Berita telus dan seimbang..

Monthly archive

April 2012

Rahsia Hubungan Sulit Hj Hadi Dengan Ustazah Terbongkar!

in berita pisau by

PAS sekarang dah lain macam,sejak selingkohan mereka bersama pakatan,lenggok parti khawarij tak ubah bagaikan parti liberal.

Yang menegakkan akidah dipecat,yang mempertikaikan tindakan mereka menyokong Anwar dihambat keluar dari parti. Sekarang yang menegur LGBT pula ditempelak.


Hadi bagaikan ada hubungan sulit dengan Ustazah Hajah Nur Ambiga Sreevenesan ibu LGBT negara hinggakan marah terhadap mantan timbalan beliau.


Dalam PAS,Ustazah Ambiga bagaikan kebal hingga tidak boleh disentuh mahu pun dikritik.


Adakah satu hari nanti PAS akan menerima presiden Gay atau ketua muslimah lesbian?



Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menempelak Nasharudin Mat Isa dan menyifatkan kebimbangan bekas timbalannya itu berhubung penularan gejala lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) tidak harus dilayan.

Abdul Hadi berkata, kebimbangan Nasharudin itu hanyalah suara kecil dalam parti dan Pas hanya akan mendengar suara daripada pihak yang besar seperti parti politik atau kerajaan, bukannya daripada seorang individu.

“Saya mewakili pemimpin-pemimpin Pas merasakan tidak perlu melayan pandangan individu. Saya hanya akan melayan pandangan kerajaan dan pihak-pihak yang kita anggap besar.

“Pandangan yang kecil-kecilan ini kita tidak perlu dengar,” katanya kepada pemberita pada Program Santai BBQ Bersama Presiden Pas di sini hari ini.

Nasharudin meluahkan kebimbangan beliau terhadap penularan gejala LGBT dalam wawancara Mingguan Malaysia hari ini dan menyatakan hukuman Allah SWT terhadap perbuatan terkutuk kaum Nabi Lut AS sebelum ini sepatutnya dijadikan iktibar oleh setiap umat Islam.-Utusan


Pisau kata ” Hadi!Sejak berkawan dengan pondan tua kau banyak berubah.. “


Tunku Abdul Aziz Bakal Di Pecat Guan Eng

in berita pisau by


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menyifatkan tindakan Naib Pengerusi parti itu, Senator Tunku Abdul Aziz Ibrahim yang secara terbuka menolak perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bebas dan Adil (Bersih) sebagai memalukan parti itu.


Beliau juga mendakwa Ahli Dewan Negara itu bersendirian dalam pandangannya itu selain menuduh ahli politik veteran DAP tersebut telah melanggar proses parti.


“Kenyataan Tunku Abdul Aziz telah meletakkan parti ini di dalam kedudukan yang memalukan kerana kita telah dikritik oleh senator kita sendiri.


“Beliau tidak memaklumkan kepimpinan parti akan membuat kenyataan secara terbuka berhubung pendiriannya ini. Ia ternyata bercanggah dengan prinsip DAP,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.


Tunku Abdul Aziz menggemparkan Dewan Negara semalam apabila secara terbuka menyatakan bantahan terhadap penganjuran perhimpunan haram Bersih di Dataran Merdeka esok.


Naib Pengerusi DAP itu menyatakan pendirian tersebut ketika membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong.


Menurut Guan Eng, bantahan terbuka yang dilakukan oleh Tunku Abdul Aziz itu menjejaskan usaha pembangkang dalam membuat perubahan membabitkan sistem pilihan raya serta memberi kelebihan kepada Barisan Nasional dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).-Utusan


Pisau kata ” mana boleh lawan cakap bos”

Video Ini Bukti Anwar Azmin Beri Arahan Rempuh Penghadang Polis

in Demo KL by
Haprak pakatan sekarang mainkan skrip kononnya wujud konspirasi pihak polis yang terlibat dalam keganasan. Video ini menjadi bukti!

Anwar Ketua Pemberontak dan Azmin Kekasihnya mengarahkan pengganas merempuh penghadang kawat berduri,walau pun ketika itu mereka langsung tidak diganggu oleh pihak polis.




Dengar Hasutan Anwar dan juga insyarat tangan Azmin agar pagar di rempuh!
Pisau kata ” anjing dan babi kuning cuba gambarkan mereka adalah insan yang teranaiya”

Maskot Digi Terlibat Bersih!

in PAS by

Wajib turun merusuh Bersih! Jihad Fisabillah! Pengakuan maksot Nir rojim ini beliau sendiri bagi duit poket untuk haprak khawarij merusuh di Kuala Lumpur.

Perusuh memukul anggota polis hingga parah

Pisau kata ” dengan modal bepe sen jer,khawarij sanggup turun huru hara kan negara”

Unit Amal Khawarij Hanya Mampu Tersengih Takut Apabila Melihat Penghinaan warna kulit,agama dan bangsa

in Demo KL by

Kenapa wanita ini terlalu biadap?Menghina warna kulit,agama dan bangsa! Jika anda mahu mengenali sikap ultra kiasu chauvanis dan rasis.Video ini buktinya!


Siapa sebenarnya yang rasis?? Ini cerminan jika ultrakiasu rasis chauvanis memerintah dinegara Malaysia… Sebarkan video ini sebanyak mungkin!


Pisau kata ” dah dihina begini masih ada yang berpeluk dengan DAP”

Pendemo Bersih Jadi Saksi Anwar,Azmin & Hatta Ramli Menghasut Lakukan Keganasan. Rusuhan Yang Di Rancang.

in Demo KL by
Unit amal khawarij PAS merempuh pihak polis! Apa yang anda harapkan tindakan daripada pihak polis selepas mereka dirempuh? Peluk cium atau sepak terajang?

Pendemo Bersih menyalahkan Anwar,Azmin dan Hatta Ramli menjadi punca kepada keganasan demo ini. Mereka langsung tidak menyalahkan pihak polis malah mereka mendengar sendiri bagaimana Anwar,Azmin dan Hatta Ramli menghasut agar pagar dan kawat besi dirempuh.

Malah mereka menyalahkan unit amal PAS yang merancang rempuhan terhadap kawat berduri dan pagar penghadang.

Bagi Pisau mudah saja,yang pi turun duduk tengah jalan buat apa?Larangan dah diberikan ,pihak polis pun dah habis berlembut dan dilihat berkompromi. Perintah mahkamah pun dah keluar agar jangan berkumpul di Dataran merdeka.

Episod menunding jari sesama haprak pakatan bermula…

komen ini adalah petikan dari FMT

Lydiawati Osman

For once, I have to disagree with my mentor, Datuk S. Ambiga. She says Bersih 3.0 was a success because many people attended. The Malaysian Insider puts the crowd at 30,000 while Malaysiakini puts it at 100,000. For me, for my friends who were marching, there is one reason and one reason only to proclaim Bersih 3.0 a ‘success’ and that is because a handful of protestors led by rowdy members of the opposition managed to provoke the police to react. The image above clearly shows the red-shirted Unit Amal of PAS charging and daring the Police to stop them. Because the police reacted with water and gas, the quantum of news minutes that Bersih 3.0 will get online and around the world will multiply by more than ten times.

To be fair to Datuk S. Ambiga, she did clearly urge the crowd to disperse before the water gas and water cannons were fired because she felt that objectives of the rally were achieved. But one group who were there for other reasons clearly did not listen. The troublemaker segment of the crowd instead listened to Anwar Ibrahim and Azmin Ali who pushed them hard to break down the barriers the police had constructed. For the police, despite not having roadblocks into KL the night before like they did during Bersih 2.0, despite allowing us to walk through KL in the right spirit which was almost carnival like, Azmin breaking down barriers that a Court Judge had effectively ordered the police to erect were just too much for them to let go. Anwar knew this, which is why he ordered Azmin to ensure that adequate provocation was carried out.

If there was any further proof that any rational Malaysian needed to know that the Opposition had unfairly hijacked Bersih 3.0, this provocative action was it. It was in effect the final nail in the coffin for the independence and civil-society orientation of Bersih 3.0. I feel cheated to have marched for Bersih and for Ambiga. Instead, my small part that I wanted to play for my country’s future, my sacrifice to face any bodily harm was instead cheaply purchased for the propagation of the Opposition.

I will never march again if Anwar and his troublemakers are allowed to take over what belonged to civil society. We created the awareness of this, we sweated and struggled for this, we were arrested and inconvenienced for this yet it is Anwar and his henchmen who will gain the most from Bersih 3.0. It is Anwar and Pakatan Rakyat not democracy that gains from this. The irony is that all that Bersih and Datuk Ambiga were fighting for are the same practices that Anwar openly practiced as UMNO leader, Barisan MP and most recently as Keadilan Supremo when he rigged the entire Parti Keadilan Rakyat elections and good leaders like Zaid Ibrahim were forced to exit the party.

Without Anwar and Opposition politicians, the situation was much better, especially in the morning. The image below of my friend engaging the police is proof of this. When actual independent supporters of Bersih were the ones marching, we approached the police in peace, we did not desire a confrontation with the police but just wanted the make our point heard loud and clear. If the rally had continued in this spirit, Bersih 3.0 would have a been a real and true success for the people and Government of Malaysia. Instead it is real ‘success’ for Anwar Ibrahim and Pakatan Rakyat as BN will be skewered and vilified by the global media, with CNN etc. smiling with glee at the amount of entertaining footage that Azmin Ali and his band of hoodies has freely provide

Allow me to tell my experience.

I was at the junction between jalan tun perak and jalan TAR from 1230noon onward. we just crowd there since the road leading to dataran merdeka was sealed and wire barricaded.

closing in two 2pm some politicians start giving speechs and I hear clearly Hatta Ramli and Azmin Ali giving speechs, they encourage (the nicest word I would consider) gatherer to claim dataran merdeka (they use the word ‘buka’ and ‘masuk’ again and again. To me this is silly because you are asking the those sitting infront to swarm through police line and barricade in bare hand..!!

close to 3pm I moved along barricade line toward roundabout that lead to jalan kuching, somewhere 20-25metre from jalan TAR junction, suddenly I saw lines of policeman in blue uniforms march in to barricade line ( initially they stand astill some 10metres from the line). I must admit I didnt see any policeman nor any one from gatherer did, remove wired barricades.

What next is just history. people gather outside rush in, which to me is simply emotionally charged and encouraged by Azmin Ali and Hatta Ramli to, ‘reclaim’ dataran merdeka. As they move in, before even in contact with blue-uniform policemen, bell rings (yes it is warning sign from FRU, I heard that) to retreat those blue uniforms in front line and FRU charge in and tear gas us.

Got chock by tear gas is nothing new to me. 709 I was in hospital bersalin cina where we were bombarded with countless of tear gas. it is okay for me.

I am extremely frustrated to see a peaceful sit-in turn into confrontation with armed force which is totally avoidable. I was there infront police line from noon and nothing happen. people just chatting, snap photos and like carnival. It is the two populists that spark off the wild fire.

It is totally unacceptable.

Will still attend and peaceful sit-in, demo, gathering in future. Say we are go for gathering,or even civil disobedience action next time, let’s show the world that we ask for democracy not through any mean of violence.

ChiaKC

I just commented in another post that it looks like the Unit Amal made a unison move where the police suddenly vacate their barricade position and the ‘Unit Amal’ moved over the barricade. Some minutes before that happened, the ‘Unit Amal’ were forming a line right before the barricade and i heard the words that means “OK, ready to go in”. I am totally taken aback that this seemed planned.

red1

Pisau kata ” diaorang dah rancang nak buat keganasan”

Serang Polis:Video & Gambar Yang Haprak Pakatan Tak Mahu Anda Lihat

in Demo KL by

Selepas terdedahnya video serangan perusuh anjing pakatan terhadap kereta polis hingga menyebabkan 2 anggota parah,Haprak pakatan tercari cari bagaimana mahu perbodohkan rakyat untuk membuktikan mereka tidak bersalah.

Hujah mereka mudah,tujuan menterbalikkan kereta kononnya ada mangsa dibawah kereta.Maka berkokok dan menyalakkan haprak pakatan dengan video mereka sambil menuduh video yang disiarkan oleh TV3 dan PDRM sudah edit.

Video pertama adalah dari PDRM,anda boleh lihat bagaimana kereta tersebut diserang,malah cermin depan dipecahkan,manakala pemandu dibaling batu.

Video ini yang disorok haprak pakatan daripada pengetahuan umum.
Mana ada orang dibawah kereta?
Anda boleh lihat selepas anggota polis ditarik keluar dari kereta,beliau dipukul.

Perusuh memukul anggota polis hingga parah

Pisau kata ” babi kuning patut dihumban dalam kandang jer,kenapa dibiarkan terlepas”

Suhardi Gagal Pecah Rekod Mati Demo Bersih 3.0.

in berita pisau by

Kuala Lumpur-Allahyarham Suhardi yang sebelum ini bertekad memecahkan rekod kematian beliau semasa berdemo terpaksa membatalkan hasrat beliau.

Sebelum ini Suhardi mengulangi tekad untuk melakukan kematian beliau yang pernah dilakukan semasa demo Bersih 2.0 sebanyak 3 kali. Untuk Demo Bersih 3.0 sasaran beliau adalah 10 kali kematian namun hasrat itu tidak tercapai.

