tewas ditangan Thailand. Game yang menarik dan tahniah kepada pasukan negara yang bermain dengan bersungguh sungguh.

Walaupun tewas dan kecewa tetapi Pisau percaya seluruh rakyat Malaysia berasa puas melihat cara permainan pasukan negara.

Lebih 90 ribu penyokong Ultra Malaya yang hadir tidak akan rasa ralat dengan persembahan pasukan negara.

Pisau tertarik dengan gambar dibawah apabila Perdana Menteri Ds Najib dan juga Menteri Belia dan Sukan KJ masuk kebilik persalinan pemain untuk memberi semangat..

Rupanya mereka baru selesai bersolat dan ada setengah pemain yang masih memakai kain sarung.

image

Tahniah Pisau ucapkan kepada pemain dan pengurusan pasukan negara kerana tidak lupa mendirikan solat berjemaah .
image

Pemain Harimau Malaya Solat bersama Perdana Menteri Ds Najib dan KJ

Pisau kata “salute kepada semua pemain negara..tahniah”

Umat Islam Pertahan Nama Allah Dituduh Ultrakiasu Chauvanis Kristian Dap Sebagai Cari Publisiti Murahan dan Penipu

in Berita Utama by

image

Umat Islam di provok, dihina dan di perlekehkan oleh ultrakiasu chauvanis rasis Dap..

Mereka cukup mahir bakar kebencian agama..baling batu sembunyi tangan..

Apabila mereka bangkit membantah umat Islam ini dituduh sebagai cuba mencari publisiti murahan dan penipu..

Mungkin satu hari nanti ada yang dapat habuan selayaknya..

Takpalah… melayu dan umat Islam mungkin layak dilayan sebegitu rupa…

Pisau kata “sokong lagi Dap..”

PKR Rancang Edar Risalah Hasutan Di Stadium Esok Di Maki Penyokong Harimau Malaya.

in Berita Utama by

image

Kuala Lumpur – Para pengguna media sosial mengkritik dan membidas tindakan tindakan Exco Kerajaan Negeri Selangor, Nik Nazmi Nik Ahamd yang dilihat cuba bermain politik ketika berlangsungnya perlawanan akhir kedua Piala AFF Suzuki 2014 di Stadium Nasional Bukit Jalil, esok.

Nik Nazmi melalui akaun Instagramnya memuatkan status meminta peminat bola sepak bersama-sama untuk mengedarkan risalah ‘Tuntut Harga Minyak Turun’.

Namun rata-rata menyifatkan tindakan Ketua AMK Malaysia itu sebagai tidak wajar dan keterlaluan.

“Sukan menyatukan rakyat la lahanat gampang, bukan nak berpolitik… Jangan esok kene rembat dengan penyokong pulak dekat stadium sebab vende bodoh ni…” kata @24_fighters

Manakala @hvfiz_x berkata “Bro, jangan buat org menyampah dgn pakatan..Org nak tgk bola,ada masa nak berpolitik..” ujarnya pula.

Sementara para penguna twitter turun membidas tindakan Nik Nazmi itu yang disifatkan satu tindakan yang memalukan.

Menurut pengguna twitter @Fred9Fareed beliau berhasrat untuk mengoyakkan risalah tersebut dan turut mencabar Nik Nazmi untuk turun mengedarkan risalah sendiri dan bukan mengarahkan pengikut untuk melakukannya.

“Kalau jmpa risalah ni dekat stadium Bukit Jalil esok,koyak dan buang.Dan nasihat pada yg bagi tu,nk politik hari lain.

“Kalau jmpa risalah ni dekat stadium Bukit Jalil esok,koyak dan buang.Dan nasihat pada yg bagi tu, nak politik hari lain” katanya.

Pada perlawanan akhir pertama Rabu lepas, Malaysia tewas 0-2.

Skuad Harimau Malaya muncul juara edisi 2010 di bawah bimbingan Datuk K Rajagobal manakala Thailand pernah menjuarai kejohanan berkenaan pada 1996, 2000 dan 2002. – Suara.TV

Demo Di Komtar Bukti Umat Islam Tak Sekuat Mana..Tukar Saja Nama Gereja Kepada Rumah Allah..Boleh?

in Berita Utama by

Sebentar tadi selepas solat Jumaat,satu demo diadakan di perkarangan pintu masuk Komtar.

Demo ini bagi membantah akan kenyataan Lim Guan Eng mengenai nama Allah yang dilihat memperlekehkan hak umat Islam.

image

image

image

Apa yang menarik perhatian Pisau.. demo ini membuktikan betapa Umat Islam tidak berapa kisah akan ketetapan yang dibuat oleh regim Dap.

Buktinya hanya lebih kurang 40 orang yang hadir.. tidak memberi apa apa kesan kepada Lim Guan Eng dan kerajaan negeri haprak pakatan

Pisau cadangkan kepada Dap dan Lim Guan Eng agar tukarkan atau tambahkan nama Allah disetiap gereja dan rumah ibadat bukan Islam.Memandangkan umat Islam dinegeri Pulau Pinang tak kisah dan mereka tetap menyokong kepimpinan Lim Guan Eng.

Alang alang nak sangat guna nama Allah baik semua gereja ditukar kepada rumah Allah..barulah menepati kehendak penganut kristian ..

Pisau kata ” tok imam di Penang semua sokong Guan Eng? Tak ada satu khutbah pun yang desak dan bantah kerajaan negeri”

TH Jawap Tuduhan Fitnah,Tabung Haji Buat Pelaburan Patuh Syariah.

in Berita Utama by

Tabung Haji memikul amanah yang amat berat dalam menguruskan segala hal yang berkaitan ibadah haji untuk rakyat Malaysia.

Pisau pernah lihat sendiri cara mereka menguruskan jemaah haji dari mula dengan urusan pendeposit,bimbingan sebelum dan semasa menunaikan haji ,hingga saat urusan kepulangan jemaah sampai ke tanah air.

Kesemua tip top..first class hingga mendapat pengiktrafan dunia..malah negara negara Islam diluar sana banyak yang datang ke Malaysia untuk belajar menguruskan jemaah Haji cara Malaysia.

Sekarang ini heboh di Facebook apabila ada individu mula menyerang Tabung Haji. Pisau masih boleh terima jika mana mana pihak yang berasa was was membuat pertanyaan mengenai pelaburan dam cabang perniagaan kepada pihak Tabung Haji…Itu perkara biasa..

Tetapi individu ini membuat fitnah dan  cuba membangkitkan rasa was was kedalam pemikiran pendeposit Tabung Haji..entah apa niat sebenar hingga Tabung Haji diserang sebegitu rupa hingga mengaitkan Pengerusi Tabung Haji Datuk Seri Azeez Rahim dan Menterinya Datuk Seri Jamil Khir.

image

Raja Mohd Shahrim katanya bangkitkan persoalan ..tetapi jika dilihat kenyataan beliau bukanya persoalan yang dibangkitkan sebaliknya satu tuduhan fitnah berniat jahat.

Entah lah budak ni faham atau tidak English.. jika berdasarkan laporan Australian Business Review.. TH tak beli pun..cuma baru diperingkat cadangan..

Credit Suisse foray leads foreign influx

BEN WILMOTTHE AUSTRALIANAUGUST 08, 2013 12:00AM

FOREIGN investors are targeting office properties along the eastern seaboard, Credit Suisse adding to its portfolio with the purchase of a $58 million Sydney tower and two Malaysian funds looking to buy into Lang Walker’s $1.3 billion Collins Square project in Melbourne.