Semasa ditemui oleh wartawan Pisaunews Network,Suhardi memberi alasan pihak polis,pasukan perubatan dan juga pihak media tidak memberi perhatian kepada beliau.

Menurutnya ,beliau cuba berbaring ditepi jalan dan mematikan diri,namun pihak media,polis atau pun pasukan perubatan langsung tidak memberi kerjasama .

Pihak Malaysian Book of Record dan juga juruaudit bebas yang bersama beliau sebentar tadi turut melahirkan rasa kecewa kerana persediaan yang rapi telah dilakukan.
Pisau kata ” otak saiko mamat nih”

Selepas Rusuhan,Kerosakan & Kemusnahan Kuala Lumpur

in Demo KL by

Selepas merusuh dan melakukan keganasan,haprak pakatan telah berjaya mencantikkan ibukota dengan begitu indah sekali.Warga kota juga berasa bertuah kerana demo haram ini berjaya mengurangkan kesesakan ditengah KL.

Malah kedai kedai berjaya ditutup dan pekerja dapat cuti free…..

Ini hasilnya….







Kasut kasut di sepanjang jalan ni boleh buat meniaga bundle bro..






Pisau kata ” dah comfirm peniaga ni rugi berkandaq…kesian..

Video ini membuktikan keindahan KL terpelihara…

Zuraida: Bersih 3.0 capai sasaran ,Beliau Perolehi 3 Lelaki Sasa Dan Seksi

in Demo KL by


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamarudin ditemui FMT berkata, sasaran untuk Bersih 3.0 tercapai dengan kehadiran rakyat turun bersama-sama menuntut pilihan raya bersih dan adil.

“Rakyat dah faham apa yang mereka buat dan tujuan mereka datang ke sini. Anak muda di kalangan bangsa Cina pun ramai yang turun,” kata Ketua Wanita PKR itu ketika ditemui di Jalan TAR.

Dianggarkan lebih 80,000 peserta daripada berbilang bangsa dan lapisan masyarakat hadir di sekitar Dataran Merdeka sejak awal pagi tadi untuk menuntut pilihan raya yang bebas, adil dan bersih.-FMT

Ini Ahli Parlimen Ampang yang fitnah Zahida Rafik bersama bodyguard beliau yang seksi seksi belaka haha..Di Tengah KL boleh separuh bogel..apa adahal..

Sasaran Zuraida bukan 2.0 tapi 3.0..
Akhirnya beliau mencapai sasaran 3.0 lelaki sasa

Pisau kata ” kici punya hal lah..”

Update Gambar & Video Bersih 3.0:Pesta Demokrazy

in Demo KL by

Dimulakan dengan solat.Di Akhiri dengan keganasan.Inikah contoh yang mahu ditunjukkan oleh haprak pakatan?

Beruk haprak pakatan bersiap sedia untuk merosakkan harta benda awam.

Makcik makcik khawarij tumpang sekaki

Beruk bergayut
Gerembolan haprak pakatan memenuhi jalan sebelum merusuh.


Perhimpunan aman?Saksikan selepas ini keganasan..Haprak pakatan merempuh penghadang,merosakkan kawat berduri dan juga merempuh anggota polis.






Wartawan The Sun sesak nafas dan dibantu oleh anggota polis.





Hari ini Demo yang dikatakan Aman sebenarnya penuh provokasi ,jahat dan juga merosakkan harta benda awam.Tahniah kerana mengganggu keamanan dan ketenteraman rakyat.

Pisau kata “akan update video dan gambar lebih banyak lagi..”

Chegu Bard, Tian Chua, Aziz Bari dan 200 penyokong Bersih ditangkap.

in Demo KL by

RALAT- Anggota Polis yang dipukul penyokong pakatan siang tadi tidak meninggal dunia sepertimana yang disebarkan sebelum ini.

Anggota tersebut kini berada di wad ICU dan dalam keadaan kritikal akibat cedera terok dibahagian kepala dipukul haprak pakatan.

Naib Presiden PKR, Tian Chua, Ketua PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharim dan bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Dr Abdul Aziz Bari ditahan dalam perhimpunan Bersih 3.0.

Mereka dibawa ke Pusat Latihan Polis (Pulapol) Jalan Semarak di Kuala Lumpur.

Kumpulan peguam Bersih juga sudah berada di sana. Mereka bertiga dinaikkan dalam satu trak ke Pulapol.

Bagaimanapun, Badrul Hisham atau lebih dikenali dengan panggian CheguBard difahamkan naik angin sambil bertengkar dengan polis kerana beliau ditangkap.

Manakala Ketua Kordinator NGO Jingga 13. Faris Musa memberitahu, beliau sempat bersembunyi disebuah hotel semasa polis membuat tangkapan di Jalan Tun Perak lewat petang tadi.

Tetapi, kata beliau empat ahli Jingga berjaya ditahan dan dibawa ke Pulapol.

Difahamkan lebih 200 orang ditahan dalam perhimpunan Bersih 3 ini.-utaranews

Pisau kata ” awat tak tangkap Ambiga!”

Update:Punca Kereta Polis Terbabas,Di Serang

in Demo KL by

*UPDATE:BERITA KEMATIAN ANGGOTA POLIS TIDAK BENAR,MANGSA HANYA PARAH DAN DIMASUKKAN KE DALAM ICU

Video ini membuktikan kereta polis diserang hingga terbabas.dibelasah dengan teruk sekali.

Inikah revolusi yang dimahukan oleh haramjadah pakatan?! Mereka sebolehnya mahu menjadikan demo ini seperti di Mesir untuk menjatuhkan kerajaan.

TERIMA KASIH AMBIGA,ANWAR,KIT SIANG ,GUAN ENG,HJ HADI, NIK AZIZ,MAT SABU DAH SELURUH PEMIMPIN PUKIMAK HAPRAK PAKATAN LAKNATULLAH!

NIK AZIZ BERFATWA MEWAJIBKAN BERSIH ,KONONNYA TURUN UNTUK BERJIHAD.PUKIMAK PUNYA NIK AZIZ HARAM JADAH!!!!

Update Bersih 3.0 : Video Anggota Polis Mati DiBelasah.

in Demo KL by

Saat anggota Polis dibelasah,1 parah dan seorang disahkan meninggal dunia akibat dihentak dengan senjata buku lima.Mangsa cedera parah di muka dan dada.

Al-fatihah.

*rujuk posting Pisau sebelum ini,akibat hasutan daripada juruvideo Malaysiakini,menjadi punca 2 anggota polis diserang dan kereta mereka diterbalikkan.

Pisau kata ” sekarang haprak pakatan berkumpul di masjid jamek untuk menyerang kembali pihak polis”

Live Update:Bersih 3.0 Video Anggota Polis Di Belasah

in Demo KL by

Video pertama disebarkan oleh Malaysiakini kononnya pihak polis melanggar beruk pakatan kemudian disebarkan berlaku kematian.Audio seorang wanita menghasut yang kemungkinan juruvideo dari Malaysiakini.

Video sumber dari pihak polis membuktikan dibawah kereta tidak ada mangsa yang kononnya dilanggar,sebaliknya anggota polis dibelasah dan senjata api dirampas.

Update gambar akan menyusul sebentar lagi.

"Fuck You All Malays" – ElysianSteal,Bersih 3.0

in berita pisau by

Ini bukti DAP adalah sebuah parti yang rasis chauvanis dan ultrakiasu,”freedom of speech” yang diamalkan didalam DAP hanya tujuan untuk menjilat Lim Guan Eng atau pun Kit Siang.


Walau apa pun Pisau bersetuju dengan maki hamun ini kepada melayu DAP,memandangkan anjing DAP selayaknya dilayan begitu didalam parti rasis ini.




Comments in Malaysia today after Tunku Abdul Aziz said he did not support Bersih 3.0:

written by ElysianSteal, April 26, 2012 18:52:27
Yes f*ck all the Malays in DAP. They should not have an opinion different from the party. Let me tell you why:


1. DAP should not trust their Malay members, they are just trojans (per Rakyat rep @Concerned_Citizen, @ross, @BR8804).

2. They should all leave DAP if they want to think differently (per Rakyat rep @jimmy lim). We don’t need people like you, go back to your hometown. Remember when you join DAP, this is not the freedom of speech allowed to you, Tunku, because the moment Malays in DAP open their mouths to talk about principles then they will begin to look stupid.

3. Anyway, Malays, based on their performance and past behavior in UMNO/BN have no principles, or doesn’t understand laws. (per Rakyat rep @eloofk, @Saint, @prestonwa, @crookinparadise, @kokeeism)

4. When it comes to Rakyat, Malays in DAP who think they are law-makers should not stand by stupid principles and should always allow Rakyat to break the law. It’s not your job to tell us we are wrong, see #3. Since we are your new masters, and you are our slave, we the Rakyat can kill, rape, destroy, pillage and plunder anything we want to. OK? Got that old man? (per Rakyat rep @Non sequitur, @Aku, @petman)

5. All DAP Malays (especially the ones who turn out to be stupid) please just shut the f*ck up… our Rakyat rep @crookinparadise is trying to think with his penis, you see, can’t spell election anymore (spells them erection), because you’re so loud.

Full article can be read here.

Pisau kata “nantikan update live dari dataran merdeka”

Update Bersih 3.0 :Pesta Demokrasi Secara Aman Di Dataran?

in Demo KL by

Sebentar tadi Pisau bersama gerembolan haprak pakatan,esok mereka sudah merancang untuk merempuh sekatan dan kawat berduri disekitar Dataran Merdeka.Matlamatnya untuk menguasai Dataran Merdeka dan mereka bertekad untuk melakukan provokasi terhadap pihak polis.




Inilah kebebasan bersuara dan hak asasi manusia yang diperjuangkan oleh haprak pakatan. Video ini membuktikan pesta demokrasi di Dataran memang benar benar aman dan tenteram . Hanya laungan zikir dan tahmid oleh mereka mereka ini.

PDRM di maki hamun dan anggota dimaki hamun.

Pisau kata ” ada yang busuk bau arak..agaknya mabuk puak puak ni..”

FAKTA SEBENAR DI SEBALIK DAKWAAN DAN FITNAH TERHADAP SURUHANJAYA PILIHAN RAYA (SPR)

in pilihanraya by


Dakwaan 1:

SPR telah sengaja membetulkan sempadan kawasan pilihan raya DUN dan Parlimen tanpa kelulusan Parlimen bertujuan meramaikan pengundi di satu-satu kawasan bagi membolehkan Barisan Nasional beroleh kemenangan pada PRU Ke-13 nanti

Dakwaan tersebut merupakan suatu fitnah dan tidak berasas sama sekali. SPR tidak pernah melakukan apa-apa perubahan terhadap sempadan kawasan atau bahagian pilihan raya sama ada DUN atau pun Parlimen kerana urusan berkenaan hanya dapat dilakukan apabila tiba masanya mengikut peruntukan Perkara 113(A) Perlembagaan Persekutuan. SPR telah pun mengeluarkan pengumuman bahawa urusan kajian semula persempadanan bahagian-bahagian pilihan raya hanya akan dijalankan apabila tiba masanya selepas PRU-13.

SPR akan mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung dengan perkara tersebut apabila tiba masanya nanti.

Apa yang sebenarnya berlaku sebelum ini mengikut peruntukan kuasa di bawah sub peraturan 25(3) Peraturan-peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002, melalui kuasa Ketua Pendaftar, ialah tindakan SPR membetulkan Lokaliti yang mengandungi nama-nama pemilih yang telah tersalah letak sebelumnya iaitu semasa proses penetapan kedudukan Lokaliti (sebelum 2004) yang dibuat secara manual.

Oleh kerana kedudukan Lokaliti berkenaan telah tersalah letak, maka selaras dengan peruntukan undang-undang SPR perlu membetulkan kedudukan Lokaliti tersebut di dalam bahagian pilihan raya yang sepatutnya pemilih di dalam Lokaliti berkenaan didaftarkan.

SPR menyedari kedudukan beberapa Lokaliti yang tersalah letak di dalam bahagian pilihan raya hanya selepas Sistem EGIS (Electoral Geographical Information System) digunapakai dalam tahun 2004. Melalui peruntukan kuasa yang ada, SPR telah membuat pembetulan kedudukan Lokaliti yang tersalah letak di seluruh negara yang melibatkan jumlah pemilih seramai 19,342 orang. Pemilih-pemilih mengikut Lokaliti-lokaliti berkenaan perlu ditempatkan di dalam kawasan pilihan raya yang sebenarnya seperti yang wujud di lapangan.

Perlu ditekankan bahawa pembetulan Lokaliti-lokaliti yang dibuat itu tidak sama sekali melibatkan perubahan kepada mana-mana garis sempadan bahagian pilihan raya sama ada DUN ataupun Parlimen. Sebaliknya dengan pembetulan kedudukan pemilih mengikut Lokaliti yang terlibat maka mereka akan mengundi di dalam bahagian pilihan raya yang betul mengikut kedudukan alamatnya di dalam Daerah Mengundi dan DUN yang sebenarnya.
Selepas tindakan pembetulan Lokaliti berkenaan dibuat, SPR telah memaklumkan secara rasmi melalui surat pemberitahuan yang dialamatkan kepada semua pemimpin parti politik di dalam bahagian-bahagian pilihan raya yang berkenaan.

SPR beranggapan parti-parti politik melalui pemimpin-pemimpin mereka di peringkat Daerah Mengundi dan DUN menyedari tindakan SPR tersebut dan seterusnya memaklumkan kepada pemilih-pemilih yang terlibat di kawasan masing-masing.