Credit Suisse picked up Sydney’s 400 Kent Street from two Charter Hall Group-managed funds. The deal, introduced by Rohan Ramsay, Michael Andrews and Josh Cullen of CBRE, will show a yield of about 7.85 per cent.

The purchase, flagged by The Australian, will round out the company’s Australasian portfolio to about seven properties, which includes holdings in Brisbane, Melbourne, Perth and Sydney as well as New Zealand.

International investors were interested in towers with strong weighted average lease terms, Mr Andrews said. “The offshore investors are seeing comparatively high yields in Australia.” He added the cooling of the dollar and the rising spread between property yields and the cost of debt was underpinning interest. More groups are capitalising on these conditions, with Malaysian funds KWAP and Tabung Haji looking to back a play by Singapore’s CIMB Trust Capital Advisors for Walker Corp’s Australian Taxation Office tower at the group’s flagship development in Melbourne’s Docklands.
Despite reports pricing on the deal could show a yield as low as 6.25 per cent — and claims CIMB had secured an exclusive position — a deal is yet to be inked.

Baca The Australian Business Review KLIK SINI

Berikut adalah penafian oleh pihak Tabung Haji yang dipetik dari laman FB rasmi TH.

image

Sejak kebelakangan ini, Tabung Haji (TH) mendapati ada pihak yang tidak jelas dengan aktiviti pelaburan TH.

Setiap pelaburan yang dibuat oleh TH telah melalui proses di mana faktor risiko, kajian daya maju dan pematuhan syariah, selain penilaian terperinci oleh pihak guaman luar yang bertauliah dan mahir dalam pelaburan patuh syariah sebelum ianya dibentangkan untuk kelulusan Panel Pelaburan, Jemaah Lembaga Pengarah dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Untuk makluman, TH TIDAK MEMILIKI HOTEL di Melbourne, London, Paris mahupun di Bangsar South. Sehingga kini semua bangunan milik TH di luar negara adalah BANGUNAN PEJABAT dimana penyewa utamanya menjalankan perniagaan yang tidak melanggar syariah.

Semua pihak disarankan untuk menyemak fakta sebelum membuat sebarang kenyataan bagi mengelak tanggapan negatif terhadap TH. Terima kasih

Ternyata Mohd Shahrim berjaya membuktikan dirinya bangang dikhalayak dengan memperagakan ketokohan sebagai kaki fitnah kepada satu badan kerajaan yang beramanah untuk menjaga kepentingan pendeposit yang 100% umat Islam yang bakal menjadi tetamu Allah ..

Apakah yang cuba dibuktikan oleh Mohd Shahrim? Adakah beliau mahu seluruh umat Islam lihat Pengerusi Tabung Haji Ds Azeez Rahim,Menteri Ds Jamil Khir dan seluruh pengurusan TH tidak amanah dan jahil bab halal haram?

Agak agaklah kalau nak fitnah..nampak bodoh sangat lah..

Perniagaan dan pelaburan TH pernah dipersoalkan sebelum ini.Malah pihak TH telah mengambil tindakan menjawap serta merta apabila ada pihak membangkitkan persoalan mengenai pelaburan yang dibuat oleh pihak TH.

Baca penjelasan TH mengenai pelaburan patuh syariah..

PELABURAN TH – Berhubung dengan syarikat yang terkeluar dari senarai patuh syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.

Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) pada 29 November 2013 telah meluluskan senarai terbaru sekuriti patuh syariah berdasarkan kaedah penyaringan sekuriti yang telah disemak semula.

Antara kriteria penyaringan yang ketara penukarannya adalah dari segi “Conventional Income, Debt and Cash Deposit Level”. Oleh yang demikian banyak syarikat di Bursa Malaysia yang dahulunya patuh syariah telah terkeluar dari senarai ini.

Namun begitu syarikat-syarikat tersebut juga diberi masa selama 6 bulan (sehingga 31 Mei 2014) untuk memastikan mereka kembali mematuhi syarat patuh syariah terbaharu yang dikeluarkan oleh Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti.

Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti juga menyatakan bahawa semua pelabur yang memegang saham-saham syarikat yang terlibat dibenarkan menyimpan dividen atau keuntungan modal hasil dari pelupusan sekuriti tersebut sepanjang tempoh 6 bulan ini dan pendapatan tersebut masih diklasifikasikan sebagai patuh syariah.

Sebagai pemegang saham, TH telah mengambil tindakan yang proaktif melalui perbincangan dengan syarikat-syarikat yang terlibat bagi mengenal pasti prospek syarikat tersebut kembali patuh syariah dalam masa yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Sekuriti. Ahli-ahli Jabatan Pelaburan, Panel Pelaburan,Panel Shariah dan Lembaga Pengarah TH sentiasa memantau semua aktiviti pelaburan TH bagi memastikan pelaburannya sentiasa patuh syariah.

TH sentiasa mematuhi syarat dan peraturan yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Sekuriti dalam membuat pelaburan bagi menjamin pelaburannya sentiasa patuh syariah. TH mempunyai masa enam (6) bulan untuk menyimpan dan menjual saham-saham tersebut sehingga 31 Mei 2014.

Garis panduan ini boleh dirujuk di laman sesawang Suruhanjaya Sekuriti.

-HAL EHWAL KORPORAT TH-

Kesimpulannya serangan sebegini amat jahat hingga memfitnah secara keseluruhan warga kerja TH..apatah lagi mereka mereka ini pemegang amanah dan menjalankan tugas yang amat mulia di sisi Allah..

Kakitangan TH dan pihak pengurusan tertinggi tidak patut diserang sebegitu rupa ..Pisau doakan agar Tabung Haji terus sukses dan istiqamah dalam memegang amanah yang amat berat dalam menguruskan jemaah haji Malaysia.

Pisau kata “mereka menyantuni Duyufurrahman balasannya amat besar disisi Allah”

Haramkan Perarakan Maulidur Rasul : Kerajaan Dap Pulau Pinang Tak Mahu Tengok Perarakan Yang Panjang dan Lama.

in Berita Utama by

Sebelum ini sambutan Maulidur Rasul akan diadakan perarakan sambil berselawat.

Namun amalan ini diberhentikan kerana didapati menganggu lalu lintas dan ketenteraman awam.

image

Pisau lihat tindakan kerajaan Dap Pulau Pinang amat tepat memandangkan negeri ini hak milik Dap maka kita semua harus hormat akan ketetapan yang dibuat.

Sekarang ini perarakan Thaipusam dan juga untuk penganut Buddha tidak di haramkan memandangkan ia memang hak Dap yang harus umat Islam tunduk dan patuh.

Tak perlu mengadakan apa apa bantahan kerana sudah berpuluh juta ditabur untuk umat Islam,ini dibuktikan dengan pemberian hamper dan buah kurma oleh Guan Eng dimasjid masjid.

Guan eng juga pemimpin yang faham akan kehendak umat Islam hingga mampu berbuka puasa sambil makan menggunakan tangan dimasjid masjid bersama pak imam ..

Apa masaalahnya jika hentikan perarakan Maulidur Rasul apatah lagi datang dari Dap..patuh sajalah..

Pisau kata “Guan Eng ajar erti menghormati dan taat kepada pemerintah”

Dewan Ulama PAS umum tidak lagi bersama dengan PKR dan DAP

in Berita Utama by

Dalam satu lagi situasi… tidur sebantal, mimpi lain-lain, Dewan Ulama PAS mengumumkan mereka tidak bersama dengan PKR dan DAP lagi dalam isu kalimah Allah di Pulau Pinang.
Pemangku Timbalan Ketuanya, Datuk Dr. Mahfodz Mohamad berkata mereka tidak akan bersama dengan PKR dan DAP yang membolehkan kalimah Allah digunakan oleh orang bukan Islam di Pulau Pinang.

Menurutnya, Ulama PAS tetap sehingga bila-bila menyokong keputusan Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang dinyatakan dua tahun lalu bahawa kalimah Allah kekal untuk umat Islam sahaja.

“Kalimah Allah adalah berkaitan dengan hukum Islam, bermakna kita tidak boleh berkompromi. Jika Ketua Pembangkang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng masih mempertahankan kenyataan mereka, berkemungkinan besar Presiden PAS akan menasihati kedua-duanya bagi mengelakkan kekeliruan ini.

“Tetapi Pas tetap dengan pendirian dan konsisten sejak dari dahulu, Dalam hal ini kami tidak akan berada di belakang mereka yang tidak mempertahankan hukum Islam. Itu sudah jelas dan pasti,” katanya seperti yang dilaporkan Utusan Malaysia Rabu.

Anwar pada Selasa mempertahankan kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang yang mahu membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam di negeri tersebut.

Dalam pada itu, Guan Eng yang bertegas menyatakan penguatkuasaan penggunaan kalimah Allah di negeri Pulau Pinang hanya sah kepada orang Islam semalam masih tetap dengan pendirian enakmen tersebut hanya dikhususkan kepada orang Islam dan tidak terpakai terhadap bukan Islam.

Mahfodz yang juga Ahli Majlis Syura Ulama PAS berkata, Majlis Syura Ulama dan di peringkat Pas Pusat sebelum ini juga sepakat dan menegaskan bahawa orang bukan Islam boleh menggunakan kalimah Allah tetapi perlu digunakan secara tertutup iaitu dalam kalangan mereka sahaja.

Contohnya, kata beliau, mereka boleh menggunakan kalimah suci itu di dalam gereja, jika untuk kegunaan di dalam Bible, tidak boleh disebarkan kepada umum yang merangkumi orang Islam.

“Langkah itu bagi mengelakkan kekeliruan. Kita semua umat Islam sedia maklum, malah perkara ini hangat dibincangkan dalam negara secara umum iaitu kalimah Allah tidak boleh diterjemahkan kepada bahasa lain kerana terikat dengan ilmu Islam yang berteraskan al-Quran dan as-Sunnah.

“Jika kita membenarkan agama Kristian menggunakan kalimah Allah itu secara umum, maksudnya akan berbeza, Ini kerana pemahaman mereka tentang Tuhan itu adalah God yang mempunyai ibu dan anak lelaki, sedangkan Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan,” katanya. – AgendaDaily

Pisau kata ” boleh ka kita percaya kat Pas.. hentam sana sini tapi berkulum lidah dengan Dap jugak”

CheapSale! Pah Koya Tuduh Pas Kelantan Nak Laksana Hudud Untuk Tutup Isu 1MDB.

in Berita Utama by

Pah Koya kalau sehari tak maki BN atau Umno dia akan berasa tak lengkap hidup dia..

Barangkali dia akan berasa gatal gatal badan,berpeluh dan seram sejuk jika dia tak fitnah dan maki hamun.. dia bagai ketagihan ayaq Ketum..

Jom kita tengok kenyataan Pah Koya menghentam Pas ..

“Kenapa secara tiba-tiba saja? Dan apa keperluan diadakan sidang khas untuk mengendalikan isu ini? 

“Adakah ia agenda untuk menarik perhatian umum daripada krisis 1MDB dan digantikan dengan konflik PAS dan DAP,”

image

Sudah lah dia tolak hudud seperti Ketum dan Guan Eng..dah tu kaitkan dengan 1MDB pulak.. apa asas dan bukti yang dia ada hingga boleh kaitkan hudud dengan 1MDB..

1MDB tak ada masaalah apa pun tak lebih kepada spin dari kilang fitnah PKR dan Dap..

Hudud pula dah lama Pas nak laksanakan..apa kaitannya pula dengan 1MDB.. cubalah bagi alasan yang logik sikit..tahulah PKR sakit hati sangat dengan Pas..tapi nak menuduh biarlah nampak cerdik sikit..

Langsung takde kelas lawyer buruk PKR nih.. politik murahan Pah Koya serlahkan betapa rendahnya mentaliti pemimpin PKR..

2014 bakal menutup tirai tak lama lagi..Pah Koya boleh la kita nobatkan perempuan paling kuat meroyan tahun ini..

Pisau kata “Tahaluf siyasi Pas nampaknya semakin menarik”

Cadangan Lesen Memancing Di Batal Serta Merta – Ismail Sabri

in Berita Utama by

Selepas heboh di media sosial berkenaan lesen memancing.Menteri Pertanian telah memberi respon segera dengan membatalkan serta merta cadangan untuk mengenakan lesen memancing.

Menurut Ds Ismail Sabri cadangan mengenakan lesen dibuat pada 2012 iaitu sebelum beliau menjadi Menteri Pertanian.

Berikut adalah kenyataan Menteri Pertanian Ds Ismail Sabri .

Mengenai cadangan jabatan perikanan utk lesen memancing itu, ianya merupakan cadangan lama ie 2012..now proses utk mendpt maklum balas..sebenarnya oleh krn ianya cadangan lama sebelum saya, saya juga tidak dimaklumkan..saya hanya mendpt tahu keluhan rakyat melalui fb mlm tadi…mlm tadi juga saya tlh keluarkan arahan utk membatalkan serta merta cadangan peraturan tsb.

D

alam respon selanjutnya Ds Ismail Sabri tidak setuju sama sekali cadangan tersebut.Berikut kenyataan beliau lagi..

Memang cerdik..kalau tak de lesen kena denda..agaknya kaki pancing ni jutawan belaka…isu ikan pupus bukan krn pemancing tapi disbbkan pukat tunda & peralatan2 lain yg diharamkan..sepatutnya penguatkuasaan terhdp penangkapan ikan yg bertentangan dgn akta perikanan bukan pemancing yg merupakan hobi & libatkan nelayan miskin zon A

Pisau kata ” kadang cadangan yang dibuat tak fikir habis habis..rosakkan imej kerajaan”

Penjelasan Isu 1MDB .

in Berita Utama by

Sejak minggu lepas, terdapat banyak spekulasi mengenai pelbagai elemen dalam perniagaan 1MDB. Walaupun kebanyakan isu-isu yang dibangkitkan adalah perkara-perkara yang diulang dan telah pun dijawab oleh syarikat pada masa lalu, kami memandang serius tuduhan yang dilemparkan.  Oleh itu, kami ingin mengambil peluang ini untuk memberi respon terhadap tuduhan-tuduhan yang tidak berasas ini, dengan niat untuk memberi penjelasan dari perspektif kami, dan memberi peluang para pembaca membuat rumusan tersendiri terhadap 1MDB dengan maklumat yang kami sampaikan.
 
Terbitan Bon / Hutang
 
Kebimbangan telah ditimbulkan terhadap kadar faedah 5.75% yang dikenakan kepada bon Islamik RM5.0 billion yang diterbitkan oleh 1MDB pada 2009, dengan tanggapan bahawa ini adalah sebuah bon dengan kadar faedah yang tinggi. Sebagai perbandingan, dinyatakan bahawa sebuah lagi syarikat berkaitan kerajaan, Petronas, telah membayar kadar faedah sebanyak 3.60% untuk bon pada masa yang sama.       
 