Tetapi ramai pemilih yang memberi maklumbalas kepada SPR mereka tidak menyedari telah berlaku pembetulan kedudukan nama mereka mengikut Lokaliti di mana mereka didaftarkan. Oleh yang demikian, dalam menghadapi PRU-13 akan datang, SPR akan menulis surat pemberitahuan perkara tersebut kepada semua pemilih yang terlibat di semua kawasan yang berkenaan di seluruh negara.

Justeru, SPR ingin menegaskan sekali lagi bahawa dengan tindakan membetulkan kedudukan nama pemilih di dalam Lokaliti berkenaan iaitu dengan meletakkannya di dalam bahagian pilihan raya yang sebenar mengikut kedudukan di lapangan, ia sama sekali tidak melibatkan apa-apa perubahan kepada garis sempadan kawasan atau bahagian pilihan raya sama ada DUN ataupun Parlimen. Mana-mana pihak yang ingin mendapat penjelasan secara lebih lanjut berhubung dengan perkara ini, mereka bolehlah menghubungi mana-mana Pejabat SPR yang berkenaan.

Dakwaan 2:

Kawasan mengundi YAB Tan Sri Abd Khalid bin Ibrahim telah dipindahkan secara tidak sah oleh SPR

Dakwaan yang mengatakan bahawa kawasan mengundi bagi YAB Tan Sri Abd Khalid bin Ibrahim telah dipindahkan secara tidak sah oleh SPR adalah tidak benar dan tidak berasas. SPR telah memberi penjelasan terperinci kepada Ahli-Ahli Parlimen pada 16 April 2012 berhubung perkara ini. Walaubagaimanapun perkara ini terus diputar belit untuk mengelirukan orang ramai yang tidak faham tentang isu pembetulan kedudukan Lokaliti di dalam sesuatu Daerah Mengundi yang terletak di dalam kawasan DUN dan Parlimen.

Apa yang sebenarnya berlaku di dalam kes yang melibatkan alamat dalam Lokaliti YAB Tan Sri Abd Khalid bin Ibrahim ialah SPR hanya membuat pembetulan kedudukan Lokaliti yang telah tersalah letak di dalam kawasan pilihan raya. Proses ini dijalankan mengikut Peruntukan sub peraturan 25(3) Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih 2002).

YAB Tan Sri Abd Khalid bin Ibrahim telah mendaftar sebagai pemilih pada 1/1/1985 dengan menggunakan alamat Jalan 16/2, Seksyen 16, Petaling Jaya, Selangor. Semasa pendataan borang pendaftaran tersebut, petugas SPR telah meletakkan alamat Lokaliti beliau iaitu Jalan 16/2 di dalam kawasan DUN N.34 Bukit Gasing /Parlimen P.105 Petaling Jaya Selatan iaitu berdasarkan kepada alamat di dalam borang pendaftaran tersebut.

Pada masa itu SPR tidak menyedari bahawa di lapangan yang alamat Lokaliti Jalan 16/2 itu adalah sebenarnya terletak di dalam Wilayah Persekutuan di mana Jalan Datuk Abu Bakar merupakan sempadan rasmi antara negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan. Lokaliti Jalan 16/2 di mana YAB Tan Sri Abd Khalid bin Ibrahim berdaftar sebenarnya berada di dalam kawasan Parlimen P.121 Lembah Pantai, Wilayah Persekutuan.

Apabila sistem EGIS dilaksanakan SPR mula menyedari kesilapan penentuan kedudukan Lokaliti berkenaan. Maka selaras dengan tindakan pembetulan Lokaliti yang sedemikian di kawasan-kawasan lain di seluruh negara, SPR juga membuat pembetulan kedudukan Lokaliti terhadap Lokaliti Jalan 16/2 Seksyen 16, Petaling Jaya.

Di atas muka bumi, Lokaliti tersebut sebenarnya terletak di kawasan Parlimen P.121 Lembah Pantai, Wilayah Persekutuan. Ianya sama sekali tidak melibatkan apa-apa perubahan kepada garis sempadan kawasan pilihan raya sama ada DUN atau pun Parlimen. Bagi mana-mana pihak yang ingin mendapat penjelasan lanjut berhubung dengan perkara tersebut, mereka bolehlah datang ke Ibu Pejabat SPR atau Pejabat SPR Negeri Selangor atau Pejabat SPR Wilayah Persekutuan.

Dakwaan 3:

SPR gagal membersihkan daftar pemilih. Seramai 42,051 pengundi awam ragu masih berada dalam daftar pemilih SPR hingga sekarang

Sebagai langkah yang berterusan untuk membersihkan Daftar Pemilih, SPR telah menghantar Daftar Pemilih Induk (DPI) yang melibatkan kesemua nama 12.5 juta pemilih berdaftar kepada pihak JPN pada bulan Julai 2011 untuk semakan secara menyeluruh bagi tujuan pengesahan dan pembersihan. Pada bulan September 2011, pihak JPN telah memberi maklum balas kepada SPR bahawa dari jumlah 12.5 juta tersebut, terdapat sebanyak 42,051 nama-nama pemilih yang tidak memiliki maklumat yang jelas dan sahih.

Ini bermakna nama-nama 42,051 pemilih berdaftar berkenaan ada di dalam rekod di JPN, tetapi masalahnya mereka tidak dapat dihubungi untuk diminta datang mengemaskini status terkini kedudukan mereka kerana ketiadaan alamat yang jelas. Di waktu yang sama mereka juga telah tidak datang ke mana-mana pejabat JPN untuk mengemaskinikan status mereka. Oleh yang demikian, SPR membuat keputusan mengkategorikan 42,051 nama-nama berkenaan sebagai pemilih awam di bawah status yang diragui kesahihannya disebabkan ketiadaan maklumat yang terkini tentang status mereka.

Berikutan itu, sebagai langkah yang betul serta bagi menjamin hak rakyat selaku pemilih berdaftar yang dijamin di bawah Perlembagaan, SPR tidak boleh memotong nama-nama mereka dari daftar pemilih sewenang-wenangnya tanpa pengesahan dari jabatan yang berwajib iaitu JPN.

SPR sebaliknya mengambil inisiatif untuk mempamerkan kesemua 42,051 nama berkenaan selama tiga bulan untuk memberi peluang kepada orang ramai khususnya pemilih untuk tampil mengemaskinikan maklumat mereka di JPN dan SPR supaya nama mereka dapat dikemaskini atau dikeluarkan daripada senarai pemilih awam ragu tersebut.

Dalam tempoh pemeran itu juga, SPR telah turut mengedarkan nama-nama berkenaan kepada Ibu Pejabat semua parti politik utama serta pemimpin-pemimpin politik di peringkat Parlimen dan DUN yang berkenaan di seluruh negara untuk mendapat bantuan dalam usaha mencari pengesahan dan maklum balas berhubung dengan kedudukan alamat dan status terkini pemilih-pemilih yang berkenaan.

Bagaimanapun, di sepanjang tempoh tiga bulan pemeran tersebut berlangsung, sambutan yang diterima oleh SPR sama ada dari parti-parti politik atau orang ramai amat dingin. Pada 28 Mac 2012, pihak JPN telah memberi maklum balas kepada SPR bahawa melalui semakan yang terperinci dan berterusan oleh pihak mereka, jumlah pemilih yang diragui itu telah berkurangan kepada 40,803 orang.

Ini berikutan terdapat di kalangan mereka yang tampil ke JPN untuk mengemaskini maklumat kad pengenalan mereka manakala yang lain terdapat waris-waris yang tampil dengan membawa bukti kepada JPN mengenai kematian ahli keluarga atau saudara mara mereka.
Undang-undang SPR tidak membenarkan mana-mana nama dalam daftar pemilih dipotong sewenang-wenangnya tanpa pengesahan oleh pihak JPN. Oleh yang demikian, nama 40,803 pemilih awam ragu tersebut perlu terus kekal berada di dalam daftar pemilih bagi menjamin hak mereka yang dilindungi di bawah Perlembagaan Persekutuan.

SPR hanya memotong nama-nama mereka daripada daftar pemilih setelah mendapat pengesahan secara rasmi dari pihak berwajib iaitu JPN sama ada mereka telah meninggal dunia atau hilang taraf kewarganegaraan, atau hilang kelayakan atas sebab-sebab lain seperti yang diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan. Oleh yang demikian, selagi pengesahan muktamad tidak diperolehi dari pihak JPN, kesemua nama 40,803 pemilih berkenaan perlu dikekalkan di dalam Daftar Pemilih Induk.

Dakwaan 4:

SPR telah mendaftar pemilih yang terdiri daripada warga asing yang telah mendapat taraf warganegara

Hanya warganegara Malaysia sahaja yang layak dan berhak untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya di negara ini. Mereka yang bukan warganegara mustahil akan dapat mendaftar sebagai pengundi. Sesiapa sahaja warganegara Malaysia dan berumur 21 tahun dan ke atas yang memohon untuk di daftarkan sebagai pemilih, permohonan mereka akan diproses sewajarnya melalui sistem komputer dan mengikut tatacara pemerosesan yang ditetapkan di bawah undang-undang.

Justeru itu, tidak timbul persoalan tentang siapa atau apa jua latar belakang seseorang warganegara itu apabila ia memohon untuk menjadi pemilih kerana yang menjadi asas kelayakan ialah seseorang itu mestilah terdiri daripada warganegara Malaysia dan telah mencapai umur 21 tahun dan ke atas serta memenuhi apa-apa syarat kelayakan lain yang ditetapkan di bawah Perlembagaan.

Dakwaan 5:

Masih ramai pemilih berusia lebih 100 tahun berada dalam daftar pemilih SPR

Pemotongan nama seseorang pemilih berdaftar hanya dapat dibuat atas dua sebab iaitu pertama, pemilih telah meninggal dunia mengikut pengesahan rekod di JPN dan kedua, pengesahan hilang kelayakan sebagai pengundi berdasarkan bukti pengesahan dari jabatan-jabatan yang berwajib.

Justeru itu, walaupun umur seseorang pemilih itu telah melangkaui 100 tahun, undang-undang tidak membolehkan SPR untuk memotong nama mereka sewenang-wenangnya atas anggapan bahawa mereka mungkin telah meninggal dunia.

Jikalau ada mana-mana pihak yang mengetahui dan dapat membuktikan bahawa terdapat waris mereka yang telah meninggal dunia, SPR berharap mereka tampil ke JPN untuk mengemaskinikan rekod kematian waris berkenaan. Dalam soal pengesahan rekod kematian seseorang warganegara, SPR terpaksa bersandarkan kepada maklumat yang sahih daripada pihak JPN bagi mengelak penipuan atau sebagainya.

Dakwaan 6:

Daftar pemilih SPR kotor kerana mengandungi ramai pemilih yang didaftarkan di satu-satu alamat

Tanggapan umum terhadap kajian MIMOS bahawa terdapat ramai pemilih yang berdaftar secara berkelompok di satu-satu alamat adalah tidak tepat. Apa yang berlaku ialah pihak MIMOS telah tersalah tafsir dengan menganggap pemilih yang mendaftar dalam suatu kawasan Lokaliti yang sama sebagai pendaftaran di satu alamat yang sama.

Hakikatnya ialah apa yang dilakukan oleh SPR adalah untuk membolehkan mereka yang mendaftar dapat ditentukan Daerah Mengundi dan Pusat Mengundinya. Untuk itu, SPR menetapkan dasar dengan merangkumkan beberapa alamat pendaftaran tersebut di dalam sebuah Lokaliti. Dalam peta pilihan raya, Lokaliti adalah unit yang terkecil yang mengandungi beberapa alamat, dan kemudiannya melalui beberapa Lokaliti dibentuk menjadi Daerah Mengundi dan daripada beberapa Daerah Mengundi pula terbentuknya bahagian pilihan raya DUN dan seterusnya menjadi bahagian pilihan raya Parlimen.

Sebagai contoh, di Lokaliti Kampung Melayu Majidee di Johor, yang telah dianggap sebagai satu alamat yang mempunyai lebih daripada 100 pemilih, di Lokaliti berkenaan sebenarnya terdapat berpuluh-puluh alamat lengkap dan yang tidak lengkap. Alamat-alamat tersebut kemudiannya disatukan sebagai satu Lokaliti iaitu Lokaliti Kampung Melayu Majidee. Hal ini telah disalah tafsir oleh MIMOS sebagai satu alamat, walhal ia sebenarnya adalah merupakan satu Lokaliti dalam Daerah Mengundi.

Dakwaan 7

Berlaku peningkatan pengundi secara yang mendadak di beberapa kawasan yang diwakili calon pembangkang

Langkah SPR secara agresif menjalankan promosi menyeru rakyat mendaftar sebagai pengundi, ditambah pula dengan suasana semasa yang hampir dengan PRU-13 merupakan faktor utama yang menyebabkan pendaftaran pemilih mencatatkan peningkatan yang tinggi sehingga suku tahun keempat tahun 2011.

Peningkatan jumlah pendaftaran telah berlaku secara menyeluruh di semua bahagian pilihan raya di seluruh negara. Walaubagaimanapun, terdapat bahagian-bahagian pilihan raya yang mencatat peningkatan yang lebih tinggi daripada yang lain seperti yang berlaku di beberapa negeri dan di beberapa bahagian pilihan raya tertentu. Perkara ini tidak harus dipertikaikan kerana sehingga Jun 2011, masih terdapat sejumlah 3.7 juta warganegara Malaysia yang layak tetapi belum mendaftar sebagai pengundi.