Ini adalah perbandingan yang tidak adil dan tidak mengambil kira beberapa faktor-faktor penting.
 
Apabila membeli sesuatu bon, pemberi pinjaman akan mengambil risiko pada kadar tertentu. Lebih lama tempoh pegangan, lebih tinggi risiko untuk pemegang bon. Oleh itu, bon-bon yang mempunyai tempoh matang yang lebih panjang biasanya mempunyai kadar faedah yang lebih tinggi.
 
Sepanjang pengetahuan kami, satu-satunya bon berkaitan Petronas yang dikeluarkan pada 2009 yang membawa kadar kupon 3.6% adalah untuk bon RM100 juta dengan tempoh pegangan hanya selama tiga tahun. 
 
Dengan tempoh matang yang sangat jauh berbeza, tidaklah mengejutkan jika bon yang diterbitkan 1MDB mempunyai kadar faedah yang lebih tinggi.    
 
Secara umumnya, adalah penting untuk dinyatakan bahawa bon yang dikeluarkan oleh1MDB pada 2009 merupakan bon pertama Malaysia dengan tempoh pegangan selama 30 tahun, dan juga merupakan bon Islamik pertama yang dikeluarkan dengan tempoh matang sepanjang itu. 
 
Dengan keadaan ekonomi pada masa itu, hakikat bahawa 1MDB berjaya menjana jumlah dana sebesar ini mencerminkan sokongan, nama baik dan keyakinan yang diletakkan terhadap syarikat.
 
Kami juga memandang serius spekulasi tidak berasas bahawa sebahagian daripada kadar faedah ini telah dibayar kepada ‘orang tengah’ sebagai sejenis bayaran manfaat.  Ini adalah tuduhan yang serius.  Kami ingin menjelaskan secara tegas bahawa keseluruhan 5.75% kadar faedah tahunan tersebut adalah dibayar kepada para pemegang bon, yang antaranya terdiri daripada institusi-institusi terulung di Malaysia, dua kali setahun mengikut jadual pembayaran. Untuk mengatakan sebaliknya atau menyindir bahawa sebahagian jumlah dibayar kepada ‘orang tengah’ adalah secara faktanya tidak benar.          
 
Selanjutnya, kebimbangan juga telah ditimbulkan mengenai komisen dan fi yang ditanggung oleh1MDB untuk terbitan dua hutang tambahan pada tahun 2012 dan 2013, masing-masing untuk US$1.75 billion dan US$3.0 billion. 
 
Kedua-dua bon ini telah dikeluarkan pada kadar diskaun yang biasa bagi tawaran-tawaran bon. Sebarang perbezaan di antara nilai tara (par value) dan perolehan bersih sebuah bon tidak hanya meliputi bayaran dan perbelanjaan lain, tetapi juga hasil efektifnya (effective yield) yang turut mengambil kira diskaun dan baki tempoh pegangan bon.     
 
Kami ingin menjelaskan bahawa sejumlah besar perbezaan di antara nilai tara (par value) bon tersebut dan perolehan bersih adalah berkaitan dengan bon dikeluarkan pada kadar diskaun. Keputusan ini diambil untuk memastikan kejayaan menyempurnakan pengumpulan dana berpandukan faktor dalaman dan luaran pasaran, kepantasan untuk melaksanakan tawaran dan skala penajajaminan (underwriting). 
 
Kedua-dua terbitan hutang dijamin penuh oleh Goldman Sachs, sebuah bank pelaburan terkemuka antarabangsa. Ianya merupakan salah satu daripada sejumlah kecil bank yang mempunyai kemampuan untuk menjamin terbitan hutang sebesar ini. Bon-bon yang dikeluarkan pada kadar diskaun kepada nilai taranya (par value) memastikan kejayaan terbitan hutang kami tepat pada masanya, dalam kead aan ekonomi global yang masih tidak stabil ketika itu.   
 
Berkaitan transaksi yang dinyatakan di atas, kami memandang serius sindiran bahawa Goldman Sachs mungkin telah membuat bayaran kepada pihak ketiga, satu tuduhan yang kami nafikan dengan tegas. Goldman Sachs telah menyatakan secara terbuka: “Selain daripada firma perundangan dan perakaunan yang menyediakan khidmat professional, tiada fi atau komisen dibayar oleh 1MDB atau Goldman Sachs kepada pihak luar ketiga berkaitan dengan transaksi-transaksi ini, dan kami tidak pernah diarahkan oleh 1MDB atau sesiapa pun untuk membuat sebarang bayaran atau komisen”.            
 
Kadar Hutang
 
Seperti mana-mana syarikat besar, 1MDB telah menjana modal melalui pasaran hutang antarabangsa untuk membiayai projek-projek tertentu, pada skala yang memerlukan kami untuk berbuat demikian. Kesemua hutang kami adalah disokong oleh aset yang kukuh, dan jumlah keseluruhan aset kami (RM44.67 billion pada tahun kewangan berakhir Mac 2013) dengan selesa melangkaui jumlah keseluruhan hutang kami (RM37 billion dalam tempoh yang sama).
 
Adalah penting juga untuk dinyatakan bahawa kami tidak pernah terlepas membuat pembayaran mengikut jadual, dan kami juga tidak berniat untuk berbuat demikian. Kebolehan kami yang konsisten dalam meraih dana di pasaran antarabangsa dan daripada pelabur yang berkualiti, mencerminkan keyakinan mereka terhadap kami. Penyenaraian aset tenaga kami adalah satu daripada siri usaha yang kami rancang bagi mengurangkan hutang kami.  
 
Selain itu, kami sedang memajukan perniagaan hartanah kami dengan projek-projek seperti TRX dan Bandar Malaysia. Sejak tahun lepas, kami telah memeterai beberapa perjanjian dengan syarikat-syarikat terkemuka dan institusi-institusi dari seluruh dunia seperti Lend Lease, sebuah kumpulan hartanah dan infrastruktur antarabangsa. Semua ini akan membawa kepada aliran masuk dana ke Malaysia.     
 
Kami berterusan meningkatkan nilai aset hartanah kami bagi membolehkan kami mendapat perolehan yang boleh digunakan untuk memacu pertumbuhan masa depan serta mengurangkan kadar hutang kami.
 
Terlebih Bayar untuk Aset
 
Selain dakwaan-dakwaan berkenaan terbitan hutang 1MDB, tuduhan-tuduhan mengenai jumlah yang dibayar 1MDB untuk aset-aset tenaga dan hartanah juga telah ditimbulkan semula sekali lagi.
 
Seperti mana-mana syarikat lain, kami hanya memperoleh aset apabila kami yakin bahawa ia akan memberikan nilai yang tinggi kepada perniagaan kami. Sejajar dengan sasaran strategik Kerajaan untuk menjamin bekalan tenaga Malaysia, kami telah membeli beberapa aset tenaga sejak 2012. Pembelian ini telah membolehkan kami untuk mempelbagaikan campuran bahan api dan risiko negara kami, selain mendapat manfaat daripada aliran tunai yang sihat serta kepakaran pihak pengurusan yang unggul.   
 
Dakwaan-dakwaan berkaitan jumlah yang kami bayar untuk aset-aset tenaga kami berkisar tentang nilai yang dikaitkan kepada aset-aset berkenaan pada masa ianya dibeli dan berdasarkan kepada andaian tertentu yang dibuat oleh pihak luar. Walau bagaimanapun, kami memandang jauh dan mengambil kira sinergi yang lebih meluas untuk kumpulan, di samping impak sosial dan ekonomi kepada negara, ketika membuat penilaian terhadap aset-aset tersebut serta ramalan pulangan ekonomi. Oleh itu, kami percaya bahawa nilai yang kami bayar bagi aset-aset ini – yang mungkin melibatkan pembayaran yang premium, adalah perkara biasa apabila membeli perniagaan lain – sepadan dengan potensi semasa dan masa depan aset-aset tersebut.    
 
1MDB juga telah menerima dakwaan bahawa ia telah membayar lebih untuk beberapa keping tanah di Pulau Pinang.  Tanah yang dipersoalkan terletak di pusat bandar Air Itam, sebuah kawasan yang mendapat permintaan tinggi di mana harga hartanah telah menampakkan kenaikan yang tinggi sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
 
Saiz tanah yang dibeli membenarkan kami untuk membina hampir 10,000 rumah mampu milik, dan kami berniat untuk menggunakan beberapa keping tanah yang tinggal – yang bersaiz besar – untuk tujuan pembangunan lain yang kami harapkan bakal menjana nilai yang tinggi. Oleh itu, kami yakin dapat menambah nilai keseluruhan tanah tersebut, dan percaya harga yang kami bayar adalah berbaloi.
 
Ini dicerminkan dalam harga yang telah dibayar pemaju lain untuk membeli tanah di kawasan sekitar di mana pada harga RM200 sekaki persegi, adalah agak tinggi berbanding apa yang kami bayar. Salah satu contoh, pada tahun 2013, lebih kurang 9.8 hektar tanah di Air Itam telah dibeli pada harga RM267.4 juta, kira-kira RM251 sekaki persegi, untuk pembangunan kegunaan bercampur. 
 
Layanan Istimewa untuk Tender Projek Janakuasa
 
Kedudukan kami sebagai pengeluar tenaga bebas kedua terbesar di Malaysia, rekod prestasi yang baik dalam sektor, serta pihak pengurusan berpengalaman bermakna kami adalah pemain kompetitif di dalam sebarang proses bidaan tender. Pada awal tahun ini, konsortium bersama yang dianggotai oleh 1MDB dan Mitsui & Co telah mengambil bahagian dalam proses bidaan tender terbuka dan kompetitif untuk sebuah loji janakuasa arang batu berkapasiti 2,000MW yang dikenali sebagai Projek 3B. Setelah membuat pertimbangan sewajarnya terhadap pelbagai bidaan lain, Suruhanjaya Tenaga mengumumkan bahawa konsortium kami telah dipilih sebagai pembida pilihan.      
 
Kemudian, ada yang mengatakan 1MDB menerima layanan istimewa, dan bidaan bersama kami adalah tidak sebaik bidaan yang dihantar oleh pembida-pembida lain dalam proses tersebut. Sebarang penganugerahan adalah berdasarkan beberapa pertimbangan untuk memastikan bekalan tenaga yang terjamin dan menjimatkan kepada pengguna, sebagai contoh: standard teknikal bidaan tersebut, rekod prestasi syarikat, harga tawaran, keperluan untuk melaksanakan projek dengan segera dan jaminan tenaga serta kos keseluruhan sistem bidaan tersebut.          
 
Seperti yang diumumkan oleh Suruhanjaya Tenaga dalam kenyataannya, Konsortium 1MDB-Mitsui telah memenangi proses bidaan “secara adil dan saksama dengan teknologi yang terbukti yang bakal meningkatkan jaminan bekalan tenaga seperti yang dijangkakan daripada stesen janakuasa arang batu berkapasiti 2000MW yang beroperasi di dalam sistem grid sebesar kita”.     
 
Ia juga penting untuk dinyatakan bahawa 1MDB tidak berjaya dalam proses bidaan tender lain yang kami sertai, seperti loji gas Prai dan loji arang batu berkapasiti 1000MW. Kedua-dua projek ini dimenangi TNB, yang pada pandangan pihak berkuasa telah menawarkan pakej yang lebih baik, walaupun 1MDB menawarkan harga bidaan terendah untuk proses tender Prai.   
 
Pembiayaan Untuk Projek 3B
 
1MDB ingin menyatakan bahawa consortium kami membayar kurang daripada RM8 juta untuk menyediakan dan menghantar bidaan kami untuk Projek 3B. Ini adalah kira-kira separuh daripada jumlah yang dibelanjakan oleh pembida lain pada peringkat ini menurut dakwaan sebuah akhbar bisnes harian.
 
Sepanjang pengetahuan kami, tiada pembida lain yang tampil ke hadapan untuk mendedahkan maklumat ini kerana ianya adalah maklumat perniagaan yang sulit. Kami mendedahkan perkara ini kerana kami ingin menghentikan sindiran yang tidak berasas ini.      
 
1MDB tidak membelanjakan US$100 juta untuk mendapatkan Projek 3B.
 
Sebaik sahaja mendapat projek tersebut, Konsortium 1MDB-Mitsui bergerak ke peringkat pembangunan seterusnya untuk membolehkan stesen janakuasa tersebut beroperasi, dijangkakan pada tahun 2018. Majoriti kos pembangunan adalah dibelanjakan dalam tempoh pembangunan ini. 
 
Kos pembangunan atau fi pembangunan adalah apa yang dibayar kepada penaja projek untuk kerja pembangunan yang dilakukan oleh penaja projek untuk merealisasikan projek tersebut, daripada proses bidaan sehinggalah kepada operasi stesen janakuasa.  Ianya bukan merupakan kos  pembayaran balik.
 
Untuk pembiayaan projek industri tenaga, kos pembangunan biasanya terletak di antara 5% hingga 8%. Kos pembangunan kami – termasuk sebarang fi pembangunan yang ditanggung oleh kedua-dua rakan kongsi projek, 1MDB dan Mitsui – adalah 5.5% daripada kos projek, suatu kadar yang rendah. 
 
1MDB yakin dengan cara pembiayaan projek antarabangsa kami yang dijalankan dengan kerjasama erat rakan kongsi antarabangsa kami Mitsui, salah satu syarikat perdagangan am terbesar di Jepun. Pembiayaan projek sebegini di mana ekuiti disuntik kemudian (back-ended), merupakan yang pertama di Malaysia tetapi adalah amalan biasa untuk projek-projek antarabangsa yang besar.    
 
Ia akan membantu memperbaiki pulangan ekuiti penaja projek, disebabkan oleh kesan nilai masa (time value) terhadap wang, kerana bayaran dibuat dahulu dan bukannya daripada aliran wang tunai operasi projek tersebut. Jumlahnya dibincangkan dan tertakluk kepada kelulusan pemberi pinjaman.   
 
Selanjutnya, sebarang tuduhan bahawa pemegang bon 3B kami akan menanggung risiko tersembunyi adalah sama sekali tidak benar dan tidak bertanggungjawab. Bon kami didatangkan dengan jaminan bank yang memastikan komitmen promoter dalam suntikan ekuiti. Keselamatan aliran wang tunai dan pulangan kepada pemegang bon adalah terjamin.

Nak Pancing Nanti Dah Kena Lesen? Mabuk Ketum Ka Nih?

in Berita Utama by

Apakebenda ni ..dah takda cara lain ka nak kekang pencerobohan nelayan asing..