Jumlah mereka yang belum mendaftar yang tertinggi mengikut negeri ialah di negeri Selangor diikuti dengan Wilayah Persekutuan, Johor, Perak dan lain-lain. Maka, jika peningkatan pendaftaran yang tinggi berlaku di negeri Selangor, itu adalah sesuatu yang selari dengan fakta di mana seramai 750,000 warga yang masih belum mendaftar sehingga Jun 2011 adalah terdiri daripada warga Selangor.

Di sesetengah bahagian pilihan raya peningkatan jumlah pendaftaran telah berlaku dalam kadar yang tinggi dengan peratusan melebihi 30 peratus berbanding dengan kedudukan bilangan pemilih pada Pilihan Raya Umum Ke-12 (2008). Ini termasuklah kawasan-kawasan seperti P.107 Subang (34%), P.158 Tebrau (34%), P.111 Kota Raja (33%), P.086 Pekan (33%), dan P.032 Gua Musang (30%).

Pertambahan jumlah pendaftaran pengundi ini bukanlah satu perkara yang dirancang oleh SPR bagi tujuan tertentu sepertimana yang didakwa oleh beberapa pihak. Sebaliknya ianya berlaku disebabkan masih terlalu ramai mereka yang layak mendaftar sebagai pemilih di seluruh negara, termasuk Selangor, yang belum mendaftar sebagai pemilih. Ekoran dari promosi pendaftaran yang agresif dan berterusan, mereka mula sedar dan tampil mendaftar secara besar-besaran melalui pejabat-pejabat pos dan penolong-penolong pendaftar yang dilantik oleh SPR di seluruh negara.

Dakwaan 8:

SPR sengaja menambah ramai petugas yang akan mengundi secara pos pada PRU Ke-13 nanti

Sub peraturan 3(1) Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pengundian Pos) 2003 memperuntukkan kepada mana-mana Pegawai Pilihan Raya yang menjalankan tugas pada hari pengundian boleh memohon untuk mengundi secara pos. Justeru, melalui peruntukan tersebut petugas-petugas SPR dibenarkan membuat permohonan kepada Pegawai Pengurus di kawasan masing-masing untuk mengundi secara pos.

Bagaimanapun, tidak kesemua petugas SPR akan mengundi secara pos. Bagi mana-mana petugas yang bertugas di Pusat Mengundi di mana dia adalah pemilih berdaftar di kawasan berkenaan, petugas tersebut biasanya akan mengundi secara pengundian biasa, sama seperti pemilih awam yang lain. Demikian juga, sekiranya seseorang petugas SPR itu bertugas di sebuah Pusat Mengundi yang berdekatan dengan Pusat Mengundi lain di mana nama beliau berdaftar di kawasan berkenaan, beliau akan diberi kelonggaran untuk pergi mengundi sebagai pengundi biasa di Pusat Mengundi berkenaan.

Adalah menjadi amalan SPR untuk melantik seseorang petugas dari kalangan mereka yang datang dari sesuatu kawasan di mana mereka mendaftar sebagai pemilih. Ini akan membolehkan mereka mengundi sebagai pengundi biasa pada hari pengundian. Bagaimanapun perlu disedari untuk pilihan raya umum, SPR perlu melantik jumlah petugas yang ramai. Justeru itu, amatlah sukar untuk SPR memastikan mereka yang dilantik itu terdiri daripada pemilih di kawasan mereka bertugas.

Dakwaan 9:

SPR gagal memastikan akses media yang saksama kepada semua pihak semasa berlangsungnya sesuatu pilihan raya

Kuasa untuk mengawal media semasa pilihan raya tidak terletak di bawah bidang kuasa dan tanggungjawab SPR. Apatah lagi bagi media milik swasta yang mempunyai dasar dan pendekatan berbeza berhubung dengan sokongan dan sikap mereka terhadap isu-isu yang berbangkit tentang pilihan raya.

Justeru, mereka bebas untuk membuat laporan mengikut selera dan kepentingan mereka. SPR tidak diperuntukkan kuasa bagi mengawal mana-mana media supaya menyediakan akses yang saksama kepada semua pihak yang bertanding dalam pilihan raya. Walaubagaimanapun, untuk PRU-13, SPR akan berbincang dengan pihak yang berkenaan dalam usaha untuk mewujudkan ruang dan akses yang saksama terhadap media awam kepada semua pihak yang bertanding dalam pilihan raya. Selain itu SPR juga akan berbincang dengan beberapa pemilik media swasta utama (media elektronik dan media cetak) untuk mendapatkan kerjasama mereka dalam usaha mewujudkan akses media yang saksama kepada semua parti politik dan calon yang bertanding.

Dakwaan 10:

Isu isteri anggota tentera mendaftar sebagai pengundi pos

Peraturan 3 (1)(a) Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pengundian Pos) 2003 menetapkan isteri atau suami kepada anggota angkatan tentera adalah berhak mengundi secara pos. Justeru itu, pertikaian terhadap kedudukan pasangan tentera mengundi secara pos tidak sewajarnya berbangkit.

Untuk PRU-13 akan datang, golongan tersebut yang dikategorikan sebagai pengundi tidak hadir, dan berhak mengundi secara pos, SPR akan memperkenalkan kaedah Sistem Pengundian Awal untuk mereka. Isteri atau suami kepada anggota angkatan tentera akan mengundi awal di Pusat-pusat Mengundi Awal yang akan dibuka dan diuruskan oleh pegawai-pegawai SPR di dalam kem di mana mereka didaftarkan sebagai pengundi.

Bagaimanapun, bagi mereka yang terlibat dengan operasi, mereka boleh memohon untuk mengundi secara pos.

Dakwaan 11:

Isu anggota polis dan pasangan didaftarkan sebagai pengundi pos

Mengikut Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pengundian Pos) 2003, anggota polis dan pasangan Polis Pasukan Gerakan Am (PGA) adalah golongan yang layak mengundi secara pos. Perkara ini disebut dengan jelas di bawah sub peraturan 3(1)(c) undang-undang tersebut.

Prosedur memproses permohonan pendaftaran pengundi pos bagi anggota polis di buat secara teliti bagi mengelak berlakunya pendaftaran berganda di kalangan mereka di mana nama seseorang pengundi pos berkenaan tidak akan wujud di dalam senarai pengundi awam.
Seperti juga dengan anggota tentera, anggota polis juga akan mengundi secara pengundian awal pada PRU-13 nanti. Bagaimanapun, bagi mereka yang terlibat dengan tugasan operasi, mereka bolehlah memohon untuk mengundi secara pos.

Justeru itu, pertikaian terhadap kedudukan anggota polis dan pasangan PGA didaftarkan sebagai pengundi pos tidak seharusnya ditimbulkan.

Dakwaan 12:

Isu pengundi hantu

Isu “pengundi hantu” yang dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu telah berkali-kali diperjelaskan oleh SPR sebelum ini bahawa pengundi hantu tidak wujud di dalam pilihan raya di negara ini. Pada SPR, dakwaan “pengundi hantu” adalah satu tohmahan yang sengaja diadakan oleh pihak-pihak tertentu bermotifkan politik serta bertujuan untuk memburukkan imej SPR di mata umum. Hakikatnya tohmahan tersebut tidak pernah dibuktikan oleh mana-mana pihak samaada di mahkamah atau di luar mahkamah. Dalam sejarah pilihan raya di negara ini, isu pengundi hantu tidak pernah terbukti dalam mana-mana petisyen pilihan raya yang di failkan di mahkamah selepas pilihan raya.

Semasa pilihan raya, apa yang berlaku ialah terdapat pemilih berdaftar yang telah tidak bermastautin di alamat tempat beliau mendaftar sebagai pemilih. Apabila tiba pilihan raya, pemilih berkenaan balik mengundi di tempat beliau telah mendaftar sebagai pemilih. Oleh yang demikian, pemilih berkenaan adalah seorang pengundi yang sah dari segi undang-undang, bukannya “pengundi hantu” sebagaimana yang sering didakwa oleh pihak yang menuduh SPR sengaja membiarkan nama-nama pengundi berkenaan di kekalkan di dalam daftar pemilih. Walaupun mereka tidak bermastautin di dalam kawasan pilihan raya berkenaan.

Bersih 3.0 – Why are you supporting them?

in Demo KL by

Jebat-Right on cue and following the usual script of Pakatan Rakyat where, it is important to continuously create issues regardless if they are justified or even logically acceptable by common sense, the Bersih 3.0 will happen this Saturday 28th April 2012.
We must not fall under the illusion that this mass sit in at Dataran Merdeka (or any other venue they want to occupy) will be peaceful or non-political.
We have experienced this last year when the pied piper led approximately 10,000 (a generous estimate) people to demonstrate against the rule of law. It wasn’t actually an effort to have a free and fair election (that should be done on the discussion tables) but an actual test of strength by the vocal minority to usurp the rule of law in Malaysia with their brand of jungle laws.
In their books, anything goes. Malaysia has laws and rules but to them, their desire too break these rules are their basic ‘human right’ albeit a wrong one and devoid of any common sense.
Their latest stand where Dataran Merdeka is a public place and anyone have the right to sleep or set up tents there are enshrined in their democratic freedom is one such error in their outlook about human rights.
Certainly there are rules to be applied or else legal structure and system can never be applied here in Malaysia. It is sad indeed that those who are responsible to educate people about the laws are the ones actively trying to tell people to break these laws.
Case in point, the former Bar Council president and a lawyer by profession, Ambiga herself.
It is remarkable that she is vehemently trying to hold the sit in without any due regards towards the authorities. If you cannot respect the authorities, then do you think people will respect you? They might follow you for awhile, but you won’t ever get the respect you deserve.
It is certainly comical when Bersih declared:
“Bersih said yesterday it would consider calling off Saturday’s rally if Datuk Seri Najib Razak can guarantee the electoral reform movement’s demands are met before the next federal polls.”
The recent electoral reforms which was presented in Parliament by the Parliamentary Select Committee (PSC) had greatly addressed the issues. In fact all the 8 demands (except one) have been passed and agreed upon.
This was the result of the demands of Bersih 2.0 in July last year. Congratulations to Ambiga and her gang.
Therefore, what is the purpose of Bersih 3.0?
They are now saying:
“The coalition said it was disappointed by the recently concluded Parliamentary Select Committee on electoral reforms, saying that despite Putrajaya’s repeated assurances and promises, the panel had failed to introduce meaningful reforms to the election system.”
The act was passed barely a few weeks ago and they expect reforms to be completed overnight?
The 8 demands are:
1. Clean the electoral roll
2. Reform postal ballot
3. Use of indelible ink
4. Minimum 21 days campaign period (this is the only demand not fulfilled – the agreed number is 10 days)
5. Free and fair access to media
6. Strengthen public institutions
7. Stop corruption
8. Stop dirty politics
The PSC actually tabled and outlined an improved electoral process with the passing of 22 laws altogether. All of which were what Bersih 2.0 demanded.
Hence we are now at a quandary and a crossroad of our logical thinking. If all the demands are fulfilled, the Pakatan Rakyat and its strongest vehicle called Bersih, have no more fuel to ignite the support from their fans or enough fire to incite the population to hate the government.
What do they do?
Create ambiguity via Ambiga’s incessant vitriol that the electoral process will still not be fair. It is amazing that Bersih 3.0 now will actually demand the government to hold free and fair elections based on their own previous recommendations which have already been passed by Parliament!
Some people must really have a lot of free time these days. Someone please give Ambiga a real job otherwise all our common sense will be replaced by stupidity.
Bersih 3.0 was recently helped by another Pakatan Rakyat’s sycophant by the name of Ong Kian Ming.
He just created a special project called MERAP (Malaysia Electoral Roll Analysis Project) which had made wild unsubstantiated allegations about the discrepancies in the electoral roll.
Basically he alleged that currently there are 3.1 million dubious voters in the electoral roll. His contention was:
“Bersih accused the Election Commission (EC) today of failing to investigate 3.1 million voters whose identity card (IC) addresses differ from that in the electoral rolldespite having the information since 2002.”
I believe this Ong Kian Ming, who is so biased in his political dogma refused to study the basic laws relating to the Electoral Commission law of Malaysia.
Before 2002, people can register to vote regardless what the address in the identity card is. The Act was changed in 2002 whereby your voting area will follow the address in your IC. Therefore, after 2002, if you register for the first time, your IC address will determine the constituency you will vote.
The law clearly stated that.
But if the voter changed address or live elsewhere, the place where he is voting will remain the same as what he originally registered himself. If he himself DOES NOT apply to change his voting constituency then the EC has NO POWER to change it for him.
That is why many of us go back to our hometowns to vote. This is a normal occurrence. Anwar Ibrahim lives in Bukit Segambut but he votes in Permatang Pauh. Lim Guan Eng was a candidate in Pulau Pinang but he voted in Melaka back in 2008.
I myself registered to vote in the 90s but have always voted in Melaka eventhough my IC address is in Kuala Lumpur. I have no desire to change my voting constituency. But am I a dubious voter?
Is Anwar Ibrahim a phantom voter? Does Lim Guan Eng fall under ‘a non-resident voter’ as defined by Ong Kian Ming?
The fact is, this is allowed according to the law of this country and it is the reality. Ong Kian Ming made a serious allegations without delving into the laws of the technicality of the electoral process. Simply accusing that there are 3.1 dubious voters in this country when they are actually legitimate is one of Bersih’s way to create ambiguity.
What was his methodology? Did he discuss and or make relevant consultations with the EC prior giving his press conference? Being ignorant and reckless in giving erroneous findings just to aid his political leanings is certainly not a virtue of a lecturer and an academician.
Due to ignorance and political expediency, he came out with assumptions and allegations simply based on his limited understanding of each case. I firmly believe, if he indeed want to be sincere, he should have faced the EC or at least meet them with their findings and concerns instead of making public condemnation against the EC. Bear in mind, the electoral roll he is criticising is the same electoral roll that got them 5 states and won the 82 seats in the Parliament. Kelantan, has been in the hands of PAS since 1982!
But, there are no honour among Pakatan people.
Bersih 3.0, for all it’s so called brouhaha is an illegal NGO consist of dubious groups of NGOs.
Yes, it is Bersih 3.0 who are dubious.
They claim to have 81 NGOs under their umbrella but just a glance of these NGOs, you will know that some of them are bogus entities. You can have a look HERE.
So there, a rabble rouser named Ambiga, supported by an ignorant ‘academician’ is leading an illegal movement made up by phantom and dubious organisations to champion a cause which have been addressed by Parliament.
Why are you supporting them again?