Yang nak kenakan lesen pada kaki pancing ni apahal..kaki pancing ni punca banyak ikan pupus ka? Berapa ribu tan ikan dalam laut tu kaki pancing tangkap?

Sekurang kurangnya Jokowi ada kepala otak..dia tembak bot bot penceroboh.. bukan kenakan lesen pada rakyat yang nak beriadah…

image

Peraturan baru pemancing wajib ada lesen memancing mulai tahun 2015, menerusi kenyataan rasmi Jabatan Perikanan Malaysia, peraturan baharu pelaksanaan lesen memancing dijangka akan dilaksanakan pada tahun 2015. 

Difahamkan, lesen memancing dilaksanakan untuk mengawal populasi ikan serta mengelakkan aktiviti yang menyalahi undang-undang seperti pengeboman ikan.

Pada masa yang sama, individu yang tidak memiliki lesen memancing boleh dikenakan denda RM500 bagi kesalahan pertama, kedua dan ketiga manakala boleh dibawa ke Makhamah jika melakukan kesalahan buat kali ke empat. Selanjutnya klik sini
image

Surat kat atas tu baru cadangan..beginilah..Pisau cadangkan bukan setakat   cadangan mimpi pun jangan…ini bukan cara bijak..

Apa kena mengena nak kaji jenis ikan dengan pembangunan dengan aktiviti memancing..

Nak data apa kejadah apa pun pi la hantar pakar buat kajian bukan nak tekan rakyat dengan kenakan lesen..bagi la alasan yang lojik sikit…

Apa lagi yang seronok.. nak beriadah tangkap ikan pun kena lesen ka… akai ada ka?

Siapa pengerusi LKIM nih? Irmohizam.. ?

Pisau kata “banyak makan otak udang”

Hot! Tepukan Gemuruh Apabila Presiden Pas Di Hentam Dan Kongres Dap 2014 Istihar Gandingan Mat Sabu dan Khalid Samad Pengganti Hj Hadi dan Pro Ulama

in Berita Utama by

Dap hari ini mengistiharkan kuda tungangan baru mereka didalam Pas. 

Setelah melalui episod pertelagahan antara pimpinan tertinggi Pas,Dap melihat presiden Pas harus diturunkan dan digantikan gandingan Mat Sabu dan Khalid Samad.

Kongres Dap kali ini selepas Setiausaha Agung parti Lim Guan Eng dan Pengerusi Dap Selangor  Tony Pua, Giliran Perwakilan Dap Perak menghentam Pas.

Mengumumkan nama Mat Sabu dan Khalid Samad sebagai penganti Hj Hadi dan kelompok pro Ulama menandakan Dap masih bersedia menerima Pas sebagai tunggangan jika pro Ulama disingkirkan.

Wong Kah Wah menghentam  Hj Hadi dengan menyifatkan beliau seorang yang degil dan tidak menurut kehendak kepimpinan pakatan.Kenyataan tersebut mendapat tepukan gemuruh dari kesemua perwakilan.

Perwakilan DAP Perak Wong Kah Woh sekali lagi menggesa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk menghadirkan diri ke mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat (PR).

“Kerjasama DAP dalam PR sentiasa utuh, malangnya terdapat beberapa pimpinan PAS yang degil dan tidak mahu mengadakan perbincangan.

“Saya menyeru segelintir pemimpin PAS yang degil termasuk Hadi Awang hadir pada mesyuarat Majlis Pimpinan PR agar agenda dan kerja dapat diteruskan,” katanya.

Pemimpin PAS seperti Mohamad Sabu dan Khalid Samad masih berupaya menjadi suara Pakatan Rakyat (PR) dalam parti Islam itu meskipun terdapat segelintir pemimpin mereka tidak sebulu dengan kepimpinan pembangkang, kata wakil DAP Perak, Wong Kah Wah.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Canning ketika berbahas di Persidangan Nasional DAP 2014 di Subang Jaya, berkata, masalah yang timbul daripada krisis dalaman PR bukan berpunca dari PAS, sebaliknya daripada segelintir pimpinan mereka.

“Kita tahu kita ada masalah, ia bukan masalah PAS sendiri, tetapi segelintir pemimpin PAS.

“Kita masih ada Mat Sabu, Khalid Samad, itulah harapan kita dalam PAS,” katanya.

Beliau berkata, tiada perkara mustahil dalam politik untuk berhadapan dengan kedegilan segelintir kepimpinan PAS.

“Dengan ada segelintir pimpinan PAS yang degil, tetapi saya percaya dalam politik kita akan berhadapan ‘mission impossible’ tapi tiada yang ‘impossible’ dalam politik,” katanya.

Beliau turut menyeru pemimpin yang gagal mematuhi keputusan Mesyuarat Majlis Tertinggi PR melepaskan jawatan dalam parti yang diwakili mereka.

“Majlis Tertinggi Pakatan Rakyat perlu bermesyuarat sekurang-kurangnya sebulan sekali dan keputusan itu wajib dihormati.

“Mana-mana pemimpin yang ingkar, keputusan itu, harus berundur dan tidak layak memimpin parti itu,” katanya di hadapan 938 perwakilan DAP.

Beliau berkata, masih ada peluang bagi PR bersatu menentang Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-14 akan datang.

“Saya berasa terpanggil untuk berbahas kerana saya rasa masih ada harapan, masih ada peluang mengekalkan silaturrahim kita untuk berhadapan BN.

“Mungkin antara kita, termasuk pemimpin kita hilang keyakinan PR akan berterusan untuk menggantikan BN,” katanya.

Hanya dengan kekuatan dalaman PR, katanya, BN akan mampu untuk ditewaskan.

“Saya percaya di Perak, atau di Malaysia, sampai hari ini, kita percaya dengan hubungan erat ketiga-tiga parti, kita mampu menewaskan BN,” tambahnya.

Malah, beliau turut mengakui, melalui perbincangan tertutup, PR Perak berjaya menyelesaikan beberapa isu berhubung pembangkang di Perak.

“Bukan saja pemimpin PAS Perak seperti Nizar, kita juga ada anak-anak buah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang,” katanya merujuk kepada bekas menteri besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin.

“Tetapi melalui perbincangan formal dan tidak formal, kita berjaya mendesak kenyataan bersama dikeluarkan,”

Pisau kata ” Dap cepat cepat jatuhkan Hj Hadi,senang sikit nak buat kerja”

Kongres Dap Tahunan Di Mulakan Dengan Majlis Menghentam Pas.

in Berita Utama by

Persidangan Tahunan Dap kali ini menjadi medan menghentam Pas.

Bagai mahu melepaskan geram,Mukadimah ucapan pembukaan Dap, Pas dijadikan lauk oleh pemimpin nombor satu Dap apabila pertikaikan mengapa Menteri Besar Selangor Azmin Ali membiarkan Pas menjadi timbalan speaker.

Guan Eng persoalkan kenapa Pas dibiarkan menjadi timbalan speaker sedangkan parti itu khianat dan tidak menyokong PKR semasa krisis jawatan Menteri Besar.

Ketika berucap sambil memandang Azmin,Guan Eng seolah memberi amaran kepada MB ini agar akur dengan tuntutan Dap agar Yb Ng Swee Lim dilantik menjadi timbalan speaker.

Pengerusi Dap Selangor Tony Pua juga mendesak agar satu lagi jawatan timbalan speaker diwujudkan apabila jawatan yang dimenangi oleh Pas di undi secara rahsia di DUN.