Suhardi Tekad Untuk Pecah Rekod Sendiri, Kematian Paling Banyak Waktu Berdemo!

in Demo KL by

Allayarham Suhardi hero Beersih 2.0 yang dikatakan mati beberapa kali semasa himpunan bertekad untuk memecahkan rekod beliau sendiri. Semasa himpunan haram Beersih 2.0 beliau hanya sempat mematikan diri sebanyak 3 kali.

Untuk mengulangi teknik yang sama Suhardi dikatakan mendapat khidmat beberapa jurulatih peribadi cara cara mematikan diri semasa berdemo. Malah pihak seketeriat Beersih turut menjemput Malaysia Book Of Record untuk mencatatkan kematian Suhardi .

Juruaudit bebas juga dijemput sebagai pemerhati untuk pemantau proses kematian Suhardi.Beliau meletakkan sasaran sebanyak 10 kali kematian.

Apabila ditanya lokasi kematian beliau,menurutnya tidak meletakkan lokasi yang spesifik .Pihak juruaudit bebas dan Malaysia Book Of Record akan menempatkan beberapa orang pegawai untuk memantau dan mencatatkan kematian Suhardi.

“Anwar hanya mampu berlakon cedera sahaja tapi saya mati,” katanya lagi melihat cara Anwar berlakon dijadikan inspirasi buat Suhardi untuk membuktikan bahawa Malaysia Boleh!


Pisau kata “kalau jumpa dia mati,elok cepat cepat tanam nanti busuk pulak mayat tu”

Lawan Umno Jihad Fisabililah- Dayangku Intan

in Demo KL by


Fooyoo..comfirm lepas ni ada yang dah bersedia nak mati demi Datuk Hajah Nur Ambiga Sreevenasan. Jihad mereka demi LGBT,Jihad habuan selingkohan nafsu songsang diutamakan.Ini satu lagi jenis jihad haprak pakatan.Yang keluar dari kampung yang tak ketahuan pasti tidak akan melepaskan peluang keemasan berebut nak berjihad.

Kepada haprak khawarij dan pakatan jangan lupa bawak bendera Palestin,Esok jalan kat KL ni lengang peluang nak tidor diatas jalan sekali seumur hidup jangan dilepaskan…

Dulu masuk khawarij PAS saja boleh berjihad,nah sekarang jihad bukan hak milik eksklusif khawarij dah di hijack oleh PKR. Puak tibai bini orang,puak tibai bontot mesti tak lepas peluang jugak.

Dayangku Intan, penyanyi era 80-an menyeru agar seluruh rakyat Malaysia menyertai Himpunan Bersih 3.0 yang akan diadakan pada Sabtu di Dataran Merdeka.

“Saya menyeru agar rakyat Malaysia hadir dalam Himpunan Bersih 3.0 untuk memastikan pilihanraya kali ini tidak dicemar dengan kerja kotor UMNO dan SPR.

“Rakyat Malaysia harus membuat perubahan pentadbiran negara bagi memastikan negara Malaysia selamat daripada diurus pentadbiran kerajaan UMNO-BN yang korup.

“Insya-Allah saya bersama keluarga akan hadir tanda menyokong himpunan ini bagi menuntut pilihanaraya bersih, adil dan tulus,” kata beliau dalam ceramah Pentas Wanita Gugat BN di Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Gombak, disini.

“Tindakan pimpinan UMNO dengan mengerah petugas polis dan FRU menyembur gas pemedih mata sehingga memberi kecederaan dan kematian kepada rakyat dalam Himpunan Bersih 2.0 tahun lepas amat mendukacita seluruh rakyat dan mendapat perhatian luar negara,” katanya.

“Saya lihat ramai rakyat terutamanya golongan muda semakin sedar negara Malaysia diambang kemusnahan sehingga berani tampil buat bantahan untuk memastikan UMNO-BN tidak terus memerintah pada PRU13 nanti, sikap ini amat dipuji moga amalan diterima sebagai Jihad Fisabillilah,” katanya

Pisau kata “Ambiga dah beri fatwa,esok jangan lupa turun demo tau..peluang nak berjihad tuh!”

Permohonan Maaf Zuraida Di Tolak,Zahida Rafik Saman Fitnah!

in berita pisau by


Baru baru ini Zahida Rafik telah mengeluarkan kenyataan bahawa beliau akan menyaman PKR dan juga Zuraida kerana telah mengfitnah beliau dengan pelbagai dakwaan.

Kenyataan Zahida kini terjawap apabila Zuraida atau lebih manja dengan panggilan Mak Lampir telah menerima surat saman daripada peguan Zahida.

Seolah olah terkejut dengan saman tersebut beliau persoalkan kenapa Zahida yang saman bukan menteri ? Dakwaan Zuraida sejak dari awal mempersoalkan wang Zahida dan kemudian dikaitkan dengan seorang menteri ,sudah pastilah fitnah itu akan menerima akibatnya.

Zuraida dikatakan membuat beberapa panggilan telefon dan mahukan penjelasan kenapa beliau pula yang disaman dan persoalkan pula peguam Zahida yang dikaitkan dengan Umno.

Zahida Rafik telah menyaman Zuraida,sudah pasti pihak yang berani kerana benar tidak akan melepaskan fitnah yang sekarang ini berleluasa diseluruh negara.

Ketua Wanita PKR Zuraida Kamarudin hari ini berkata, beliau telah menerima surat tuntutan guaman daripada pelakon wanita terkenal Zahida Rafik yang didakwanya menerima bayaran RM1.5 juta daripada menteri Umno.

Zuraida berkata, surat melalui peguam Datuk Seri Shafee Abdullah bertarikh 23 April itu menuntutnya berhenti daripada membuat kenyataan berhubung isu yang mengaitkan Zahida dengan Menteri pembangunan luar bandar Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Zuraida berkata, surat itu juga memintanya menarik balik kenyataan, memohon maaf serta membuat bayaran ganti rugi dalam masa tujuh hari atau prosiding undang-undang akan dimulakan.

“Saya tidak menjangka untuk terima satu surat daripada Zahida. Saya fikir Shafie yang mahu menyaman saya.

Pisau kata ” mak lampir kata dia dah mula pakai kolagen”

Peluang Merusuh Di Depan Mata,Pakatan Pastikan Kekacauan.

in berita pisau by


Bagai pucuk dicita,ulam mendatang,himpunan Bersih sebolehnya mahukan provokasi dari pihak berkuasa.Mereka mahukan tindakan yang keras diambil oleh pihak berkuasa kononnya mereka dizalimi.

Himpunan ini mahu dijadikan sebagai titik tolak seperti mana berlakunya di Medan Tahrir.Malah ramalan turut menyatakan pasti akan ada kecederaan dan juga letupan bom untuk mencetuskan kekacauan dan suasana tidak tenteram.Beberapa nyawa pasti akan dijadikan kambing hitam untuk mencetuskan keganasan.

Keganasan sudah pasti akan menjadi resepi utama ,mereka tahu apabila melanggar arahan dan juga memperlekehkan arahan pihak berkuasa sudah pasti akan diambil tindakan.Mereka sememangnya menantikan gas pemedih mata dan juga semburan air kimia,mereka juga menantikan sepak terajan dari pihak polis untuk disiarkan diseluruh dunia. Ini semua sudah digarap rapi untuk meraih simpati.

Larangan sudah dikeluarkan oleh pihak DBKL.Dataran Merdeka tidak sesuai untuk dijadikan medan kekacauan.Suasana yang aman semahunya ditukar menjadi kekacauan dan keganasan.Seluruh rakyat tahu pakatan hancing ini sudah dihasut dengan pelbagai dakyah dan juga fitnah untuk membangkitkan kemarahan.

Dalil mereka hanya mahukan pilihanraya yang Bersih sedangkan kesemua tuntutan mereka sudah dituruti.Menghimpunkan orang ramai sambil mencetuskan rusuhan hanya sebagai gimik lakonan kononnya negara ini sudah tidak aman dan kerajaan zalim.

Mereka merasakan undang undang bebas dilanggar atas nama kebebasan hak bersuara.Tetapi ini tidak menghalalkan cara hinggakan mereka sanggup melakukan apa saja.

Kuala Lumpur sekali lagi akan terjejas teruk sepertimana berlakunya sebelum ini.Sudah pasti kegiatan rakyat Malaysia akan terganggu akibat dari kekacauan ini.

KUALA LUMPUR – Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan menutup sementara Dataran Merdeka dan kesemua laluan ke kawasan itu berkuat kuasa 6 pagi esok sehingga 6 pagi Ahad ini.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Ahmad Fuad Ismail dalam satu kenyataan hari ini berkata, penutupan sementara kawasan tersebut kepada orang awam adalah menurut seksyen 65 Akta Kerajaan Tempatan 1976 dan dikawal di bawah Undang-undang Kecil Kerajaan Tempatan (Dataran Merdeka) (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1992.

DBKL sebelum ini menolak permohonan untuk mengadakan protes Duduk Bantah Bersih 3.0 di Dataran Merdeka Sabtu ini kerana ia tidak bertaraf nasional dan membabitkan kepentingan masyarakat.

DBKL telah menawarkan Stadium Titiwangsa di sini, Stadium Badminton dan Stadium Bolasepak Kuala Lumpur di Cheras sebagai lokasi alternatif.

Perbadanan Stadium Malaysia juga dilaporkan bersedia menawarkan Stadium Nasional Bukit Jalil sebagai lokasi perhimpunan manakala pemilik Stadium Merdeka, Merdeka Heritage Trust, juga dilaporkan bersedia mempertimbangkan permohonan penggunaan stadium itu sebagai lokasi perhimpunan.

Pengerusi Bersama Bersih 3.0 Datuk S. Ambiga berkata, pihaknya tetap akan mengadakan perhimpunan walaupun permintaan mereka telah ditolak oleh DBKL dan polis.

Sinar Harian

Himpunan ini hanyalah langkah awalan untuk menutup kekalahan pakatan semasa PRU13 nanti..Apabila mereka kalah pihak SPR dan juga kerajaan akan dipersalahkan..

Pisau kata “Singgah kejap di Dataran..tinjau dulu apa yang patut”

Naib Pengerusi DAP Bantah Bersih Di Bayar Umno.

in DAP by


Naib Pengerusi DAP,Senator Tunku Abdul Aziz hari ini dituduh sebagai pengkhianat dan dibayar oleh Umno untuk membantah himpunan Bersih di Dataran Merdeka.Seperti biasa jika menyanggah kehendak gerembolan maka akan dituduh dibayar Umno..ini yang berlaku sebentar tadi dikalangan penyokong haprak pakatan.

Persoalanya mudah,jika mahu membantah apa perlunya turun ke jalan raya,Pakatan ada saluran iaitu Parlimen dan jika mahu berkumpul sekali pun kenapa tidak memilih venue yang lain daripada mengganggu masyarakat kota.

Dalam masa yang sama beliau kata mana ada perhimpunan aman,seringkali akan berlakunya keganasan dan anarki merosakkan harta benda awam.Tunku Abdul Aziz, Pisau nampak ini semua retorik politik mengaburkan semata mata.

Mana mungkin seorang pengerusi parti chauvanis ini berani membantah,kenyataan beliau hanya sekadar penyedap rasa dan melepaskan batuk ditangga.Tak lebih daripada itu memandangkan DAP hanya menyediakan sumber kewangan serba sedikit disebabkan ahlinya sudah pasti tidak sebodoh seperti khawarij PAS yang membuang masa.

Setiap kali demo sebegini yang meramaikan gerembolan hanyalah khawarij PAS yang diketahui paling ekstrem,otak selut dan senang diberi arahan.

Kenyataan paling best Pisau dengar hari ni apabila ada ahli Parlimen PAS kata demo ni bukti PAS sebagai pak angguk,berpanas,berhujan dan bergasak semuanya PAS,kerusi empuk beraircond dan juga jawatan kerajaan negeri semuanya untuk DAP dan PKR.Itulah kami… katanya pada Pisau..

Naib Pengerusi DAP, Senator Tunku Abdul Aziz Ibrahim hari ini mengeluarkan kenyataan tidak menyokong himpunan BERSIH 3.0 yang akan diadakan di Dataran Merdeka pada Sabtu ini.

“Kebanyakan himpunan akan bermula dengan aman dan berakhir dengan keganasan. Siapa yang akan bertanggungjawab tentang keselamatan mereka?

“Saya menolak mana-mana pihak yang melakukan perkara menjurus kepada pelanggaran undang-undang,” katanya.

Ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen, Tunku Abdul Aziz menegaskan, BERSIH 3.0 tidak wajar diadakan di Dataran Merdeka kerana ia mengajak rakyat melanggar undang-undang.

Menurut Tengku Aziz lagi, keselamatan peserta yang hadir pada himpunan itu juga tidak terjamin.

Tambahnya, penganjur perhimpunan seharusnya menerima pelawaan oleh pihak berkuasa untuk mengadakan himpunan tersebut di tempat yang lebih selamat.

“Sebenarnya mereka nak protes. Kenapa perlu lakukan di sana? (Dataran Merdeka) sedangkan DBKL sudah tidak membenarkan.

“Nanti akhirnya yang akan dipersalahkan ialah pihak berkuasa. Ini tidak adil.

“Mesti ada jalan lain tanpa melakukannya di jalanan… Ada saluran lain yang boleh digunakan seperti di Parlimen. Tetapi jangan melanggar undang-undang,” tegasnya.

Sehubungan itu, Tunku Aziz berkata, walaupun beliau merupakan sebahagian daripada pimpinan Pakatan Rakyat, tetapi ia tidak menghalangnya untuk memberi pendapat peribadi.

Jelasnya, pendirian itu juga tiada kaitan dengan keputusan partinya.

“Walaupun kita daripada parti tetapi tidak bermakna kita perlu rasa bersalah dengan pendirian kita. Kadang kala kita sokong dan ada kalanya tidak,” ujarnya.-sumber

Pisau kata ” Tunku Abdul Aziz tu tunggangan Kit Siang dan Guan Eng berkasta tinggi…jangan lupa..wajib hapuskan DAP!”

Ismail Mina : Haram Sokong Ambiga Pejuang LGBT

in Pakatan Rakyat by

KUALA LUMPUR 25 April – Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad berkata, adalah haram bagi umat Islam menyokong Datuk S.Ambiga kerana Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bebas dan Adil (Bersih) itu merupakan pejuang tegar kepada amalan seks songsang di negara ini.

Sehubungan itu, beliau yang juga tokoh agama berkata, umat Islam yang terlibat dalam perhimpunan Bersih wajib malu kerana dikepalai oleh pejuang yang menyokong perkara bercanggah dengan agama.

“Sewajarnya umat Islam menjauhi pemimpin seperti ini dan membuat pilihan lebih tepat dengan memilih ketua yang selayaknya dan melakukan perhimpunan di lokasi tertutup dalam menuntut sesuatu perkara,’’ katanya di sini, hari ini.

Beliau mengulas kenyataan bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa berdasarkan fatwa ulama tersohor dunia, Sheikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi berhubung amalan LGBT iaitu umat Islam dilarang makan dan minum bersama dengan pengamal serta penyokong seks songsang, apatah lagi, jika berada di belakang individu yang cukup dikenali sebagai penyokong kuat amalan tersebut.

Ismail Mina menegaskan, kredibiliti Ambiga wajar dipertikaikan pengikut perhimpunan tajaan pembangkang itu, gara-gara beliau tidak mempunyai hubungan dan pemikiran yang bersih.

“Di mana bersihnya Ambiga apabila sudah terang lagi bersuluh bahawa beliau selama ini jelas memperjuangkan hak golongan LGBT di negara ini.

“Jika dinilai melalui perspektif mana-mana agama terutama Islam, Ambiga sama sekali tidak layak mengetuai apa-apa disebabkan beliau sudah dikotori najis kekufuran apatah lagi perjuangannya dalam perhimpunan tersebut hanyalah daripada suara minoriti masyarakat dalam negara sahaja,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan sudah memberikan kebebasan bersuara dan berhimpun, oleh itu rakyat perlu belajar memahami erti demokrasi.

‘‘Demonstrasi jalanan hanya menyusahkan orang ramai yang tidak terlibat dan sewajarnya Bersih tahun lalu dijadikan pengajaran,” katanya lagi.

Sementara itu, Pengerusi Yayasan Darul Quran Wal Hadith, Datuk Rameli Musa berkata, kebanyakan penggerak Bersih terdiri daripada ahli Pas, sepatutnya mereka memilih pemimpin yang jelas akidah dan bersih daripada ideologi menyesatkan umat Islam.

‘‘Sejak kebelakangan ini, Ambiga bukan sahaja dilihat menyokong perjuangan LGBT malahan mempromosikannya di negara ini yang majoriti penduduknya beragama Islam,’’ katanya.

Jelas Rameli, usaha Bersih untuk mengadakan perhimpunan pada Sabtu ini perlu dihentikan memandangkan parti yang terlibat seperti Pas, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP mempunyai pelbagai masalah dalam kalangan anggota mereka sendiri – Utusan

ILLEGAL Bersih?

in Demo KL by

By Apanama

-60 out of the 81 Non-Governmental Organisations said to be supporting Ambiga’s Bersih are ILLEGAL organisations.


Sources from PAS have confirmed that a big majority of the ILLEGAL NGOs have less than 100 members.


“Some of them don’t even exist as the names (of NGOs) were just coined to add up to the list. We know about this because we are party to it,” a senior PAS leader who had previously sat in the Bersih committee revealed.


The leader also revealed the fact that the list of NGOs said to be supporting Bersih was ‘created’ by those who represent the “NGO faction within PKR”.


“They just coined the names to give an impression that Bersih is backed by powerful NGOs. It was to create a false impression that Bersih appealed to a cross section of the society,” he said, speaking on condition of anonymity.


PAS MP Nasharudin Mat Isa had on Sunday said that PAS should take lead and ownership of Bersih the movement was a ‘political game which should be played by politicians/political parties.


Nasharudin had also said that Ambiga was unfit to lead Bersih.



Below are the list of 21 registered NGOs supporting Bersih, together with the 60 ILLEGAL ones. (information verified by the Registrar of Societies – ROS)

1
Anak Muda Sarawak
NOT REGISTERED WITH ROS
2
Malaysian Indian Network Development Society (minds)
REGISTERED (JOHOR) (31.05.2011)
3
“Partners of Community Organisation” (PACOS)
NOT REGISTERED WITH ROS
4
Aliran
“PERSATUAN ALIRAN KESEDARAN NEGARA” REGISTERED WITH ROS (PENANG) (25.01.1977)
5
All Women’s Action Society (AWAM)
REGISTERED (SELANGOR) (04.02.1988)
6
Amnesty International Malaysia
NOT REGISTERED WITH ROS
7
Angkatan Warga Aman Malaysia (Warga Aman)
NOT REGISTERED WITH ROS
8
Anwar Ibrahim Club (AIC) ???
NOT REGISTERED WITH ROS
9
Association of Women Lawyers
“FEDERATION OF WOMEN LAWYERS OF NORTH MALAYA,PENANG” REGISTERED WITH ROS (PENANG) (27.07.1964)
10
Bchrc
NOT REGISTERED WITH ROS
11
Borneo Heritage Foundation
NOT REGISTERED WITH ROS
12
Borneo Resources Institute, Malaysia
NOT REGISTERED WITH ROS
13
CCM Youth
NOT REGISTERED WITH ROS
14
Center for Orang Asli Concerns
NOT REGISTERED WITH ROS
15
Centre for Independent Journalism Malaysia
NOT REGISTERED WITH ROS
16
Coalition of Malaysian Indian NGO
NOT REGISTERED WITH ROS
17
Common Interesi Group Malaysia (CIGMA)
NOT REGISTERED WITH ROS
18
Community Action Network (CAN)
NOT REGISTERED WITH ROS
19
Consumers Association of Petaling (CAPs)
“CONSUMER & SOCIAL ASSOCIATION OF PETALING, SELANGOR” REGISTERED WITH ROS (SELANGOR) (10.05.2007)
20
Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor (CRC)
NOT REGISTERED WITH ROS
21
Empower
NOT REGISTERED WITH ROS
22
federation of indian ngo
NOT REGISTERED WITH ROS
23
Federation of Malaysian Indian Organisations (PRIMA)
REGISTERED WITH ROS (KL) (2005)
24
Gerakan Mansuhkan PPSMI, GMP
NOT REGISTERED WITH ROS
25
good governance penang
“GOOD GOVERNANCE & GENDER EQUALITY SOCIETY PENANG” REGISTERED WITH ROS (PENANG) (10.12.2009)
26
group of concerned citizens
NOT REGISTERED WITH ROS
27
Health Equity Initaitives
NOT REGISTERED WITH ROS
28
IKRAM/JIM
“PERTUBUHAN KEBAJIKAN IKRAM MALAYSIA” (PERLIS), “PERTUBUHAN IKRAM MALAYSIA” (SELANGOR) DAN “PERTUBUHAN JAMAAH ISLAH MALAYSIA (JIM)” REGISTERED WITH ROS (KL) (27.07.1990)
29
independence people action committee (IPAC)
NOT REGISTERED WITH ROS
30
indian malaysian active generation (image)
NOT REGISTERED WITH ROS
31
Islamic Renaissance Front (IRF)
NOT REGISTERED WITH ROS
32
JERIT (JARINGAN RAKYAT TERTINDAS)
NOT REGISTERED WITH ROS
33
Kelab Belia Makkal Malaysia
NOT REGISTERED WITH ROS
34
Klang Consumer Association
“PERSATUAN PENGGUNA KLANG PPK SELANGOR” REGISTERED WITH ROS (SELANGOR) (05.08.1999)
35
Lawyers For Liberty
NOT REGISTERED WITH ROS
36
LIMAPULOHB
NOT REGISTERED WITH ROS
37
LLG Cultural Development Centre
NOT REGISTERED WITH ROS
38
LRC
NOT REGISTERED WITH ROS
39
Malaysia Youth and Students Democratic Movement(DEMA)
NOT REGISTERED WITH ROS
40
Malaysian Animal – Assisted Therapy for the disabled and Elderly Association
NOT REGISTERED WITH ROS
41
Malaysian Consultative Council for Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST)
REGISTERED WITH ROS (SELANGOR) (06.08.1983)
42
malaysian indian development & unity association
NOT REGISTERED WITH ROS
43
MEO-NET
NOT REGISTERED WITH ROS
44
MINDAS
NOT REGISTERED WITH ROS
45
Movement For Change, Sarawak (MoCS)
NOT REGISTERED WITH ROS
46
OHMSI
NOT REGISTERED WITH ROS
47
Panggau
NOT REGISTERED WITH ROS
48
penang independent schools education society
NOT REGISTERED WITH ROS
49
Peoples Green Coalition
NOT REGISTERED WITH ROS
50
Perak Women for Women Society (PWW)
REGISTERED WITH ROS (PERAK) (14.04.2004)
51
persahabatan semparuthi
NOT REGISTERED WITH ROS
52
persatuan alumni han chiang, Malaysia
NOT REGISTERED WITH ROS
53
persatuan alumni han chiang, pp
REGISTERED WITH ROS (PENANG) (23.03.2004)
54
Persatuan Alumni PBTUSM Selangor & Kuala Lumpur
NOT REGISTERED WITH ROS
55
Persatuan Belia India Kundang
NOT REGISTERED WITH ROS
56
persatuan hak asasi manusia (hakam)
“PERSATUAN KEBANGSAAN HAK ASASI MANUSIA (HAKAM)” REGISTERED WITH ROS (KL) (14.06.1991)
57
Persatuan Ibu Bapa dan Guru – ? Sekolah mana???
IN APPENDIX BELOW
58
PERSATUAN KEMAJUAN PELAJAR-PELAJAR TAMIL MALAYSIA
REGISTERED WITH ROS (PERAK) (07.09.2010)
59
Persatuan Masyakat Selangor & Wilayah Persekutuan (PERMAS)
REGISTERED WITH ROS (KL) (1987)
60
Persatuan Sahabat Wanita Selangor
NOT REGISTERED WITH ROS
61
PUSAT KOMAS
NOT REGISTERED WITH ROS
62
Research For Social Advancement (REFSA)
NOT REGISTERED WITH ROS
63
Rumah Anak Teater
NOT REGISTERED WITH ROS
64
SAF
NOT REGISTERED WITH ROS
65
Sarawak dayak iban association
REGISTERED WITH ROS (SARAWAK) (14.02.1984)
66
Saya Anak Bangsa Malaysia [SABM]
NOT REGISTERED WITH ROS
67
sembang-sembang forum
NOT REGISTERED WITH ROS
68
Sisters in Islam
NOT REGISTERED WITH ROS
69
Solidarity Mahasiswa Malaysia
NOT REGISTERED WITH ROS
70
Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)
NOT REGISTERED WITH ROS
71
TAMIL ARTS LITERATURE, CULTURAL ASSOCIATION SELANGOR -W.P
NOT REGISTERED WITH ROS
72
Tamil Foundation Malaysia
“MALAYSIA TAMIL EDUCATIONAL RESEARCH & DEVELOPMENT FOUNDATION” REGISTERED WITH ROS (KL) (14.02.2003)
73
Tenaganita
NOT REGISTERED WITH ROS
74
themicahmandate.org
NOT REGISTERED WITH ROS
75
university malaya association of new youth (umany)
NOT REGISTERED WITH ROS
76
Voice Your Choice/Growing Emerging Leaders
NOT REGISTERED WITH ROS
77
women in disability association
NOT REGISTERED WITH ROS
78
Women’s Aid Organisation
“WOMENS AID ORGANISATION MALAYSIA” REGISTERED WITH ROS (SELANGOR) (1981)
79
Women’s Institute for Research Development and Advancement
NOT REGISTERED WITH ROS
80
writers’ alliance for media independent (wami)
NOT REGISTERED WITH ROS
81
Youth For Change (Y4C)
NOT REGISTERED WITH ROS

PAS Redha Malik Tak Letak Jawatan YDP MAIPP.

in berita pisau by

PAS Pulau Pinang yang diketuai oleh PJ Negeri YB Datuk Salleh Man sekarang ini hanya mampu mengigit jari. Masakan tidak YB Malik Kasim PKR hingga sekarang tidak melepaskan jawatan YDP MAIPP .Malah Malik Kassim berikrar tidak akan sama sekali meletak jawatan.