Tema Konvensyen Kebangsaan DAP 2014 tahun ini adalah ‘Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing’. Satu tema menurut sumber dalaman Dap menyindir Pas yang dilihat sudah tidak bersungguh sungguh didalam pakatan.

Tidak kelihatan langsung para pemimpin kanan PAS dalam acara perasmian di Subang itu dan parti Islam itu hanya menghantar AJK Pusatnya Hatta Ramli.

PKR yang diwakili oleh presidennya Datuk Seri Wan Azizah Ismail dan timbalan beliau Azmin memerangkap Menteri Besar Selangor.

Tan Kok Wai ,Pengerusi Dap dalam ucapan mengkritik PAS kerana mahu melaksanakan Hudud.

Katanya terdapat lebih banyak pihak cuba memperkenal undang-undang itu yang menurutnya tidak harus berlaku dalam negara berbilang bangsa dan agama.

Tan  menegaskan bahawa Malaysia sebuah negara sekular dan tindakan Pas yang mahu melaksanakan hudud adalah tidak wajar.

Lim Guan Eng Sengaja Cetus Provokasi,Umno Cabar YDP MAIPP Dan Exco Agama Nyata Pendirian.

in Berita Utama by

Kenyataan Media
Dato’ Zainal Abidin Osman
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang
Ahad, 14 Disember 2014

Pada Jumaat 12 Disember 2014, Ketua Menteri Pulau Pinang menyatakan larangan penggunaan Kalimah Allah dan 39 perkataan lain oleh orang bukan Islam yang diputuskan oleh Majlis Fatwa  Negeri Pulau Pinang di bawah kuasa sub seksyen 48 (3) dan (4) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Pulau Pinang 2004 pada Januari 2010 dan diwartakan pada April 2010 dengan perkenan Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong tidak boleh dikuatkuasakan ke atas orang bukan Islam kerana enakmen tersebut hanya terpakai ke atas orang Islam.

Tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang mengatakan bahawa Enakmen tersebut tidak boleh dikuatkuasakan atau terpakai ke atas orang bukan Islam adalah satu tindakan provokatif terhadap sensitiviti umat Islam yang boleh mencetuskan ketegangan antara agama di negeri ini. Ia juga menunjukkan kekeliruan dan kejahilan Ketua Menteri sendiri berhubung penguatkuasaan Fatwa di bawah Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Pulau Pinang 2004.

Kenyataan Ketua Menteri ini bercanggahan dengan kenyataan mendiang Karpal Singh, bekas Pengerusi DAP. Pada Januari 2014, Roketkini media rasmi parti DAP melaporkan mendiang Karpal Singh telah meminta Ketua Menteri dan Kerajaan Pulau Pinang untuk mendapatkan semakan kehakiman dengan membawa kes ini ke Mahkamah kerana fatwa larangan ini juga terpakai ke atas orang bukan Islam di Negeri Pulau Pinang.

Keputusan Majlis Fatwa Negeri Pulau Pinang adalah selari dengan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan pada Mei 2008 dan juga keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes larangan penggunaan kalimah Allah oleh majalah The Herald.

Fatwa yang diwartakan dibawah Seksyen 48 Enakmen tersebut menyatakan mana-mana orang bukan Islam yang menulis atau menerbitkan apa-apa bentuk, versi atau variasinya atau apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa atau apa-apa bahan publisiti atau apa-apa bahan sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media atau apa-apa kaedah lain yang boleh membawa kepada menghina kesucian agama Islam adalah salah dan dilarang serta menjadi satu kesalahan.

Seksyen 3 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Pulau Pinang 2004 dengan jelas menyebut bahawa Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Agama Islam di dalam Negeri Pulau Pinang sebagaimana yang ditetapkan dan dinyatakan dalam Perlembagaan Negeri Pulau Pinang. Kuasa eksekutif SPB Yang Dipertuan Agong hanya boleh diturunkan kepada TYT Yang DiPertua Negeri Pulau itu. Oleh yang demikian Ketua Menteri Pulau Pinang tidak mempunyai bidang kuasa dalam pentadbiran agama Islam di Negeri Pulau Pinang.

UMNO Pulau Pinang mendesak YB Dato’ Salleh Man, Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang dan YB Dato’ Abdul Malik Abul Kassim Exco Agama  Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk menjelaskan pendirian mereka terhadap kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang supaya tidak timbul sebarang kekeliruan di kalangan orang Islam di Pulau Pinang.

UMNO Pulau Pinang menggesa Ketua Menteri Pulau Pinang untuk merujuk kepada SS Mufti Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang dan Exco Agama Kerajaan Negeri Pulau Pinang terlebih dahulu sebelum membuat sebarang kenyataan berhubung dengan pentadbiran agama Islam di Pulau Pinang. Kenyataan beliau pada Jumaat lalu jelas menunjukkan beliau tidak faham mengenai bidang tugas dan tanggungjawab serta undang-undang dalam pentadbiran agama Islam di negara ini.

Terima kasih.

Ketua Menteri, Menteri Besar Tiada Kuasa Putuskan Penggunaan Kalimah Allah -Zahid Hamidi

in Berita Utama by

Isu penggunaan nama Allah bukanlah perkara baru sebaliknya Guan Eng sengaja membuat hasutan kerana semakin hampir penganut Kristian menyambut perayaan Krismas.

Politik kebencian agama memang makanan harian Dap maka jika tidak dinyalakan kebencian bagaimana ultrakiasu rasis chauvanis ni nak cari makan.

Dap dan Setiausaha Agung nya bukan saja menghina keputusan mahkamah malah turut mengambil alih kuasa DYMM Yang Di Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam.

BAGAN DATOH, 13 Dis – Ketua Menteri atau Menteri Besar tidak mempunyai bidang kuasa untuk mengeluarkan sebarang kenyataan atau menentukan sesuatu keputusan mengenai penggunaan kalimah Allah, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata perkara itu terletak di bawah bidang kuasa Yang Dipertua Negeri yang mewakili Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam dan adat istiadat Melayu di negeri berkenaan.

“Walaupun fatwa harus dilaksanakan di peringkat negeri dan hal ehwal agama Islam adalah di bawah kuasa kerajaan negeri, tetapi kuasa eksekutifnya tidak terletak kepada menteri besar atau ketua menteri,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Sukan Air di Kompleks Pelancongan Bagan Datoh di sini, hari ini.

Menurutnya ini selaras dengan Majlis Fatwa Kebangsaan yang telah memutuskan kalimah ‘Allah’ adalah eksklusif untuk umat Islam.

Beliau diminta mengulas mengenai Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, yang dilaporkan beberapa portal berita semalam, memberi kebenaran kepada orang bukan Islam di Pulau Pinang menggunakan kalimah Allah.

Lim dilaporkan berkata larangan penggunaan kalimah Allah yang termaktub dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Pulau Pinang 2004 tidak terpakai kepada bukan Islam kerana penguatkuasaannya hanya sah kepada orang Islam.

Ahmad Zahid berkata secara lazimnya Yang Dipertua Negeri memberikan kuasanya kepada Yang Dipertua Majlis Agama Islam atau ketua jabatan agama Islam negeri, bukannya hak mana-mana menteri besar atau ketua menteri untuk menyatakan pendirian dan fatwa bagi negeri-negeri berkenaan.