Nilai PAS di Pulau Pinang seperti yang Pisau katakan sebelum ini tarafnya ibarat kuli batak dan kasta paling rendah didalam gerembolan. Regim DAP Pulau Pinang tidak akan sama sekali menyerahkan jawatan tersebut memandangkan PAS tidak layak sama sekali mentadbir hal ehwal umat Islam negeri Pulau Pinang kerana PKR dan DAP tidak percaya golongan khawarij ini yang dikethaui ramai mengadaikan akidah .

Pisau sempat bersama beberapa pemimpin pemuda PAS baru baru ini. Kata mereka Salleh Man yang mengarahkan Pemuda PAS mendesak kerajaan negeri dan Malik Kasim melepaskan jawatan tersebut. Oh rupanya pemuda PAS tukang salak tapi yang paling best apabila Malik Kasim menulis sendiri kronologi isu jawatan YDP MAIPP dan beliau mengakui sendiri bahawa beliau paling layak memegang jawatan YDP MAIPP berbanding khawarij.

Tapi seperti biasalah,sekadar mendesak ibarat menyalak ke bukit sememangnya tidak ada kesan walau sekelumit pun. Apatah lagi yang menyalak itu adalah daripada khawarij PAS Pulau Pinang.

Malik dikatakan amat tegas didalam hal ini,katanya sudahlah jawatan TKM1 diberikan kepada Dr Mansor beliau hanya diberikan jawatan Exco Agama maka beliau memang berhak mendapat jawatan tradisi YDP MAIPP mengapa harus diberikan kepada PAS yang tidak memberi apa apa sumbangan kepada regim DAP.

Salleh Man hinggakan tak berani bersuara sampai suruh budak budak Pemuda menyalak,begitulah malukut ditepi gantang,hidung tak mancung pipi tersorong sorong. Bak kata mamu Penang ,khawarij PAS hanya dapat makan kuah saja lah.. Lauk semuanya dibedal oleh DAP dan PKR.

Bak kata YDP PAS Kawasan Permatang Pauh,mereka lebih rela DAP pegang YDP MAIPP daripada diberikan kepada Umno….

klik imej untuk besarkan dokumen


PAS Patut Berterima kasih pada Umno:klik sini

Pisau kata ” PAS Penang dah berikrar nak pertahankan regim DAP yang dikasihi..Takbir! “

Program TPM Di Pulau Pinang Tak Dapat Sambutan?

in BN/Pulau Pinang by
Tidak ramai lagi ka macam ini?

Carilah, tak ada tempat duduk!

Ada yang terpaksa berdiri di bawah pokok!

Sabar menunggu menyambut TPM
Link
YB Syed Amer bersama Ketua Penerangan UMNO Balik Pulau

Selepas DS Najib Tun Razak tibai ketua regim DAP ini di Nibong Tebal hujung minggu lalu , kini giliran Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pulak londehkan pulak pembohongan Ketua Menteri yang kuat bohong in.

Muhyiddin mencabar Ketua Menteri, Lim Guan Eng, membuktikan dakwaan kononnya beliau membangunkan negeri ini sejak mengambil alih tampuk pemerintahan di Pulau Pinang. Katanya, dakwaan Lim kononnya membawa pelaburan asing adalah satu pembohongan kerana usaha membawa pelabur asing tidak mungkin dapat dilakukan tanpa sumbangan Kerajaan Pusat menerusi Kementerian Perdagangan dan Perindustrian Antarabangsa serta agensi-agensinya.

“Dia (Lim) kata selepas sebulan menjadi Ketua Menteri sudah membawa sejumlah pelaburan yang besar, jadi saya mahu beliau buktikan dakwaan itu kerana semua itu adalah hasil Kerajaan Pusat dan kerajaan terdahulu.”

Apa yang ada sekarang ini di Pulau Pinang juga adalah sumbangan kerajaan terdahulu, kita juga mahu tahu apa yang beliau telah sumbangkan terutama dalam membantu kos sara hidup rakyat di negeri ini yang semakin meningkat,” katanya semasa berucap pada Majlis Kenduri Rakyat 1Malaysia di Persiaran Mahsuri, Bayan Baru di sini hari ini. Turut sama pada majlis yang dihadiri lebih 10,000 pengunjung itu ialah Pengerusi Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang, Teng Chang Yeow; Pengerusi MCA negeri, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen; dan pemimpin komponen parti BN.

Muhyiddin berkata, Ketua Menteri Pulau Pinang itu hanya “menengek” dengan apa yang diusahakan dan dilaksanakan di negeri ini. “Beliau ‘menengek’ sahaja, buat sikit-sikit sahaja, oklah kerana semua sudah ada,” katanya.

Katanya, Kerajaan Pusat sudah memberi sumbangan kepada rakyat Pulau Pinang lebih daripada apa yang diberikan oleh kerajaan negeri. “Kalau kerajaan negeri beri RM100, kita sudah beri lebih daripada itu,” katanya. Sehubungan itu, beliau mengesa rakyat Pulau Pinang untuk melihat masa depan yang lebih baik dan menyokong BN pada pilihan raya umum akan datang.

Beliau meminta pengundi kawasan Parlimen Bayan Baru mengembalikan kawasan Parlimen dan tiga kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di kawasan Parlimen itu kepada BN demi kebaikan dan masa depan mereka.

sumber gambar:Suara1Umno

Pisau kata “regim DAP cuba sabotaj nak runtuhkan khemah,alhamdulilah berjaya dihalang”

ONLY IN MALAYSIA

in berita pisau by

Video ni adalah realiti keunikan di negara kita. Salah satunya kalau korang pernah pergi ke Low Yat Plaza di Bukti Bintang tu mesti korang akan perasan .Tiap kali kita lintas atau window shopping didepan setiap kedai atau booth handphone,camera atau laptop kita akan di sapa dengan teguran “YES” oleh kakitangan atau peniaga.

aku tak tegur dan kata apa apa pun tapi dia dah kata “YES” hehe…

Sekadar berkongsi..Jom layan..

Pisau kata ” I love Malaysia”

LGBT Bukan Penjenayah, Jom Sokong!

in berita pisau by

Parti PAS,PKR dan DAP dan kesemua pimpinan pakatan menjemput anda hadir memberi sokongan kepada LGBT. Seksualiti bebas adalah hak asasi manusia. Kita harus tegakkan hak rakyat seperti mana kata ketua umum kebebasan dan hak asasi manusia adalah kehendak sejagat.

Sebagai rakyat Malaysia, kecenderungan dan selera seks bukanlah satu jenayah.Undang undang anti sodomi dinegara ini sudah lapok dan perlu diubah.Kita sebagai pejuang rakyat harus turun bersama sama memberikan sokongan kepada LGBT.

Perhimpunan ini juga adalah satu signal kepada pemerintah bahawa LGBT menyokong himpunan BERSIH 3.0.


Pisau kata ” satu lagi khidmat masyarakat oleh pakatan rakyat”

JAIP Ada Bukti Kukuh Ostad Badrul PKR Ngentot Isteri Orang

in berita pisau by


Semenjak ditangkap ngentot isteri orang,Ostad Badrul kesayangan pakatan masih berceramah bertazkirah seperti biasa.Malah dikatakan lebih hebat lagi sesi kaunseling beliau,dikatakan hak asasi beliau masih terbela dibawah PKR dan Pakatan.

Ostad Badrul dikatakan mempunyai bukti 20 orang memukul beliau ,malah beliau akan membuktikan bahawa dia diperangkap didalam bilik tidor bersama isteri orang.

Kelebihan yang ada kepada para pemimpin pakatan,mereka bebas melakukan apa saja , mengentot isteri orang hinggalah bab menceroboh story kunyit anak muda.Kesemuanya mendapat imuniti daripada dosa dan masih dipandang tinggi dimata masyarakat terutamanya penyokong pakatan.

Diberitakan Ostad Badrul telah pun diterima secara rasmi sebagai ahli kehormat Kelab Tibai Isteri Orang oleh Presiden Mat Sabu .



agendadaily – Ahli Majlis Pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr Badrulamin Bahron bersama pasangannya yang ditangkap khalwat di sebuah resort di Balok, di sini, Februari lalu akan didakwa di Mahkamah Syariah selewat-lewatnya Jun ini.

Berita Harian melaporkan, Timbalan Pengarah Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Datuk Mohd Ghazali Abdul Aziz, berkata siasatan terperinci sudah siap dilakukan dan JAIP hanya menunggu perintah Mahkamah Syariah untuk menjalankan prosedur pendakwaan yang dijangka pada bulan depan.

“Kes ini masih berjalan seperti biasa cuma menjadi punca kelewatan (mendakwa di mahkamah) kerana JAIP mahu mengumpul bukti yang kukuh dan meneliti semua fakta kes,” katanya.

Badrulamin yang juga bekas calon Parlimen Sabak Bernam pada pilihan raya umum 2008, ditangkap khalwat bersama pasangannya itu oleh penguat kuasa JAIP di sebuah hotel di Balok, kira-kira jam 2.30 pagi 25 Februari lalu.

Beliau turut mendakwa dipukul hampir 20 lelaki sebelum dikurung dalam bilik sehingga pegawai JAIP menahannya.

Mohd Ghazali juga berkata, kes itu sudah berada pada pihak pendakwa untuk diteliti sebelum dihantar kepada hakim bagi menetapkan tarikhnya.

“Kita tetap teruskan (pendakwaan) walaupun membabitkan individu berpengaruh dalam bidang politik dan pihak JAIP menolak dakwaan sesetengah pihak bahawa prosedur tangkapan Badrulamin tidak mengikut garis panduan atau ia didalangi pihak tertentu untuk menjatuhkannya.

“Pegawai JAIP tidak menahan individu sewenang-wenangnya kecuali ia melanggar undang-undang syariah,” katanya.

Ghazali berkata, pihaknya turut menolak sebarang spekulasi yang mengatakan terdapat perkara sabotaj berkaitan tangkapan Badrulamin kerana bidang kuasa JAIP hanya bertindak selepas menerima aduan

Pisau kata ” untung jadi haprak pakatan..apa pun boleh..”

KJ Bersihkan Ambiga..!

in berita pisau by

8.40pm – Ambiga: Neither the PM nor Bersih 2.0 is going to get there in the 13th GE (clean electoral roll). Ong Kian Ming’s three-month research is just the tip of the iceberg – uncovering 10 things wrong with the electoral roll.

8.42pm – Some of the points she raised in Ong’s research are more than 1,000 voters are aged 100 and above. 15,855 voters whose IC numbers indicate a different gender than EC’s roll. Shows that a possibility that a person of a different gender registered to use the IC. There is much speculation that non-Malaysians given citizenships and hence voting rights. Cases highlighted under the 10 categories looked at covers 100,000 cases. Ong did another piece of research that shows 3.1 million voters whose IC addresses shows different constituency in which the voter is actually voting in. “Someone’s IC shows he is voter of A constituency but he’s voting in B constituency”. Information was given to EC by NRD in the year 2002 and the EC has done nothing about it. 65,000 foreigners were found in electoral roll and people who have been removed or added. EC seems to be giving the impression only 42,000 doubtful voters. When they downplay it saying “it’s a small number” it is a highly irresponsible statement. PSC did not even scratch the problem. EC also never raised them with the PSC. I would have thought that the EC would have had full disclosure with the PSC with these. Postal voters is another big issue. It is vulnerable to election rigging. There has been cases of ballots being sold – also a problem with postal voting. In Sibu by-election – postal votes made the difference. PSC did not study this issue. Our quarrel with PSC is that they didn’t study the issue of security. To date we haven’t seen any regulation for Parliament laid by the EC in relation to these. Overseas voters (last point). How can we deprive people of their right to vote because of logistics?!

8.51pm – Khairy takes the floor.

8.52pm – Khairy: We share concerns … We were teargassed by same police force last year. I take a different perspective. Her decision to go ahead with Bersih 3.0 on Saturday is something that is preemptive and prejudicial in terms of the reforms that are taking place. For me, just like the PM, I hold to one principle – that the next GE must be the freest and the fairest. Winner must win with honour and loser lose with dignity. I know you support me but please don’t waste my time (to applauding crowd). As a BN MP and chief of Umno and BN Youth I support all parties have same amount of time and access to rakyat through media. Many of the PSC recommendations are time bound – I put it to Datuk Ambiga why are you preempting these reforms. I respect your right to freedom to go on the street but why preempt it? Fraudulent figures, Khairy says, are published in flyer. My problem is misrepresentation. 42,051 – the history of these cases considered to be dodgy or dubious. Last year, the EC asked NRD to go through the whole electoral list. 12.5 million people – check for suspicious, inactive people. NRD said 42,051 people – we don’t have updates for them. Bersih will have you believe that they are fraudulent voters. IF they were, the EC would not have displayed them for three months. But they did for everyone to see whether or not they were still alive. If within three months nobody has come forward to say that I’m still alive or my father has passed on, I would go with her and say strike them off the list. But in the three months 1,248 cases came forward. 55% of which are still alive. They came forward and said I’m still here. If the EC struck them out of the electoral roll, the EC would have done something illegal and denied these people their right to vote, under the Federal Constitution. If you go with her argument that they are fraudulent voters and we must strike them out then you are putting your argument on very shaky grounds. I ask Datuk Ambiga once again, out of the remainder now that 1,248 people come forward, can you tell be with absolute certainty that all of them are fraudulent voters? Just one concrete example why the fundamental basis of asking people to go out on Saturday is a misrepresentation of the facts.

9.03pm – Ambiga: I tell you where the fraud lies. It is with the lame excuse that EC cannot do anything about it. EC is busy removing and adding people. Under the law, Regulation 13 gives them the power to revise the supplementary roll once in every three months. There is a procedure. They need to make house to house or other inquiries or send a notice asking for notification. If they don’t respond, to be struck out. He is talking about 42,000 people! What about the three million? This is all I ask for. Put us in the room with the EC and then let us fight it out! I need to tell you about fraud. The PSC recommended a royal commission of inquiry into Sabah. What do you think that is about? That’s about fraud. That is phantom voters!

9.06pm – Khairy: Let me just address why EC won’t use that power. Precisely because of the 1,248 voters who are still there. The EC, by the way, has given assurance to continue to look for them. And one way is to allow them to vote. The only mistake they (voters) have done is not update their IC. You say, (in your flier) 31,000 voters have been transferred from their constituencies, including Selangor MB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Khairy cites geographical location of addresses used by Abdul Khalid when he registered. This is not transferring of voters. This is looking at Google Earth and realising where the borders are. I can tell you for a fact that he does not live in PJ anymore. He lives in Shah Alam – the MB Official Residence. If he has not bothered to change his own address … What more?

9.10pm – The session is open to the floor for answers. Participant says the issue that Bersih is going to the ground for is much bigger than the 42,000 people. Excitement erupts from the floor … Khairy: I’m not saying you’re going because of the 42,000 people. I’m saying you’re going out because of misrepresentation. I picked cases that I’ve taken. I have no time to go through every single one. These are some of the cases of misrepresentations. I have respect for her (Datuk Ambiga). There has to be a border (referring to Google Earth). My issue is very simple. These issues are very complexed and detailed based on laws, regulations and precedence. The only way you’re talking to EC is through press conferences etc … When EC came two weeks ago came for breifing only 10 Pakatan MPs showed up. I know Ambiga is very disappointed with PR for hijacking Bersih. Bersih submission was 34 pages long. Azmin minority report was three pages long. Come with us – come to EC I will be there. Let us look at the names, the numbers and let us address.Ambiga: The difference between you and me is that you believe what EC says. WE don’t. We don’t have confidence in EC. We will debate it. That’s what we want. We want to raise a point, EC can raise theirs.

Khairy: You say you don’t trust the EC. You have been on record to say they must resign. So what is the point of asking to see them? We want a solution. Can I ask you a question. If there is an EC answer, will you accept it or you’re saying you’re not going to accept it?

Ambiga: Last Thursday, this piece of legislation was rushed through in Parliament. The Election Offences Act. The booth provided by EC, then a sub 2 and sub 3 allowing agents of an election candidate to be present. They have deleted that. That means in the booth, you will only have EC. Which means people who walk in you own’t be able to check. Reasoning is there is too much problems without being able to cite them. Use of indelible ink is no use because you can’t tell from that distance if their finger is marked. No independent arbitrator which means making Nero Fire chief! All we ask is please guarantee that you will implement, delay the elections, please! Delay the elections. Give us time. In July last year civil society offered to sit in a non-partisan group – all political parties represented and civil society – and we said form an independent panel and we will help clean up the electoral roll. If we had done that in July last year, we would have been done by now. We fear this is going to be the dirtiest election. We want a new set of people who are not going to behave like civil servants. We are happy to sit with all the MPs to sit and hear us out – hear our figures out.

Khairy: We are expecting a spirit of cooperation. If ultimately you said you cannot work with the EC – you cannot cooperate with them, don’t trust them. Then you’ve put it front and centre that this election is going to be dirty. But you don’t accept (reasons). Even the issue of borders you want to reject. Burden of proof on our electoral system is that you have to inform the EC. This is something we can talk on the long term. Fundamental issue is that you don’t trust the EC and I’m having a tough time trusting you tonight.

Ambiga: If EC had invited us to the briefing, we would have gone. Khairy: Likewise, if you say there is no point talking to EC everytime you ask them to resign. I’m here as a man of peace. Ambiga: Are you giving a guarantee that BErsih’s demand n th ePSC’s recommendation will be implemented before the next GE. May not be in your hands I know (aplause from crowd). Khairy: Datuk, I know la you look down on me. But I came here to talk to you and although it’s beyond my powers. I give you my assurance that if you are asking for a meeting with Election Commission, I will try my best.

9.29pm – Khairy: We all play by the rules. If we lose an election, we lose an election just as we handed over Penang, Selangor – Kelantan in every election, Perak – for a while in 2008. If we lose, as far as I’m concerned I can give you assurance that Malaysia, as a respected democracy – if we lose, we lose.9.31pm – Irene Fernandez: Bersih is walking not because of Ambiga but because rakyat has lost confidence.

Khairy: All of us purport to do things in the name of the rakyat. So do I … I’m not saying you’re going out there because of Ambiga. Don’t perpetuate misrepresentations that I’ve cited tonight.

Ambiga: Let’s wait to see if there is a spike in postal voters because they are for sale, literally.

Khairy: Fair enough.9.38pm – A member of the audience asks about Malaysians abroad and their right to vote.Ambiga: It is up to the government to make it happen. Our quarrel with PSC is they said due to logistics, they are not going to force EC to make it happen. The govenrment is not taking any steps to ensure that these voters are allowed to.

Khairy: We are in agreement that they have to vote but I disagree nothing is being done. There is a time bound recommendation for EC to study … I checked with EC if they have started discussion with Foreign Affairs Ministry and they have. Many Malaysians overseas do not register with commissions, embassies. But we have received positive feedback from EC that they are making headway in making it possible.

Ambiga: Again, I’m sounding like a broken record, will it be done before the GE?

Khairy: As much as you want me to be the PM, I don’t know when the elections are.Muhammad Yunus: Spike in Pantai does not necessarily mean increased votes for BN. What is your comment on that?

Ambiga: When Nurul Izzah had her election workers to go round and check her electoral roll. They were arrested twice. All they were doing was what EC should be doing lah. Both times – both weekends – they were arrested. They were stopped from doing that check. What does that tell you? What does it tell you when there is political violence? Is there a sense of desperation? It’s important. I have made a call for both Opposition Leader and the Prime Minister let it be a bipartisan approach condemning political violence. This political violence. Let us all condemn it together. It cannot be right. (Applause from the crowd).

Khairy: No quarrel on that.

Ambiga: Can you pass the message?

Khairy: Datuk Ambiga has single handedly made me an office boy. (Laughter from the floor)

Ambiga: Do not sneer the figures … We are the rakyat and we expect our MPs to look into it. 10pm – Muhammad Yunus gives five minutes each to speaker to wrap up.

Khairy: The one important take away is this is a part of our democratic culture. Secondly, by all means, on Saturday if you like, go out. We’ve offered Stadium Merdeka. It’s not about Dataran Merdeka. It’s about free and fair elections. There is an impasse here tonight. She doesn’t trust the EC but all I’m saying is that if all the MPs – BN and PR – I ask you tongiht, as a Malaysian, let us go to the EC. LEt us look at the cases one by one. Let us sit down and get your asnwers from th eEC. No more press conferences no more shouting at each other. Let us be reasonable. I offer my hand to you tonight. Let’s go.

AMbiga: I disagree that every Malaysian wants a free and fair election. I’m happy to have a discussion as you suggested but I would like our MPs there. It’s frustrating that you’re listening to the EC. With you on that. The issue about the offer to Stadium Merdeka – the only reason why we did not want it was because it would be a mess because there would be people in Dataran Merdeka and in Stadium Merdeka. When you’re an MP, you have to be open minded and when we criticise EC, have us both there. So we can express and they can respond. Ultimately the question still comes back to this: Is the government committed to delay the elections to clean up the electoral rolls? Fulfil the basic demands, give us that commitment. That is all we’re asking for. To date we haven’t received that commitment.

10.05pm – Both speakers shake hands, marking the end of the debate.

Pisau kata “well done YB”

Bom Akan Di Letupkan ,Korban Bersih Di Jadikan Alasan Revolusi!

in berita pisau by

Masihkah anda ingat insiden bom meletup dihadapan kompleks mahkamah semasa sebutan keputusan perbicaraan Anwar 9 Januari.

Letupan itu dibuat untuk menimbulkan kekacauan,kecederaan malah untuk mengorbankan nyawa agar rakyat marah dan bangkit menentang kerajaan.Insiden itu dibuat menurut sangkaan mereka ketika itu Anwar akan dipenjarakan.Dalam masa yang sama untuk menunjukkan kerajaan adalah zalim dan kejam.

Sebaik saja letupan bom meletus,heboh diblog haprak pakatan dan portal berita mereka terus menuduh letupan ini dikaitkan dengan kerajaan. Satu tuduhan yang paling bodoh semata mata mahu memainkan persepsi yang jahat.

Tetapi perancangan itu gagal sama sekali apabila pihak mahkamah yang dikatakan tidak adil telah melepaskan Anwar daripada tuduhan meliwat Saiful disebabkan hanya alasan teknikal,walaupun diakui oleh peguam bela Anwar kejadian liwat tetap berlaku dan saksi iaitu Saiful punyai kredibel yang tinggi dan konsisten.

Arab spring tercetus dengan kematian di Tunisia,Mesir dan juga Libya. Hari ini di Malaysia rakyat Malaysia yang tidak bersalah akan dijadikan kambing hitam apabila nyawa mereka sudah pasti bakal diragut untuk dijadikan sebagai solidariti dikesemua kempen revolusi menjatuhkan kerajaan.

Sebelum Bersih 2.0 berlangsung,bukankah beberapa orang telah ditahan dengan bom buatan sendiri.Ada yang ditahan di Kampung Baru dengan jumlah molotov cocktail yang banyak.Ada juga yang ditahan dengan bahan membuat bom disekitar Kuala Lumpur.Kesemua ini berjaya dipatahkan oleh pihak Polis.

Operatif asing yang berkerjasama kuat dengan pakatan sudah pasti tidak akan melepaskan peluang yang besar ini untuk melakukan kekacauan. Perancangan untuk membangkitkan kemarahan rakyat dengan kematian semasa Bersih 2.0 nyata gagal sama sekali apabila yang dikatakan mati beberapa kali sebenarnya hanya berlakon.Sebaliknya yang tak berlakon mati disebabkan sakit jantung..itu saja..

Awal awal lagi mereka kata mahu berhimpun secara aman,kononnya hanya mahu duduk dan bantah. Bukankah ini salah satu kenyataan preamptive yang kehadiran mereka tiada lansung keganasan.Untuk menyalahkan pihak lain sudah pasti mudah. Ingat pepatah arab “Dia pukul orang dia mengadu bahawa orang lain pukul dia, dia memaki orang, dia mengadu orang lain memaki dia”

Nah..kali ini perhimpunan Bersih dikatakan akan lebih besar jumlah pendemo,sudah pasti jika berlakunya letupan bom boleh menyebabkan korban dan kecederaan dengan jumlah yang ramai.

Ingatlah ini adalah peluang terakhir buat pakatan,bak kata seorang strategis pakatan ” kita mesti ambil alih Putrajaya at all cost,or die trying”, Kematian dan korban nyawa adalah salah satu perancangan untuk membangkitkan kemarahan. Rusuhan,anarki dan juga kekacauan di seluruh Kuala Lumpur telah dirancang.

Kepada pihak Polis,Pisau ingatkan kemungkinan perkara ini berlaku amat besar sekali.Langkah pencegahan harus diambil dan dipantau secara menyeluruh.

Semalam Pisau bersama seorang ketua cabang PKR,kata beliau “himpunan Bersih hanya kosmetik saja,bukannya SPR dan sistem pilihanraya kita tak betul hanya sekadar propaganda semata mata.Lagipun BN tetap akan perintah,kita tidak ada jalan lain,burukkan BN dan kerajaan sebaik mungkin.”

Katanya lagi sambil tersenyum ” Kita akan akan kalah,tapi biarlah kalah dengan bergaya,kononnya kita ditipu…”

Pisau kata ” pakatan yakin mereka akan kalah PRU13,hanya rusuhan jalan terbaik untuk jatuhkan kerajaan “


Hit Counter provided by Curio cabinets
Pergi ke Atas