Ketika ditanya sama ada laporan polis dibuat berhubung perkara itu apabila pembangkang terus menjadikan penggunaan kalimah Allah sebagai isu, beliau berkata polis akan mengambil tindakan.

“Pihak polis akan mengambil tindakan apabila ada laporan polis (dibuat), akan melakukan siasatan selepas kertas siasatan disiapkan, ia akan dikemukakan kepada pegawai pendakwa raya,” katanya.

Menurutnya isu berkaitan hal ehwal agama Islam sepatutnya diserahkan kepada Mahkamah Syariah yang akan melakukan pendakwaan terhadap mana-mana pihak.

“Tetapi kes-kes untuk orang bukan Islam, kita serahkan atas kebijaksanaan Mahkamah Syariah untuk melakukan tindakan,” katanya. – Bernama

Pisau kata ” apa fungsi state Legal Advisor ? “

Tokong Guan Eng Buktikan Beliau Yang “Maha Kuasa” Siapa Berani Bantah?

in Berita Utama by

Jom kita tengok bagaimana Tokong Dap tunjukkan kekuasaannya.

image

Sekarang kita semakin hampir kepada perayaan krismas,Guan Eng lihat ini peluang untuk ambil kesempatan apatah lagi kempen di Sarawak sedang rancak berjalan.

Dap mana boleh lari dari bermain sentimen rasis dan kebencian agama.Beliau peduli apa umat Islam nak marah atau bantah..

Cukup sekadar Guan Eng batuk dan berdehem..seluruh umat Islam di Malaysia pasti ada yang tertunduk dan ada yang lari ketakutan.

Kuasa tokong ini bolehlah kita gelar yang “MAHA KUASA” kerana mana ada manusia yang berani tegur tuhan mereka seperti yang berlaku sekarang..

Pisau kata “alang alang nak bagi pakai nama Allah.. baik bukak saja masjid untuk semua agama menumpang sembahyang..”

Wow! Selepas Guan Eng Benar Guna Nama Allah,Gereja Boleh Di Gelar Rumah Allah, Masjid dan Surau Kristian…

in Berita Utama by

Sebenarnya bagi tokong Dap,enekmen itu bersifat rasis kerana secara jelas menghalang hak mengamalkan agama lain seperti mana yang termaktub didalam perlembagaan.

Sebagai pemimpin nombor 1 Pulau Pinang beliau juga sudah tentu memikirkan nasib umat Kristian seperti dirinya.Beliau juga berasa berhak untuk memanggil tuhan Jesus sebagai Allah seperti mana kata kata para pemimpin Pas.

Pisau rasakan Krismas kali ini di Pulau Pinang amat bermakna kerana gereja gereja sudah boleh digelar rumah Allah,masjid dan surau kerana nama nama yang digazetkan menurut Guan Eng tidak melibatkan bukan Islam.

Paderi pun bolehlah digelar pak imam,lebai atau mufti..hahaha…

Tahniah kepada Lim Guan Eng dan para penyokong pakatan kerana mengajar pluralisme yang memberi jalan tengah agar umat Islam belajar menghormati penganut agama lain…

Umat Islam di seluruh negara harus hormat hak Lim Guan Eng sebagai ketua menteri untuk menetapkan sesuatu yang memberi kebaikan kepada agama lain.

Pisau kata ” makin hampir Krismas..makin galak provok penganut Kristian dan umat Islam..”

Penyokong Pakatan Bersyukur Akhirnya Guan Eng Beri Kebenaran Nama Allah Di Gunakan Oleh Bukan Islam !

in Berita Utama by

image

Umat Islam terutamanya penyokong pakatan pasti akan berasa syukur kerana tokong Dap telah membenarkan agar nama Allah diguna pakai oleh kristian.

Lim Guan Eng memerangkap khalifah Pas juga mendakwa undang undang Islam yang mengazetkan nama nama yang dikhaskan untuk umat Islam tidak termaktub kepada bukan Islam .

Inilah pemimpin yang cukup tegas berani dan juga saksama.Beliau tahu menggunakan kuasa yang diberikan oleh rakyat.

Pisau lihat Guan Eng tunjukkan kepada kita semua siapa yang berkuasa di Pulau Pinang. Pemimpin yang bijak adalah pemimpin yang tahu menggunakan kuasa hatta mengambil hak orang Islam sekali pun.. siapa berani tegur Guan Eng?

Maka rakyat Pulau Pinang taatlah kepada pemimpin ini seperti mana saranan pak imam Pas di mimbar masjid mendoakan kepimpinan Lim Guan Eng agar kekal selama lamanya..

Pisau kata “ada pemimpin Umno seberani Guan Eng? “

STAGG Bakal Gempur Kongsi Gelap,Judi Haram dan Anti Maksiat ! @pdrmsia

in Berita Utama by

Tahniah kepada pihak PDRM yang melancarkan satu lagi unit khas yang akan membenteras judi haram.

Operasi kongsi gelap, judi haram dan tokey tokey judi dilihat amat kebal dan sering kali terlepas dari tindakan. Malah dikalangan mereka ada yang mempunyai hubungan dan memberi rasuah kepada segelintir anggota polis yang korup.

Tindakan Menteri Dalam Negeri Ds Zahid Hamidi menubuhkan kumpulan elit ini amat tepat kerana masaalah kongsi gelap dan  perjudian haram di negara ini sudah ke tahap parah.

Orang ramai pasti masih teringat dengan ucapan Perwakilan Pulau Pinang yang didakwa banyak melakukan jenayah judi haram..

Nampaknya pihak polis telah melakukan kerja awal untuk menangani kes ini.. pastinya perkara ini tidak akan disukai oleh tokey judi haram.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini menubuhkan pasukan elitnya yang ketiga iaitu Pasukan Tindakan Khas Anti Maksiat, Judi dan Gangsterisme (STAGG).

Pasukan elit berkenaan dilancarkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi di Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM).

Sebelum ini PDRM telah menubuhkan Pasukan Petugas Khas Jenayah Terancang (Stafoc) dan Penubuhan Pasukan Khas Taktikal Perisikan Narkotik (Sting).

Ahmad Zahid dalam sidang media berkata, STAGG akan memberi tumpuan dalam penangkapan ketua-ketua sindiket berkaitan maksiat, judi dan pertubuhan kongsi gelap.

“Saya setuju dengan pandangan media dan orang ramai bahawa penangkapan ‘ikan jerung’ (ketua-ketua sidiket) harus dilakukan kerana selama ini masyarakat melihat operasi hanya dijalankan terhadap golongan ‘ikan bilis’.

“Saya yakin PDRM melalui ketiga-tiga pasukan elit ini akan dapat mengangkap ‘ikan jerung’ dan mengheret mereka ke mahkamah dengan mengunakan tindakan undang-undang ada,” kata Ahmad Zahid.

Beliau berkata, bagi tujuan penubuhan STAGG Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah meluluskan 220 perjawatan baru dengan 61 berpangkat pegawai, 139 anggota berpangkat rendah dan 20 pegawai awam.

“Pasukan STAGG ini akan diketuai oleh pegawai berpangkat Deputi Komisioner (DCP) dan dibantu oleh seorang Senior Asisten Komisioner (SAC).

“Perlantikan 20 pegawai awam pula adalah penting bagi tujuan tektikal. Anggota STAGG ini akan menerima elaun khas” jelas Ahmad Zahid.

Turut hadir pada majlis pelacaran adalah Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim.-UTUSAN 


Hit Counter provided by Curio cabinets
Pergi ke Atas